Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

opvanghond en hondenbelasting

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

opvanghond en hondenbelasting

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Hai,

wie heeft hier ervaring mee? Iemand van de stichting heeft een opvanghond en omdat nog niet bekend is hoelang deze daar blijft moet ze hondenbelasting betalen??

Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt, want normaliter zijn het logeerhonden en daar hoef je geen hondenbelasting voor te betalen. Daar hebben we tot nu toe ook nooit gedoe mee gehad!
Nu wordt gezegd dat deze hond gerekend kan worden als eigen hond, dus betalen maar :80:

Zie hieronder de brief:

U geeft aan, dat u geen hondenbelasting gaat betalen voor de hond van Mirtos.

Zoals u hieronder kunt zien, valt de hond van Mirtos niet onder de vrijstellingen in de Verordening hondenbelasting 2016.

Dus handhaven we de aanslag.

U noemt de hond van Mirtos een logeerhond. Als de hond bijvoorbeeld enkele weken bij u logeert, is het niet nodig om hondenbelasting te betalen. Als de feitelijke situatie zo is, dat u de logeerhond net zo houdt als uw eigen hond, bent u wel de hondenbelasting verschuldigd.

Als u nog vragen heeft, kunt u contact met mij opnemen.

Artikel 3 Vrijstellingen

1. In dit artikel wordt verstaan onder hondenasiel: aan één locatie gebonden ruimte of ruimtes bestemd of gebruikt voor het in bewaring houden van honden die zwervend zijn aangetroffen, dan wel waarvan door de eigenaar permanent afstand is gedaan, welke locatie als inrichting is aangemeld overeenkomstig artikel 3.7, eerste lid, van het Besluit houders van dieren.

2. De belasting wordt niet geheven voor honden:

a.

die zijn opgeleid tot en dienen als blindengeleidehond en in hoofdzaak als zodanig door een blind persoon worden gehouden;

b.

die zijn opgeleid tot en dienen als gehandicaptenhond en in hoofdzaak als zodanig door een gehandicapt persoon worden gehouden;

c.

die verblijven in een hondenasiel;

d.

die uitsluitend ten verkoop of aflevering in voorraad worden gehouden in een inrichting als bedoeld in artikel 3.7, eerste lid, van het Besluit houders van dieren;

e.

die jonger zijn dan drie maanden, voor zover zij tezamen met de moederhond worden gehouden.
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: opvanghond en hondenbelastinga

Ongelezen bericht door Zamunda »

Leuk is anders, maar ik denk dat de gemeente in zijn recht staat. Enkele weken logeren is niet hetzelfde als langdurige opvang. De grens is natuurlijk wel discutabel: wanneer is het nog logeren en wanneer niet meer? Wellicht zoals jij zegt, doordat er geen afbakening van de periode is dat ze het niet zien als logeren.
Ze krijgen het geld zeker niet terug als de hond na een paar weken geplaatst wordt?

Aan de andere kant, als deze mensen door het jaar heen vaker opvangen dan kun je ook niet echt meer van logeren spreken.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: opvanghond en hondenbelasting

Ongelezen bericht door gonnie »

Klopt, geldt ook voor honden die bij je logeren, bij ons in de gemeente tenminste wel, of ze moeten dat veranderd hebben. Alleen als de eigenaar van de hond in dezelfde plaats woont hoeft er geen hondenbelasting voor betaald te worden. Maar dan moet de eigenaar natuurlijk wel hondenbelasting betalen.

Dus als het al voor een hond die logeert geldt, geldt het zeker voor opvanghonden.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Ooit 1 hond langer uit logeren moeten sturen en toen is gezegd dat het betaald moet worden indien langer dan 3 mnd op logeer adres. Muv als ik aan kon tonen in mijn gemeente te betalen. Maar kenneltarief was niet geldig.
blondie
Zeer actief

Re: opvanghond en hondenbelastinga

Ongelezen bericht door blondie »

Zamunda schreef:Leuk is anders, maar ik denk dat de gemeente in zijn recht staat. Enkele weken logeren is niet hetzelfde als langdurige opvang. De grens is natuurlijk wel discutabel: wanneer is het nog logeren en wanneer niet meer? Wellicht zoals jij zegt, doordat er geen afbakening van de periode is dat ze het niet zien als logeren.
Ze krijgen het geld zeker niet terug als de hond na een paar weken geplaatst wordt?

Aan de andere kant, als deze mensen door het jaar heen vaker opvangen dan kun je ook niet echt meer van logeren spreken.
Dat denk ik wel, dat ze het geld terug gaan krijgen, dat is immers in geval van overlijden, of van nieuwe eigenaar, na officiële papieren overhandigd te hebben normaal gesproken wel het geval.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

wat houdt die inrichting van artikel 3.7 in? want het gaat toch om honden die zwervend zijn aangetroffen/permanent afstand van is gedaan die jij alleen maar houdt voor verkoop/aflevering in voorraad?
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

M@scha schreef:wat houdt die inrichting van artikel 3.7 in? want het gaat toch om honden die zwervend zijn aangetroffen/permanent afstand van is gedaan die jij alleen maar houdt voor verkoop/aflevering in voorraad?
met inrichting wordt bedoeld een asiel. meestal hoef je voor logeerhonden die korter dan een maand ergens verblijven geen hondenbelasting te betalen. misschien is een kennelnaam aanvragen goedkoper voor je?
ellen
Afbeelding
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

bedankt voor jullie reacties...dus helaas zullen we moeten betalen ben ik bang :(

Hij zit sinds mei in het opvanggezin en hij zit daar tijdelijk totdat een baasje zich meldt.
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ingrid48 schreef:bedankt voor jullie reacties...dus helaas zullen we moeten betalen ben ik bang :(

Hij zit sinds mei in het opvanggezin en hij zit daar tijdelijk totdat een baasje zich meldt.
Ja, dan snap ik het eerlijk gezegd heel goed dat ze belasting moeten betalen. Nooit zo bij stilgestaan met opvangen, maar wel logisch. Gelukkig hoeven wij geen hondenbelasting te betalen.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Zo hee, dat is een zuiggemeente! Belasting moeten betalen over liefdadigheid!
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Nou, ik zou het voor de zekerheid nog even na laten kijken bij het juridisch loket. Die bepalingen laten nog wel wat ruimte voor interpretatie!
Johnny Jones
Zeer actief

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Is artikel 2.d hier niet van toepassing?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb hier een vergelijkbare vraag uitgezet bij de gemeente, aangezien Paco hier wel logeert, maar we geen idee hebben hoe lang nog. Zoals het er nu uitziet, kan het snel voorbij zijn, maar dat hangt ook af van wat m'n schoonzusje komende week te horen krijgt ivm haar behandeling (heeft zware buikoperatie ondergaan ivm tumor in de eierstok en in de dikke darm).
Ik heb nog geen antwoord gekregen, alleen dat ze de vraag hebben uitgezet bij de afdeling belastingen. Ik vind Paco dus echt zo'n grensgeval. Hij is hier nu al een maand, geloof ik. En dat is bijna niet meer een logeerpartij te noemen. Helemaal dus omdat we niet weten hoe lang hij nog hier blijft en wanneer hij weer naar m'n schoonouders kan
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Volgens mij verschilt het per gemeente. Ik heb hier bij twee verschillende gemeentes navraag over gedaan, en de ene gaf als antwoord dat je niet hoeft te betalen als de hond tijdelijk bij je is (en gaf daarbij verder niet aan wat zij onder 'tijdelijk' verstonden), en de andere gemeente antwoordde dat je zou moeten betalen als het langer dan drie maanden zou duren.
Ik heb hier ook een keer een controleur van de hondenbelasting aan de deur gehad tijdens de jaarlijkse controle en toen had ik ook een opvanghond. Dat heb ik ook gezegd toen en we raakten in gesprek daarover. Daarna is hij naar het volgende huis gegaan, zonder dus te zeggen dat die hond ook aangemeld zou moeten worden. Dus hij vond blijkbaar ook dat dat bij een opvanghond niet nodig was.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Ik heb hier toen ik met SHRN begon de gemeente voor gebeld en die waren heel duidelijk voor logeer/opvanghonden hoeft er geen honden belasting betaald te worden :hmmm:
Ik lees even mee.....
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Heb het even opgezocht op de website van onze gemeente, bij ons moet je ook voor honden die voor langere tijd bij je logeren hondenbelasting betalen, er staat alleen niet bij hoe lang die langere tijd is.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb nog nooit honden belasting betaald in Nederland. Hier in Duitsland betaal ik wel. Geen idee waarom eigenlijk. Denk omdat ik geen gedoe wil en nu in een piepklein dorp woon. Ons kent ons en ik weet ook niet wie er bij de gemeente werken.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Weet je, opvanggezinnen voor honden liggen niet voor het oprapen en als mensen voor zulke honden belasting moeten betalen, wordt de stichtingen en de honden daarmee schade gebracht. Want dan zullen er minder mensen genegen zijn om dit werk te doen vrees ik.
Laatst gewijzigd door iones op 09 sep 2016 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Ik zou dat in de eerste plaats dan al nooit melden. Mocht je betrapt worden (kleine kans), dan kun je altijd nog (naar waarheid) zeggen dat je dacht dat je voor een opvanghond niet hoefde te betalen :19:
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

*Wolf* schreef:Ik zou dat in de eerste plaats dan al nooit melden. Mocht je betrapt worden (kleine kans), dan kun je altijd nog (naar waarheid) zeggen dat je dacht dat je voor een opvanghond niet hoefde te betalen :19:
Men wordt geacht de wet te kennen! :lees:
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

hier moeten we betalen op moment dat de hond langer dan 6 weken in de opvang zitten.
je betaald voor een heel jaar en op moment dat je ze weer afmeld krijg je het bedrag dat "over is" weer terug gestort
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

kooi schreef:
*Wolf* schreef:Ik zou dat in de eerste plaats dan al nooit melden. Mocht je betrapt worden (kleine kans), dan kun je altijd nog (naar waarheid) zeggen dat je dacht dat je voor een opvanghond niet hoefde te betalen :19:
Welke wet? Het is maar net wat de gemeentelijke mallemolen bedenkt. En zelfs dan is het maar net wie je treft :19:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

*Wolf* schreef:
kooi schreef:
Welke wet? Het is maar net wat de gemeentelijke mallemolen bedenkt. En zelfs dan is het maar net wie je treft :19:
Dat kun je dan wel zeggen, maar je zult toch moeten betalen dan, met wel of niet een boete.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

iones schreef:Weet je, opvanggezinnen voor honden liggen niet voor het oprapen en als mensen voor zulke honden belasting moeten betalen, wordt de stichtingen en de honden daarmee schade gebracht. Want dan zullen er minder mensen genegen zijn om dit werk te doen vrees ik.
Ik denk dat de gemeente daar niet zo mee zal zitten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”