Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rabiës vaccinatie - Weerstand verhogen, ontgiften?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Nikki90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Hussel
Aantal honden: 1

Rabiës vaccinatie - Weerstand verhogen, ontgiften?

Ongelezen bericht door Nikki90 »

Jet moet uiterlijk begin april de Rabiës vaccinatie krijgen i.v.m. dat we begin mei naar Duitsland op vakantie gaan. Verder is ze getiterd en Weil laat ik niet zetten. Ik zie op best op tegen deze vaccinatie :schrik: Maar we ontkomen er niet aan i.v.m. buitenland.

Nu wil ik haar weerstand zo goed mogelijk hebben ten tijde dat ze de vaccinatie krijgt, zodat ze er hopelijk niet tot nauwelijks last van gaat krijgen.

Wat geven jullie om de weerstand te verhogen? Ze krijgt al een tijdje probiotica.

En ik lees ook her en der dat het zinvol is om haar na de vaccinatie te ontgiften, wie heeft hier ervaring mee? En met welk middel? Ze heeft al een keer een Detox kuurtje gehad van het merk Phytonics, dit deed echter niks..

En als jullie nog andere tips hebben hoor ik dit ook graag! :-)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Rabiës vaccinatie - Weerstand verhogen, ontgiften?

Ongelezen bericht door Maeve »

Dat ontstoren heb ik vaker van gehoord, maar er is nog niemand geweest die me duidelijk kon uitleggen wat dat is en hoe het werkt :19: Ik neem het met een korreltje zout dus. Fijne inkomstenbron zal het wel zijn want je moet het samen laten stellen door een professionele homeopaat.

Ik doe niks om de weerstand te verhogen, ik zorg alleen dat ik het niet nodeloos verlaag. Dus de rabiës nooit tegelijk met andere entingen en/of middelen tegen vlooien, teken, wormen etc.
anniek16
Zeer actief
Mijn ras(sen): Epagneul Nain Continental Papillon - Vlinderhondje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door anniek16 »

Ik zou me er niet zo druk over maken, het is maar een rabiesvaccinatie ;) het enige wat er gaat gebeuren is dat het immuunsysteem van je hond aan de slag gaat na de vaccinatie met het aanmaken van de antistoffen betreft rabiës.
Omdat het immuunsysteem dan al deels actief is zou het kunnen zijn dat ze iets vatbaarder is voor andere virusjes, maar dit hoeft lang niet altijd zo te zijn.
~Anniek
Maeve
Zeer actief
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

anniek16 schreef:Ik zou me er niet zo druk over maken, het is maar een rabiesvaccinatie ;) het enige wat er gaat gebeuren is dat het immuunsysteem van je hond aan de slag gaat na de vaccinatie met het aanmaken van de antistoffen betreft rabiës.
Omdat het immuunsysteem dan al deels actief is zou het kunnen zijn dat ze iets vatbaarder is voor andere virusjes, maar dit hoeft lang niet altijd zo te zijn.
Nou, niet om mensen nu angst aan te jagen maar rabiës vind ik niet "maar een vaccinatie." Het is één van de weinige vaccins voor honden waar thiomersal in zit, net als in de lepto bijvoorbeeld. Die moet het immuunsysteem activeren, maar dat is wel een erg vervelend stofje.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Maeve schreef:
anniek16 schreef:Ik zou me er niet zo druk over maken, het is maar een rabiesvaccinatie ;) het enige wat er gaat gebeuren is dat het immuunsysteem van je hond aan de slag gaat na de vaccinatie met het aanmaken van de antistoffen betreft rabiës.
Nou, niet om mensen nu angst aan te jagen maar rabiës vind ik niet "maar een vaccinatie." Het is één van de weinige vaccins voor honden waar thiomersal in zit, net als in de lepto bijvoorbeeld. Die moet het immuunsysteem activeren, maar dat is wel een erg vervelend stofje.
Volgens mij is dat voor mensen verboden, mag het nog wel in vaccin voor dieren zitten?
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Pemba schreef:
Maeve schreef:
Volgens mij is dat voor mensen verboden, mag het nog wel in vaccin voor dieren zitten?
ik vond dit uit 2009:
Bijwerkingen van thiomersal:
Sinds de jaren negentig en begin 2000 zijn er veel onderzoeken gedaan, ook buiten Amerika, naar een
mogelijk verband tussen de blootstelling aan kwik via vaccins en het ontstaan van neurologische
ontwikkelingsstoornissen zoals autisme, ADHD, spraakstoornissen of taalachterstand. In deze
onderzoeken is geen enkele aanwijzing gevonden voor een verband tussen thiomersal en
neurologische aandoeningen. (Zie onderstaande referenties).
Allergische reacties op thiomersal komen voor. Dit zijn meestal type IV reacties ten gevolge van
contact met de huid met thiomersal in cosmetische of andere commerciële producten. De hoeveelheid
thiomersal in deze producten is laag, maar vele malen hoger dan in vaccins. Bovendien worden ze
veel frequenter gebruikt dan vaccins worden toegediend. De meeste mensen met een aangetoonde
overgevoeligheid van dit type voor thiomersal verdragen vaccins met deze toevoeging goed. Zij
vertonen geen andere reacties na vaccinatie dan mensen zonder deze overgevoeligheid.
De meeste gegevens over het gebruik van kwikverbindingen in de zwangerschap hebben betrekking
op de orale inname. Een serie vaccins met thiomersal, in enkele weken toegediend bij een zwangere
zal ruim binnen de daarvoor gestelde veiligheidsnorm blijven. In ontwikkelingslanden worden
zwangeren routinematig gevaccineerd met tetanusvaccin dat thiomersal bevat om neonatale
tetanusinfectie te voorkomen. Hierbij is geen enkele twijfel gerezen over schadelijke invloed op
moeder en kind.
Conclusie:
Doordat de toediening van veel vaccins is overgegaan van multidoses naar een singledosis is
thiomersal minder vaak nodig als toevoeging om bacteriële contaminatie te voorkomen. Gezien de
maatschappelijke discussie over het gebruik van organokwik-verbindingen wordt waar mogelijk
gestreefd naar het gebruik van thiomersal-vrije vaccins. Toch blijft het gebruik van antimicrobiële
middelen in multidoses vaccins, zoals het pandemisch vaccin, nodig. Thiomersal is in deze gevallen
de eerste keuze vanwege de effectiviteit en ervaring van de vele jaren die er met dit middel is. Acute
allergische reacties op thiomersal zullen, als ze al voorkomen, uitermate zeldzaam zijn. Contact
allergie voor thiomersal is geen contra-indicatie tegen vaccinatie met vaccins met thiomersal.
Alles overziend zijn deze pandemische vaccins veilig. Ook na herhaalde toediening wordt de
maximale toegestane belasting niet overschreden en er zijn geen aanwijzingen voor een verband met
neurologische of gedragsstoornissen. Dit wordt ondersteund door EMEA en de WHO.
Ook toediening tijdens de zwangerschap (zwangerschapsduur langer dan 13 weken) is veilig voor
moeder en kind en eventuele risico’s van vaccinatie wegen op tegen de risico’s van het krijgen van de
pandemische griep, die juist in deze groepen relatief hoog blijken te zijn
bron: http://www.rivm.nl/dsresource?objectid= ... ion=inline
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

bij gewoon een gezonde hond zou ik me niet te druk maken hoor. Er zijn heus weleens honden met heftige reactie op een enting, maar er zijn er heel veel meer die totaal niet reageren. En als ze reageren red je het echt niet met een paar echinaforce tabletten vrees ik.
Ik vind het maar een beetje paniekvoetbal als ik eerlijk ben
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

De vraag over ontstoren is hier aan de orde geweest:

https://www.facebook.com/groups/964256990300255/

Suzanne
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Mijn tip is om iig 2 dagen na de vaccinatie rustig aan te doen. Gewoon om het lijf van je hond te helpen.
Ook bij (top)sporters wordt er tegenwoordig op gelet dat als ze gevaccineerd moeten worden voor buitenland dat dat in een rustige tijd (liefst buiten het seizoen om) wordt gedaan.

Ik heb wel eens ontstoring gegeven van een homeopaat maar dat was dan omdat ik het bij de enting kreeg. Ik geloof er niet zo in, maar ik heb me er niet genoeg in verdiept om er iets over te kunnen zeggen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

hoe zijn we aan het woord ontstoren gekomen? Wat een afschuwelijk lelijk woord is dat
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

sbientje schreef:hoe zijn we aan het woord ontstoren gekomen? Wat een afschuwelijk lelijk woord is dat

Nou inderdaad! Ik dacht dat het een autocorrect van ontgiften was, maar nu zie ik het hier bij meerdere personen :hmmm:

Ik zou niks anders doen dan de enting laten zetten. Alleen even wat minder lang wandelen/trainen als ze zich er ziek door voelt.
Ontgiften geloof ik niet in en weerstand verhogen is ook niet nodig als ze verder gewoon gezond is.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Sorry hoor, maar hier gaat de rabiësvaccinering er zo in en we gaan gewoon verder met de orde van de dag. De honden zijn toch zeker niet van suiker of zo. Als je zelf ook wel eens vaccinaties hebt gehad, weet je hoe het voelt. Kan even vervelend zijn soms, maar is zo weer over.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Tara schreef:Ik vind het prima om zorgvuldig te zijn met vaccineren en goed doordachte beslissingen te nemen, maar ik vind dat het af en toe wel een beetje rigide vormen aanneemt hoor.
Vaccinaties zijn niet risicoloos, maar je moet er ook weer niet over gaan praten alsof je je hond een halve spuit euthanasaat laat zetten hoor. Rabiës is nou eenmaal een verplichte vaccinatie als je je hond mee wilt nemen de grens over, als je dat niet ziet zitten kun je kiezen: of hond thuis laten, of samen de grens niet over.
Er bestaat altijd een kans dat je hond iets krijgt van iets, maar wees realistisch: die kans is aanwezig, maar klein.
En nee, ik ben niet pro-vaccineren, en ja, ik ben erg voor titeren en met beleid vaccineren.
Eens.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Pemba schreef:
Maeve schreef:
Het is niet voor mensen verboden.
63673J

sbientje schreef:hoe zijn we aan het woord ontstoren gekomen? Wat een afschuwelijk lelijk woord is dat
"Ontstoren" is een verzinsel van homeopaten. Het heeft betrekking op de vermeend levensgevaarlijke bijwerkingen van vaccins, waardoor het immuunsysteem "verstoord" raakt, hetgeen volgens de homeopaten met een homeopatisch pilletje-met-niks-erin weer is te "ontstoren". Tinus Smits heeft het bedacht als ik het goed heb.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

jvanringen schreef:
"Ontstoren" is een verzinsel van homeopaten. Het heeft betrekking op de vermeend levensgevaarlijke bijwerkingen van vaccins, waardoor het immuunsysteem "verstoord" raakt, hetgeen volgens de homeopaten met een homeopatisch pilletje-met-niks-erin weer is te "ontstoren". Tinus Smits heeft het bedacht als ik het goed heb.
Echt afschuwelijk. Het ergste vind ik nog wel die heksenjacht over die vaccinaties. Ik bne echt wel voor kritisch denken en dat titeren vind ik ook een prima ontwikkeling, maar het gaat me nu echt te ver met dat gezeur.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Mijn herders moeten verplicht worden geënt tegen rabiës en de Jacks gaan altijd mee op vakantie naar het buitenland dus moeten ook worden geënt. Ik doe voor tijdens en na het enten niets bijzonders. Zou ook niet weten waarom. Er heeft er nog nooit 1 ergens last van gehad. :U:
Gr. Aniek

Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Mijn honden hebben de rabiësenting altijd gehad, dat moet wel als je ze mee wilt nemen op vakantie.
Ze hebben er nooit merkbaar last van gehad.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Met wat gezond verstand kom je meestal het verst. Bijvoorbeeld niet tegelijk met een andere enting of ontworming en niet als pup als je dat kunt voorkomen. Verder nooit problemen gehad met de rabiësenting. Met andere entingen ook niet trouwens.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

under the red sky schreef:Met wat gezond verstand kom je meestal het verst. Bijvoorbeeld niet tegelijk met een andere enting of ontworming en niet als pup als je dat kunt voorkomen. Verder nooit problemen gehad met de rabiësenting. Met andere entingen ook niet trouwens.
Pinschers kunnen nog weleens ziek worden van entingen, al heb ik het zelf niet meegemaakt.

Ik weet wel dat een Pinscher van iemand anders heel erg ziek werd na een enting en ik dacht dat die uiteindelijk ook overleden was.

En in Duitsland zijn twee pups ziek geworden na een enting, vandaar dat de dierenarts de pup die wij wilden hebben niet met twaalf weken wilde enten voor rabiës.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik laat een rabiës enting niet samen met een andere enting zetten en niet tegelijkertijd ontwormen.

En je kunt eventueel een inverse geven.
Een inverse is de homeopathische verdunning van een enting. Men geeft deze naast de enting om de nadelige gevolgen van entingen teniet te doen of te verminderen.
Men geeft dus wel de enting en daarnaast begint men 1 week voor de ent datum met 2 x daags deze druppels en gaat hier nog 2-3 weken na de enting mee door.
De inverse wordt gemaakt van de enting; dus niet van het virus alleen maar van de complete vloeistof die ingespoten wordt.
Men wil dan ook het merk van de te gebruiken enting weten zoals bijv. Nobivac.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Heavy schreef:
ranetje schreef:Ik laat een rabiës enting niet samen met een andere enting zetten en niet tegelijkertijd ontwormen.

Een inverse is de homeopathische verdunning van een enting. Men geeft deze naast de enting om de nadelige gevolgen van entingen teniet te doen of te verminderen.
Men geeft dus wel de enting en daarnaast begint men 1 week voor de ent datum met 2 x daags deze druppels en gaat hier nog 2-3 weken na de enting mee door.
De inverse wordt gemaakt van de enting; dus niet van het virus alleen maar van de complete vloeistof die ingespoten wordt.
Krijgt de hond dan niet veel meer binnen in totaal? Of is de enting die gezet wordt aangepast?
Met een homeopathische verdunning lijkt me dat niet iets om je zorgen over te maken
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Heavy schreef:
ranetje schreef:Ik laat een rabiës enting niet samen met een andere enting zetten en niet tegelijkertijd ontwormen.

Krijgt de hond dan niet veel meer binnen in totaal? Of is de enting die gezet wordt aangepast?
Met een homeopathische verdunning lijkt me dat niet iets om je zorgen over te maken
en wat zou het helpen dan? als je je er geen zorgen om hoeft te maken voor hoeveel er binnenkomt kan het toch ook niet echt werken?
anniek16
Zeer actief
Mijn ras(sen): Epagneul Nain Continental Papillon - Vlinderhondje

Ongelezen bericht door anniek16 »

Cleva schreef:
Het immuunsysteem is altijd actief, toch?
Jazeker, maar na het toedienen van de rabiesvaccinatie gaat het aan de slag met het maken van de geheugencellen voor rabiës (het idee van vaccineren an sich natuurlijk) ;)
~Anniek
63673J

sbientje schreef: en wat zou het helpen dan? als je je er geen zorgen om hoeft te maken voor hoeveel er binnenkomt kan het toch ook niet echt werken?
Homeopathische verdunningen bevatten geen werkzame stoffen, dus het zal niks doen, je kunt net zo goed water geven. Gelukkig maar, want als er nog wel actieve entstoffen in zouden zitten, zou je in in feite extra vaccin toedienen, en dat lijkt me niet bepaald wenselijk.
veertje
Zeer actief

Heavy schreef:
jvanringen schreef:
sbientje schreef: en wat zou het helpen dan? als je je er geen zorgen om hoeft te maken voor hoeveel er binnenkomt kan het toch ook niet echt werken?
Homeopathische verdunningen bevatten geen werkzame stoffen, dus het zal niks doen, je kunt net zo goed water geven. Gelukkig maar, want als er nog wel actieve entstoffen in zouden zitten, zou je in in feite extra vaccin toedienen, en dat lijkt me niet bepaald wenselijk.
:hmmm: hmmm nouja het idee van een enting verdelen ipv hem er in 1 keer inzetten vind ik wel goed klinken maar dan werkt hij zeker niet 100%?

Maar hij wordt niet verdeeld hè. Je zet hem alsnog in 1x alleen wordt er naar toe gewerkt door met een verdunning te beginnen. Het idee zal zijn dat het lichaam dan langzaam aan de enting kan wennen ofzo :denken:
veertje
Zeer actief

Heavy schreef:Ja snap ik . Ik bedoelde het idee van een enting verdelen zou me wel aanstaan :wink:
Mwah weet ik niet. Volgens mij reageren de honden op de hulpstoffen in een enting. Dus verdelen van een enting betekend vaker en meer hulpstoffen en dus meer kans op een slechte reactie :wink: En waarschijnlijk is de dosis van het virus dan te laag om een reactie te geven, waardoor je geen geheugencellen krijgt en je dus voor niks ent.
63673J

Heavy schreef:
jvanringen schreef:
:hmmm: hmmm nouja het idee van een enting verdelen ipv hem er in 1 keer inzetten vind ik wel goed klinken maar dan werkt hij zeker niet 100%?
De enting wordt niet verdeeld. De enting wordt gewoon gegeven zoals normaal, bij de DA. Voorafgaand aan die enting en volgend erop kun je dan voor veel centjes een aantal keren "homeopatisch verdunde" entstof geven, om de schadelijke effecten van de echte enting teniet te doen. Dat hele verhaal is kletskoek van begin tot eind, ten eerste omdat extra entstof geven zinloos is en schadelijk kan zijn, en ten tweede omdat geen enkele homeopatische verdunning werkzame stoffen bevat.
Nikki90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Hussel

Ongelezen bericht door Nikki90 »

Dank jullie wel voor de antwoorden! :ok:

Niks bijzonders doen in ieder geval en een dag of 2 rustig aan doen lijkt me een goed idee. Ontwormen en ontvlooien doe ik toch niet als het niet nodig is en andere entingen zijn ook niet nodig.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”