Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Te weinig doen met de hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Rosaly
Actief
Mijn ras(sen): Siberische husky
Aantal honden: 1

Te weinig doen met de hond

Ongelezen bericht door Rosaly »

Ik heb eigenlijk altijd 'last' van het idee dat ik te weinig doe met mijn honden of dat ik ze tekort doe. Een soort schuldgevoel is het.

Met Finn doe ik momenteel een cursus combisport, hij gaat minstens 1 keer per week mee hardlopen of steppen, op maandag gaat zijn vriendin Kaya mee voor de lange wandeling, op vrijdag is hij een halve dag mee met de uitlaatservice (eerst een uur steppen en daarna een wandeling los met de roedel), op zaterdag hebben we canicross training in het bos en op zondag loopt hij voor de kar. Ik heb het idee dat hij het meeste geniet van een fijne wandeling, maar hij is een husky en kan niet overal los. Gebieden waar hij wel los kan daar moet ik met de auto heen en daar heb ik niet dagelijks tijd voor. We hebben een grote tuin waar ze in mogen spelen, maar nu nog niet te lang want Liz is nog een pupje.

Liz is bijna klaar met de basiscursus en gaat daarna verder met gehoorzaamheid. Zij MOET iedere dag even los kunnen rennen want anders is ze in huis erg lastig.

Ik ga meerdere keren per week met Finn en Liz samen naar een losloopgebied waarbij Finn aan de flex gaat en Liz gewoon los. Probleem is dan weer dat Finn aangelijnd niet altijd op kan schieten met andere reuen. Lekker relaxed wandelen is er voor mij dan niet echt bij omdat ik steeds moet opletten of er niet toevallig een loslopende reu komt vervelen.

Als ik zo mijn eigen verhaal bekijk heeft Finn best een druk programma, daarnaast ben ik maar twee dagen van huis en dan gaan ze naar mijn ouders. Voor mij zelf is het erg veel, zeker omdat mijn man alleen in het weekend thuis is.

Terwijl ik echt retedruk ben met de honden en liever om 05.00 opsta in het weekend voor een training dan dat ik zelf een keer kan uitslapen voel ik me toch vaak schuldig tov Finn. Waarschijnlijk is dat omdat hij niet dagelijks lekker los kan (ook geen omheind speelveld in de buurt) wat hij waarschijnlijk het liefste doet. Nu we twee honden hebben kan hij ook niet meer overal mee naartoe zoals voorheen, twee is gewoon niet praktisch. Liz is ook nog eens ontzettend wagenziek dus de auto is een drama voor haar.

Een vriendin van mij woont bij de Loonse en Drunense duinen en daar ben ik echt jaloers op. Finn heeft daar altijd de tijd van zijn leven en het zou ideaal zijn als we net als zij gewoon iedere dag even de duinen in kunnen lopen. Maar ja ik woon daar drie kwartier met de auto vandaan.

In huis is hij rustig en slaapt hij altijd tot de volgende wandeling (twee korte, 1 langere en 1 lange wandeling aan de flex doe ik op een dag).

Herkent iemand dit en zo ja zijn er misschien tips zodat ik zelf wat rustiger op de bank zit als ik een keer kan zitten? ;)
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Te weinig doen met de hond

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Kijk naar de hond... Hij is rustig en slaapt als je thuis bent, duidelijker kan niet volgens mij....
Afbeelding
dewiii
Actief

Ongelezen bericht door dewiii »

Je zou ook alleen met Finn in de tuin kunnen spelen?
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik herken dat gevoel wel hoor. Zeker als je hier zo op het forum leest kun je al snel het idee krijgen dat je niet genoeg met je hond doet. Bijvoorbeeld door wat jij schrijft krijg ik dat gevoel :wink: Want als jij al te weinig doet met je hond doe ik al helemaal te weinig! Ik doe geen trainingen, geen cursussen, heb maar zelden wandeldates, doe in de winter maar 1x per dag een 'lange' wandeling waarbij lang vooral op de duur slaat en meestal niet op de afstand. Hersenspelletjes doen we ook niet zo vaak. Zo klinkt het allemaal best als weinig.

Daar staat dan wel tegenover dat we eigenlijk altjid thuis zijn en ze gedurende de dag door als ze wakker is veel aandacht krijgt. Ze is gek op knuffelen en we spelen tussendoor heel vaak niet lang, maar wel de hele dag door veel verschillende korte momenten. Ze hobbelt met mij mee als ik het huishouden doe en vermaakt zich daar mee. Als ik tijdens het koken knoei dan roep ik de opruimdienst en ze krijgt regelmatig een kong, voerbal of eoa kluifje waar ze een hele poos zoet mee is. Eens in de zo veel tijd heb ik de geest en doen we elke dag weer eens oefenen op een of ander nieuw truucje of hersenspelletje. Ze kijkt ook graag uit het raam of in de zomer van het balkon. Als ik naar mn moeder of een vriendin ga gaat ze regelmatig mee en is dan dolgelukkig met alle aandacht of speelt met de hond van mijn moeder. Met andere woorden ze vermaakt zich heel vaak met veel dingen waar ik geen speciale moeite voor hoef te doen.

Dusja, Oor slaapt precies zo veel als ze zou moeten, lijkt zich niet te vervelen, en vindt eigenlijk alles al snel goed zolang ze maar bij mij is. Ze is eigenlijk altijd blij en ontspannen. Ik denk dat zolang jij dat ook bij jouw hond ziet er precies niks aan de hand is hoor!
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Als ik jouw post lees, gaat het je vooral om het loslopen wat Finn niet dagelijks kan doen? Ik heb daar met Amy ook mee geworsteld (jaagt als een malle), maar ik zie dat zij ook veel voldoening haalt uit een aangelijnde wandeling en uit alle andere activiteiten (behendigheid, speuren, hersenwerkjes en clickerspelletjes). In huis is ze gewoon rustig en eigenlijk is ze best snel tevreden. Dus wat dat betreft voel ik me daar niet meer schuldig over, het is zowel voor haar als voor mij vaak gewoon relaxter om haar aangelijnd te houden (al is zij net als Finn aangelijnd ook lastiger met andere honden), zeker als ik met meerdere honden op pad ben en mijn aandacht moet verdelen. Ik heb daarvoor wel echt een knop om moeten zetten, want ik was geen honden gewend die niet overal betrouwbaar los konden en vond het zelf helemaal niet zo leuk om veel aangelijnd met haar te moeten wandelen. Tot ik stopte met me daarover te frustreren en manieren ging bedenken om voor ons allebei ook de aangelijnde wandelingen heel leuk te maken.

Ik zoek met haar ook wel geregeld plekken op waar ze wel veilig los kan, maar dat is inderdaad niet dagelijks, ook omdat dat voor de andere honden niet altijd de leukste wandelplekken zijn. Maar ik merk bij haar geen verschil qua gedrag of energie als ze een week veel los heeft kunnen lopen of een week veel aangelijnd heeft gelopen, dus blijkbaar maakt het voor haar niet zo heel veel uit.
Rosaly
Actief
Mijn ras(sen): Siberische husky

Ongelezen bericht door Rosaly »

Bedankt voor de reacties! Spelen met Finn in de tuin doe ik ook wel regelmatig maar helaas is hij daar wel snel op uitgekeken. En zo groot dat hij een heel stuk kan rennen is het ook weer niet.

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die hier wel eens last van heeft. En het klopt Mijke dat ik dat gevoel krijg door hier te lezen. Ook al lijkt het inderdaad weinig wat je schrijft, jouw hond geeft dus duidelijk aan dat het prima is zo, lijkt me superfijn. Finn is geen knuffelhond en ook nooit uitgesproken blij. Zo kwispelt hij bijna niet eens als ik een dag weg ben geweest dus ik vind hem moeilijk te peilen (vraag me soms zelfs wel eens af of het hem überhaupt wel uitmaakt of ik nu thuis ben of niet). Als hij werkt zie ik wel echt aan zijn gezicht dat hij heel blij is. Thuis is hij eigenlijk alleen maar lui ;) maar dat is natuurlijk ook een duidelijk teken van ontspanning zoals iemand al schreef.

DeDiana, ik denk dat het vooral daarom gaat ja. Voorheen had ik er niet zo'n probleem mee om veel aangelijnd te lopen, maar nu de Tamaskan er is die wel lekker los kan, niet wegloopt, wèl selectief is in met welke honden ze contact wil maken, liever een conflict vermijdt dan dat ze zich uit de tent laat lokken en gewoon terug te roepen is als ze jaagt vind ik het toch wel moeilijk om Finn dan steeds aan de lijn te houden terwijl zij los loopt. Als we naar de duinen gaan is het trouwens wel alleen Finn-tijd, want ik wil haar nog niet zo lang in het zand laten rennen dus zij blijft dan voorlopig nog thuis.
Bij mij is het dus andersom, ik was een hond gewend die niet overal betrouwbaar los kan en nu heb ik er eentje bij die dat wel kan, wat ik altijd al wilde eigenlijk, en nu voel ik me zo lullig tov Finn :D

Het leukst is het gewoon om ze beiden apart uit te laten, maar daar heb ik echt geen tijd voor.

Heb meteen even jouw tip in de praktijk gebracht; knop omzetten, ouders mee gevraagd en gewoon gaan met het roedeltje van 4. Allemaal vrouwen dus die bleven dicht bij hem in de buurt. En volgens mij had Finn het ook best wel leuk.

Denk dat ik het ook eens los moet laten dat IK steeds er maar voor moet zorgen dat er geen ruzie ontstaan met andere reuen. Ik doe altijd enorm mijn best om dat te voorkomen, terwijl anderen hun hond gewoon op aangelijnde Finn laten afstormen en erbij staan te lachen als er gegrauwd wordt (fijn).

[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/2016111 ... e442e4.jpg[/img]
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik doe minder met mijn honden :LOL:
Ongeveer elke dag n uur naar het bos en 3x wandelingen van ongeveer 20 - 30 minuten. Maar qua trainen? Alleen met Csiva. Luca en Dumas doen niks en daarbij lopen die 2 ook lang niet altijd los ivm jagen.
Csiva doet wel meer, 1 a 2 x per week trainen en daarnaast veel oefeningetjes thuis. Zij wil dat ook echt, die andere 2 zal t worst wezen ;)
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Nou dan ben ik een ontaard baasje ...

Ik wandel zelf drie keer en dan wordt er nog een keer overdag met hem gewandeld. Verder doe ik eigenlijk weinig op een dag met Tobi .. ja spelen in huis en tegen hem kletsen, kroelen en aaien blabla. En dan een keer per week een avond cursus.

Snap dat het niet leuk is als een hond niet los kan. Zie dat Tobi er ook echt van geniet als we gaan wandelen.
_Esmee
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Je doet meer dan genoeg. :wink:
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Ik denk ook wel eens dat ik te weinig met ze doe, maar als ik dan weer zie hoe relaxt ze liggen te slapen in huis dan besef ik me ook weer dat ik ze niet tekort doe. ;)

Malou loopt trouwens nooit los, dat is te onbetrouwbaar. Ze heeft een 15meterlijn en daar kan ze het mee doen. En af en toe vind ik dat ook wel lastig, maar ik heb ook wel door dat dat bij mij ligt en niet bij haar. Zij maakt totaal geen ongelukkige indruk.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ppfffhhh en nu ga ik zelfs zeggen dat je echt genoeg doet met je honden. En dat dus van iemand waar altijd al over gezegd wordt dat ik veel te veel met de honden doe.

Ik heb een border collie genomen, omdat een hond mij wel bij moet kunnen houden. Ben nogal druk typje zeg maar, die graag de gehele dag bezig is. Kay heeft zich daar altijd prima naar gevormd. Ging overal mee naar toe(wandelend, fietsend, te paard etc etc), deed alles met mij, we trainde en hersenwerkte ons suf. Volgde vele workshops. Maakte vele vrienden, hondjes en mensen. En werkte ook nog als aaihond. Hij heeft het met plezier allemaal gedaan, maar ik heb ook altijd van Kay gezegd dat hij ook prima happy zou zijn als het allemaal wat minder zou zijn. En dat blijkt nu ook. Hij is inmiddels 8 en ik ben iets rustiger geworden.

Norah lijkt wat dat betreft veeleisender, maar die kan je ook gemakkelijk te veel laten doen, waardoor ze alsnog drukker, nerveuzer en aparter gedrag laat zien. Meer is niet altijd beter. Soms is less = more. Gewoon samenzijn, zonder iets te doen.

Nu woon ik zelf te midden van het bos, maar be careful what you wish for. Doordeweeks is het lekker rustig lopen overdag, in het weekend zorg ik dat ik op tijd uit het bos ben. Ik neem 4 keer daags een ongelovelijke hoeveelheid zand mee naar binnen, het huishouden heb ik echt opgegeven. Dat is echt zo'n verschil met toen ik in het dorp woonde. Dit had ik mijzelfs niet vermogelijk gehouden. En het ligt niet alleen op je vloer. De spetters gaan bijna tot aan het plafond en krijg dat maar eens schoon. Zeker deze natte periode..... het is de keerzijde van in het mooie gebied wonen.

Maar ook aan de lijn kan je leuke dingen doen. Balans en coordinatie, speurspelletjes, en hersenwerk, staat allemaal voor je klaar buiten. Zowel in de stad als in het park als in het bos. Elke omgeving heeft zijn uitdaging. Misschien eens iets volgen als actief op pad met je hond?

En tja ik ben zelf net begonnen met een cursus bend to assent. Hierbij leert de hond prikkels bij jou te melden. Misschien lukt loslopen niet, maar het probleem met andere reuen zou wel ermee kunnen verbeteren. Ik heb zelf nog een lange weg te gaan, maar in twee weken tijd heeft Norah zich vreselijk verbeterd!

Ik zou mij niet schuldig voelen. En ik denk er hierna gewoon over om zelfs een minder veeleisende hond te nemen ;) Ach ja ik wordt ook al wat ouder en wijzer denk ik dan
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik weet het niet of je genoeg met je honden doet. Ik ken je honden niet. Maar als je dat gevoel hebt, heb je waarschijnlijk onbewust en bewust redenen om er zo over te denken. En dan denk ik dat je gelijk hebt.

Je hebt werkhonden. En die kunnen erg veeleisend zijn. Mijn kelpie zou echt niet genoeg hebben aan wat je zelf aangeeft met je honden te doen. Die moet los lopen, iedere dag.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Paisley schreef:Ik weet het niet of je genoeg met je honden doet. Ik ken je honden niet. Maar als je dat gevoel hebt, heb je waarschijnlijk onbewust en bewust redenen om er zo over te denken. En dan denk ik dat je gelijk hebt.

Je hebt werkhonden. En die kunnen erg veeleisend zijn. Mijn kelpie zou echt niet genoeg hebben aan wat je zelf aangeeft met je honden te doen. Die moet los lopen, iedere dag.
Dat kan ja, dat een hond daar niet genoeg aan heeft. Maar het kan ook gewoon tussen je oren zitten, omdat je dingen invult voor je hond die niet per se ook zo zijn. Bijvoorbeeld als het gaat om loslopen of om activiteiten samen doen, trainingen, etc. Soms wordt dat ook gedaan omdat de baas denkt dat het moet of dat het leuk is, terwijl het voor de hond helemaal niet zo nodig hoeft (of niet zo vaak), en sommige honden het juist beter doen met een wat rustigere dagindeling.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Lieve Rosaly. Ik denk dat jij andere gedachten voor jezelf moet creëren. Je bent veel te druk met voldoen aan veel te hoge eisen. Relax en kijk eens om je heen. Geniet van wat je hebt, en als jij lekker in je vel zit en geniet, dan is het voor je honden al snel goed. Mijn honden zijn vooral ongelukkig als ik dat ben. Reuze antennes hebben ze daarvoor. Iedereen is heerlijk relaxed als ik dat ben. Of we nu 2 uur hebben gelopen, hebben gefietst, een halve dag hebben getraind of heerlijk hebben geslapen. Ben ik gestrest dan voelen zij zich niet prettig, wat we ook doen of laten.
Jij doet meer dan genoeg met je honden echt meer dan genoeg. Laat je de kop niet gek maken :wink: en geniet.
Gr. Aniek

Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik heb voor mezelf 1 dag in de week dat ze een rustdag hebben. Misschien dat je zoiets ook voor jezelf kunt nemen? Ik doe dat op maandag omdat ik in het weekend heel veel met ze onderneem.
Voor Uma is het niet zo nodig maar Manu wil ik wel aan de gang houden omdat hij dan veel rustiger is. De rest van de week doen we losloopwandelingen (al is dat in het donker al veel zeldzamer 's winters), fietsen, hardlopen of gaan we gewoon minstens 1.5 uur aangelijnd lopen. Tijdens een aanlijnwandeling neem ik ze aan de flexi mee, Uma vaak los en doe ik ook oefeningen met Manu.

Die ene rustdag per week kan ik ontzettend waarderen. Ik werk heel veel en na een werkdag, boodschappen, koken en huishouden en dan ook nog eens de honden (soms apart) lang uitlaten is gewoon pittig. Op zo'n rustdag neem ik ze niet langer dan een half uur mee. Ze zitten er totaal niet mee lijkt het want ze slapen :Q: en uit schuldgevoel krijgen ze op maandag een lekkere kluif :F:
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

O ja, dat heb ik ook wel eens, dat ik denk, doe ik wel genoeg. Vooral als je hier op het forum leest en je gaat vergelijken. Denkspelletjes doe ik bijvoorbeeld heel weinig, (lekker erop uit trekken weer wel). En het lijkt me geweldig om te kijken of alfil schapen zou kunnen drijven, fantaseer ik wel eens over.
Maar anderzijds, ik doe mijn best, ben de enige die ze uitlaat, heb ook nog bijna de hele opvoeding van kids op me, huishouden, naast de lessen die ik geef.
En als ik alle onzekerheid opzij schuif, weet ik dat ze niks tekort komen. En als ik het zo lees jouw honden ook niet.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
*Skye*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Skye* »

Als je leest wat je allemaal doet weet je denk ik zelf wel dat je meer dan genoeg doet met je honden.

Ik herken het gevoel wel hoor. Ik ben veel thuis, werk niet, ze lopen minimaal 4x pd, ze gaan naar heel veel dingen mee, we spelen, kroelen, trainen, noem maar op. Maar als ik op 1 dag bv even snel een boodschap doe en dan de hele avond nog weg ben voel ik me schuldig. Altijd heb ik een stemmetje in mijn achterhoofd dat ik meer zou moeten doen/ niet weg zou moeten gaan.
Is dat niet gewoon iets wat in je persoonlijkheid zit? Ik zou ook wel willen leren dat meer los te kunnen laten.
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik vind dat je veel doet met je hond hoor, hij komt in ieder geval geen aandacht tekort. :wink: Het is inderdaad lastig als ze niet los kunnen. Ik heb dat met laila ook wel. Ik gun het haar zo om lekker met de rest mee te gaan met loslopen. Ze loopt ook wel los maar ik ga vrijwel altijd met haar alleen omdat ik niet wil dat Nola en Shira haar gedrag overnemen.

En met Balou en Buck kan ze ook niet mee want hun tempo ligt veel te laag, ik moet echt stevig doorlopen als ze losloopt om haar enigszins bij te houden. :mrgreen: dus als ik met de rest weg ga blijft zij thuis, ik laat dan wel altijd 1 andere hond bij haar zodat ze niet alleen is. En met haar ga ik dan daarna lopen, maar ik sla ook wel eens een dag over als ik nachtdienst heb want dan slaap ik overdag en het is al vroeg donker. En in het donker gaat ze niet los.
yenyen
nieuw lid

Ongelezen bericht door yenyen »

Heel herkenbaar gevoel maar als ik het zo lees doe je enorm veel met je honden en gaat het je vooral om het feit dat Finn niet los kan lopen.
Probeer dat gevoel los te laten en te genieten van de momenten samen en probeer dat gevoel niet te compenseren door nog meer te willen/moeten doen. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar mij heeft het wel geholpen.

Sinds ik ''alleen'' voor de honden zorg en momenteel even geen auto tot mijn beschikking heb merk ik hoe dat gevoel op kan spelen. Vooral omdat ik mijn honden per definitie niet los laat bij andere honden, alleen op een terrein waarvan ik zeker weet geen hond tegen te komen, en dat is voor mij ruim 3 kwartier lopen dus heel veel gebeurd dat niet nu het snel donker wordt. Maar als ik zo kijk.. los hebben ze lol, zeker weten en eenmaal thuis liggen ze voldaan te snurken. Maar dat doen ze ook na een lekkere wandeling aan de lange lijn, na een training of flinke wandeling.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Herkenbaar hoor. Ik wéét wel dat ik genoeg doe, maar ik voel me toch soms schuldig. Als ze zich even vervelen bijvoorbeeld, of als we een dag wat minder wandelen. Of als ik hoor dat mensen drie keer per week naar de hondenschool gaan. Of als ik supercreatieve mensen zie die elke dag weer ander hersenwerk aanbieden. Of als ik filmpjes zie van honden die 1000 trucjes kennen. Of foto's van Nanna's achtertuin ;)

Maar mijn honden lopen elke dag zeker 1-2 uur los, Millie gaat wekelijks naar training, we doen spelletjes en puzzels thuis en ik ben bijna de hele dag bij ze. Ze hebben denk ik een heel fijn hondenleven.

Natuurlijk kan het altijd beter of perfecter (of misschien kán dat niet, maar zou je het wel willen), maar dat is denk ik met alles in het leven zo. Volgens mij heb je twee tevreden honden en wat niet gaat, dat gaat niet.
gyanty
Zeer actief

Ongelezen bericht door gyanty »

Paisley schreef:Ik weet het niet of je genoeg met je honden doet. Ik ken je honden niet. Maar als je dat gevoel hebt, heb je waarschijnlijk onbewust en bewust redenen om er zo over te denken. En dan denk ik dat je gelijk hebt.

Dat is het mooie van gevoel. Deze hoeft niet altijd correct te zijn. Als voorbeeld mijzelf: Ik ben nogal een veeleisend typje, perfectionistisch,erg kritisch op / voor mijzelf, heb ik vaak het gevoel ergens te kort te komen, te weinig te doen etc etc. Het is zoals ik ben. Maar ik weet door de jaren heen, dat ik op allerlei vlakken in het leven het echt zo slecht niet doe en dat ik best eens wat minder streng voor mezelf mag zijn. Maar mijn gevoel verandert er niet door hoor. Het klopt niet altijd met de werkelijkheid. Welkom in de wondere wereld van het gevoel. Kan je prima mee leven, als jet het een plek in je leven weet te geven.

Ik denk dat jij je vergist in werkhonden. Het hangt af van het werk, maar veel werkhonden zijn al helemaal niet gefokt om maar de hele dag van alles te doen. Vaak worden ze maar kortdurend voor een bepaald werk ingezet en de rest van de dag diende ze zich gedeisd te houden. Zo niet, dan kon je dat je kop kosten (of in ieder geval geen voortplanting), want dat was niet gewenst. Ook de meeste schapendrijvers worden vooral niet geacht de hele dag te werken, echt niet.
Laatst gewijzigd door gyanty op 17 nov 2016 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Arline
Zeer actief

Ongelezen bericht door Arline »

het is belangrijk om naar je hond te kijken. Als echt te kort komt merk je dat wel. Maar erg weinig (jonge) honden berusten daarin. Ik merk hier enorm goed wanneer ik te weinig doe. Al komt dat soms ook eens voor door omstandigheden/ verplichtingen. Volgende keer weer beter.
Als je weet dat je lekker met je honden bezig bent, is het de kunst om er van te genieten.
Afbeelding
I think the reason we are born with two hands is so we can pet two dogs at once
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik denk dat jij je vergist in werkhonden. Het hangt af van het werk, maar veel werkhonden zijn al helemaal niet gefokt om maar de hele dag van alles te doen. Vaak worden ze maar kortdurend voor een bepaald werk ingezet en de rest van de dag diende ze zich gedeisd te houden. Zo niet, dan kon je dat je kop kosten (of in ieder geval geen voortplanting), want dat was niet gewenst. Ook de meeste schapendrijvers worden vooral niet geacht de hele dag te werken, echt niet.
Ik denk niet dat ik me vergis. Iedere hond is anders, dus die van mij zijn zeker niet leidend, maar ik deel alleen mn eigen ervaring. Zoals ik zei: Kiwi moet gewoon los kunnen lopen. Dat hoeft niet de hele dag. Maar een uur ècht plezier is voor haar veel waardevoller dan een halve dag gelummel.
Over dat 'gedeisd houden' ben ik het ook helemaal niet eens. Een schapenboer zat t een worst wezen of een hond aan het ijsberen is door zn kennel, als ie maar wel de drive en uithoudingsvermogen heeft om een klus af te maken, ook al duurt het de hele dag. Een hond die na een uur of 2 er tabak aan heeft is een nachtmerrie.
Overigens is Kiwi ook zeker een hond die standje 'uit' kent. Maar lummelen en scharrelen doet ze niet aan. Als ik haar uit laat aan de lijn, is ze eenmaal thuis gewoon niet voldaan. Die moet ff uitrazen, ook al is het maar voor even.
Zo klinkt het bijvoorbeeld heel leuk om je hond aangelijnd mee te hebben tijdens hardlopen, maar voor Kiwi heeft t echt weinig te betekenen om in een (voor haar) sukkeltempo 10km mee te draven. Daarmee heb ik (en daarin is iedere hond anders) echt niet aan haar energielevel voldaan. Een wandeling aan een flex is ook echt niet genoeg.
Mayke heeft ook een hoog energie niveau, maar die houdt van lummelen en scharrelen. Geef dr een tuin en die vermaakt zich opperbest. En ook aangelijnde wandelingen geniet ze van.

Zo heb ik bijvoorbeeld vanavond gesleuteld in de schuur. Voor Mayke is het leuk om er gewoon bij te zijn en bemoeit zich overal mee. Kiwi is zich alleen maar aan t afvragen wanneer we wat gaan doen.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Ja, dat herken ik ook wel hoor. Misschien is het ook een kwestie van gewenning, maar Mila vindt een aangelijnde wandeling ook niks aan. Die loopt dan maar netjes naast mijn been en gaat niks voor zichzelf doen. Mila is echt geen bijzonder veeleisende hond, maar moet wel lekker los kunnen spelen en haar eigen ding doen, en dat doet ze gewoon niet aan de lijn. Amy wel, die gebruikt de hele lengte van de flexlijn om overal in het gras te snuffelen, te graven, rond te springen en op en neer te draven en vermaakt zich op die manier ook opperbest. Ik denk dat zij aan de 10-meter-flex uiteindelijk meer afstand aflegt tijdens een wandeling dan Mila en Amoz, die een groot deel van de wandeling gewoon naast of achter me lopen.
Dus ja, natuurlijk is het per hond verschillend. Sommige honden hebben het echt nodig om los te kunnen rennen, andere zijn na een aangelijnde wandeling ook voldaan.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Als jullie het hebben over een aangelijnde wandeling, bedoel je dan dat je er een 20 meter lijntje aan hangt, of echt een riem van 1.20 meter? Want dat maakt denk ik ook nog een wereld van verschil voor sommige honden?
DeDiana
Zeer actief

mijke schreef:Als jullie het hebben over een aangelijnde wandeling, bedoel je dan dat je er een 20 meter lijntje aan hangt, of echt een riem van 1.20 meter? Want dat maakt denk ik ook nog een wereld van verschil voor sommige honden?
Ik bedoel dan aan een lange lijn of flexlijn. Een sleeplijn werkt niet bij Amy, zij neemt veel ruimte en als ze dan iets ziet, is ze alsnog weg en ben ik altijd te laat bij de lijn. Bovendien loopt zij nooit op het pad als ze losloopt maar altijd in de bosjes en dan komt die lijn voortdurend overal vast te zitten. Dus ze zit aan een 10-meter-flex of aan een lange lijn van 10 meter die ik vasthoud.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Het verschilt inderdaad heel erg. Manu is wel moe te krijgen tijdens een aangelijnde wandeling maar is evengoed alert aan die lijn, bezig met de omgeving en daarin leid ik hem af door oefeningen te doen. Natuurlijk is hij na een losloopwandeling meer voldaan maar helaas gaat dat met het donker gewoon lastiger omdat ik niet goed kan zien wat we tegenkomen.
Uma vindt een aanlijnwandeling veel saaier. Laat ik haar een half uur loslopen is ze ook al voldaan terwijl Manu aan een uur loslopen nog niet echt genoeg heeft gedaan. In het weekend loop ik dus wel 2 uur of langer met ze, wat Uma dan eigenlijk weer te lang vindt. Tenminste, na een uur loopt ze achter me aan te sukkelen :lol1:
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

Dan doe ik heel weinig met mijn honden blijkbaar, zijn 2 berners van 2.5 jaar een van 6 maanden

s'morgens wandel ik 45 minuten, soms aan de flexi van 5 meter maar probeer ook paar keer per week een losloop wandeling in bos

In de namiddag meestal een flexiwandeling van 30 min, soms iets langer waar ik dan wel onderweg wat oefeningen doe onderweg, van een lijn wandeling worden ze ook moe merk ik

Ik rij elke dag wel naar een andere plaats, of voor de lijnwandeling naar het dorp wat ze heel leuk vinden met al die hondengeuren, als ik daar ga wandelen vallen ze daarna als een blok in slaap van de gedane opwinding

De honden spelen elke dag met elkaar, rennen achter elkaar in de tuin, of binnen maar dat heb ik liever niet, deze is 1200 m² dus ze kunnen wel goed hun poten strekken daarin en ik gooi dan wel eens met een bal of zo of doe een trekspelletje, probeer dit toch bijna elke dag zodat ze ook even met mij spelen

Ze maken elkaar moe en daarom dat ik minder ga wandelen tegenwoordig en om eerlijk te zijn vind ik het enorm vervelend dat ze elke keer zo vuil zijn dat ik het niet zie zitten 4 keer per dag zo'n vuile honden binnen te krijgen want na elke wandeling moet ik ze afspuiten en droogwrijven en bij berners is dat niet gemakkelijk met hun lange dichte vacht

Ik woon op een gebied dat in de winter zelden slijkvrij is

En volg geen cursussen

10 meter flexi vind ik onhandig
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Als je hond in huis gewoon relaxt is, dan zou ik mij niet te druk maken. Gezien je beschrijving doe je best wel veel met je honden en je bent nog vaak thuis ook.

Het kan namelijk ook andersom. Hippo draait hier mee in het 'mecheltempo', die vervloekt ons bijna elke ochtend als hij dan zo vroeg z'n mand uit moet om te gaan wandelen of fietsen.
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Dan ga ik me nu ook maar schuldig voelen. Want ik doe nog niet de helft van wat jij allemaal doet met je hond.
Maar ik heb wel een tevreden hond thuis dus denk dat ik dat schuldgevoel toch maar laat zitten :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”