Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
rabiës, douane-controles en auto-immuunziektes
Moderator: moderatorteam
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
- Aantal honden: 2
Re: rabiës, douane-controles en auto-immuunziektes
Ik heb geen antwoord voor je maar worstel hier ook mee.
Diem heeft een raar gestel en reageert ook heftig op sommige medicijnen/narcose. Ook is hij in zijn jonge jaren erg ziek geweest met o.a auto immune darmontstekingen. Hij is daarna (op advies/bevestiging) dierenarts nooit meer ingeënt.
Hij is een paar keer illegaal meegeweest naar de Ardennen en ik zou volgend jaar graag weer eens gaan. Maar nu met de strengere grenscontroles weet ik niet wat te doen. Toch inenten of de grens niet meer over met hem?
Diem heeft een raar gestel en reageert ook heftig op sommige medicijnen/narcose. Ook is hij in zijn jonge jaren erg ziek geweest met o.a auto immune darmontstekingen. Hij is daarna (op advies/bevestiging) dierenarts nooit meer ingeënt.
Hij is een paar keer illegaal meegeweest naar de Ardennen en ik zou volgend jaar graag weer eens gaan. Maar nu met de strengere grenscontroles weet ik niet wat te doen. Toch inenten of de grens niet meer over met hem?
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik zou het met je DA overleggen. Of het kwaad kan is moeilijk te zeggen.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Moeten ze geent zijn dan als je het land niet uit gaat? In Nederland nl niet, tenzij je de grens over gaat. Of kom je veel in het buitenland met Nanook?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik zou bij twijfel niet enten en niet meenemen de grens over. Als niet meenemen geen optie is, zou ik wel enten. Maar ik zou er alles voor doen om te zorgen dat de hond niet mee hoeft de grens over en dus ook de rabiës-enting niet hoeft
-
Wolfsblut
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Hmmm, geen toeval maar doelgerichte controles dus. Goed dat ik het weet want af en toe kwam ik wel eens in Maasmechelen op de hei of in een natuurgebied hier in de regio. Daar wandel je zo Duitsland in voordat je er erg in hebt.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- Hilly45
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
Sam heeft ook na de Rabies enting en L4 enting epilepsie ontwikkeld. Hij kreeg 2 dagen na enting de 1e aanval. Weliswaar nu in 13 maand 3 aanvallen, dus nummer 2 en nummer 3 aanval niet direct na de enting, maar ik vind het maf.Boutje schreef:2 mensen die ik ken zijn vorige week gecontroleerd grensgebied België-Nederland.
Eentje op de parking van een wandelgebied en eentje is door een motor van de douane iets voor Antwerpen naar een parking begeleid, moest honden er uit halen, chip controle en vaccinatieboekejs controle.
Nu twijfel ik ivm Nanook. Die heeft zowel de huidvorm van lupus als een auto-immuun keratitis, wel allebei onder controle.
Maar durf ik hem laten vaccineren? Of helaas voor hem niet mee op reis en bij de oppas blijven?
Vrienden van ons hebben een hond met lupus (maar erger dan Nanook), hebben de rabiës wel gedaan en heeft tijd nadien (ze kijken even voor me terug hoe lang) epilepsie gekregen... toeval? Kan natuurlijk, maar ergens "wringt" het bij mij...
Sam wordt nu niet meer geënt. De rabies is nog wel geldig tot 2018, weet niet of dat de enige verplichte enting is voor het buitenland, maar als er wel meer vereist is, dan houdt het op qua buitenlandse vakanties.
Laatst gewijzigd door Hilly45 op 16 sep 2016 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik zou niet enten. Vaccinaties triggeren het immuunsysteem, als die al niet goed werkt (want auto-immuunziekte) is het risico op problemen best groot. Plus, als je de grens niet over gaat is er niets aan de hand? Stel je wordt gecontroleerd en hij blijkt niet gevaccineerd, dan ga je toch gewoon terug richting huis?
- kipo
- Zeer actief
Ik pik deze er even uit. Dat hangt nogal af van de medewerking van de controleur. Ik heb al -uit eerste hand- gehoord dat de hond in bewaring is genomen en dat men 24 uur de tijd had om een geldig vaccinatiebewijs te laten zien en dat daar alsnog een boete van 100,- euro voor stond.Maeve schreef: Stel je wordt gecontroleerd en hij blijkt niet gevaccineerd, dan ga je toch gewoon terug richting huis?
Enkel voor het niet onmiddellijk kunnen tonen van het paspoort.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is vreemd, want de EU heeft destijds gesteld dat bij een ontbrekende rabiës enting de eigenaar + hond worden teruggestuurd. Alleen als je als eigenaar erop staat daar te blijven of door te willen reizen word je hond in quarantaine gezet tot hij wel gevaccineerd is en de wachttijd heeft gehad. En die kosten zijn uiteraard voor jezelf.kipo schreef:Ik pik deze er even uit. Dat hangt nogal af van de medewerking van de controleur. Ik heb al -uit eerste hand- gehoord dat de hond in bewaring is genomen en dat men 24 uur de tijd had om een geldig vaccinatiebewijs te laten zien en dat daar alsnog een boete van 100,- euro voor stond.Maeve schreef: Stel je wordt gecontroleerd en hij blijkt niet gevaccineerd, dan ga je toch gewoon terug richting huis?
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Als ze in een ander land zijn geweest niet nee. Maar daarom vroeg ik ook of ze de grens over ging. Als ze je bij de grens controleren maar je bent die hele grens nooit over geweest is het geen probleem natuurlijk.Kruimel53 schreef:En wat als je op de terugreis gepakt wordt? Dan kan je hond Nederland (of in dit geval België) niet meer in.Maeve schreef:Dat is vreemd, want de EU heeft destijds gesteld dat bij een ontbrekende rabiës enting de eigenaar + hond worden teruggestuurd. Alleen als je als eigenaar erop staat daar te blijven of door te willen reizen word je hond in quarantaine gezet tot hij wel gevaccineerd is en de wachttijd heeft gehad. En die kosten zijn uiteraard voor jezelf.kipo schreef:Ik pik deze er even uit. Dat hangt nogal af van de medewerking van de controleur. Ik heb al -uit eerste hand- gehoord dat de hond in bewaring is genomen en dat men 24 uur de tijd had om een geldig vaccinatiebewijs te laten zien en dat daar alsnog een boete van 100,- euro voor stond.Maeve schreef: Stel je wordt gecontroleerd en hij blijkt niet gevaccineerd, dan ga je toch gewoon terug richting huis?
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Ik laat mijn hond met auto-immuunellende al heel lang niet meer vaccineren. Ook niet tegen rabiës dus. Dat heeft inderdaad tot gevolg dat ze absoluut niet meer mee de grens over gaat omdat ik geen enkel risico wil nemen op controle.