Dollie schreef:
Ayronna, jij hebt hier gepost dat je na vier maanden nog een implantaat bij hebt laten zetten toen je niet het gewenste effect zag. Wat was de afweging daarvoor om dan toch nog een tweede te zetten, ondanks dat je bij de eerste niks merkte?
Ik wilde mijn hond niet onnodig castreren. Wij hebben de implantaat laten zetten omdat Flynn totaal onbereikbaar voor ons was. Hij was alleen maar met zijn neus bezig. Ik wilde de chip combineren met veel trainen zodat, als de chip uitgewerkt was, hij beter zou luisteren en er helemaal geen castratie nodig zou zijn. Ik wilde hem dus eigenlijk per se eerst chemisch gecastreerd hebben voor de training. De eerste chip gaf totaal geen werking (geen gedragsveranderingen, geen veranderingen aan zijn testikels etcetera) dus in overleg met DA hebben we de tweede chip laten zetten. Die sloeg wel aan.
De reden dat ik hem niet helemaal wilde castreren, naast dat hij nog erg jong was en ik hoopte dat trainen zou helpen, is omdat Flynn last heeft van het Cauda equina syndroom. Ik was ontzettend bang dat met het wegvallen van de hormonen ook de spiermassa in zijn rug minder zou worden, waardoor hij (veel) meer pijn en last zou kunnen krijgen van zijn rug. Omdat de chip tijdelijk zou zijn, zou bij meer pijn het maar "tijdelijk" zijn, en zouden we het wel onder controle kunnen houden.
Uit ervaring kan ik nu zeggen dat de Suprelorin geen effect had op zijn spiermassa, en dat zijn CES niet erger is geworden in die tijd. Flynn is inmiddels "echt" gecastreerd, en hoewel de DA beweert dat dat geen effect op spiermassa kan hebben, heeft Flynn wel degelijk meer pijn na castratie dan dat hij voorheen had, en moeten we veel meer op zijn activiteiten letten zodat hij geen/weinig pijn heeft.