Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Halsband of tuig?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Crescent
Zeer actief
Aantal honden: 2

Halsband of tuig?

Ongelezen bericht door Crescent »

Inmiddels heeft de grootste trekhannes hier een halsband om, op aanraden van een trainer, 'want hij moet er aan wennen', kokhalzen en al. Type hond is oostindisch doof en we zien het niet gebeuren dat hij op dit moment met een boogje in de riem aan de voet loopt. Ziet er niet uit natuurlijk, zo'n os die vol in de riem hangt als een bezetene op zoek naar geursporen, maar kan ons niet schelen. Echter... hoe zit het nou met schildklierproblemen, schade aan oren en ogen, beknelde zenuwen in de voorpoten? Tuig omdoen en z'n gesteld sparen of is bovenstaande onzinpraat op het internet?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Re: Halsband of tuig?

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Voor honden die echt trekken zou ik zeker een goed tuig aanraden.
Een halsband maakt alleen maar dingen kapot en maakt hem helemaal onbereikbaar.

Mijn ervaring met trekkende honden is dat ze juist minder trekken en het trekken ook makkelijker afleren met een goed tuig dan met halsband.

Zie ook:
http://www.freedogz.be/equipment/index. ... tion_id=20

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Pets_Passion schreef:Voor honden die echt trekken zou ik zeker een goed tuig aanraden.
Een halsband maakt alleen maar dingen kapot en maakt hem helemaal onbereikbaar.

Mijn ervaring met trekkende honden is dat ze juist minder trekken en het trekken ook makkelijker afleren met een goed tuig dan met halsband.
Dat laatste is helaas niet mijn ervaring, ik vind dat ze juist vaak erger gaan trekken met een tuig.
Evengoed heeft Amy, die af en toe wel trekt aan de lijn, meestal een tuig aan, zeker als ze aan de flex- of lange lijn zit. Soms doe ik haar wel een jachtlijntje (niet op slip) om voor een korter rondje en dan trekt ze eigenlijk niet tot nauwelijks.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik zou mooi overgaan op een tuig. Jammer wat de trainer zegt, het is jouw hond en jij bepaalt wat er met je hond gebeurt. Ik zou zeggen, doe zelf een halsband om en ga even trekken, zul je niet lang volhouden. Ik merk met tuig dat mijn hond veel vrijer loopt, maar net zo goed te corrigeren is. Ik kan haar er zelfs mee naar rechts of links sturen, zoals je ook doe met een teugel van een paard.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

die halsband heeft toch geen toegevoegde waarde als je hond nog steeds als een idioot in de riem hangt?
ik zou overstappen op een goed tuig en ook al helpt dat niet tegen het trekken het voorkomt wel nekblessures en gekokhals en
kun je aan de slag om dat trekken af te leren.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Mijn trekpaard hangt ook als een malle in de halsband. Lijkt me echt niet gezond op den lange duur. Hoewel ik ook denk dat ze gewoon flink spieren in de nek ontwikkelen wat dan wel weer beschermt (en er ook voor zorgt dat ze er weer harder in kunnen gaan hangen). Wonder oh wonder trekt ze totaal niet meer sinds ik een heus antitrektuig heb aangeschaft. Totaal onverwacht, raar maar waar, het is gewoon zomaar ineens voorbij :denken:

Deze heb ik:

Afbeelding

Ik had hem puur aangeschaft omdat het me gewoon gezonder leek als ze niet de hele tijd die druk op dr nek had. Een normaal tuigje kan ze zo hard aan trekken, dan hou ik haar gewoon niet. Ik hoopte met dit ding enkel alleen wat meer controle te hebben. Verwachtte verder totaal niet dat het iets tegen het trekken zou doen. Maar wel dus! Na 5 jaar ploeteren lopen wij eindelijk trekvrij over straat :cheer:
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

mijke schreef:Mijn trekpaard hangt ook als een malle in de halsband. Lijkt me echt niet gezond op den lange duur. Hoewel ik ook denk dat ze gewoon flink spieren in de nek ontwikkelen wat dan wel weer beschermt (en er ook voor zorgt dat ze er weer harder in kunnen gaan hangen). Wonder oh wonder trekt ze totaal niet meer sinds ik een heus antitrektuig heb aangeschaft. Totaal onverwacht, raar maar waar, het is gewoon zomaar ineens voorbij :denken:

Deze heb ik:

Afbeelding

Ik had hem puur aangeschaft omdat het me gewoon gezonder leek als ze niet de hele tijd die druk op dr nek had. Een normaal tuigje kan ze zo hard aan trekken, dan hou ik haar gewoon niet. Ik hoopte met dit ding enkel alleen wat meer controle te hebben. Verwachtte verder totaal niet dat het iets tegen het trekken zou doen. Maar wel dus! Na 5 jaar ploeteren lopen wij eindelijk trekvrij over straat :cheer:
Als je hond gewoon trekt en als trekpaard van A naar B gaat, zijn dit heerlijke tuigen om je hond idd minder te laten trekken.
Maar als je een uitvallende hond hebt die dus opeens achter een kat aan gaat of opeens bedenkt die ene hond ff de waarheid te vertellen dan zijn deze dingen ook goed voor vele blessures..
De KC waar ik vroeger trainde was hier groot fan van en verkocht ze vaak aan trekkende en "enthousiaste" honden als hulpmiddel. Nog nooit honden zulke gekke bewegingen, salto's e.d. zien maken als met deze tuigjes.. Goed voor de nodige rugblessures e.d.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
mijke
Zeer actief

Nou heb ik geen uitvallende hond maar ik heb verder echt totaal niet gemerkt dat dit tuigje haar op een of andere manier in de weg zit. Behalve bij heel erg korte, plotselinge krachtinspanningen (ineens explosifef renspringen met gekke draai ofzo), maar dan gaat het tuigje los. Ik doe hem dus gewoon ff af als ik haar los laat. Als ze aan de riem loopt is de riem altijd kort en gebeuren die dingen niet. Hoe dit tuigje voor blessures zou moeten zorgen zie ik dus zo even niet voor me? Maar inderdaad, bij uitvallende honden oid zou ik dit tuigje niet vertrouwen, maar dan vooral wegens het eerdergenoemde losgaan bij plotseling gekke bewegingen.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Crescent schreef:Tuig omdoen en z'n gestel sparen of is bovenstaande onzinpraat op het internet?
Je zegt zelf dat ie zit te kokhalzen, dat lijkt me niet gezond :wink:
Ik zou dus zeker opteren voor een tuig, daar valt het wandelen ook prima mee te trainen en (met het juiste tuig!) zit je hond dan ook niet half te stikken.
Hoe moet je volgens die trainer het wandelen aan de lijn aanpakken dan?
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Voor een hond die niet supernetjes aan de lijn kan lopen gebruik ik een goedzittend tuig. Hier kan alleen Gollum dat betrouwbaar, de andere twee kunnen nog wel eens weg willen schieten om het een of ander. Dan wil ik niet dat ze zich bezeren aan een halsband of martelwerktuig.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

mijke schreef:Mijn trekpaard hangt ook als een malle in de halsband. Lijkt me echt niet gezond op den lange duur. Hoewel ik ook denk dat ze gewoon flink spieren in de nek ontwikkelen wat dan wel weer beschermt (en er ook voor zorgt dat ze er weer harder in kunnen gaan hangen). Wonder oh wonder trekt ze totaal niet meer sinds ik een heus antitrektuig heb aangeschaft. Totaal onverwacht, raar maar waar, het is gewoon zomaar ineens voorbij :denken:

Deze heb ik:

Afbeelding

Dat komt waarschijnlijk omdat het zeer doet als ze toch trekt. Zo'n anti-trektuig is geen magie maar drukt op bepaalde punten als de hond trekt.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Volgens mij drukt het niet, maar brengt het de hond uit evenwicht, zeg maar. Als het goed is doet het geen pijn.

Wat ik me afvraag; trekt je hond direct weer als je nu een normaal tuig omdoet?
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Leonie. schreef:Volgens mij drukt het niet, maar brengt het de hond uit evenwicht, zeg maar. Als het goed is doet het geen pijn.

Wat ik me afvraag; trekt je hond direct weer als je nu een normaal tuig omdoet?
Ik heb een normaal tuigje met een ring aan de voorkant en 1 aan de bovenkant.
Als Yin erg trekt dan doe ik hem aan de voorkant en dan trekt ze zichzelf uit balans. Dat is idd niet fijn en dan stopt het trekken.
Als ik hem aan de bovenkant doe dan trekt ze ook niet. Dit kan een tijdje zo duren totdat ze bedenkt dat het wel weer kan. Dan trekt ze dus weer.
Als ze in de periode van niet trekken zit kan ik dr ook een ander tuig aandoen en dan trekt ze ook niet.

Dus hier is dat niet het geval. Behalve als ze dus weer een periode heeft waarop ze wel trekt.

(het klinkt heel onduidelijk na het terug lezen. Ik hoop dat jullie 't snappen :mrgreen:)
Afbeelding
mijke
Zeer actief

Dat anti trektuig doet absoluut geen pijn. Anders had ik het wel gemerkt aan Oortje. Maar nee, ze komt blij aanrennen als ik het tuig pak. Hji zit ook nergens strak, helemaal niet zelfs. Ik weet 100% zeker dat het haar geen pijn doet en ook niet vervelend zit.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”