Ook geweldig om te zien hoeveel doorzettingsvermogen de hond heeft. Zulke honden zijn goud waar in hun werk

Moderator: moderatorteam
Vind je? Ik ben er weinig van onder de indruk, het schaap blijft dreigen wat betekent dat de hond niet al te veel presence heeft en misschien er wel een keer een schaap naar m uitvalt. Hij had best wat meer druk kunnen zetten. Dit duurt echt langMachie schreef:Nee, super filmpje!
Ook geweldig om te zien hoeveel doorzettingsvermogen de hond heeft. Zulke honden zijn goud waar in hun werk
Het lukt mij niet. Beheersen, ja dat gaat heel makkelijk. Maar eruit krijgen lukt niet. Ik heb een konijntje waar Kiwi ook naar loert. DE HELE DAG, als ze de kans krijgt.Nanna schreef:Dat bozige stampen met dat voorpootje van dat schaap
Ik zit me dan altijd meteen af te vragen of je dat gedrag van die hond er met 'opfoeding en soosjalisaasie' uit kunt krijgen.
iets wat eigenaren van andere honden met een bepaald instinct altijd zo luidruchtig beweren.
Klopt, maar een schaap spat pas af wanneer de hond er zo dicht op zit. Als hij meer afstand neemt en meer presence heeft, was het een heel kort filmpje geweest, dan was het schaap gewoon vloeiend naar stal gedreven.gyanty schreef:Het is mooi dat het in dit geval lukt. Het is de specifieke manier van drijven bij deze hond, maar ik vermoed dat hij bij aanleg wel eens beoordeeld kan zijn met te veel eye en te weinig bewegelijkheid. Effectief is het niet, alhoewel, we kennen het schaap onvoldoende, bewegelijkheid en zelfs een keer snappen had dit schaap ook juist kunnen doen ontploffen.
Neen, moet je ook niet willen. Zonde om die eigenheid eruit te gaan kneden.Nanna schreef:Ik zit me dan altijd meteen af te vragen of je dat gedrag van die hond er met 'opfoeding en soosjalisaasie' uit kunt krijgen.
Hoe heb je dat gedaan? Daar ben ik wel heel benieuwd naar!-Saskia- schreef: Ik heb mijn honden wel een ijzersterke that'll do geleerd zodat ze weten wanneer ze moeten stoppen met eyen. Die balans vind ik nodig.
Dan gaan ze in een halve seconde van opperste concentratie naar ontspannen zijn, heel mooi om te zien.
Ik heb die vraag al vaker gekregen maar het is acht jaar geleden en ik herinner me niet meer precies hoe ik het heb aangeleerdPaisley schreef:Hoe heb je dat gedaan? Daar ben ik wel heel benieuwd naar!-Saskia- schreef: Ik heb mijn honden wel een ijzersterke that'll do geleerd zodat ze weten wanneer ze moeten stoppen met eyen. Die balans vind ik nodig.
Dan gaan ze in een halve seconde van opperste concentratie naar ontspannen zijn, heel mooi om te zien.
Jammer-Saskia- schreef: Klinkt wat vaag en er missen vast wat cruciale elementen in mijn verhaal maar beter dan dit wordt het niet
Hier kunnen ze ook volledig ontspannen in de wei lopen en totaal geen oog voor de schapen hebben.-Saskia- schreef:Ik heb die vraag al vaker gekregen maar het is acht jaar geleden en ik herinner me niet meer precies hoe ik het heb aangeleerdPaisley schreef:Hoe heb je dat gedaan? Daar ben ik wel heel benieuwd naar!-Saskia- schreef: Ik heb mijn honden wel een ijzersterke that'll do geleerd zodat ze weten wanneer ze moeten stoppen met eyen. Die balans vind ik nodig.
Dan gaan ze in een halve seconde van opperste concentratie naar ontspannen zijn, heel mooi om te zien.![]()
Volgens mij ben ik begonnen alsof het een 'klaar' betrof, paar minuten spelen met de jollyball om ze wat moe te krijgen (daar eyen ze als gekken op) en vervolgens stoppen, that'll do zeggen en bal wegzetten. Na dit een paar keer gedaan te hebben zag je ze vanzelf ontspannen net nadat that'll do werd uitgesproken en volgens mij ben ik toen begonnen met de bal te laten liggen en met de hond weg te stappen van de prikkel om het hen iets moeilijker te maken. Dit gaan doortrekken naar andere prikkels. Bij een te hevige focus heb ik volgens mij de afstand tot de prikkel vergroot.
Klinkt wat vaag en er missen vast wat cruciale elementen in mijn verhaal maar beter dan dit wordt het niet
We trainen ook bij de schapen. Maar als ik een dagje naar een clinic ofzo ga, waar we de hele dag langs het veld doorbrengen, is er ook geen moment dat ze niet stokstijf langs de kant naar de schapen kijktBoutje schreef:
Bij Jinn en Nanook is het onder controle gekregen net door schapen te gaan drijven. Het drijven zelf, maar dus ook het niet mogen drijven.
Ja, dit dus, ik vind het super om te zien.Odi schreef:Hier kunnen ze ook volledig ontspannen in de wei lopen en totaal geen oog voor de schapen hebben.
Maar ik hoef maar een woord te zeggen en ze staan alle 3 in werkmodus (nu heb ik geen honden die op hoog niveau drijven, maar ze kunnen er alle 3 hun ei in kwijt en lekker moe worden).
Ze kunnen direct stoppen als ik "klaar" zeg.
Ik heb geen idee meer hoe ik het heb aangeleerd, de honden zijn al 12 en 9 jaar, dus al lang geleden er mee getraind.
Ja, dat is echt genieten.-Saskia- schreef:Ja, dit dus, ik vind het super om te zien.Odi schreef:Hier kunnen ze ook volledig ontspannen in de wei lopen en totaal geen oog voor de schapen hebben.
Maar ik hoef maar een woord te zeggen en ze staan alle 3 in werkmodus (nu heb ik geen honden die op hoog niveau drijven, maar ze kunnen er alle 3 hun ei in kwijt en lekker moe worden).
Ze kunnen direct stoppen als ik "klaar" zeg.
Ik heb geen idee meer hoe ik het heb aangeleerd, de honden zijn al 12 en 9 jaar, dus al lang geleden er mee getraind.
Ze zijn ontspannen maar je vóelt dat ze bij het minste gefluister van een commando vol gas zouden vertrekken. Prachtig
Mijn manier is ongeveer hetzelfde als Saskia geweest. Het hoeft niet met bal of speel te zijn, je kan alles wat ze leuk vind om te doen afkappen met een klaar. Als dat een aai over de kop is en je stopt daarmee, kan je ook een klaar geven.Paisley schreef:Jammer-Saskia- schreef: Klinkt wat vaag en er missen vast wat cruciale elementen in mijn verhaal maar beter dan dit wordt het nietDat gaat hier niets worden omdat Kiwi niet speelt met bal of speelgoed.
Ik heb haar nu gewoon onder appèl en verbied de boeh en bah maar haar hele gedachten zitten nog bij het schaap/paard/konijn.
Aandachtsoefeningen zijn ook alvast kansloos, want ze eet niet in bijzijn van vee en er is ook niets waar ik mee kan belonen. Maar het hindert niets hoor, niets mis met appèl vragen en vrij geven als we voorbij de dieren zijn.
Grappig, veel mensen worden ook knettergek van Kiwi. Ze is heel braaf, gemanierd, geduldig ook. Tegelijkertijd straalt ze een energie uit waar veel mensen geïrriteerd door raken. Ik ook.bouvierpoedel schreef:Vind het hartstikke mooi en knap maar zou knettergek van zo'n beest worden.
Heb ik bij meer rassen . Een vriendin fokt teckels en die zou ik soms met liefde met mijn vingers ter plekke hun stembanden uit hun strot trekken.Paisley schreef:Leuk filmpje van Ted! Hoe oud was hij hier?
Het kwartje wat de invloed van presence precies is, is mij pas gevallen toen ik een hond ontmoeten met kneiterveel bombarie en beweging, maar 0 presence. Hij liep zich het vuur uit de sloffen, bleef maar om de schapen heel cirkelen en zelfs blaffen uit frustratie maar de schapen stonden er gewoon bij het herkauwen. Geen ingekakte lesschapen ofzo, maar schoonebekers uit het begrazingsproject, gewoon 0 respect voor hemIn het eerste gezicht verbaasde ik me over zn uitwerking op de schapen. Maar toen ik beter ging kijken, zag ik dat hij over de blik van schapen heen keek die oogcontact zochten. En schapen die wat meer ruimte pakte, daar liep ie omheen of keek ervoor weg. Heel subtiel maar die beesten hebben die zwakte dus gelijk door en besluiten binnen no-time dat hij de boom in kan
Grappig, veel mensen worden ook knettergek van Kiwi. Ze is heel braaf, gemanierd, geduldig ook. Tegelijkertijd straalt ze een energie uit waar veel mensen geïrriteerd door raken. Ik ook.bouvierpoedel schreef:Vind het hartstikke mooi en knap maar zou knettergek van zo'n beest worden.Vaak.
Komt Mayke naast me zitten en dan kroel ik dr graag even, maar als Kiwi ineens uit de lucht komt vallen en me intens aan zit te staren op een 'aai me' manier, dan heb ik dr al weg gestuurd voor ik t door heb. Ze is lief en braaf en grappig en fantastisch, maar in alles wat ze doet is ze zo verschrikkelijk heftig dat ze me vaak op de zenuwen werkt.
Maar goed, als je dr kan velen is ze dus ook heel makkelijkHet zit m niet in wat ze doet (niets verkeerd) maar hoe ze de dingen doet.
Rasafhankelijk.Paisley schreef:Dat is heel wat anders, overmatig keffen is wangedrag.
Bij Kiwi is er geen wangedrag, maar uitstraling en presence. Ze is gewoon wie ze is en dat is soms een beetje veel.
Er zijn idd rassen die blaffen ipv eyen...zou ik weer gillend gek van worden.Machie schreef:Rasafhankelijk.Paisley schreef:Dat is heel wat anders, overmatig keffen is wangedrag.
Bij Kiwi is er geen wangedrag, maar uitstraling en presence. Ze is gewoon wie ze is en dat is soms een beetje veel.
3 van mijn 4tal blaft veel in het werk.
bouvierpoedel schreef:Of dat boomertje die bij de deurbel al uit zijn dak gaat met gillen ,krijsen en blaffen , zich in allerlei bochten wringt om iedereen overal te likken en te plezieren en al begint te krijsen als je hem aan de kant schuift .Heb al lopen voelen of hij nog een open fontanel had maar helaas.![]()
Ja dat hele brave zou mij ook vreselijk in de weg zitten.-Saskia- schreef:bouvierpoedel schreef:Of dat boomertje die bij de deurbel al uit zijn dak gaat met gillen ,krijsen en blaffen , zich in allerlei bochten wringt om iedereen overal te likken en te plezieren en al begint te krijsen als je hem aan de kant schuift .Heb al lopen voelen of hij nog een open fontanel had maar helaas.![]()
![]()
Ik heb een weekje een Italiaans windhondje in huis, su-perbraaf hondje.
Maar wat een theater buiten. Een zuchtje wind en die hond kijkt je aan met een blik alsof ze vier keer de kamer door gegooid is en als ze merkt dat het me niet kan schelen loopt ze wat rond in een houding alsof ze dringend moet poepen![]()
Dat zielige gedoe zou me snel irriteren vrees ik.