Deze keer was het een vlakte training, waarbij slachtoffers uit het bos gehaald moeten worden. Mijn verwachtingen waren niet heel hoog gespannen, omdat Triss, als Schotse herder zijn, natuurlijk niet zo stabiel en zelfverzekerd is als bijvoorbeeld een mechelse herder. Triss zit met haar zeven maanden een beetje in haar truttenfase. Mensen zijn niet allemaal leuk meer en worden met wat terughoudendheid benaderd. Blaffende honden zijn ronduit eng

Toen we voor de eerste keer aan de beurt waren heb ik Triss uit de auto gehaald, en ben alvast met het balletje gaan spelen. Ze was gelijk al goed gefocust op de bal. Dat was al goed!
Aangekomen bij de groep (degene die niet aan de beurt zijn kijken of zijn slachtoffer) werd de vraag gesteld hoe ver we waren? Nou, nergens want dit was haar eerste keer. 'Slachtoffer' nam de bal over en rende daarmee in het zicht weg. Zodra ze zat mocht ik Triss loslaten. Heel spannend want Triss heeft nog nooit met iemand anders met de bal gespeeld. Maar Triss vertrok als een speer uit de boog

De volgende beurt waren er twee slachtoffers. Een rechts en een links. Ze haalde weer haar bal vol overgave op bij het eerste slachtoffer, en rende voor het gemak maar meteen door naar het tweede slachtoffer

Bij de derde keer liep het slachtoffer het bos in en de heide op. Met weer net zo veel enthousiasme rende ze het bos in, daar was ze even het slachtoffer kwijt, maar na een keer aanroepen, liep ze springend als een hert over de heide naar het slachtoffer toe. Ze vond het zelfs zo leuk dat ze gezellig met het slachtoffer mee terug liep naar de groep. Af en toe de bal voor de voeten werpend als uitnodiging om nog een keer zo leuk te spelen.
Kortom de training ging boven verwachting. Nul stress, ook niet voor de blaffende honden. Een en al enthousiasme! We gaan er dus mee door

Een minpuntje, toen we na de training nog even in het bos gingen lopen, zag ze een paar trimmers lopen op flinke afstand, en daar vertrok ze natuurlijk onmiddellijk naar toe. Jaaaaa, mensen!!!! Die hebben vast mijn bal