Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden die onbewust leren....

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Honden die onbewust leren....

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

N.A.V het topic over steppen van Longfiels waar ze schreef in 1 van de commentaren: Bij Mojo heb ik dat nooit bewust gedaan eigenlijk, maar hij heeft overduidelijk opgelet als ik het bij Tapas deed"..........

Ik heb dat ook gehad met Lady zo'n 14 jaar geleden. Ik had een moeilijke hond waar ik ontzettend mee bezig was met trainen, uren wandelen etc. Lady was altijd mee maar ze was "maar een bij-hond". Ik ben nooit met haar bezig geweest, ze liep (voor mijn gevoel) gewoon gezellig mee.
Toen ik Fabian heb moeten laten inslapen was er ineens een "gat" Alex was nog niet geboren en ik wilde toch verder. Dus Lady mee naar de honden club..... wauw, ze deed alles gewoon vanzelf :O: Ik ben zo met de andere hond bezig geweest dat ik nooit aan Lady gedacht had om te trainen :mep: , die heeft gewoon super goed opgelet.
Ik heb er nog 9 jaar een super hond aangehad :I:

Wie kent dat, honden die mee-leren zonder dat ze de aandacht krijgen die ze moeten zouden verdienen?
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Honden die onbewust leren....

Ongelezen bericht door LongFields »

mosquito1980 schreef: Wie kent dat, honden die mee-leren zonder dat ze de aandacht krijgen die ze moeten zouden verdienen?
Dat van het meeleren herken ik, maar je laatste deel van de zin is hier niet van toepassing. Geloof niet dat Mojo te weinig aandacht krijgt. :LOL:
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ja, Doran is ook een afkijker, tijdens trainingen mist hij helemaal niks van wat de andere honden doen en je merkte dat hij daar heel veel van oppikte :I:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik ga er elk gezegd van uit dat Gait heel wat van Elco oppikt. Hij is nu al betrouwbaarder in het wachten bij de stoep dan Elco met een jaar, terwijl ik niet bezig geweest ben hem dat te leren. Gait heeft gezien dat als Elco op ons verzoek een speeltje naar ons toe brengt we dan even samen gaan spelen, dus doet hij dat ook af en toe. Ik riep in het begin alleen Elco om 'naar binnen' te gaan als ze in de tuin aan het spelen waren. Nu komt Gait op diezelfde roep ook naar binnen zonder Elco erbij. Dus hier niet onbewust, maar eigenlijk best wel bewust
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Hier leren de pups trouwens ook wel veel van de volwassen honden, vooral het commando "vooruit" is er eentje die ik eigenlijk nooit meer apart aan hoef te leren, dat neemt de pup automatisch van de volwassen hond(en) over.
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Honden leren heel veel van kijken. In de knpv maken ze daar dan ook gebruik van door de jonge honden langs het veld te zetten.
Ik zie het bij Triss ook gebeuren, dingen die ze al gezien heeft bij een andere hond, pikt ze heel makkelijk op. Ze begrijpt de bedoeling dan al. Ik zie het vooral bij de toestellen bij de reddingshonden, als ze gezien heeft dat de hond voor haar over een plank op tonnen heeft moeten lopen, doet ze dat daarna redelijk makkelijk zelf.
Afbeelding
Groetjes Marja
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

De hond van mijn broer heeft van onze Tommy afgekeken dat het hartstikke leuk is om balletjes te apporteren!
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ja, ik zie het hier ook veel gebeuren. Amy is er heel goed in, die heeft zo zichzelf het commando 'zit' en 'af' geleerd door het van Mila na te doen, zonder dat ik haar dat apart heb aangeleerd. Bij agility hielp het haar in het begin ook heel erg als ze een andere hond het eerst zag doen. Ook Amoz leert makkelijker als hij het bij andere honden af kan kijken, het apporteren van de voerdummy heeft hij afgekeken van Amy bijvoorbeeld.
Taartje heeft dat niet echt, want die doet niet aan commando's, maar bijvoorbeeld wachten voor het oversteken of voordat we de deur uitgaan snapte ze wel meteen door het na te doen van de andere honden.
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

ik maak er een beetje misbruik van.....Kyra doet alles op afkijken. Als ik haar moet hebben roep ik Sookie want dan komt Kyra ook.
Ik heb Kyra vanmorgen voor het eerst eens alleen uitgelaten, ze is in het ruime jaar dat we haar nu hebben nog nooit met ons apart op stap geweest behalve naar de speurles,
En dat is bij Sookie eigenlijk ook, die had eerst Harley en nu Kyra er altijd bij. En die doen elkaar gewoon na, dus echt iets leren doen ze niet van mij maar van elkaar.
mosquito1980
Zeer actief

Mijn aandacht werd echt helemaal opgeslokt door Fabian.
Pas toen een GT therapeut mij erop wees dat Lady de "topdog" was ging ik anders naar Lady kijken. Zij was een duidelijke leider, rustig en beheerst maar wel heel consequent.

Lady heeft ook ontzettend geholpen bij het trainen van Alex, omdat zij zo super gehoorzaam was ging de training van Alex bijna vanzelf.

Ik vind dit eigenlijk heel moeilijk te omschrijven ....
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.

Ongelezen bericht door sky »

Met mijn eerste KNPV Mechelse herder en mijn border Collie reed ik dagelijks naar het bos om daar voor de wandeling nog even wat te oefenen met de Mechelse herder. De border collie'bleef dan in de auto wachten op de voorstoel.
Na drie dagen wilde ik weer instappen maar was vergeten het kistje terug in de auto te zetten, de border Collie rende de auto uit om vervolgens op de kist te staan blaffen.... Toen stond ik wel even zo :80:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ja Csiva is zo'n hond. Ze heeft veel geleerd door af te kijken. Fiji doet het ook. Die heeft traplopen en op de bank springen afgekeken van de rest :F:
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Bij behendigheid heeft Salina zelfstandig een parcours gelopen. Alle toestellen die ze vanuit haar hoekje kon zien nam ze foutloos!

En ondertussen stond ik bij toestel 2 wortel te schieten. Die had ze niet gezien en sloeg ze dus over.
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ja, ik herken het ook wel. Toen ik nog mijn oude roedel had, ging ik altijd met de hele boel tegelijk op zaterdag naar training. Met Lyndie en Kyra deed ik flyball en Cody dogdance. Was een fijne hondenschool waar de honden waar je niet mee trainde, lekker vrij konden rondscharrelen. Toen kwam Gina erbij en zij was gehandicapt dus ik ging er van uit dat zij niet kon trainen maar ik nam haar voor de gezelligheid mee.
Omdat Cody geen licht was, deed ik vaak heel lang over hem iets aanleren en Gina zat altijd aandachtig toe te kijken. Op een gegeven moment kreeg ik genoeg ervan om die domme lummel voor de honderduizendste keer iets bij te brengen en ik zag dat Gina wat aandacht wilde. Liep ik naar haar toe en deed ze alle oefeningen van Cody feilloos na. :LOL:

Ik ben toen ook met haar gaan trainen, weliswaar enigszins aangepast aan haar handicaps, maar we vonden het allebei geweldig. :I:
Afbeelding
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Ik zette het wel eens bewust in. Als Taya (hond van mijn ouders) een oefening al goed beheerste en bij Prana het kwartje niet viel, liet ik haar een keer of 2 meekijken terwijl ik hem met Taya deed. En ook omgekeerd, als Prana iets beheerste wat Taya niet leek te lukken dan hielp het om haar 2 keer mee te laten kijken en dan hetzelfde te vragen.
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ja, hier ook hor.
Met jacht meermalen gehad dat ze dan één keer op zitten te letten en daarna een tukje gaan doen. Als ze dan aan de beurt waren deden ze gewoon wat d ebedoeling was.
Rinne Roos was daar heel sterk in, die lag altijd te tukken maar dan wist ze allang wat de bedoeling was.
Maar Chaconne doet het ook en de rest ook wel.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Shira doet niet alleen de andere honden na maar ook mij. Ze heeft altijd wat moeite om haar bal af te geven met apporteren dus als ze die bij me neerlegt zet ik er altijd even m'n voet op totdat ik de bal op kan pakken. Maar nu doet ze dat zelf ook. Ze zet echt heel bewust dat voorpootje er op zodat ik de bal niet kan pakken :I:
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero

Ongelezen bericht door lucie »

leuke verhalen komen hier voorbij :goeie:
ik heb niet direct een voorbeeld dat de ene hond oefeningetjes leerde door naar de andere hond te kijken. wel is het heel duidelijk zo dat ze qua regels en opvoeding veel van elkaar leren en afkijken. daar heb ik ook veel gebruik van gemaakt bij mijn opvangers.
Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief

lucie schreef:leuke verhalen komen hier voorbij :goeie:
ik heb niet direct een voorbeeld dat de ene hond oefeningetjes leerde door naar de andere hond te kijken. wel is het heel duidelijk zo dat ze qua regels en opvoeding veel van elkaar leren en afkijken. daar heb ik ook veel gebruik van gemaakt bij mijn opvangers.
Ik heb nu de combinatie Alex x Vusi. Dat is heel wat anders dan Lady x Alex. Misschien komt dit ook door het grotere leeftijd verschil?
Plus Alex is geen leider en Vusi bruist over van energie. :bounce:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik zet het wel bewust in. Bijvoorbeeld gebruikt bij het aanleren van terug sturen plaats. Bij Norah viel het kwartje gewoon niet. Uiteindelijk heb ik haar de oefening met Kay samen laten doen. En waarachtig, toen kon ze het ook ineens.
Afbeelding
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Wat ik heel grappig om te zien vond was dat Jamie heel erg gedrag van Ollie kopieert. Als we thuiskomen van wandelen krijgt Ollie altijd nog een snoepje. Dat weet ie en als we binnenkomen draait ie zich dan ook als een speer om en gaat ie op z'n gat. Zo vliegt ie nooit de woonkamer in, heel handig als daar mensen zitten en de hond is nat :P Jamie had dat binnen 3 dagen door. Op je gat na binnenkomst levert je snoepjes op! En nu doet ie het dus ook zelf :) Sowieso had ie heel snel door dat zitten een goeie houding is met dank aan Ollie. Hij probeert dan ook "beertje" te doen (zitten met de pootjes in de lucht) alleen dat kan ie nog niet zo goed :P

En hij heeft van Ollie geleerd dat de bank de beste plek is om te liggen en dat je echt niet de trap op getild hoeft te worden (heeft ie pech, doen we toch ):P
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Toen we Luna en Balu net hadden wilde ik ze wat dingen bijbrengen zoals zitten en liggen. Begonnen met Balu, hij bakte er niks van, met Luna aan de gang terwijl Balu lag te kijken. Nadat Luna alles kon en Balu zag dat het lekkers opleverde kon hij het ook ineens..

Met de uitlaathonden merk ik dat een nieuwe hond de regels leert van de 'oude' honden, de meesten draaien zo mee. Vorig jaar had in een keer een aantal nieuwe honden, dat was een stuk moeilijker om ze de regels te leren.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Oor heeft zichzelf leren bedelen bij vreemden puur door het in het park af te kijken van andere honden :mep: Dat ik iedereen altijd verbood om haar snoepjes te geven, zelfs niet voor een truucje, en ze bij mijn weten dus zo goed als nooit succes met bedelen heeft gehad heeft dus niet mogen baten. :hmmm:

Heel leuk dus, honden die leren van anderen door naar ze te kijken :mrgreen:
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero

Ongelezen bericht door lucie »

mosquito1980 schreef:
lucie schreef:leuke verhalen komen hier voorbij :goeie:
Ik heb nu de combinatie Alex x Vusi. Dat is heel wat anders dan Lady x Alex. Misschien komt dit ook door het grotere leeftijd verschil?
Plus Alex is geen leider en Vusi bruist over van energie. :bounce:
Dat zal wel schelen inderdaad. Ik had DHxMH Douscha, een geboren leider, die de opvangers alle regels perfect bijbracht. En behalve een hondagressieve MH teef hadden ze allemaal het grootste respect voor haar.
Lizzy heeft die behoefte wat minder. Zij geeft vooral haar eigen grenzen naar andere honden aan, niet zozeer de regels van het huis. Maar het kan hem al in simpele dingen zitten zoals wanneer er gewandeld en gegeten gaat worden. Omdat Lizzy al zolang meedraait, kent zij ons en alle signalen perfect. Je merkt dan echt dat de anderen op haar letten om te weten of er iets belangrijks staat te gebeuren. Heeft Vusi dat niet?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”