Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tip: Toman: Opvoeding en africhting van de hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Rocco
Zeer actief
Aantal honden: 2

Tip: Toman: Opvoeding en africhting van de hond

Ongelezen bericht door Rocco »

1 van de beste boeken vind ik met veel info over het wel en wee en opvoeding van de hond
aanschaffen van een pup waar op te letten etc ,etc

Dit is nog voordat iedereen met koekjes,snoepjes en klikkers rond liep . :wink:

Gewoon duidelijk helder misschien voor sommigen wat ouderwets geschreven maar daar houd ik wel van.

Kwam ik vandaag weer eens tegen na vele jaren.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Re: Tip: Toman: Opvoeding en africhting van de hond

Ongelezen bericht door Inge »

Ik hem hem ook, weer eens een keer gaan lezen
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik heb hem ook nog staan en heb er veel dingen uitgehaald ja.
er staat een ding over samen kruipen in, best een moeilijke oefening voor een hond. En het was ook niet gemakkelijk om met mijn toen 4-jarige reu dat te gaan doen :engel:
Die hond had echt zoiets van :denken: :neenee:
Maar met hem kon ik kruipen samen na wat overreding en zeker niet met dwang.. ik krijg herinneringen hahah, het boek is wat recht toe recht aan als je het leest, maar ik kan me vinden in veel dingen die de meneer schrijft/schreef als het gaat om de opvoeding en met name in samenwerking met de hond.
Het boek komt wat kort door de bocht over, maar gut, ik herinner me na het lezen dat ik met Finn door de woonkamer kroop omdat ik dat kruipen hem aan wilde leren.
Wat een lol heb ik gehad, en wat een vertrouwen had die hond in mij. Dat is wat ik van Toman heb geleerd, opvoeding en samenspel door samen stappen te maken die gemaakt konden worden omdat de hond vertrouwen in mij als baasje had. Ik had een leergierige hond, maar wel een met reserves.
Laatst gewijzigd door blondie op 17 mar 2017 22:38, 2 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb hem ook maar die tijd wil ik toch echt niet meer terug hoor... ik ben echt niet te beroerd om te corrigeren als t moet maar dat is me te eenzijdig
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rocco
Zeer actief

blondie schreef:Ik heb hem ook nog staan en heb er veel dingen uitgehaald ja.
er staat een ding over samen kruipen in, best een moeilijke oefening voor een hond. En het was ook niet gemakkelijk om met mijn toen 4-jarige reu dat te gaan doen :engel:
Die hond had echt zoiets van :denken: :neenee:
Maar met hem kon ik kruipen samen na wat overreding en zeker niet met dwang.. ik krijg herinneringen hahah, het boek is wat recht toe recht aan als je het leest, maar ik kan me vinden in veel dingen die de meneer schrijft/schreef als het gaat om de opvoeding en met name in samenwerking met de hond.
Het boek komt wat kort door de bocht over, maar gut, ik herinner me na het lezen dat ik met Finn door de woonkamer kroop omdat ik dat kruipen hem aan wilde leren.
Wat een lol heb ik gehad, en wat een vertrouwen had die hond in mij. Dat is wat ik van Toman heb geleerd, opvoeding en samenspel door samen stappen te maken die gemaakt konden worden
omdat de hond vertrouwen in mij als baasje had. Ik had een leergierige hond, maar wel een met reserves.
Grappig :LOL: om te lezen de kruip oefening , Toman heeft an de wieghgestaan bij vele africhters in de VDH,Politiehonden en reddingshonden in Nederland en wereldwijd een man met een schat aan kennis en ervaring. Die foto,s in het boek zijn ook prachtig van mooie duitse herders uit die tijd. Stukje manwerk in het boek verschilt zeker hoe er nu wordt gewerkt in de IPO maar zeker leuk om weer eens door te lezen.
Rocco
Zeer actief

malinois schreef:Ik heb hem ook maar die tijd wil ik toch echt niet meer terug hoor... ik ben echt niet te beroerd om te corrigeren als t moet maar dat is me te eenzijdig
Er is niks mis af en toe een ouderwetse aanpak.... :pffff: :wink:

Tegenwoordig gaat me ook wel eens te ver .... van voertje hier ...klik ...voertje ...daar klik.....

Ik zat vandaag eens naar die Bumper te kijken ....niet direct mijn aanpak om met 100 voertjes in 5 minuten te werken. Ik houd naturlijk wel van positief werken daar niet van.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tja en toch is t niet verkeerd. Zwart wit wel dus goed= koekje/balletje niet goed=correctie.
Kijk zeker in de IPO verwachten we iets heel anders dan in die tijd. Als t maar volgde en als t t maar deed, hoe maakte niet uit. Nu kost elk stapje verkeerd punten, een gedrukte hond is einde oefening (terecht). Het moet een vrolijk werkende hond zijn. Daarnaast past er voor een dergelijk programma niet meer t type hond van vroeger. De 'echte' honden van toen haalden nu geen punt meer... t programma is totaal niet meer te vergelijken en daarbij hoort een ander type hond. Misschien idd soms een hond die ook met koekjes getraind wordt. Mijn instructeur heeft jaren mh gefokt en ook wk's gelopen in de ipo destijds en komt uit Tomans tijd en kent t boek uit zn hoofd. Maar ook hij geeft toe dat t trainen nu ook leuker is.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rocco
Zeer actief

malinois schreef:Tja en toch is t niet verkeerd. Zwart wit wel dus goed= koekje/balletje niet goed=correctie.
Kijk zeker in de IPO verwachten we iets heel anders dan in die tijd. Als t maar volgde en als t t maar deed, hoe maakte niet uit. Nu kost elk stapje verkeerd punten, een gedrukte hond is einde oefening (terecht). Het moet een vrolijk werkende hond zijn. Daarnaast past er voor een dergelijk programma niet meer t type hond van vroeger. De 'echte' honden van toen haalden nu geen punt meer... t programma is totaal niet meer te vergelijken en daarbij hoort een ander type hond. Misschien idd soms een hond die ook met koekjes getraind wordt. Mijn instructeur heeft jaren mh gefokt en ook wk's gelopen in de ipo destijds en komt uit Tomans tijd en kent t boek uit zn hoofd. Maar ook hij geeft toe dat t trainen nu ook leuker is.
Klopt trainings methodes van nu,en honden zijn op elkaar afgestemd en de africhting op zich kun je niet vergelijken met nu ook de manier van keuren zal een rol spelen.

Of het nu leuker is in de puntensport tja..... ik houd meer van het iets meer natuurlijke gedrag dan van die robothondjes die op de mm werken wat er in mijn optiek niet natuurlijk uit ziet.

Ik heb wel het idee dat de honden van vroeger wat harder en belastbaarder waren. Maar nu tegenwoordig zie je wel meer honden met plezier werken dat is wel weer zo.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Rocco schreef:Of het nu leuker is in de puntensport tja..... ik houd meer van het iets meer natuurlijke gedrag dan van die robothondjes die op de mm werken wat er in mijn optiek niet natuurlijk uit ziet.
dat willen ze nu ook niet meer :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”