Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het 'eyen' van een Border Collie

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Het 'eyen' van een Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Nee, super filmpje!
Ook geweldig om te zien hoeveel doorzettingsvermogen de hond heeft. Zulke honden zijn goud waar in hun werk :ok:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Haha, ik moet vooral lachen om het schaap, die draait zich mooi niet om. Ja,op het laatst pas, vlakbij de stal.
Lekker eigenwijs schaapje :mrgreen: houdt ook mooi oogcontact :mrgreen:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Machie schreef:Nee, super filmpje!
Ook geweldig om te zien hoeveel doorzettingsvermogen de hond heeft. Zulke honden zijn goud waar in hun werk :ok:
Vind je? Ik ben er weinig van onder de indruk, het schaap blijft dreigen wat betekent dat de hond niet al te veel presence heeft en misschien er wel een keer een schaap naar m uitvalt. Hij had best wat meer druk kunnen zetten. Dit duurt echt lang :LOL:

De hond was ook veel effectiever geweest als ie meer ruimte had genomen. Het schaap wil graag naar de stal want daar staat de rest van de kudde, maar durft zich niet om te draaien omdat de hond in dr nek hijgt die ze niet vertrouwt.
Laatst gewijzigd door Paisley op 29 jan 2017 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Nanna schreef:Dat bozige stampen met dat voorpootje van dat schaap :LOL:

Ik zit me dan altijd meteen af te vragen of je dat gedrag van die hond er met 'opfoeding en soosjalisaasie' uit kunt krijgen.
iets wat eigenaren van andere honden met een bepaald instinct altijd zo luidruchtig beweren.
Het lukt mij niet. Beheersen, ja dat gaat heel makkelijk. Maar eruit krijgen lukt niet. Ik heb een konijntje waar Kiwi ook naar loert. DE HELE DAG, als ze de kans krijgt.
Ik kan haar alle kanten op sturen, van voor naar achteren, ruimte geven, erop toe lopen, eromheen. Maar ik kan dr niet verbieden om naar het konijn te staren. Als ik dat wel doe, dan gaat ze gedrukt ellendig liggen wezen.
Er zijn overigens ook kelpies en borders met minder of nauwelijks eye, dan is het een stuk makkelijker afleren of wordt t instinct nooit getriggerd.
Kiwi liet ook pas eye zien toen ze besefte dat ze iets kon met de schapen. De eerste weken dat ik haar had vond ze schapen eigenlijk een beetje eng en durfde ze ze niet aan te kijken. Toen ik met haar begon te trainen, kreeg ze veel meer eye. Ik denk niet dat ik het er nu nog uit zou kunnen krijgen als ik dat zou willen.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Het is mooi dat het in dit geval lukt. Het is de specifieke manier van drijven bij deze hond, maar ik vermoed dat hij bij aanleg wel eens beoordeeld kan zijn met te veel eye en te weinig bewegelijkheid. Effectief is het niet, alhoewel, we kennen het schaap onvoldoende, bewegelijkheid en zelfs een keer snappen had dit schaap ook juist kunnen doen ontploffen. Of het schaap echt niet terug naar stal gaat omdat de hond in zijn nek staat te hijgen weten we ook niet. Je hebt er soms van die portretten tussen zitten. Overigens gaat het schaap pas als de herder(als in persoon/mens) met camera van achter erbij komt. Dus de hond krijgt dat zelf niet voor elkaar ;)

Ik had al heel vroeg door dat je het gedrag er nooit uit gaat krijgen. Je kan het wel beheersbaar maken en zeker kan het in grote mate afzwakken, maar het blijft wel ergens op de achtergrond hoor. Je kan het bij deze rassen ombuigen, maar ook dat is niet elimineren van het gedrag zelf. Je moet er dus echt wel van houden om er mee samen te leven.... Je kan er prima veilig mee leven, dat is wat de meeste mensen bedoelen als ze zeggen dat het hele gedrag uit hun hond is (of het gedrag was in het individu gewoonweg niet zo sterk)
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Zelfs mijn halve border die nooit iets met schapen heeft gehad laat soms iets zien dat op eyen lijkt. (komt niey in de buurt van dit filmpje overigens)
Maakt ook extreem makkelijk en vrij langdurig oogcontact met mensen.

Dus dat geouwehoer over soosjalisasie etc. gaat wat mij betreft niet op.

Sommige trekjes zitten genetisch ingebakken. Daar kun je qua training wat mee. Afzwakken of aansterken.
Maar dat je dat er volledig uit kunt trainen is bull-sh.t.
Bovendien doe je dan tekort aan de eigenlijk aard /karakter van de hond.
Het hoort er bij.

Ik weet dat -hoe sociaal Habibi in principe ook is- dat dat oogcontact bij andere honden soms negatief overkomt. En daar hou ik rekening mee.

Zo simpel.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

gyanty schreef:Het is mooi dat het in dit geval lukt. Het is de specifieke manier van drijven bij deze hond, maar ik vermoed dat hij bij aanleg wel eens beoordeeld kan zijn met te veel eye en te weinig bewegelijkheid. Effectief is het niet, alhoewel, we kennen het schaap onvoldoende, bewegelijkheid en zelfs een keer snappen had dit schaap ook juist kunnen doen ontploffen.
Klopt, maar een schaap spat pas af wanneer de hond er zo dicht op zit. Als hij meer afstand neemt en meer presence heeft, was het een heel kort filmpje geweest, dan was het schaap gewoon vloeiend naar stal gedreven. :) Zo neus aan neus staan met vee kan best vervelend uitpakken, al lijkt het me niet een hond die vanuit deze positie druk gaat zetten.
Ik ken de commando's natuurlijk niet (spaans) maar uit de stem van de filmer maak ik uit dat ze de hond ook in beweging wil krijgen. Hij blijft plakken, het wordt door mn trainer 'sticky eye' genoemd.
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Nanna schreef:Ik zit me dan altijd meteen af te vragen of je dat gedrag van die hond er met 'opfoeding en soosjalisaasie' uit kunt krijgen.
Neen, moet je ook niet willen. Zonde om die eigenheid eruit te gaan kneden.
Ik heb mijn honden wel een ijzersterke that'll do geleerd zodat ze weten wanneer ze moeten stoppen met eyen. Die balans vind ik nodig.
Dan gaan ze in een halve seconde van opperste concentratie naar ontspannen zijn, heel mooi om te zien.
Ik heb namelijk geen zin in honden die auto's, huisdieren of schapen op wandeling gaan zitten drijven.
Niet eruit trainen dus, maar beheersen.
Paisley
Zeer actief

-Saskia- schreef: Ik heb mijn honden wel een ijzersterke that'll do geleerd zodat ze weten wanneer ze moeten stoppen met eyen. Die balans vind ik nodig.
Dan gaan ze in een halve seconde van opperste concentratie naar ontspannen zijn, heel mooi om te zien.
Hoe heb je dat gedaan? Daar ben ik wel heel benieuwd naar!

Gelukkig heeft Kiwi totaal de neiging niet om auto's of kinderen te drijven. Het enige wat ik lastig vindt, is dat ze ook fixeert op paarden en katten.
Ik kan dus prima voorkomen dat ze actief gaat drijven door haar te laten volgen. Maar ontspanning is er niet bij, ze blijft eye geven.
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief

Paisley schreef:
-Saskia- schreef: Ik heb mijn honden wel een ijzersterke that'll do geleerd zodat ze weten wanneer ze moeten stoppen met eyen. Die balans vind ik nodig.
Ik heb die vraag al vaker gekregen maar het is acht jaar geleden en ik herinner me niet meer precies hoe ik het heb aangeleerd :oeps:
Volgens mij ben ik begonnen alsof het een 'klaar' betrof, paar minuten spelen met de jollyball om ze wat moe te krijgen (daar eyen ze als gekken op) en vervolgens stoppen, that'll do zeggen en bal wegzetten. Na dit een paar keer gedaan te hebben zag je ze vanzelf ontspannen net nadat that'll do werd uitgesproken en volgens mij ben ik toen begonnen met de bal te laten liggen en met de hond weg te stappen van de prikkel om het hen iets moeilijker te maken. Dit gaan doortrekken naar andere prikkels. Bij een te hevige focus heb ik volgens mij de afstand tot de prikkel vergroot.
Klinkt wat vaag en er missen vast wat cruciale elementen in mijn verhaal maar beter dan dit wordt het niet :mrgreen:
Paisley
Zeer actief

-Saskia- schreef: Klinkt wat vaag en er missen vast wat cruciale elementen in mijn verhaal maar beter dan dit wordt het niet :mrgreen:
Jammer :LOL: Dat gaat hier niets worden omdat Kiwi niet speelt met bal of speelgoed.
Ik heb haar nu gewoon onder appèl en verbied de boeh en bah maar haar hele gedachten zitten nog bij het schaap/paard/konijn.
Aandachtsoefeningen zijn ook alvast kansloos, want ze eet niet in bijzijn van vee en er is ook niets waar ik mee kan belonen. Maar het hindert niets hoor, niets mis met appèl vragen en vrij geven als we voorbij de dieren zijn.
Afbeelding
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

-Saskia- schreef:
Paisley schreef:
Ik heb die vraag al vaker gekregen maar het is acht jaar geleden en ik herinner me niet meer precies hoe ik het heb aangeleerd :oeps:
Volgens mij ben ik begonnen alsof het een 'klaar' betrof, paar minuten spelen met de jollyball om ze wat moe te krijgen (daar eyen ze als gekken op) en vervolgens stoppen, that'll do zeggen en bal wegzetten. Na dit een paar keer gedaan te hebben zag je ze vanzelf ontspannen net nadat that'll do werd uitgesproken en volgens mij ben ik toen begonnen met de bal te laten liggen en met de hond weg te stappen van de prikkel om het hen iets moeilijker te maken. Dit gaan doortrekken naar andere prikkels. Bij een te hevige focus heb ik volgens mij de afstand tot de prikkel vergroot.
Klinkt wat vaag en er missen vast wat cruciale elementen in mijn verhaal maar beter dan dit wordt het niet :mrgreen:
Hier kunnen ze ook volledig ontspannen in de wei lopen en totaal geen oog voor de schapen hebben.
Maar ik hoef maar een woord te zeggen en ze staan alle 3 in werkmodus (nu heb ik geen honden die op hoog niveau drijven, maar ze kunnen er alle 3 hun ei in kwijt en lekker moe worden).
Ze kunnen direct stoppen als ik "klaar" zeg.
Ik heb geen idee meer hoe ik het heb aangeleerd, de honden zijn al 12 en 9 jaar, dus al lang geleden er mee getraind.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Paisley
Zeer actief

Boutje schreef:
Bij Jinn en Nanook is het onder controle gekregen net door schapen te gaan drijven. Het drijven zelf, maar dus ook het niet mogen drijven.
We trainen ook bij de schapen. Maar als ik een dagje naar een clinic ofzo ga, waar we de hele dag langs het veld doorbrengen, is er ook geen moment dat ze niet stokstijf langs de kant naar de schapen kijkt :lol1: De andere honden gaan gewoon spelen, eten en drinken. Kiwi niet. Ze kan gewoon los langs het veld liggen maar niet kijken is teveel gevraagd
Nouja, ik heb in ieder geval niet het probleem dat ze afgeleid raakt :LOL: Je kunt er een bom naast laten afgaan, heeft ze niet door.
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief

Odi schreef:Hier kunnen ze ook volledig ontspannen in de wei lopen en totaal geen oog voor de schapen hebben.
Maar ik hoef maar een woord te zeggen en ze staan alle 3 in werkmodus (nu heb ik geen honden die op hoog niveau drijven, maar ze kunnen er alle 3 hun ei in kwijt en lekker moe worden).
Ik heb geen idee meer hoe ik het heb aangeleerd, de honden zijn al 12 en 9 jaar, dus al lang geleden er mee getraind.
Ja, dit dus, ik vind het super om te zien.
Ze zijn ontspannen maar je vóelt dat ze bij het minste gefluister van een commando vol gas zouden vertrekken. Prachtig :I:
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie

Ongelezen bericht door Odi »

-Saskia- schreef:
Odi schreef:Hier kunnen ze ook volledig ontspannen in de wei lopen en totaal geen oog voor de schapen hebben.
Ja, dit dus, ik vind het super om te zien.
Ze zijn ontspannen maar je vóelt dat ze bij het minste gefluister van een commando vol gas zouden vertrekken. Prachtig :I:
Ja, dat is echt genieten.
Ik vind het echt mooi om te zien. Ze kunnen gewoon bij de schapen scharrelen, wat wortels mee eten. En dan een commando of een ksssst en dan staan ze klaar.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
gyanty
Zeer actief

Paisley schreef:
-Saskia- schreef: Klinkt wat vaag en er missen vast wat cruciale elementen in mijn verhaal maar beter dan dit wordt het niet :mrgreen:
Jammer :LOL: Dat gaat hier niets worden omdat Kiwi niet speelt met bal of speelgoed.
Ik heb haar nu gewoon onder appèl en verbied de boeh en bah maar haar hele gedachten zitten nog bij het schaap/paard/konijn.
Aandachtsoefeningen zijn ook alvast kansloos, want ze eet niet in bijzijn van vee en er is ook niets waar ik mee kan belonen. Maar het hindert niets hoor, niets mis met appèl vragen en vrij geven als we voorbij de dieren zijn.
Mijn manier is ongeveer hetzelfde als Saskia geweest. Het hoeft niet met bal of speel te zijn, je kan alles wat ze leuk vind om te doen afkappen met een klaar. Als dat een aai over de kop is en je stopt daarmee, kan je ook een klaar geven.

Het niet aannemen van voer in bijzijn van vee zit hem erin dat de druk dan al te groot is. Dat zou ze eerst in andere momenten goed moeten doen. Vervolgens op zeer grote afstand van het vee. BAT is eigenlijk een vergelijkbare manier en de BTA (die ik dan weer verkozen heb boven de BAT omdat het beter paste bij Norah) eigenlijk ook. Bij BTA leert de hond de prikkel te melden. Doormiddel van wegdraaien op bepaald moment en op bepaalde manier draaien en meteen weer terugdraaien haal je de hond uit de focus en probeer je het opnieuw. Eerste weken waren wij alleen maar aan het draaien. Mijn man heeft met Kay 20 minuten op een kruispunt staan draaien vanwege auto's haha. Maar in korte tijd ook veel verbetering.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Dat BAT zou niets voor mij zijn. Misschien een goede oplossing voor problematisch drijven.
Maar er is hier geen probleem. Ik kan haar gewoon los laten volgen langs paarden of dwars door een kudde. Nee is nee, ik ga t ook niet ingewikkelder maken dan dat. Als ze zin heeft om uit dr ooghoeken te blijven loeren mag ze dat van mij
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Vind het hartstikke mooi en knap maar zou knettergek van zo'n beest worden. Trouwens ook van die bok , die ging tussen een broodje met knoflook.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Sassy
moderator

Ongelezen bericht door Sassy »

Ach, het is maar goed ook dat niet iedereen even gek is van een werkende border collie :LOL:

Daarbij zit er zo ontzettend veel verschil in het ras.
Een goeie hond is die hond waar je zelf mee kan werken :wink:
Een hond die te veel eye heeft moet je niet willen, die plakt vast en krijgt de schapen niet meer vooruit, maar een die te weinig eye heeft doorgaans ook niet. Tenzij het een zog "plain dog" is die meer recht op werkt.
Die krijgt de schapen ook wel vooruit zonder veel eye.

Hier een filmpje van ons Ted in zijn jonge jaren:

Dat is zowat het kortste bij van wat ie bij het wegdrijven ooit achter de schapen kon komen, hier getraind door onze trainer, op een veld met schapen die de hond kennen.
Bij vreemde schapen kan ie er vaak maar tot een 20 of 30 meter (of nog verder) achter lopen.
Die hond zet zoveel druk dat de schapen meestal beginnen te lopen als ie al op een behoorlijke afstand is.
Was geen gemakkelijke als jonge hond voor een beginner, kan ik je wel zeggen...
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

zo gaaf dat echte werken. maar ik werd altijd gruwelijk nerveus van de BC's die bij ons op de club behendigheid deden. dat drammerige apporteren afdwingen, dat sluiten en gemeen sneppen.

ik vind ze niet leuk.

vroeger had familie van mij schapen en 2 BC's speciaal daarvoor. Glenn en Floyd volgens mij. dat waren enorm relaxte honden tót ze aan het werk moesten.

maar dat is 25/30 jaar geleden.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Leuk filmpje van Ted! Hoe oud was hij hier?

Het kwartje wat de invloed van presence precies is, is mij pas gevallen toen ik een hond ontmoeten met kneiterveel bombarie en beweging, maar 0 presence. Hij liep zich het vuur uit de sloffen, bleef maar om de schapen heel cirkelen en zelfs blaffen uit frustratie maar de schapen stonden er gewoon bij het herkauwen. Geen ingekakte lesschapen ofzo, maar schoonebekers uit het begrazingsproject, gewoon 0 respect voor hem :LOL: In het eerste gezicht verbaasde ik me over zn uitwerking op de schapen. Maar toen ik beter ging kijken, zag ik dat hij over de blik van schapen heen keek die oogcontact zochten. En schapen die wat meer ruimte pakte, daar liep ie omheen of keek ervoor weg. Heel subtiel maar die beesten hebben die zwakte dus gelijk door en besluiten binnen no-time dat hij de boom in kan

bouvierpoedel schreef:Vind het hartstikke mooi en knap maar zou knettergek van zo'n beest worden.
Grappig, veel mensen worden ook knettergek van Kiwi. Ze is heel braaf, gemanierd, geduldig ook. Tegelijkertijd straalt ze een energie uit waar veel mensen geïrriteerd door raken. Ik ook. :blauwoog: Vaak.
Komt Mayke naast me zitten en dan kroel ik dr graag even, maar als Kiwi ineens uit de lucht komt vallen en me intens aan zit te staren op een 'aai me' manier, dan heb ik dr al weg gestuurd voor ik t door heb. Ze is lief en braaf en grappig en fantastisch, maar in alles wat ze doet is ze zo verschrikkelijk heftig dat ze me vaak op de zenuwen werkt.
Maar goed, als je dr kan velen is ze dus ook heel makkelijk :LOL: Het zit m niet in wat ze doet (niets verkeerd) maar hoe ze de dingen doet.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Paisley schreef:Leuk filmpje van Ted! Hoe oud was hij hier?

Het kwartje wat de invloed van presence precies is, is mij pas gevallen toen ik een hond ontmoeten met kneiterveel bombarie en beweging, maar 0 presence. Hij liep zich het vuur uit de sloffen, bleef maar om de schapen heel cirkelen en zelfs blaffen uit frustratie maar de schapen stonden er gewoon bij het herkauwen. Geen ingekakte lesschapen ofzo, maar schoonebekers uit het begrazingsproject, gewoon 0 respect voor hem :LOL: In het eerste gezicht verbaasde ik me over zn uitwerking op de schapen. Maar toen ik beter ging kijken, zag ik dat hij over de blik van schapen heen keek die oogcontact zochten. En schapen die wat meer ruimte pakte, daar liep ie omheen of keek ervoor weg. Heel subtiel maar die beesten hebben die zwakte dus gelijk door en besluiten binnen no-time dat hij de boom in kan

bouvierpoedel schreef:Vind het hartstikke mooi en knap maar zou knettergek van zo'n beest worden.
Grappig, veel mensen worden ook knettergek van Kiwi. Ze is heel braaf, gemanierd, geduldig ook. Tegelijkertijd straalt ze een energie uit waar veel mensen geïrriteerd door raken. Ik ook. :blauwoog: Vaak.
Komt Mayke naast me zitten en dan kroel ik dr graag even, maar als Kiwi ineens uit de lucht komt vallen en me intens aan zit te staren op een 'aai me' manier, dan heb ik dr al weg gestuurd voor ik t door heb. Ze is lief en braaf en grappig en fantastisch, maar in alles wat ze doet is ze zo verschrikkelijk heftig dat ze me vaak op de zenuwen werkt.
Maar goed, als je dr kan velen is ze dus ook heel makkelijk :LOL: Het zit m niet in wat ze doet (niets verkeerd) maar hoe ze de dingen doet.
Heb ik bij meer rassen . Een vriendin fokt teckels en die zou ik soms met liefde met mijn vingers ter plekke hun stembanden uit hun strot trekken.
Ken er 1 met zo'n africhtings herder waarvan ik soms denk "VAL DOOD".
Of dat boomertje die bij de deurbel al uit zijn dak gaat met gillen ,krijsen en blaffen , zich in allerlei bochten wringt om iedereen overal te likken en te plezieren en al begint te krijsen als je hem aan de kant schuift .Heb al lopen voelen of hij nog een open fontanel had maar helaas. :engel:
Ook 2 jackies in de buurt die je op geluid kunt volgen als ze hun route lopen met uitlaten.God zend aub een paar flinke hagelstenen. :zweep:
Paisley
Zeer actief

Dat is heel wat anders, overmatig keffen is wangedrag.
Bij Kiwi is er geen wangedrag, maar uitstraling en presence. Ze is gewoon wie ze is en dat is soms een beetje veel.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Paisley schreef:Dat is heel wat anders, overmatig keffen is wangedrag.
Bij Kiwi is er geen wangedrag, maar uitstraling en presence. Ze is gewoon wie ze is en dat is soms een beetje veel.
Rasafhankelijk.
3 van mijn 4tal blaft veel in het werk.
Sassy
moderator

Ongelezen bericht door Sassy »

Machie schreef:
Paisley schreef:Dat is heel wat anders, overmatig keffen is wangedrag.
Rasafhankelijk.
3 van mijn 4tal blaft veel in het werk.
Er zijn idd rassen die blaffen ipv eyen...zou ik weer gillend gek van worden.
Is maar net wat je wil...

Paisley, Ted is op dit filmpje ongeveer 2,5 jaar. Inmiddels is hij bijna 8 jaar.
Afbeelding
Machie
Zeer actief

Ik ben niet anders gewend met mijn honden ;) Ik hoor het niet eens meer.
-Saskia-
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Of dat boomertje die bij de deurbel al uit zijn dak gaat met gillen ,krijsen en blaffen , zich in allerlei bochten wringt om iedereen overal te likken en te plezieren en al begint te krijsen als je hem aan de kant schuift .Heb al lopen voelen of hij nog een open fontanel had maar helaas. :engel:
:LOL:
Ik heb een weekje een Italiaans windhondje in huis, su-perbraaf hondje.
Maar wat een theater buiten. Een zuchtje wind en die hond kijkt je aan met een blik alsof ze vier keer de kamer door gegooid is en als ze merkt dat het me niet kan schelen loopt ze wat rond in een houding alsof ze dringend moet poepen :mrgreen:
Dat zielige gedoe zou me snel irriteren vrees ik.
bouvierpoedel
Zeer actief

-Saskia- schreef:
bouvierpoedel schreef:Of dat boomertje die bij de deurbel al uit zijn dak gaat met gillen ,krijsen en blaffen , zich in allerlei bochten wringt om iedereen overal te likken en te plezieren en al begint te krijsen als je hem aan de kant schuift .Heb al lopen voelen of hij nog een open fontanel had maar helaas. :engel:
:LOL:
Ik heb een weekje een Italiaans windhondje in huis, su-perbraaf hondje.
Maar wat een theater buiten. Een zuchtje wind en die hond kijkt je aan met een blik alsof ze vier keer de kamer door gegooid is en als ze merkt dat het me niet kan schelen loopt ze wat rond in een houding alsof ze dringend moet poepen :mrgreen:
Dat zielige gedoe zou me snel irriteren vrees ik.
Ja dat hele brave zou mij ook vreselijk in de weg zitten.
Dan heb ik ook zoiets als je :gvd: nu de bank niet kapot gaat vreten of een drol in huis legt ga je vandaan nog over het hek van het dierenasiel. :mann:
gyanty
Zeer actief

Haha, zo leuk hoe mensen het eigen geaccepteerde gedrag van hun hond geen wangedrag meer noemen, maar zich gaan irriteren aan ander wangedrag. Heerlijk kan er wel :pop: bij eten, want hoe je het ook went of keert: wat je uitstraling of presence noemt, blaffen. Het is allemaal communiceren.

Ik lees bij jou Paisley ook een hoop tussen de regels door. Ook omdat ik het gedrag wel herken. Bij Kay had ik er niet zo'n last van (dacht ik), mij ogen zijn geopend met Norah, waardoor ik het gedrag van Kay ook nader ben gaan bekijken. Jij noemt het energie die Kiwi uitstraalt. Ik noemde dat bij Kay precies zo. Toch zie ik inmiddels dat er veel meer achter zit en zie ik nu ook in waarom sommige honden bij hem daar op reageerden. De reactie van andere honden liegt niet. De instinktmatige reactie van mensen die knettergek van haar worden ook niet. Dat jij en ik zo gek zijn om dat van ons welgemanierde brave geduldige hondjes te accepteren is wat anders. Ik zou eens naar de boodschap van de mensen luisteren die niet hetzelfde zien als jij (al kunnen ze het misschien niet professioneel onderbouwen en is het alleen het instinktmatige. Immers schreef je eerder nog mooi de situaties waarbij als er andere prikkels bij je honden komen ze ook ineens wangedrag naar elkaar vertonen. Het zijn de kleine tekenen. Die hoeven voor jou niet problematisch te zijn, maar dat is wat anders dan dat het er niet is.

Blaffen is communiceren.... uuhhm tja dat is bij alles wat onze doet he? Dat is wel heel gemakkelijk. Het gaat erom WAT je hond verteld. En bij alles wat een hond overdreven doet, kan je stellen dat het niet normaal is. Dat geld voor blaffen evengoed als voor drijven. Bij overmatig doen, is het grenzeloos, niet zelfregulerend, zichzelf niet in de hand hebben, dwangmatig. En of er nou speciaal op gefokt is of niet, dat maakt niet uit: overmatig is zelfs voor een raskenmerk niet goed. We leren geen grenzen aan omdat het raseigenschappen zijn, dus laten we het maar uit de klauwen lopen. Wie wordt er beter van?
Afbeelding
Machie
Zeer actief

Het ging mij erom dat blaffen niet direct wangedrag is. Een Hongaar of Kroaat die werkt zonder blaffen is geen Hongaar of Kroaat. En natuurlijk zijn er grenzen is hoeveel ze morgen blaffen ;)
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”