Ja zo keek ik gister ongeveer in het bos, en ik moest er net weer inwendig om grinniken.
Gister liep ik uit mijn werk met de honden in het bos. Ik had Lasse opgehaald van zijn 2e schooldag en die liep lekker mee.
Hij geniet er altijd van. Stokjes zoeken, met takken slepen, met de hondjes rennen.. je kan het zo gek niet bedenken.
Toen ik al even op weg was stond ik even te kletsen met iemand met een klein hondje. Gewoon gezellig. Lasse was met wat stokken aan het slepen waarvan 1 vrij grote stok. Hij liep overigens niet in de weg en was echt zijn eigen ding aan het doen. Wel gewoon in de buurt bij ons.
Op dat moment passeerde er een dame met 3 of 4 honden (ik weet niet precies meer hoeveel) waarvan 1 vrij grote van het formaat mastino al was het dat niet. Een reuze vriendelijke hond echt waar. Niks op aan te merken. Maar hij wilde Lasse zijn tak hebben. Nu heb ik Lasse geleerd dat als honden een tak van hem pakken dat hij die los moet laten voor ze hem omver trekken. Lasse met een netto gewicht van 15 kilo wint het immers nog niet van mijn grand bassets met een gewicht van 22 kilo gemiddeld.
Lasse laat dus braaf die stok los, en de hond loopt er vrolijk spelend mee weg. Niks aan de hand zou je zeggen. Tot die hond tot 5 keer toe terug kwam lopen naar Lasse waardoor Lasse elke keer moest bukken maar ook vrolijk 3x door de tak omver gelopen werd.
Lasse is gelukkig niet kleinzerig, en ook helemaal niet bang voor honden. Bij de derde keer dat de hond passeerde zei ik, kom maar even bij mij staan, maar goed, een peuter is niet altijd zo snel. En op het moment dat het een 4e keer gebeurde kon ik ook niet laten om tegen de eigenaar te zeggen "Je kan natuurlijk ook even voorkomen dat je hond dit blijft doen hé?". Waarop ze zegt "Hoe dan?"....
Krijg ik als antwoord "zo werkt dat zeker bij jouw honden"......
Om vervolgens er achter te komen dat een andere hond uit haar roedel, een vrij jong ding nog, als een spring in het veld met mijn honden mee rende. Maar uiteraard was ik niet van plan om nu te gaan stoppen.
Wat zouden jullie gedaan hebben in zo'n geval? Zou je doorlopen of toch maar liefelijk wachten tot het baasje zijn hond weer heeft?
edit typo