Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Controverse binnen de colliewereld

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Controverse binnen de colliewereld

Ongelezen bericht door lieke »

Al een aantal jaren ben ik bestuurslid van de Schotse Herder Vrienden. In de eerste instantie opgericht vanwege het gezeur binnen de enige rasvereniging die ons landje rijk was. En gewoon een club van mensen die gezondheid, gedrag en welzijn belangrijker vond dan het gemier over de rasstandaard en het eeuwige gemier over Engelse en Amerikaanse type.

Maar vorig jaar kwam de Britse Kennel Club naar buiten met het roemruchte onderzoek naar de stand van zaken bij de bij haar aangesloten rassen en las ik hoe erg het met de collie in Engeland voorstond. Dus vertaalde ik de deelrapporten en publiceerde het op onze website. Vervolgens werd het afgedaan als onzin door het establishment.
Daar werden we bij de Schotse Herder Vrienden boos over. :mrgreen:
Afijn, het één en ander escaleerde. De kortharen hadden genoeg van het gezeur en scheidden zich af van de langharen (waar de meeste ruzies waren) en het ging alleen nog maar over het uiterlijk, het doen van testen werd afgeschaft en ze wilden zelfs een verbod op de Amerikanen binnen de vereniging en wilden een NEK-notitie bij de RvB doordrukken. :piew:

Vervolgens bedachten wij dat als de rasvereniging hier niets tegen deed, dan moesten wij het maar zelf doen. Maar dan wel als rasvereniging. Aldus geschiedde en tussendoor bracht Marjoleine ons in aanraking met haar contactpersonen bij de WUR die best wel een onderzoek naar de genetische diversiteit van de collie in Nederland wilde doen.
Het rapport is nu af en de samenvatting (geschreven door Marjoleine) staat nu op haar website Dogzine. Een vervolgonderzoek van de WUR gaat eind van het jaar van start. Een tweede stap op weg naar het formuleren van een beter fokbeleid.

Maar er zijn dus een aantal mensen helemaal niet blij :mrgreen:

Dit is de link: http://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/de ... lie-gevaar
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Controverse binnen de colliewereld

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Joh, zijn er mensen niet blij met dit artikel? :engel:
Gek zeg! ;-)

Ik wist dat het best erg was... maar gelukkig lijkt de stamboom van Rowan mee te vallen. Er zijn heus fokkers die er WEL op letten! Niet zo veel, ik geef het toe ;-)

Goed dat jullie er zoveel aandacht aan schenken!

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hm... er zijn binnen de sheltiewereld ook zat problemen, maar die liggen voornamelijk onder het tapijt vrees ik ;-((

Er is nog maar een handjevol fokkers waar ik eventueel een sheltie van wil. Ten aanzien van collies... ook zo'n handjevol op dit moment (qua type en qua fokbeleid) waar ik eventueel een pup van zou willen. En dat is dan los van de vraag of die fokkers aan mij een pup zouden willen verkopen :engel:

Suzanne
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Nanna schreef:Als ik lees over hoe de Collies al een verwantschap van 25% hebben bedank ik sowieso voor een Collie.

Er is een nieuwe generatie fokkers opgestaan die zich hier wel degelijk van bewust is en er wel mee bezig is. Dus er gloort hoop aan de horizon. :mrgreen:
En ja, de oude garde houdt zich met hand en tand vast aan de fokmethodes en fokbeleid van 20-30 jaar geleden, maar het is gewoon een kwestie van tijd tot die er mee ophoudt.
Maar met de collie is het misschien niet zo erg gesteld als met sommige rassen, maar het is wel vijf voor twaalf. Aan de andere kant, de Schotse Herder Vrienden en een hoop welwillende mensen erom heen, is druk bezig om het tij te keren. En dat gaat heus wel lukken.
Dus je hoeft niet het kind met het badwater weggooien. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”