Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Staar

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Staar

Ongelezen bericht door gonnie »

Tama had ook staar en zij werd er erg onzeker door. Gillen als we door een deuropening gingen.
Nikkie had ook staar en daar merkten we niks van.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Bij Mika schoot ik ook in de stress toen de dierenarts drie jaar geleden me een hoornvliestransplantatie wilde aanpraten :schrik:
Ik wilde het even aankijken en inmiddels drie jaar verder is het nog niet zo verslechtert dat ik een operatie nodig vind. Het kind is ook al tien, wat doe je zo'n beest aan. Ze kan nog prima snoepjes vangen en ze loopt nergens tegenaan dus ik vind het goed zo. Alleen in het donker is ze iets onzeker maar zo vaak lopen we niet in het donker.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Cyntha van bijna veertien heeft het nu zo'n 3,5 jaar. Inmiddels is ze echt flink slechtziend. Daarnaast ook vrijwel doof. Wat ik aan haar merk is dat zij het verlies van deze zintuigen waanzinnig goed weet te compenseren door haar neus intensiever te gebruiken. Daardoor weet zij zich nog goed te redden en is het voor mij slechts rekening houden met kleine dingetjes. Buiten niet meer te ver bij haar vandaan lopen want dan is ze me echt kwijt. Haar niet plotseling aanraken van achteren omdat ze dat niet meer ziet (en hoort) aankomen waardoor ze kan schrikken. Niet boos worden als ze bij het aannemen van iets lekkers per ongeluk haar tanden zet in je vingers in plaats van in het koekje. Dat soort dingen. Als ik met haar buiten ben krijgt Cyntha van mij alle tijd om op haar eigen tempo dingen te onderzoeken die ze met haar ogen niet meer goed kan identificeren. Op die manier gaat het eigenlijk nog heel prima. Ik zou wel in de gaten houden of Jip er geen pijn van krijgt. Staar kan namelijk pijnlijk zijn.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Gollum schreef:Bij Mika schoot ik ook in de stress toen de dierenarts drie jaar geleden me een hoornvliestransplantatie wilde aanpraten :schrik:
Ik wilde het even aankijken en inmiddels drie jaar verder is het nog niet zo verslechtert dat ik een operatie nodig vind. Het kind is ook al tien, wat doe je zo'n beest aan. Ze kan nog prima snoepjes vangen en ze loopt nergens tegenaan dus ik vind het goed zo. Alleen in het donker is ze iets onzeker maar zo vaak lopen we niet in het donker.
Een hoornvliestransplantatie wordt -bij mijn weten- niet gedaan bij honden. En het helpt ook niet tegen staar, want staar is een troebele lens.
De meeste, oudere honden krijgen wel een bepaalde mate van staar, en vaak levert dat nauwelijks problemen op. Je kunt die troebele lens laten verwijderen en al dan niet een kunstlens laten plaatsen. Zonder kunstlens zien ze minder scherp.
Ik ken iemand die die operatie heeft laten doen en die is er erg blij mee. Kosten: 1000-1500 per oog
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”