Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fay een auto immuun ziekte?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Ήυs
Zeer actief
Aantal honden: 2

Fay een auto immuun ziekte?

Ongelezen bericht door Ήυs »

Ik maak me (weer eens) zorgen om Fay. Ik heb maanden geleden beide honden onder narcose laten brengen voor een gebitsreiniging. Kaz heeft gewoon een slecht gebit, en Fay had een kies die niet goed was. Beide tandsteen laten verwijderen.

De aanleiding was fay haar stank. Ze stonk zo erg uit haar bek dat we ermee naar de DA waren gegaan. Ze had dan ook ontstoken tandvlees. Na de gebitsbehandeling was het een paar dagen over (de stank) Ik maakte netjes de kuur (pijnstilling) af maar merkte dat het alweer stonk. Na de kuur ben ik weer langs geweest. Haar bek, en met name wangen waren toch nog best rood. Dus ze kreeg een AB kuur mee en een soort pasta voor haar tandvlees. Ook deze netjes afgemaakt en daarna braaf elke dag de pasta. Op zich ging het een poosje beter tot ze (serieus) binnen 1 week zo erg ging stinken. Het was alsof er een bom was ontploft ofzoiets. Ik keek in haar bek en met name haar wangen waren echt vuurrood.

Weer naar de dierenarts (een andere) en daar samen beter in haar bek gekeken.. wat we aantroffen was niet best. Haar wangen zaten vol met zweren en etter. Bizar gewoon.

Ze had een paar ‘oorzaken’ en die zijn we nu aan het uitsluiten. Mijn honden zitten een jaar lang bij een kennis (degene die mijn uitlaatservice heeft overgekocht) en daar zitten ze super. maar ik moest wel Fay achter laten met ontstoken wangen, een AB kuur en prednison. Dat was wel even naar.

Na deze kuren ging het gelukkig weer een stuk beter, ze at weer goed en de stank was weg. Tot vorige week. Ik kreeg een berichtje dat ze erg geschrokken was omdat Fay haar bek plotseling weer extreem ontstoken was. Echt van de een op de andere dag. Die ervaring kende ik want bij mij was het ook opeens zo extreem in zeer korte tijd.

Vanmiddag gaat ze weer naar de DA.

Een van de oorzaken -waar de DA voor vreesde- was een auto immuun ziekte.. Haar immuunsysteem dat afweerstoffen aanmaakt tegen eigen cellen.

Ik begin er nu eigenlijk ook wel erg voor te vrezen. Dat zou betekenen dat ze aan de prednison moet.

Is dit misschien bij jullie een bekend verhaal? Wellicht hebben jullie nog goede opties?

Ik heb alle vertrouwen -anders waren ze er niet- in de persoon waar ze nu zijn. Ze heeft veel kennis van dieren en ik ben de laatste keer naar haar eigen DA geweest en dat beviel me ook erg goed. Maar ik kan niets hier, en dat frustreert me enorm. Eigen keuze natuurlijk, maar niet leuk.

Wellicht kan ik op deze manier nog aan informatie komen? Of andere opties meegeven om over na te denken.
xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Contacteer:

Re: Fay een auto immuun ziekte?

Ongelezen bericht door xSuzannex »

Het doet mij denken aan het verhaal wat ik laatst las over een havanezer. Deze was ineens ziek, ze konden er niet makkelijk achter komen wat er nu was, maar een stank uit de bek was een van de duidelijke symptomen. Later werd ook ontdekt dat de wangen zo ontstoken waren en ook de spieren hadden ontstekingen en dat bleek idd een auto immuunziekte, een vasculaire. Prednison hielp een beetje, voor momenten, maar uiteindelijk hebben ze haar toch na een aantal weken moeten laten gaan.
Natuurlijk niet het nieuws wat je wil horen :(

Ik hoop dat het met Fay wat anders is.
Sterkte
Ήυs
Zeer actief

xSuzannex schreef:Het doet mij denken aan het verhaal wat ik laatst las over een havanezer. Deze was ineens ziek, ze konden er niet makkelijk achter komen wat er nu was, maar een stank uit de bek was een van de duidelijke symptomen. Later werd ook ontdekt dat de wangen zo ontstoken waren en ook de spieren hadden ontstekingen en dat bleek idd een auto immuunziekte, een vasculaire. Prednison hielp een beetje, voor momenten, maar uiteindelijk hebben ze haar toch na een aantal weken moeten laten gaan.
Natuurlijk niet het nieuws wat je wil horen :(

Ik hoop dat het met Fay wat anders is.
Sterkte

Ja hier ben ik ontzettend bang voor. Fay heeft ook veel last van spierpijn maar dat heeft ze altijd al gehad. Van de prednison knapte ze wel enorm op.

Ze loopt vooral slecht na veel beweging of een verkeerde beweging met springen of verstappen.. wel goed om ook te noemen in combinatie met wat ze nu heeft misschien.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik heb zelf lupus en één van de symptomen zijn inderdaad zweren in de mond. Kan best dat het bij honden ook het geval kan zijn denk ik. Ik heb dus alleen ervaring met de menselijke variant, mocht je hier meer over willen weten mag je me altijd een PB doen.
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Misschien ter geruststelling. Tycha had ook een auto immuun ziekte. Kreeg zweren op haar tandvlees. Geconstateerd toen ze acht jaar was. Heeft daarna altijd op een dosis prednison gestaan en geen. noemswaardige last meer gehad. Uiteindelijk toen ze bijna 13 was in laten slapen vanwege een nekhernia. Had met de auto immuun en prednison nog wel een paar jaar doorgekunt.
Afbeelding
Groetjes Marja
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Nozem had ook lupus. Met prednison heeft zij nog ruim een half jaar een aangenaam leven gehad, daarna hsbben we helaas toch de strijd verloren.
Nozem is ruim 11 geworden.
Jessica3787
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermixje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jessica3787 »

En een hele andere richting op? Een voedselallergie? Ik ken het wel van mensen namelijk, als reactie op voedsel waar ze niet tegen kunnen.
Doke
Actief

Ongelezen bericht door Doke »

Toen je het topic indertijd opende over het slechte lopen, dacht ik ook al aan lupus...
Ira heeft ook lupus en neemt nu al drie jaar en half cortisone en imuran. Ze is ondertussen tien en echt in topconditie, behalve het cortisonebuikje :-)
Afbeelding
Ήυs
Zeer actief

Dank je wel voor de reacties allemaal! Ik was even een beetje in paniek, maar dat is inmiddels gezakt ;)

Ze is verder niet ziek. In de zin van koorts of grieperig en dergelijke. Als haar bekje over is dan is ze heppie. Stijf lopen heeft ze altijd wel al gehad... daar zal ze best pijn aan hebben maar eigenlijk laat ze dat alleen merken als we echt teveel gedaan hebben.

Ze is zojuist terug van de DA en die denk ook aan een auto immuun ziekte. Dinsdag wordt er een biopt genomen. Ze wilde verder nog niets zeggen en wacht op de feiten. Logisch natuurlijk.

Maar voor mij is het wel al een beetje 1 + 1. Ik hoop zo dat ze gewoon nog lang mee kan op prednison.

Maar goed. Dinsdag dus even afwachten. Ze heeft nu pijnstilling.

Stom! Ze heeft geen geluk in haar leventje.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Ήυs schreef:Dank je wel voor de reacties allemaal! Ik was even een beetje in paniek, maar dat is inmiddels gezakt ;)

Ze is verder niet ziek. In de zin van koorts of grieperig en dergelijke. Als haar bekje over is dan is ze heppie. Stijf lopen heeft ze altijd wel al gehad... daar zal ze best pijn aan hebben maar eigenlijk laat ze dat alleen merken als we echt teveel gedaan hebben.

Ze is zojuist terug van de DA en die denk ook aan een auto immuun ziekte. Dinsdag wordt er een biopt genomen. Ze wilde verder nog niets zeggen en wacht op de feiten. Logisch natuurlijk.

Maar voor mij is het wel al een beetje 1 + 1. Ik hoop zo dat ze gewoon nog lang mee kan op prednison.

nee dat heeft ze wel. ze is jou tegen gekomen. ze had geen leven voor ze naar haar fokker terug is gebracht :wink:

ellen
Afbeelding
Doke
Actief

Met een simpele bloedtest, ANA test in geval van lupus, is dat toch al uitgesloten. ;-)
Succes bij de da
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Klinkt als lupus inderdaad, hopelijk DLE in plaats van SLE. DLE is bij mijn weten best goed onder controle te houden met prednison, bij SLE zijn de resultaten wisselender.
Heb je de fokker ook ingelicht? Er is gefokt met Fay toch? Lijkt me voor de eigenaren van haar nakomelingen ook belangrijke info!
runninggirl
Zeer actief

Doke schreef:Met een simpele bloedtest, ANA test in geval van lupus, is dat toch al uitgesloten. ;-)
Succes bij de da
Nee je kan ook lupus hebben en een negative ANA-test. Ik test ook lang niet altijd positief er op bij de controles, het is helaas niet zo simpel als dat je een diagnose kan stellen op basis van alleen de ANA-titer.
Doke
Actief

Nee je kan ook lupus hebben en een negative ANA-test. Ik test ook lang niet altijd positief er op bij de controles, het is helaas niet zo simpel als dat je een diagnose kan stellen op basis van alleen de ANA-titer.[/quote]

Dat wist ik niet.
Da zei me dat toendertijd toch.
Maar als de ana positief is, is het toch steeds lupus?
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Doke schreef:Nee je kan ook lupus hebben en een negative ANA-test. Ik test ook lang niet altijd positief er op bij de controles, het is helaas niet zo simpel als dat je een diagnose kan stellen op basis van alleen de ANA-titer.
Dat wist ik niet.
Da zei me dat toendertijd toch.
Maar als de ana positief is, is het toch steeds lupus?[/quote]

Bij mensen moet je 4 of meer symptomen hebben voor de diagnose lupus, dus alleen een positieve ANA test is niet voldoende.
Doke
Actief

Nu ja, Ira had ook wel duidelijk symptomen. Het is te zeggen, voor de da toch.
Afbeelding
Ήυs
Zeer actief

ellen en de birmanen schreef:
Ήυs schreef:Dank je wel voor de reacties allemaal! Ik was even een beetje in paniek, maar dat is inmiddels gezakt ;)

nee dat heeft ze wel. ze is jou tegen gekomen. ze had geen leven voor ze naar haar fokker terug is gebracht :wink:

ellen
Dat is lief :J:
Ήυs
Zeer actief

Maeve schreef:Klinkt als lupus inderdaad, hopelijk DLE in plaats van SLE. DLE is bij mijn weten best goed onder controle te houden met prednison, bij SLE zijn de resultaten wisselender.
Heb je de fokker ook ingelicht? Er is gefokt met Fay toch? Lijkt me voor de eigenaren van haar nakomelingen ook belangrijke info!

Ik zal haar als ik dinsdag de uitslag heb even berichten, Thanks :) Als ik het zo lees dan vrees ik dat het om SLE gaat.

Ik denk dat Ellen ook nog wel contact heeft met Fay haar fokker?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

runninggirl schreef:Ik heb zelf lupus en één van de symptomen zijn inderdaad zweren in de mond. Kan best dat het bij honden ook het geval kan zijn denk ik. Ik heb dus alleen ervaring met de menselijke variant, mocht je hier meer over willen weten mag je me altijd een PB doen.
Ik heb een hond verloren aan lupus, en dat is enorm acuut gegaan.
Zweren in de mond inderdaad maar vooral van de ene dag op de andere amper kunnen lopen van de spierzwakte. Van makkelijk 15 kilometer naar maximaal 200 meter, met moeite, in ongeveer 2-3 dagen.

Dit was SLE, de eerste aanval kregen we onder controle met enorme bergen pred, de tweede niet. Toen hebben we haar moeten laten gaan.

Als Fay stijf is maar wel kan lopen (kán dus, willen is wat anders) denk ik eerder aan de andere variant.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Ήυs
Zeer actief

Marjoleine schreef:
runninggirl schreef:Ik heb zelf lupus en één van de symptomen zijn inderdaad zweren in de mond. Kan best dat het bij honden ook het geval kan zijn denk ik. Ik heb dus alleen ervaring met de menselijke variant, mocht je hier meer over willen weten mag je me altijd een PB doen.
Ik heb een hond verloren aan lupus, en dat is enorm acuut gegaan.
Zweren in de mond inderdaad maar vooral van de ene dag op de andere amper kunnen lopen van de spierzwakte. Van makkelijk 15 kilometer naar maximaal 200 meter, met moeite, in ongeveer 2-3 dagen.

Dit was SLE, de eerste aanval kregen we onder controle met enorme bergen pred, de tweede niet. Toen hebben we haar moeten laten gaan.

Als Fay stijf is maar wel kan lopen (kán dus, willen is wat anders) denk ik eerder aan de andere variant.

Dat hoop ik. Dat zou dan wel goed nieuws zijn omdat SLE wel heftiger is als ik het zo heb begrepen. Ze loopt nooit soepel maar loopt wel prima en rent nog prima. De ene keer kan ze de avond of de dag na een lange wandeling niet zo veel meer. Ze loopt alsof ze 17 is of ligt de hele dag in haar mand. Dan moet ze een dag bijkomen en daarna gaat het wel weer.

Maar zo wandelen en apporteren als toen ze twee was dat doen we nooit meer. Verder niet 'ziek'. Geen koorts. Sinds maanden nu naast de stijfheid dan de zweren in haar wangen...
Doke
Actief

Ira heeft sle.
Idd van de een op andere dag bijna niet meer recht geraken en amper kunnen stappen. Ze heeft nooit zweren in haar mond gehad.
Het heeft echter een half jaar geduurd eer we de juiste dierenarts tegen kwamen... daardoor heeft ze nu artrose in haar schouders.
We hebben voorlopig geluk! Nu drie en half jaar verder staat ze op de laagste dosis cortisone en kan ze terug 10-15km mee ( als het niet te warm is).
Ze wordt om de drie maanden gecontroleerd met oa een bloedcontrole.

Ik hoop dat Fay ook snel beter is!
Afbeelding
Ήυs
Zeer actief

Gisteren is Fay onder narcose geweest en hebben ze biopten genomen van haar ontstoken wangen. Ze hebben 3 stukjes weefsel van diverse plekken ingestuurd en ze verwachten binnen 1 week tot 10 dagen de uitslag hiervan te hebben. Ook is haar gebit nogmaals gereinigd (er zat weer best wat plaque). Rondom de achterste kiezen zat ook wat ontstoken tandvlees.

Het is even afwachten wat de uitslag van de biopten is. Mocht het auto-immuun zijn dan zou prednison voor langere termijn de symptomen onder controle kunnen houden. In het ergste geval kunnen de kiezen getrokken worden, dit zorgt er vaak ook voor dat de boel meer tot rust komt. Er zijn echter nog meer oorzaken mogelijk van de ontstekingen, zoals Lupus.

Afwachten maar...
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik ga duimen dat het allemaal mee mag vallen met Fay.

ellen
Afbeelding
Ήυs
Zeer actief

Sorry sorry sorry! Ik ben hier helemaal niet meer op terug gekomen. Ben helemaal niet meer op het forum geweest.

De uitslag van de testen had ik uiteraard al een hele tijd geleden terug gehad. Geen auto-immuun ziekte kwam eruit. Een goedaardige ontsteking van de bek, wat de uitslag. Ik heb nog wat over en weer gemaild met de dierenarts omdat ik het echt niet geloofde... Ik was er eigenlijk van overtuigd dat ze een auto-immuun ziekte zou hebben omdat ze alle symptomen heeft. Maar ja, wie ben ik he? Dus ik had me er bij neergelegd dat zij het sowieso gewoon goed hadden. Tot een week geleden haar bek weer zo begon te stinken en ontsteken. Weer naar de DA maar binnen de praktijk wel naar een andere. En ja, ze moest toch toegeven dat ze nu ook aan lupus dacht. Zucht..

Ze zetten er nu wel vaart achter, uitslag komt vrijdag of maandag van het bloedprikken. Sommige waarden waren afwijkend, ontstekingswaarden. De waarden van de alvleesklier waren niet zoals ze horen, niet extreem maar toch afwijkend. Ook zag ze bloedarmoede.

En daarna worden de andere onderzoeken in gang gezet, al ben ik er eigenlijk nu wel van overtuigd dat dat het moet zijn. Anders eet ik mijn schoen op.

Gelukkig weten we inmiddels wel dat ze het echt goed doet op prednison, dus ik hoop dat ze daarmee nog wat jaartjes blij mee kan... :(
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”