Tijdens de ochtendronde loop ik met Manu de hotelkamer uit, de hal op. Bij de trap staat een jonger Duits stel met hun tassen te klooien. De man merkt Manu op en begint rare piepgeluidjes te maken terwijl hij Manu aankijkt en iets door zijn benen zakt. Manu loopt erop af en als een ware snol drukt hij zijn grote kop in de handen van die man. De vrouw begint al kirrend mee te aaien en ze vragen me hoe oud hij is, wat zijn naam is en merken op dat hij zo schön is. Ik glimlach, beantwoord hun vragen, vraag Manu's aandacht en we vervolgen onze weg naar buiten.
Zodra ik de deur open doe staan er om de hoek een paar busjes met werkende mannen die druk bezig zijn met grote koffers slepen, het lijkt alsof ze iets aan het verbouwen zijn. Vier mannen kijken onze kant op, eentje loopt in een wat haastige pas naar de passagiersstoel van een van de bussen en komt terug met een stuk brood. Ik verstond niet wat hij zei maar ik vermoedde dat het de vraag was of Manu een stuk mocht en ik knikte. Ook deze meneer maakt nu piepgeluiden en wenkt Manu te komen. Ik word aan de korte riem meegesleurd want intussen kruipt Manu over de grond met al zijn gewicht in zijn tuig om mij richting het broodje te krijgen. Jajaja. Zonder te proeven slikt hij het door en gaat keurig zitten voor een volgende stukje. Helaas voor hem eet de man de rest van zijn broodje zelf op terwijl de andere drie mannen hem bewonderend aaien. Manu merkt het niet eens, nog steeds in de ban van het broodje. Intussen beantwoord ik de vragen hoe oud hij is, wat voor ras Manu is en wat zijn naam is.
Eindelijk lopen we dan op het grasveld, bedolven onder de sneeuw. Manu doet een paar plasjes als een echte vent en we lopen richting de auto. We gaan namelijk naar het stadje even verderop om lekker te lunchen. Terwijl we naar de auto wandelen stopt er een fietser. Dit keer een oude man en zonder enig contact met mij te maken loopt hij richting Manu met zijn armen vooruit. Manu weet niet goed wat hij ervan moet denken en komt naast mij staan. Nu kijkt de man naar mij: "sehr schön". Uhu danke. Voor ik het weet sta ik weer naast een geknielde man en dit keer heeft Manu totaal geen interesse en probeert zich uit de voeten te maken door te doen of hij heel druk is met het besnuffelen van een grasspriet die nog net door de sneeuw steekt.
Gelukkig komt net mijn vriend buitenstappen en konden we ons uit de voeten maken. Eenmaal aangekomen in de stad zoeken we een terras. De zon schijnt en het is zelfs wat warm. Onderweg moeten we wederom de bewondering voor Manu aanhoren. Hij stapt trots met zijn kop en staart hoog door de straten aan een doorhangende riem. Op een bankje zit een stel jongeren een patatje te eten en kijkt naar een naderende Manu. "Mooi!" dacht hij en kijkt nog even extra aandachtig hun kant op. Ja hoor, allemaal aaien en Manu laat nog even zien hoe puppy-schattig hij kan zijn. Ik vraag hem mee te lopen en met enige tegenzin doet hij dat.
Yes! Een terrasje gevonden. We hadden net onze halve liter gekregen en Manu "af" gelegd naast onze tafel toen er een groep van wel 20 toeristen het gebouw naast ons uit kwam lopen. Allemaal Chinezen en van jong tot oud zeer geïnteresseerd in Manu. Of we foto's wilden maken van hen met hem samen. Uhh... Geen tijd om na te denken want je kreeg de camera al in je handen geduwd. Ze deden heel voorzichtig met hem en Manu vindt de aandacht erg mooi. Geen probleem dan. De groep vertrekt en wij kregen onze curryworst voorgeschoteld. Tegenover ons gaat een groep Duitsers zitten, de volwassen man begint te blaffen. Dat is raar. Een van de andere mannen schuift zijn stoel steeds meer onze kant op en ja hoor, even aaien. "Sehr schön". Ik ben maar gestopt met het commanderen dat hij moet blijven liggen. Ik had nauwelijks tijd om mijn lunch op te eten, iedere keer moest ik wel weer in de gaten houden wat er met mijn hond gebeurde omdat mensen maar zijn aandacht bleven trekken. Mijn aandacht hoeven ze niet, mensen ontweken mij zelfs.
Eenmaal in het hotel moesten zowel Manu als ik goed uitrusten want we waren kapot.
Voelen beroemdheden zich nu ook zo? Wat is het toch dat zoveel mensen, vooral mannen, aan mijn hond willen zitten? Ja oké, ik snap het wel
Mensen die dit herkennen?