Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vreemd gedrag - grazen / alles op eten - upd. Pag 2

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Vreemd gedrag - grazen / alles op eten - upd. Pag 2

Ongelezen bericht door Suuz! »

Wie weet wat dit is of herkent de symptomen...

Eens in de 2 maanden of 3 maanden heeft Pompidou ineens een soort vreet aanval van 10 min. Ik noem het liefkozend altijd "oh daar is onze geit weer" maar vandaag verbaasde ik me toch wel doordat ze zich ook op papier en karton wilde storten. Ze wil op die momenten echt alles opeten wat ze kan eten. Denk aan blaadjes, gras, karton, papier.... overval waar ze maar aan kan trekken eet ze op als ze kan en het trekken gebeurt op een vrij obsessieve manier. We dachten eerst misschien moet ze even wat eten dus gaven wat yoghurt en brood kruim maar ook daar gaar het niet mee weg.

Na gemiddeld zo'n 10 min kijkt ze op alsof er niks meer aan de hand is en gaat gewoon weer naar binnen. Misselijk lijkt ze niet want spugen doet ze niet terwijl je dat dus wel zou verwachten na al het gras en bladwerk wat er aan moet geloven.

De dierenarts heeft inmiddels een uitgebreid bloed onderzoek gedaan maar daar komt niks uit. Alvleesklier waar ik zelf aan dacht is gewoon goed. Ook alle andere organen zijn ok.

Nu heeft de dierenarts wel wat vermoedens geuit maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die deze klachten herkennen en wat daar de diagnose van is.

Ze gaat nu om zaken uit te sluiten eerst maagbeschermers krijgen om te kijken of het daar vandaan komt (ze reageerde iets wat gevoelig op haar maag) en mocht het daarna nog terug komen gaat ze op ander voer om te zien of het om een intolerantie gaat wellicht. Als dat het niet oplost gaan we naar andere opties kijken.

Ze doet dit ongeveer sinds een jaar. Daarvoor heb ik dit nooit opgemerkt bij dr.

Ik ben benieuwd.

Groet Suuz
Laatst gewijzigd door Suuz! op 03 apr 2017 00:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Re: Vreemd gedrag - grazen / alles op eten

Ongelezen bericht door LongFields »

Sjefke had dat ook bij tijd en wijle, bij haar was het wel vanwege misselijkheid/buikpijn. Zij heeft de kokosmat opgegeten, de deurpost, houten stoelpoten en ook een hele kunstleren schouderband van een tas.
Okugest geven hielp bij haar destijds het best.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

lijkt op een aanval van brandend maagzuur.
riet had dat soms ook, gaviscon hielp bij haar uitstekend.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Suuz!
Zeer actief

Dank voor de tips... vanwege de maag gaan we idd nu als test maagbeschermers geven om te zien wat er dan gebeurd.

Wat denken jullie van een milde vorm van Epilepsie?
Mijn dierenarts gaf dat namelijk wel als optie aan. Ook omdat ze verwant is aan 2 epilepsie lijders. (half broer / zus).
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
Suuz!
Zeer actief

Inge O schreef:
Suuz! schreef: Wat denken jullie van een milde vorm van Epilepsie?
Mijn dierenarts gaf dat namelijk wel als optie aan. Ook omdat ze verwant is aan 2 epilepsie lijders. (half broer / zus).
Denk echt dat dit een kwestie is van paarden en zebra's en zo - ik zie echt geen enkele reden om aan epilepsie te denken bij typische symptomen van een zure oprisping.
Vind ik iig fijn te lezen van jouw hand! :-)
Ik ken wel gevallen die dit gedrag vertonen na een aanval, maar niet als aanval zelf. De dierenarts gaf aan dat het ook absoluut een milde aanval kan zijn net zoals vliegen happen bijv. Maar de maag heeft nu de eerst focus. Het kwam slechts als optie naar boven dat het bij de mogelijkheden hoorde.. er is een hele rits aan mogelijkheden gepasseerd maar door haar half broer / half zus gaan bij mij de alarm bellen natuurlijk wel rinkelen. ;-)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Maagzuur... Xena heeft t ook een paar keer gehad. Een bodempje lauwe melk met honing en t was over
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Inge O schreef:
Suuz! schreef:
Inge O schreef:
Denk echt dat dit een kwestie is van paarden en zebra's en zo - ik zie echt geen enkele reden om aan epilepsie te denken bij typische symptomen van een zure oprisping.
Vind ik iig fijn te lezen van jouw hand! :-)
Ik ken wel gevallen die dit gedrag vertonen na een aanval, maar niet als aanval zelf. De dierenarts gaf aan dat het ook absoluut een milde aanval kan zijn net zoals vliegen happen bijv. Maar de maag heeft nu de eerst focus. Het kwam slechts als optie naar boven dat het bij de mogelijkheden hoorde.. er is een hele rits aan mogelijkheden gepasseerd maar door haar half broer / half zus gaan bij mij de alarm bellen natuurlijk wel rinkelen. ;-)
Dat 'alles opvreten' kan overigens echt gevaarlijk worden, het zou de eerste niet zijn die op de operatietafel belandt na het eten van veel te grote compleet onverteerbare dingen.

Als ze het hier hebben laat ik hen eerst wat gras eten (niet langer dan een paar minuutjes want daarin kunnen ze inderdaad ook in overdrijven en als een grasmaaier tekeer gaan) en daarna geef ik ze iets zoetigs/kleverigs waardoor het branderige gevoel in hun keel (want heel vaak gaat het om een portie maagzuur die met een oprisping tot in de keel is gekomen en dat is pijnlijk) te verzachten.
Gaviscon helpt ook meestal maar dat vinden ze hier erg vies dus dat geef ik maar in erge gevallen.
Even off-topic maar wat een supertip! Gol heeft soms ook van die aanvallen, zo ook vanochtend. Ik dacht da het misselijkheid was maar ik heb haar net een lepel honing gegeven en het lijkt al een stuk beter te gaan!
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Die tip ga ik eens even opschrijven voor mocht het ooit nodig zijn. Bedankt, Inge :ok:
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Suuz!
Zeer actief

Inge O schreef:
Gollum schreef:heb haar net een lepel honing gegeven
Honing, lauwe melk (liefst volle want dat kleeft beter) met wat suiker erin, vanillevla, ... : alles wat een beetje aan de keel wil kleven en liefst ook wat zoet is.
Ik ben heel benieuwd of dit volgende keer bij pom ook de oplossing is maar vrees dat ik nog een paar maanden moet wachten voor ik het kan testen :mrgreen:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Suuz! schreef:
Inge O schreef:
Honing, lauwe melk (liefst volle want dat kleeft beter) met wat suiker erin, vanillevla, ... : alles wat een beetje aan de keel wil kleven en liefst ook wat zoet is.
Ik ben heel benieuwd of dit volgende keer bij pom ook de oplossing is maar vrees dat ik nog een paar maanden moet wachten voor ik het kan testen :mrgreen:
Wees blij dat je waarschijnlijk zo lang moet wachten :wink:

Ik dacht ook aan maagpijn en misselijkheid (of zuur) dus de tips die jij hebt gekregen ga ik ook goed onthouden voor het geval er bij mijn honden zoiets gebeurt :ok:
Inge O schreef:
Mooi duidelijk :ok: :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

Heb ook 2 honden gehad die hetzelfde deden als jouw hond. De ene hond at karton, gras, en zelfs hele stukken uit de gordijnen. Achteraf bleek dat haar milt vergroot was. Deze drukte op maag en darmen, daarom kreeg de hond een misselijk gevoel en ging daarom allerlei rare dingen eten. Is de milt nagekeken ?

Andere hond at ook gras, heggetjes, aarde, compost vd composthoop, karton als hij de kans kreeg. Bij hem was het IBD of IBS. Hij kreeg ander eten, dat sneller verteerd, met pro fibre en isogel.... toen ging het wel wat beter, maar niet helemaal weg.
Groetjes Charlie

Afbeelding
lijn
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV

Ongelezen bericht door lijn »

Deze tips klinken een stuk prettiger dan de epilepsie optie! :E:
Suuz!
Zeer actief

Update, ze liet ons minder lang wachten dan vorige keer. Weer uit haar slaap sprong ze op en als een gek op zoek naar alles wat ze kon eten.

Caro appte me en ze stond net 2 min gras te eten toen ik beneden kwam. Ik heb een grote dessert lepel honing gepakt en dat aan haar gegeven.

Daarna leek het ergste grazen iig wel te stoppen. Ze probeert nog wel wat maar niet zo extreem meer. Ik ben benieuwd of het een volgende keer ook werkt.
Vermoed dat we dan wel van maagzuur uit kunnen gaan.

Thnx Inge voor de tip van de honing / zoetig kleverige meuk haha :I:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Re: Vreemd gedrag - grazen / alles op eten - update

Ongelezen bericht door mijke »

Die tip van zuivel vind ik wel een beetje raar. Zuivel, en vooral melk, veroorzaakt juist enorm maagzuur. Eerst neemt het even een beetje af en daarna komt het dubbel zo hard terug. Ook bij mensen wordt de tip van melk en suiker vaak gegeven maar uit ervaring (ik heb zelf heel erg last van maagzuur) kan ik zeggen dat het echt niet werkt en er is ook geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor bij mijn weten. Huisartsen zijn iig altijd heel stellig: niet doen.

Honing werkt trouwens ook niet tegen maagzuur maar het verzacht wel de keel als die is aangetast en is dus fijn, maar wel slechts symptoombestrijding.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

mijke schreef:Die tip van zuivel vind ik wel een beetje raar. Zuivel, en vooral melk, veroorzaakt juist enorm maagzuur. Eerst neemt het even een beetje af en daarna komt het dubbel zo hard terug. Ook bij mensen wordt de tip van melk en suiker vaak gegeven maar uit ervaring (ik heb zelf heel erg last van maagzuur) kan ik zeggen dat het echt niet werkt en er is ook geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor bij mijn weten. Huisartsen zijn iig altijd heel stellig: niet doen.

Honing werkt trouwens ook niet tegen maagzuur maar het verzacht wel de keel als die is aangetast en is dus fijn, maar wel slechts symptoombestrijding.
Ja liters... maar een bodempje dus niet. Naja ik heb t zelf meegemaakt dus weet simpelweg dat t goed werkt. Van eens per week ging is naar hooguit eens per jaar... en met een paar min was t dus over na een bodempje lauwe melk met honing. Al zeggen 101 artsen dat t niet kan werken als t bij mijn hond werkt werkt t dus wel. En t zal vast niet bij elke hond werken maar iedere hond waarbij t wel werkt is er eentje. Mocht ik ooit weer een hond krijgen die er last van krijgt doe ik t dus zeker weer.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
mijke
Zeer actief

Prima hoor, ik heb het zelf vroeger ook heel lang gedaan. Maar als het op een dag niet meer werkt of het zelfs verergert weet je in ieder geval waarom.
Suuz!
Zeer actief

Symptoon bestrijding of niet....als ze stopt met dat rare alles op eten vind ik het prima.
mijke
Zeer actief

Natuurlijk! Maar het kan wel zijn dat je dan dat ene symptoom aangepakt hebt, maar dat ze wel nog steeds last van maagzuur heeft. Nouja dat is sowieso lastig te beoordelen bij een hond natuurlijk maar daarom zou ik zelf liever iets nemen wat de aanmaak echt remt of iig neutraliseert.
Suuz!
Zeer actief

Hmmz help.
De eerste keer vanavond stopte na het honing geven maar daarna heeft ze het nog 5x gehad in deze nacht. Zo erg dat ze me wakker maakt door aan het traphekje te krabbelek. Na de 2e keer snachts ben ik maar bij haar blijven liggen. Honing heeft ze daarna nog 1x gehad maar ben ik mee gestopt omdat ze nooit zo vaak dit achter elkaar had. En nu? Nu ligt mevrouw bij te tanken op de bank... grmbl haha.

Iemand enig idee of het nog steeds maagzuur kan zijn?
En kan de honing het dan verergeren?

Ik weet het even niet. Dierenarts stuurt aan op Rofo / echo om uit te sluiten dat het iets inwendig is wat het veroorzaakt.
Mary
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Mary »

Inge O schreef:
Kan/mag een beetje pindakaas ook?
Afbeelding
I.M. Matje/Mahatma 05-08-1999 / 28-08-2009
Mijn maatje en schurkie
mijke
Zeer actief

Inge O schreef:Het gaat hem in dit soort gevallen ook niet over (een teveel aan) maagzuur dat brandt onderin de slokdarm maar over een 'boertje' waarbij wat maagzuur meeekomt tot in de muil en dat brandt héél erg in de keel, vandaar ook dat het bijna altijd heel acuut, zogezegd 'uit het niets' opkomt.

In dat soort gevallen maakt het ook niet uit dat je iets geeft dat de productie van maagzuur zou stimuleren (overigens is dat melkverhaal bij mijn weten al lang achterhaald qua extreme zuurproductie) want dat is het probleem niet - een bodempje melk/kleverige zoetigheid kan voor de melkzuurproductie absoluut geen kwaad en verzacht de keel heel snel.

Ligt het probleem wel bij zuuroverproductie dan moet je iets anders geven, zoals Gaviscon.
Ahja, als je dat onderscheid maakt is het duidelijk ja :ok: Hoewel het mijn ervaring wel is dat die zure boertjes vaak wel hand in hand gaan met een teveel aan maagzuur. Maar als dat niet zo is dan is alleen keel verzachten natuurlijk prima.

Als ik de laatste post van Suuz zo lees denk ik dat er bij haar hond ook sprake is van overmatig maagzuur aanmaken en dan gaat honing alleen dus niet helpen (wat ook blijkt dus) en zou ik echt een maagbeschermer geven.
Suuz!
Zeer actief

Re: Vreemd gedrag - grazen / alles op eten - 2e update

En die gaviscon dan preventief elke dag geven ?
Of alleen op het moment zelf?
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
Suuz! schreef:En die gaviscon dan preventief elke dag geven ? Of alleen op het moment zelf?
Preventief zou ik voorlopig zeker niet want een lichaam reageert nogal eigenzinnig wat dat betreft : iets wat er niet meer of minder is wordt ter compensatie alleen maar méér aangemaakt - ik zou het in eerste instantie alleen maar geven als hij zo'n 'aanval' heeft, en dan aan de dosering zoals bij mensen maar dan omgerekend qua gewicht.

Wel de vloeibare versie geven omdat ook de irriratie in de keel zou verzacht worden - het vervelende is dat ze het ontzettend vies vinden dus ze staan je niet met 'met open muil' op te wachten.
Misschien samen met wat honing geven?
Of werkt die gaviscon dan niet meer goed.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Suuz!
Zeer actief

Ik ga morgen op zoek naar de gaviscon.
Laat het jullie weten wat de reactie daarop is met de tijd :)
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Antonetta »

Mowgli heeft ook altijd veel last van maagzuur gehad, ze at alles maar vooral planten tot en met kunstplanten. Gaviscon heeft haar altijd goed geholpen.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Hier ook een hond met hardnekkige maagzuurproblemen. Ook laat op de avond nog eten geven hielp niet: Vaker wel dan niet had hij 's ochtends veel last. (misselijk, niet eten, boeren, braken en obsessief gras eten en uiteindelijk darmkrampen en schuimende diarree)

Hier helpt 's avonds 1 maagzuurremmend pilletje. Een variant die de productie van maagzuur remt, als ik het goed begrepen heb. Hij heeft nu dus gewoon nooit meer de symptomen.

Merknaam voor honden is Zitac. Maar ik krijg een recept mee en haal (stuk goedkoper) bij de apotheek merkloos de werkzame stof Cimetidine.
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief

Heavy schreef:Eet ze ook Smuldier toevallig ?
Ja o.a hoezo?
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Heavy schreef:
Suuz! schreef:
Heavy schreef:Eet ze ook Smuldier toevallig ?
Ja o.a hoezo?
Jip at dat ook en ik las net dat Jack van Samantha ook zijn Smuldier niet wilde opeten en zijn brokken wel . Misschien is de samenstelling veranderd en worden sommige honden er misselijk van ?
Nou daar zeg je zo wat... Puchu kreeg ook Smuldier, maar ik ben overgestapt omdat Rodi minder vet bevat, maar sindsdien is zijn ontlasting wel
veel beter (het was op Smuldier regelmatig een beetje 'smeuïg' en nu gewoon weer normaal).

Wie weet is dat het wel :oeps:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Apart.... Max heeft het de laatste tijd ook 's nachts en heeft dan ook vaak smuldier gehad. Op brok nergens last van en ben nu aan het proberen met rodi en dat lijkt ook beter te gaan. Hij heeft het eerder altijd prima gedaan op smuldier mar sinds een maand of twee gaat het soms mis.
ranetje
Zeer actief

Ita eet ook Smuldier en soms Rodi.
Zij heeft nergens last van.

Ook geen verschil tussen een tijd terug en nu voor wat de smuldier betreft.
Dus in hoeverre de samenstelling echt veranderd is? :U:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”