Er is ook een triestig filmpje bij het nieuwsartikel en op de website van de Nederlandse Rashondenwijzer.Uit een nieuw onderzoek van de Nederlandse Rashondenwijzer blijkt dat de meeste hondenrassen zich in “deplorabele staat” bevinden, met andere woorden: ze zijn ‘kapotgefokt’. Dat blijkt na medische testen bij 109 hondenrassen. Ook Vlaamse dierenartsen merken dit probleem bijna dagelijks in hun praktijk.
Zeker veertig procent van de jonge rashonden lijdt aan erfelijke ziekten of gebreken door inteelt en fokken op een onnatuurlijk uiterlijk, zoals een te korte snuit. “Ook wij krijgen vaak dergelijke gevallen over de vloer”, zegt dierenarts Karlo Van Rompaey uit Sint-Truiden. “Vooral bij grote rashonden zonder stamboom zien we vaak een afwijking aan de heupen.”
Geteste honden zijn duurder
“Om erfelijke aandoeningen te voorkomen, zou men altijd testen moeten doen alvorens te fokken”, gaat Van Rompaey verder. “In de praktijk gebeurt dat jammer genoeg niet altijd. Honden met een stamboom én die getest zijn, zijn vaak duurder.”
Enquête door 147 dierenartsen
De Rashondenwijzer is een stichting die onderzoek doet naar dierenrechten en erfelijke aandoeningen bij rashonden. In hun recentste magazine geven ze een overzicht van zo’n 250 erfelijke aandoeningen bij 109 hondenrassen op basis van een enquête die ingevuld werd door 147 dierenartsen. Een tweede enquête werd ingevuld door zo’n 2.000 hondenliefhebbers.
Vooral kortsnuitige en grote honden
Volgens hun laatste uitgave zijn de rashonden zieker dan vroeger. Kortsnuitige honden zoals de Franse Bulldog, Boxer en Mopshond scoren het slechtst. Ook populaire rassen als de Labrador, Golden Retriever en Berner Sennenhond doen het heel slecht. Dat laatste ras wordt geteisterd door kanker, die zich al op jonge leeftijd voordoet.
Dit zijn volgens de Rashondenwijzer de tien rassen met grootste kans op erfelijke gebreken. Op de eerste plaats staat de Franse Bulldog met het meeste risico op een erfelijke aandoening.
1. Franse Bulldog
2. Cavalier King Charles Spaniël
3. Boxer
4. Duitse Herdershond
5. Engelse Bulldog
6. Mopshond
7. Golden Retriever
8. Labrador Retriever
9. Pekingees
10. Engelse Cocker Spaniël
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
40% van de rashonden blijkt 'kapotgefokt'
Moderator: moderatorteam
- Jits90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond
- Aantal honden: 3
40% van de rashonden blijkt 'kapotgefokt'
Omdat de media het eindelijk naar buiten brengen in Belgie:
-
Rocco
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: 40% van de rashonden blijkt 'kapotgefokt'
Nanna schreef:Laten we ook niet doen alsof het niet waar is.... Er zijn behoorlijk wat rassen waar ik me de klauwen iig niet aan brand. Het valt me op dat de Flatcoat en de Ier er niet bij staan.Tara schreef:Och jeetje, ja, laten we de rashondenwijzer even als leidraad nemen.
En naarmate de genenpools kleiner worden zal het alleen maar erger worden.
Precies !!!
Ken genoeg fokkers waar iets mis is met de gebruikte honden maar gewoon met dezelfde honden blijven door fokken....dit zal altijd blijven bestaan vrees ik jammer van de duitse herder altijd een mooi ras....
Laatst gewijzigd door Rocco op 12 jan 2017 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tenmashi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 0
Beunhazen heb je altijd, het erge is dat dit in het hondenwereldje als normaal wordt gezien.Rocco schreef:Nanna schreef:Laten we ook niet doen alsof het niet waar is.... Er zijn behoorlijk wat rassen waar ik me de klauwen iig niet aan brand. Het valt me op dat de Flatcoat en de Ier er niet bij staan.Tara schreef:Och jeetje, ja, laten we de rashondenwijzer even als leidraad nemen.
Precies !!!
Ken genoeg fokkers waar iets mis is met de gebruikte honden maar gewoon met dezelfde honden g blijven door fokken....dit zal altijd blijven bestaan vrees ik
In "rattenland" ook zat prutfokkers, maar daar staan weinig mensen om te juichen. Scheelt dat we niet zo veel aan showen doen denk ik, want je ziet wel dat de prutfokkers allemaal de hipste kleurtjes fokken.
-
Rocco
- Zeer actief
Tenmashi schreef:Beunhazen heb je altijd, het erge is dat dit in het hondenwereldje als normaal wordt gezien.Rocco schreef:Nanna schreef:Laten we ook niet doen alsof het niet waar is.... Er zijn behoorlijk wat rassen waar ik me de klauwen iig niet aan brand. Het valt me op dat de Flatcoat en de Ier er niet bij staan.Tara schreef:Och jeetje, ja, laten we de rashondenwijzer even als leidraad nemen.
Precies !!!
Ken genoeg fokkers waar iets mis is met de gebruikte honden maar gewoon met dezelfde honden g blijven door fokken....dit zal altijd blijven bestaan vrees ik![]()
In "rattenland" ook zat prutfokkers, maar daar staan weinig mensen om te juichen. Scheelt dat we niet zo veel aan showen doen denk ik, want je ziet wel dat de prutfokkers allemaal de hipste kleurtjes fokken.Uiterlijke boven karakter en gezondheid.
Klopt daar wordt de werk kwaliteit en gezondheid ook steeds slechter
Laatst gewijzigd door Rocco op 12 jan 2017 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Wat mij veel meer opvalt is dat de Drent het ras is waar ze alles over uit de kast hebben getrokken om de fokkerij te verbieden maar hier heeft ie opeens maar twee vraagtekens.Nanna schreef:Laten we ook niet doen alsof het niet waar is.... Er zijn behoorlijk wat rassen waar ik me de klauwen iig niet aan brand. Het valt me op dat de Flatcoat en de Ier er niet bij staan.
Er moest een wereldwijd fokverbod komen vanwege de (inderdaad veel te) hoge verwantschap en nu blijkt hij niet eens in de top tien te staan!
Lekker geloofwaardig weer.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Maar gebruik dan wel betrouwbare bronnen. Die rashondenwijzer slaat op zoveel manieren de plank mis dat het bijna lachwekkend is. Zo zegt het dat bij de Toller de kans op aseptische meningitis, waar het ras helaas zo'n beetje om bekend staat, zeer klein is terwijl ze wel een grote kans zouden lopen op HD?Nanna schreef:Laten we ook niet doen alsof het niet waar is.... Er zijn behoorlijk wat rassen waar ik me de klauwen iig niet aan brand. Het valt me op dat de Flatcoat en de Ier er niet bij staan.Tara schreef:Och jeetje, ja, laten we de rashondenwijzer even als leidraad nemen.
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
- Aantal honden: 1
En 1 van de ziekste rassen staat er weer eens niet tussen; de Sharpei ...
Nou....als je als simpele imbeciel dit lijstje onder je neus krijgt kan het dus zomaar zijn dat je denkt dat je "dan maar voor een Sharpei gaat" omdat de rest allemaal kneuzen zijn.
Kom je mooi bedrogen uit met je Sharpei
Nou....als je als simpele imbeciel dit lijstje onder je neus krijgt kan het dus zomaar zijn dat je denkt dat je "dan maar voor een Sharpei gaat" omdat de rest allemaal kneuzen zijn.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja of de Drent, die een hoger inteeltpercentage kennen dan Nick en Simonmercedes2803 schreef:En 1 van de ziekste rassen staat er weer eens niet tussen; de Sharpei ...
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Mijn rashonden staan niet eens op de site van rashondenwijzer.
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Als ik de foto naast de Jack Russell zie weet ik met wat voor kwaliteit onderzoek te maken heb.....[FACE WITH TEARS OF JOY]
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Maeve schreef:Ja of de Drent, die een hoger inteeltpercentage kennen dan Nick en Simonmercedes2803 schreef:En 1 van de ziekste rassen staat er weer eens niet tussen; de Sharpei ...
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Is wel waarsbientje schreef:Maeve schreef:Ja of de Drent, die een hoger inteeltpercentage kennen dan Nick en Simonmercedes2803 schreef:En 1 van de ziekste rassen staat er weer eens niet tussen; de Sharpei ...
Kom je mooi bedrogen uit met je Sharpei![]()
-
Rocco
- Zeer actief
Of gewoon eens een paar dierenartsen hun mening vragen en andere experts die dagelijks met zieke dieren te maken hebben maar die zullen er ook wel geen bal vertand van hebben wan wat weten die nou ........honden forums daar zijn de ware experts natuurlijk te vinden die hebben er voor geleerd en hebben plenty ervaring met het typen en het hele kliekje typt gewoon gezellig mee 
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
en dan publiceren de Belgen vanavond dit
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Maeve schreef:Ja of de Drent, die een hoger inteeltpercentage kennen dan Nick en Simonmercedes2803 schreef:En 1 van de ziekste rassen staat er weer eens niet tussen; de Sharpei ...
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Ik heb nog nooit een dierenarts naar een stamboom horen vragen. Echt nog nooit.Rocco schreef:Of gewoon eens een paar dierenartsen hun mening vragen
Bovendien hebben die ook een vertekend beeld, hè.
Een loodgieter zal ook zeggen dat er bovengemiddeld veel stront in de wereld is. De rest van de wereld heeft een wat ander beeld (en ja, misschien is dat te rooskleurig, maar daar gáát het niet om. Het is gewoon geen valide argument).
Is er veel mis in de wereld van de rashonden? Ja.
Maar pak dat dan aan op basis van feiten, en niet op basis van gefoelletjes.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
-
Neeltje
Het is toch gewoon oud nieuws.
- under the red sky
- Zeer actief
- Contacteer:
“Ook wij krijgen vaak dergelijke gevallen over de vloer”, zegt dierenarts Karlo Van Rompaey uit Sint-Truiden. “Vooral bij grote rashonden zonder stamboom zien we vaak een afwijking aan de heupen.”
Tot zover de nuttige bijdrage van de dierenarts
Tot zover de nuttige bijdrage van de dierenarts
-
Johnny Jones
- Zeer actief
Jammer dat jullie allemaal van die waardeloze dierenartsen hebben die geen interesse hebben in hun vak en slecht op de hoogte zijn. Mijn dierenarts kent mijn dieren en weet ook waar ze vandaan komen. Volgens mij een gebruikelijk praatje bij de eerste visite met je nieuwe aanwinst.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Mijn dierenarts had nog nooit gehoord van een Puli. En ook niet van een Pumi.Johnny Jones schreef:Jammer dat jullie allemaal van die waardeloze dierenartsen hebben die geen interesse hebben in hun vak en slecht op de hoogte zijn. Mijn dierenarts kent mijn dieren en weet ook waar ze vandaan komen. Volgens mij een gebruikelijk praatje bij de eerste visite met je nieuwe aanwinst.
Ik betwijfel ook of ze Hrvatski Ovcar kent
Dat is hun werk ook niet. Ze moeten m'n hond beter maken en of ze alle fokkers en honden kennen maakt mij echt niks uit.
-
Johnny Jones
- Zeer actief
Als een Hrvatski Ovcar in Nederland een populair hondenras met gezondheidsissues zou zijn, dan zou mijn dierenarts daar van op de hoogte zijn. Een dierenarts hoeft inderdaad geen lopende hondenrassenencyclopedie te zijn, dat voegt weinig toe.Machie schreef:Mijn dierenarts had nog nooit gehoord van een Puli. En ook niet van een Pumi.Johnny Jones schreef:Jammer dat jullie allemaal van die waardeloze dierenartsen hebben die geen interesse hebben in hun vak en slecht op de hoogte zijn. Mijn dierenarts kent mijn dieren en weet ook waar ze vandaan komen. Volgens mij een gebruikelijk praatje bij de eerste visite met je nieuwe aanwinst.
Ik betwijfel ook of ze Hrvatski Ovcar kent
Dat is hun werk ook niet. Ze moeten m'n hond beter maken en of ze alle fokkers en honden kennen maakt mij echt niks uit.
Om dierenartsen af te schilderen als een stelletje sukkels die geen idee hebben van de herkomst van de honden van de klanten en de problemen die er zijn met groepen honden, dat gaat mij echt te ver. Of ik heb een buitengewone dierenarts.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Ik heb meerdere uitstekende en betrokken dierenartsen gehad, ook in jouw regio (Maarten van Alphen). Die zijn zeer geïnteresseerd in mijn honden. Maar ik heb echt nog nooit de vraag gehad of mijn hond een stamboom heeft.Johnny Jones schreef:Om dierenartsen af te schilderen als een stelletje sukkels die geen idee hebben van de herkomst van de honden van de klanten en de problemen die er zijn met groepen honden, dat gaat mij echt te ver. Of ik heb een buitengewone dierenarts.
And few will ever climb
- Machie
- Zeer actief
Ik ook niet. Of waar ie geboren is. Al zouden ze aan de hand van het chipnummer moeten kunnen zien of t een rashond uit nederland is of niet.Miranda schreef:Ik heb meerdere uitstekende en betrokken dierenartsen gehad, ook in jouw regio (Maarten van Alphen). Die zijn zeer geïnteresseerd in mijn honden. Maar ik heb echt nog nooit de vraag gehad of mijn hond een stamboom heeft.Johnny Jones schreef:Om dierenartsen af te schilderen als een stelletje sukkels die geen idee hebben van de herkomst van de honden van de klanten en de problemen die er zijn met groepen honden, dat gaat mij echt te ver. Of ik heb een buitengewone dierenarts.
-
Johnny Jones
- Zeer actief
Je praat toch met je dierenarts? En dan zal er niet gevraagd worden of je hond een stamboom heeft, maar wel waar je hem vandaan hebt? En dan volgt de info vanzelf, het is toch leuk om met je dierenarts over je nieuwe huisgenoot te praten? Een dierenarts zal niet in zijn hoofd afstrepen wel / geen stamboom, maar krijgt zeker wel een indruk. Heb je maanden op een wachtlijst gestaan, komt het hondje van marktplaats, is het broodfok.. Om nou alle dierenartsen incompetent te noemen omdat er één zin gequoot wordt waarin een dierenarts het over grote honden zonder stamboom heeft. Wellicht is er geprobeerd in Jip en Janneke taal het probleem voor het grote publiek uit te leggen. In de context van het probleem begrijp ik wel wat er bedoelt wordt.
-
Johnny Jones
- Zeer actief
Wellicht kan VTM nieuws een volgende keer beter het hondenforum raadplegen voor een toelichting op een item over de gezondheid van honden. Ik zal ze ff tippen! 
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Nou, mijn dierenartsen hebben nog nooit gevraagd waar ik mijn honden vandaan had en of het stamboomloze of rashonden waren.
Maar dat hoeft ook niet van mij.
Het enige wat ik wil is dat ze naar me luisteren als ik iets belangrijks mee te delen heb. Hahaha.
Maar dat hoeft ook niet van mij.
Het enige wat ik wil is dat ze naar me luisteren als ik iets belangrijks mee te delen heb. Hahaha.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- under the red sky
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zal de laatste zijn die alle dierenartsen incompetent noemt; ben zelf uiterst tevreden over onze dierenartsenpraktijk. Maar een hond zonder stamboom is geen rashond en dat zou een dierenarts moeten weten. Juist om de context van het probleem goed te kunnen schetsen, moet je wel weten waar je het over hebt. Want Rashondenwijzer, Dier en Recht, Sophia-Vereeniging en de hele mikmak roepen om het hardst dat de rashondenfokkerij moet stoppen en komen vervolgens aan met voorbeelden uit de broodfok waarbij het veelal gaat om kruisingen/look-a-likes.Johnny Jones schreef:Om nou alle dierenartsen incompetent te noemen omdat er één zin gequoot wordt waarin een dierenarts het over grote honden zonder stamboom heeft.
-
Neeltje
Of de hele praktijk van Maarten Kappen weet waar mijn honden vandaan komen betwijfel ik, wel dat ze weten dat het honden met stamboom zijn. De fokker van Tirsa is daar weet ik hoeveel jaar gekomen en Tirsa is daar ook geboren. Van Lotje weet hij het aangezien hij een lezen heeft gehouden op het wereldcongres van de Tibetaanse Terrier in 2014, ik wist dat hij zou komen en heb even hallo gezegd. Moet zeggen dat er heel wat klanten van hem op het congres aanwezig waren.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar het is toch helemaal niet aan een DA om bij te houden wat een stambokn heeft en hoe gezond dat is? En dat is de informatie die men hier zoekt, dus zijn DA's inderdaad geen logische bron. Dat heeft niets met incompetent te maken maar ze spelen hierin gewoon geen belangrijke rol. Ze maken dieren beter en doen dat ongeacht herkomst. Er is in het verleden een onderzoek geweest waar bepaalde rassen heel slecht uit kwamen, bij nader onderzoek bleek nog geen 10% van de honden in het onderzoek een stamboom te hebben. Maar het onderzoek werd wel voorgeschoteld aan de Raad van Beheer om daar maar ff wat mee te doen, terwijl zij over 90% niets te zeggen hebben.Johnny Jones schreef:Je praat toch met je dierenarts? En dan zal er niet gevraagd worden of je hond een stamboom heeft, maar wel waar je hem vandaan hebt? En dan volgt de info vanzelf, het is toch leuk om met je dierenarts over je nieuwe huisgenoot te praten? Een dierenarts zal niet in zijn hoofd afstrepen wel / geen stamboom, maar krijgt zeker wel een indruk. Heb je maanden op een wachtlijst gestaan, komt het hondje van marktplaats, is het broodfok.. Om nou alle dierenartsen incompetent te noemen omdat er één zin gequoot wordt waarin een dierenarts het over grote honden zonder stamboom heeft. Wellicht is er geprobeerd in Jip en Janneke taal het probleem voor het grote publiek uit te leggen. In de context van het probleem begrijp ik wel wat er bedoelt wordt.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Het gaat mn da allereerst al niet aan waar mn honden vandaan komen. Daarnaast heb ik t zelfs nog nooit overwogen t mee te delen t wordt nl overbodige info waar niks mee gedaan wordt/ingevuld wordt en nee ik kom voor een enting en sta met 2 min weer buiten over t algemeen. Al mn honden stonden en staan ingeschreven als mechelse herders. De echte stamboomhonden, mn stamboomloze hond én mijn kruising mh x hh.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi