Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond / Ras suggesties

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Joost79
geregistreerd lid
Aantal honden: 0

Hond / Ras suggesties

Ongelezen bericht door Joost79 »

Wie wil mij helpen met suggesties voor een hond? Vorig jaar is mijn hond Max overleden. Max kwam uit het buitenland en was van alles wat. Halflange vacht. Als karakter was hij een beetje herdershond.

Wat heb ik te bieden voor de hond? Ik ben altijd thuis en ik ben lichamelijk fit genoeg om flink te ondernemen met de hond. Ik woon in prachtig wandelgebied. Ik vind het leuk om de hond iets te leren dus training/sporten wil ik ook doen. Als dehond het leuk vindt dan; het is geen must.

Wat zoek ik? Formaat, kleur vind ik niet zo belangrijk. Als ik een voorkeur moet noemen: kniehoog of hoger. Vacht maakt niet uit, zolang het redelijk makkelijk te onderhouden is. Ik heb 2 katten, dus geen kattenmepper. Een pup zou ik wel leuk vinden, dus misschien wordt het wel een rashond. Ik weet het nog niet. Ik pas af en toe op de kinderen van mijn zus (handig, ome Joost is altijd thuis ;) ) dus kindvriendelijk (of in ieder geval niet kindonvriendelijk, maar samen spelen is natuurlijk nog leuker). Kinderen zijn 10 en 8.

Verder belangrijk: ik ben afgekeurd en ik heb PTSS overgehouden aan mijn werk in het leger. Dit houdt in voor mij dat ik slecht slaap/vaak wakkerschrik vanwege dromen, en in het wakkere bestaan heb ik ook wel wat klachten af en toe (niet continu). Dit is ontstaan in de laatste jaren en ik merkte aan Max dat hij daar soms gestresst van raakte. Dit vond ik vervelend (voor Max). Ik zoek geen hulphond, het helpt me genoeg om een hond te hebben, te ontspannen tijdens lange wandelingen. De hond hoeft dus niets speciaals te kunnen maar ik zou het fijn vinden als hij niet te gestressed zou raken van mij. Een laconieke aard. Of denken jullie dat geen enkele hond dit goed aankan?

Een beetje veel informatie misschien maar ik wil graag een goede keuze maken :)
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Hond / Ras suggesties

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Een Labrador :ok:
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

ik denk dat heel veel honden kunnen :ok:
Mijn eerste gedachte ging naar Mechelse herder, maar zijn vaak wel erg gevoelig. Een duitser al heel wat minder.
Een labrador uit werklijnen lijkt me ook heel geschikt, die trekken zich niet gauw ergens wat van aan, zijn kindvriendelijk èn sportief.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Tristan misschien

Afbeelding

Bron
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nanna schreef:Bij mij popt als idee meteen een goed gefokte Golden Retriever op.
Fijne honden, kindvriendelijk. En vaak redelijk laconiek. Ik zou wel een teef nemen.
Zou mijn keuze ook zijn.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik ben een klein beetje bevooroordeeld maar een labrador zou wel passen denk ik. Een golden retriever ook wel trouwens, alleen zijn die natuurlijk veel minder mooi :P :D

Duidelijke omschrijving trouwens!
mosquito1980
Zeer actief

sbientje schreef:ik ben een klein beetje bevooroordeeld maar een labrador zou wel passen denk ik. Een golden retriever ook wel trouwens, alleen zijn die natuurlijk veel minder mooi :P :D

Labrador eigenaren verzamelt U :wink:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou ook zeggen: labrador
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

mosquito1980 schreef:
sbientje schreef:ik ben een klein beetje bevooroordeeld maar een labrador zou wel passen denk ik. Een golden retriever ook wel trouwens, alleen zijn die natuurlijk veel minder mooi :P :D

Labrador eigenaren verzamelt U :wink:
Meldt zich! Een leuke, sportieve labrador zou volgens mij prima passen. Die maak je de pis niet zo snel lauw :wink: en je hebt er een heerlijk wandelmaatje aan!
Afbeelding
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

Eens met mijn voorgangers :lol1:
Afbeelding
Joost79
geregistreerd lid

Dat zijn al veel reacties, bedankt! Gek genoeg had ik zelf nog niet aan een Labrador (of een Golden Retriever) gedacht. Ik ken Labradors als erg vrolijke stuiterballen die peuters omver rennen uit liefde en alles opeten. Toevallig kwam ik laatst een mevrouw tegen die er ook een paar had maar die waren veel minder zo. Dat kan dus ook. Misschien maar wat meer aan uitzoeken. Golden Retrievers vind ik rustiger. Ook wel iets minder mooi en hun vacht lijkt me meer werk. Of valt dat wel mee?

Nanna: waarom zou je een teef adviseren? Dat maakt me trouwens ook al niet zo uit, het geslacht.

Tamara81: Ik vind dat moeilijk om te schatten denk ik, maar misschien kan een fokker daar wel mee helpen. Ik ben alleen bezorgd dat mijn verhaal dan afschrikt. Ik zou wel graag een eerlijke kans willen. Ik denk niet dat ik een hond teveel belast met mijn problemen, maar de hond moet het wel kunnen hebben dan en dat lijkt me best lastig om vooraf te weten.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Joost79 schreef:Dat zijn al veel reacties, bedankt! Gek genoeg had ik zelf nog niet aan een Labrador (of een Golden Retriever) gedacht. Ik ken Labradors als erg vrolijke stuiterballen die peuters omver rennen uit liefde en alles opeten. Toevallig kwam ik laatst een mevrouw tegen die er ook een paar had maar die waren veel minder zo. Dat kan dus ook. Misschien maar wat meer aan uitzoeken. Golden Retrievers vind ik rustiger. Ook wel iets minder mooi en hun vacht lijkt me meer werk. Of valt dat wel mee?

Nanna: waarom zou je een teef adviseren? Dat maakt me trouwens ook al niet zo uit, het geslacht.

Tamara81: Ik vind dat moeilijk om te schatten denk ik, maar misschien kan een fokker daar wel mee helpen. Ik ben alleen bezorgd dat mijn verhaal dan afschrikt. Ik zou wel graag een eerlijke kans willen. Ik denk niet dat ik een hond teveel belast met mijn problemen, maar de hond moet het wel kunnen hebben dan en dat lijkt me best lastig om vooraf te weten.
ja leuk zijn ze he? :LOL:
Johnny Jones
Zeer actief

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Geen stamboom maar wel heel erg leuk http://animalinneed.com/honden-in-nederland/2860-rambo
Afgelopen zondag heb ik hem even mogen ontmoeten.. een superleuke en vrolijke pup die echt wel een maatje groter wordt dan nu staat vermeld. De foto's doen hem ook geen recht. Ik had hem graag zelf mee naar huis genomen maar daar stak mijn man een stokje voor.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Joost79 schreef:Dat zijn al veel reacties, bedankt! Gek genoeg had ik zelf nog niet aan een Labrador (of een Golden Retriever) gedacht. Ik ken Labradors als erg vrolijke stuiterballen die peuters omver rennen uit liefde en alles opeten. Toevallig kwam ik laatst een mevrouw tegen die er ook een paar had maar die waren veel minder zo. Dat kan dus ook. Misschien maar wat meer aan uitzoeken. Golden Retrievers vind ik rustiger. Ook wel iets minder mooi en hun vacht lijkt me meer werk. Of valt dat wel mee?

Ik ben Nanna niet, maar de golden retriever reuen die ik ken kunnen nogal patserig zijn. Teven zijn over het algemeen socialer, makkelijker en zachtaardiger.
De vacht van de golden is makkelijk te onderhouden, mits je ze niet castreert. Want dan kan de vacht nogal pluizig worden.
Afbeelding
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Joost79 schreef:Dat zijn al veel reacties, bedankt! Gek genoeg had ik zelf nog niet aan een Labrador (of een Golden Retriever) gedacht. Ik ken Labradors als erg vrolijke stuiterballen die peuters omver rennen uit liefde en alles opeten. Toevallig kwam ik laatst een mevrouw tegen die er ook een paar had maar die waren veel minder zo. Dat kan dus ook.
Mijn labrador is niet van het type Lompe Leo en ik heb haar wel eens slapend naast een open pot beloningssnoepjes gevonden :LOL: Beetje aanleg, beetje opvoeding :wink: Als je de honden van fokkers bekijkt, krijg je vaak wel een goede indruk van de karakters waar ze op selecteren.

Nou lijkt het net alsof ik je een labrador in de maag wil splitsen, haha. Er zijn natuurlijk wel veel meer smaken. Mijn hond zou in jouw situatie in elk geval prima passen :D
Laatst gewijzigd door Lieske_1977 op 21 feb 2017 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Zou inderdaad ook voor zoiets gaan, herdertypes zijn nogal gevoelig. Of een leuke grote poedel, als je over het stigma heen kunt kijken. ;)
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Newfoundlander kan ook.
mosquito1980
Zeer actief

Mijn Alex is geen opgeleide Hulphond, maar als ik in een dip zit dan is hij non-stop bij me, hij maakt me ook wakker als ik onrustig slaap :ok:
Hij is niet lomp, loopt geen kinderen ondersteboven en eet wel de vuilnisbak leeg als hij de kans krijgt :F:
Joost79
geregistreerd lid

Ik denk dat een herdershond inderdaad te gevoelig is. Dat is wel jammer want ik vind ze wel mooi, maar het moet voor de hond ook goed zijn. Newfoundlander vind ik denk ik wat aan de grote kant. Als ik dan wakker schrik denk ik dat er een beer naast me staat ;)

De Labrador (heeft hier veel fans) en de Golden, hoe vind ik een fokker en hoe kom ik achter het karakter? Ik kan niet bij allemaal op bezoek gaan. Tips? Ik ben al even op internet gaan zoeken maar ik wil niet selecteren op hoe mooi de website is.

De stichtingen zal ik ook in de gaten houden. Het is niet voor nu meteen maar voor over een maand of 2-3 misschien.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Joost79 schreef:Ik denk dat een herdershond inderdaad te gevoelig is. Dat is wel jammer want ik vind ze wel mooi, maar het moet voor de hond ook goed zijn. Newfoundlander vind ik denk ik wat aan de grote kant. Als ik dan wakker schrik denk ik dat er een beer naast me staat ;)

De Labrador (heeft hier veel fans) en de Golden, hoe vind ik een fokker en hoe kom ik achter het karakter? Ik kan niet bij allemaal op bezoek gaan. Tips? Ik ben al even op internet gaan zoeken maar ik wil niet selecteren op hoe mooi de website is.

De stichtingen zal ik ook in de gaten houden. Het is niet voor nu meteen maar voor over een maand of 2-3 misschien.
30 april is de Clubdag van de Labradorkring, daar komen (hopelijk) een heel aantal fokkers en nesten bij elkaar. Misschien leuk om te komen kijken? Je mag me altijd een pbtje sturen als je vragen hebt over een fokker, ik heb wel contacten :cool2:
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Joost79 schreef:Ik denk dat een herdershond inderdaad te gevoelig is. Dat is wel jammer want ik vind ze wel mooi, maar het moet voor de hond ook goed zijn. Newfoundlander vind ik denk ik wat aan de grote kant. Als ik dan wakker schrik denk ik dat er een beer naast me staat ;)

Wat bedoel je precies met herdershond? Er zitten in rasgroep 1 (de herdershonden) best rassen die kunnen passen, zoals de australian shepherd die hierboven genoemd is.
Mocht je met een herdershond een mechelse of duitse herder bedoelen dan is een herplaatser misschien wel een idee, dan heb je al een goed beeld van zijn karakter.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik vind een aussie dan minder geschikt. Vaak zijn dat toch wel wat neurotische honden. Ik vind ze niet heel stabiel vaak...
Ik zou het inderdaad zoeken in de retrievers.
Dessa1
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Dessa1 »

Ik zou persoonlijk dan voor een Labrador nemen. En ik weet dat je geen hulphond zoekt, maar wel leuk om te vertellen dat een broertje van mijn Labje wordt/is opgeleid om mensen wakker te maken bij een nachtmerrie [hulphond].

Succes met het vinden van een geschikte maatje.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Dessa1 schreef:Ik zou persoonlijk dan voor een Labrador nemen. En ik weet dat je geen hulphond zoekt, maar wel leuk om te vertellen dat een broertje van mijn Labje wordt/is opgeleid om mensen wakker te maken bij een nachtmerrie [hulphond].

Succes met het vinden van een geschikte maatje.
Eentje uit jouw komende nestje? ;)
Dessa1
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Dessa1 »

Hahaha nee hoor, en mocht het zo overkomen niet zo bedoeld :)
Joost79
geregistreerd lid

Nanna schreef:
Ja, maar als je het over laconiek en kindvriendelijk hebt spant de NF wel de kroon :lol1:
En als je een teef neemt valt dat met dat reuzegrote ook wel mee. Ik heb zelf elf jaar lang een Newfoundlander gehad en hij is mijn meest betrouwbare en steady hond ooit geweest. En ze zijn lekker lui dus wandelen vinden ze leuk maar eens een dagje niet gaan is ook prima. En de vacht bijhouden vond ik een eitje. Een leer per week goed borstelen en klaar was kees. Vergis je niet, een langharige hond, daar vind je véél minder haar van in huis dan van een hond met een kortere vacht.
gaat op de lijst dan. Ik wil er gewoon een paar in het echt zien dan, want te lui hoeft ook weer niet :) Ik ga ernaar op zoek. Kindvriendelijk is dan voor grote kinderen vooral. Er komen weleens peuters maar ik ga de keuze voor een hond niet laten afhangen van de 3 uur per kwartaal dat er hier een peuter rondkruipt. Als dat niet zou kunnen moeten ze maar even uit elkaar blijven.
Joost79
geregistreerd lid

veertje schreef:

Wat bedoel je precies met herdershond? Er zitten in rasgroep 1 (de herdershonden) best rassen die kunnen passen, zoals de australian shepherd die hierboven genoemd is.
Mocht je met een herdershond een mechelse of duitse herder bedoelen dan is een herplaatser misschien wel een idee, dan heb je al een goed beeld van zijn karakter.
ik bedoelde.. oh dat weet ik niet. De terminologie moet je me niet vragen. Ik bedoelde honden als duitse, mechelse, hollandse, witte herder? en bordercollie enzo? Australian shepherd ken ik eigenlijk alleen maar als vervelende figuren :oeps:
Joost79
geregistreerd lid

sbientje schreef:

30 april is de Clubdag van de Labradorkring, daar komen (hopelijk) een heel aantal fokkers en nesten bij elkaar. Misschien leuk om te komen kijken? Je mag me altijd een pbtje sturen als je vragen hebt over een fokker, ik heb wel contacten :cool2:
Waar is dat? Misschien kan ik wel komen kijken.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Joost79 schreef:
sbientje schreef:

Waar is dat? Misschien kan ik wel komen kijken.
KC Arnhem! maar ik zal je even een berichtje sturen met wat meer info
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Nanna schreef:Bij mij popt als idee meteen een goed gefokte Golden Retriever op.
Fijne honden, kindvriendelijk. En vaak redelijk laconiek. Ik zou wel een teef nemen.
Mijn goldens zijn heel kindvriendelijk, maar allesbehalve laconiek. Als er iets valt, of iemand zijn stem verheft, duiken ze weg.
De verschillende berghondachtigen en sint bernardkruisingen die ik heb gehad (en heb) zijn veel laconieker. Bij hun kon je de hele kamer om hen heen verbouwen en nog bleven ze doorslapen. Ook dit waren allemaal kindvriendelijke honden.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”