Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ervaringen Suprelorin

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Dollie
Actief

Ervaringen Suprelorin

Ongelezen bericht door Dollie »

Ik ben op zoek naar ervaringen met Suprelorin. Er valt natuurlijk een hoop te lezen over chemische castratie en implantaten, maar ik ben puur op zoek naar het effect op hormonaal gedrag en het gaat toch vaak richting gedrag/opvoeding/karakter/dominantie etc. Dat is voor mij geen relevante informatie omdat het om een konijn gaat waarbij dit allemaal niet speelt. Overigens is het gebruik van Suprelorin of vergelijkbare middelen (nog) zeer onbekend en is de aandoening die dit (reeds gecastreerde) konijn heeft zeer zeldzaam. Vandaar dat ik me tot de hondenliefhebbers wend :)

Ik ben vooral benieuwd of het inderdaad invloed op hormonaal gedrag had bij jullie hond(en), hoe lang het duurde voordat je verschil merkte en hoelang dit aanhield. Heb je afgewacht tot de werking verminderde of na zes maanden direct voor een nieuw implantaat gekozen? Waren er bijwerkingen? Ik lees her en der over een toename van testosteronlevels in de eerste weken, onze dierenarts heeft hier helaas niks over gezegd. Hoe heb je dit ervaren?

Alvast bedankt!
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Re: Ervaringen Suprelorin

Ongelezen bericht door Shibby »

Shib heeft inmiddels zijn derde implantaat. Ik hou de 6 maanden aan, omdat hij het implantaat krijgt vanwege medische redenen en ik geen gedragsveranderingen merk bij hem buiten de eerste week een minimale verhoging fel gedrag richting andere reuen om.

2 kippen van mijn nicht krijgen ook de suprelorin, geen idee of dat dat effect meer vergelijkbaar is met een konijn dan het effect op honden?
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Dollie
Actief

Bedankt voor je reactie! Ik heb geen idee hoe vergelijkbaar kip/konijn zijn maar ik ben wel heel benieuwd naar haar ervaringen, als je het misschien voor me zou willen vragen!

Edit: Naar aanleiding van je bericht eens gaan Googlen en ik zie dat het bij kippen relatief veel gebruikt wordt (een stuk meer dan bij konijnen in elk geval maar dat wil al gauw :mrgreen: ) bedankt voor de tip!
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Ayronna »

Bij de eerste implantaat bij Flynn zag ik geen verschil, hormonaal of qua gedrag. In overleg met de dierenarts na 4 maanden het tweede implantaat laten zetten. Toen was het verschil binnen 4 weken enorm. Qua hormonen had hij véél minder interesse in andere honden en geurtjes. Ik heb wel een stijging qua gedrag gemerkt, maar dat was na een paar weken weer een heel stuk minder.

Het tweede implantaat hebben we uit laten werken om te kijken of door de training zijn gedrag veranderd was. Het heeft een maand of 10 geduurd voordat we merkten dat het implantaat uit begon te werken. Op dat moment begonnen zijn hormonen weer op te spelen en werd hij weer compleet onbereikbaar omdat hij constant met zn neus in de plasjes van andere honden hing en daar niet uit te krijgen was. In plaats van een nieuw implantaat hebben we hem toen laten castreren :)
Dollie
Actief

Hoe moet ik dat voor me zien? Had hij er toen twee tegelijk dus? Heeft hij de tweede keer een sterkere dosering gehad? Matthijs heeft nu de 4,7 mg gehad. Tien maanden is ook nog best wel lang, ik moet natuurlijk eerst nog maar zien of het gaat werken maar vind het nu al moeilijk om te bepalen of ik het dan daarna beter af kan wachten of voor veilig kiezen. Matthijs is overigens al gecastreerd, twee jaar geleden.

Ben wel blij dat ik inmiddels weet dat het eerst erger kan worden want ik had n.a.v. dierenarts toch wel de hoop/verwachting om binnen twee weken verbetering te zien.
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jits90 »

Damy heeft nu bijna 2 weken het implantaat. De enige verandering die we merken, is dat hij nog hitsiger is dan ervoor. Hij berijdt 'zijn' deken nu langer achtereen (zelfs een keer dat z'n piem zichtbaar bleef voor een kwartier :oeps: ), hangt wat meer met z'n neus in Noa d'r plasjes.. Hopelijk heeft het snel effect :hmmm:
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

Lou is vóór het implantaat regelmatig gegrepen door andere reuen. Gaatjes in zijn oor en alles. Terwijl hij zelf een watje is/was. Na het implantaat (en later castratie) is dit gelukkig nooit meer gebeurd. Ik was bang dat hij angstiger zou worden, maar gelukkig gebeurde dat niet. Hij is helaas wel dikker geworden en in minder goede conditie.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik heb het ooit aan mijn fokpoezen gegeven, zij werden niet meer krols voor een jaar (heerlijk rustig) en ik heb teun 2x een suprelorin laten geven. dat werkte bij hem heel goed. de eerste 2 weken versterkte het gedrag, daarna nam het af. ik heb het hem gegeven omdat ik 5 open teven in huis heb. hij is nu gecastreerd.

ellen
Afbeelding
Dollie
Actief

Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp dat eigenlijk bij iedereen hier het implantaat in elk geval positief effect had op hormonaal gedrag. Behalve dan bij Danny van Jits90 maar dat kan dus heel normaal zijn. Ik zie er wel tegenop dat het nog erger kan worden, maar ik ben er nu in elk geval op voorbereid.

Overigens ben ik ook erg nieuwsgierig naar honden (of andere dieren) bij wie het niet hielp en wat er toen geprobeerd is.
Jits90
Zeer actief

Side note: het duurt even voor zo'n implantaat werkt. Vaak versterkt bepaald gedrag in het begin, waarna het gaat afzakken.
De dierenarts zei dat het tot 6 weken kan duren voordat het implantaat helemaal werkzaam is.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ervaringen Suprelorin

Ongelezen bericht door Leonie. »

Bij Lou duurde het 10 weken voordat het begon te werken.

In die eerste twee weken is hij overigens drie keer aangevallen door verschillende reuen.
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Dollie schreef:Bedankt voor je reactie! Ik heb geen idee hoe vergelijkbaar kip/konijn zijn maar ik ben wel heel benieuwd naar haar ervaringen, als je het misschien voor me zou willen vragen!

Edit: Naar aanleiding van je bericht eens gaan Googlen en ik zie dat het bij kippen relatief veel gebruikt wordt (een stuk meer dan bij konijnen in elk geval maar dat wil al gauw :mrgreen: ) bedankt voor de tip!
Mijn DA heeft een suprelonin bij zijn konijn gezet, helaas heeft dit geresulteerd in een nest konijntjes :mrgreen:
Dus het heeft bij hem niet zo gewerkt
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Dollie schreef:Hoe moet ik dat voor me zien? Had hij er toen twee tegelijk dus? Heeft hij de tweede keer een sterkere dosering gehad? Matthijs heeft nu de 4,7 mg gehad. Tien maanden is ook nog best wel lang, ik moet natuurlijk eerst nog maar zien of het gaat werken maar vind het nu al moeilijk om te bepalen of ik het dan daarna beter af kan wachten of voor veilig kiezen. Matthijs is overigens al gecastreerd, twee jaar geleden.

Ben wel blij dat ik inmiddels weet dat het eerst erger kan worden want ik had n.a.v. dierenarts toch wel de hoop/verwachting om binnen twee weken verbetering te zien.
Huh, je hond is gecastreerd en je hebt ook nog een suprelorin laten zetten :denken: ?

Ik heb het destijds eens bij een Dobermann laten zetten, de eerste 2 weken was hij niet uit te staan, erna ging het beter. Veel beter bereikbaar, toen het na een maand of 6 was uitgewerkt hebben wij hem laten castreren.
Bij iemand die problemen had met haar 'XXL pitbull' heb ik het ook geadviseerd. Daar merk je een zeer positieve verandering. Veel minder agressief naar andere honden, meer aandacht voor de baas e.d..
Dollie
Actief

Hippo schreef:
Dollie schreef:Hoe moet ik dat voor me zien? Had hij er toen twee tegelijk dus? Heeft hij de tweede keer een sterkere dosering gehad? Matthijs heeft nu de 4,7 mg gehad. Tien maanden is ook nog best wel lang, ik moet natuurlijk eerst nog maar zien of het gaat werken maar vind het nu al moeilijk om te bepalen of ik het dan daarna beter af kan wachten of voor veilig kiezen. Matthijs is overigens al gecastreerd, twee jaar geleden.

Huh, je hond is gecastreerd en je hebt ook nog een suprelorin laten zetten :denken: ?
Fijn dat je goed gelezen hebt :wink: mijn KONIJN heeft een zeer zeldzame aandoening waardoor hij bijna twee jaar na zijn castratie weer testosteron is gaan aanmaken, en helaas niet zo'n beetje ook. Hij is hierdoor hormonaal gezien gelijk aan een ongecastreerde ram ondanks dat hij geen testes meer heeft. In de konijnengeneeskunde loop je helaas tegen vele beperkingen aan omdat er over konijnen veel minder bekend is en heel weinig medicatie geregistreerd is. Daarom de keuze voor een implantaat voor honden. Omdat dit zelden gebruikt wordt voor konijnen stel ik mijn vragen hier.
Jits90
Zeer actief

Update!
Sinds 5 dagen begint het te werken. Dat is een maand na het zetten. Nu zat er ook een loopse dame in huis, waardoor het misschien wat langer duurde voor het effect zichtbaar was.
Maar Damy heeft z'n deken niet meer aangeraakt (normaal crosste hij elke dag erop, na het avondeten :oeps: ). En hij begint goed te eten :cheer:
Hoewel het z'n oorspronkelijke doel voorbij schoot (Noa werd toch loops toen het nog niet werkzaam was..), ben ik HEEL blij met deze "bijwerking". Hij kan de vetjes gebruiken.
Verder is hij extreem knuffelig naar ons. Normaal is Damy geen schoothond, nu komt hij meerdere malen op een dag vragen om buikkriebels.

Buitens is het nog een patser naar andere honden, incl. tig plasjes in het rond schoppen.

Ben ook benieuwd hoe het gaat zijn met z'n vacht, daar merk ik vooralsnog niks aan.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Mijn beide fretten (moer en ram) hebben een implantaat (9,4mg, zou zo'n 3 à 4 jaar werken bij fretten).
Wat mij opviel is dat het véél sneller werkte dan toen mijn hond eenmalig een chip kreeg. Mijn reu kreeg na 4 weken de testosteronpiek, de resterende werktijd heb ik eigenlijk weinig hormonale veranderingen gemerkt, buiten dat zijn gedrag net verergerde door de daling van testosteron (hij was al onzeker).

Mijn moer was binnen een week niet meer loops en ook bij mijn ram krompen de testikels na een week of twee. Bij mijn ram is de chip (bijna) 3 jaar na plaatsing bijna uitgewerkt merk ik (testikels groeien langzaam), bij mijn moertje werkt ie nog perfect. Ik merk bij de fretten nul verschil in karakter.
Dollie
Actief

-Saskia- schreef:Mijn beide fretten (moer en ram) hebben een implantaat (9,4mg, zou zo'n 3 à 4 jaar werken bij fretten).
Wat mij opviel is dat het véél sneller werkte dan toen mijn hond eenmalig een chip kreeg. Mijn reu kreeg na 4 weken de testosteronpiek, de resterende werktijd heb ik eigenlijk weinig hormonale veranderingen gemerkt, buiten dat zijn gedrag net verergerde door de daling van testosteron (hij was al onzeker).

Mijn moer was binnen een week niet meer loops en ook bij mijn ram krompen de testikels na een week of twee. Bij mijn ram is de chip (bijna) 3 jaar na plaatsing bijna uitgewerkt merk ik (testikels groeien langzaam), bij mijn moertje werkt ie nog perfect. Ik merk bij de fretten nul verschil in karakter.
Waarom kiezen ze voor fretten voor de 9,4 mg? Mijn konijn heeft nu de 4,7 mg uit veiligheidsoverwegingen (weinig bekend bij konijnen) maar op basis van zijn gedrag en uiterlijke geslachtskenmerken moet ik helaas concluderen dat het niet het gewenste effect heeft gehad. Volgende week (dan is het acht weken geleden) ga ik toch eindelijk eens kijken hoe hij op een ander konijn reageert, dat is natuurlijk het belangrijkste, maar ik vrees dat dat ook niet zo gaat als gehoopt.

Ayronna, jij hebt hier gepost dat je na vier maanden nog een implantaat bij hebt laten zetten toen je niet het gewenste effect zag. Wat was de afweging daarvoor om dan toch nog een tweede te zetten, ondanks dat je bij de eerste niks merkte?
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Ayronna »

Dollie schreef:
Ayronna, jij hebt hier gepost dat je na vier maanden nog een implantaat bij hebt laten zetten toen je niet het gewenste effect zag. Wat was de afweging daarvoor om dan toch nog een tweede te zetten, ondanks dat je bij de eerste niks merkte?
Ik wilde mijn hond niet onnodig castreren. Wij hebben de implantaat laten zetten omdat Flynn totaal onbereikbaar voor ons was. Hij was alleen maar met zijn neus bezig. Ik wilde de chip combineren met veel trainen zodat, als de chip uitgewerkt was, hij beter zou luisteren en er helemaal geen castratie nodig zou zijn. Ik wilde hem dus eigenlijk per se eerst chemisch gecastreerd hebben voor de training. De eerste chip gaf totaal geen werking (geen gedragsveranderingen, geen veranderingen aan zijn testikels etcetera) dus in overleg met DA hebben we de tweede chip laten zetten. Die sloeg wel aan.

De reden dat ik hem niet helemaal wilde castreren, naast dat hij nog erg jong was en ik hoopte dat trainen zou helpen, is omdat Flynn last heeft van het Cauda equina syndroom. Ik was ontzettend bang dat met het wegvallen van de hormonen ook de spiermassa in zijn rug minder zou worden, waardoor hij (veel) meer pijn en last zou kunnen krijgen van zijn rug. Omdat de chip tijdelijk zou zijn, zou bij meer pijn het maar "tijdelijk" zijn, en zouden we het wel onder controle kunnen houden.

Uit ervaring kan ik nu zeggen dat de Suprelorin geen effect had op zijn spiermassa, en dat zijn CES niet erger is geworden in die tijd. Flynn is inmiddels "echt" gecastreerd, en hoewel de DA beweert dat dat geen effect op spiermassa kan hebben, heeft Flynn wel degelijk meer pijn na castratie dan dat hij voorheen had, en moeten we veel meer op zijn activiteiten letten zodat hij geen/weinig pijn heeft.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Dollie schreef:Waarom kiezen ze voor fretten voor de 9,4 mg?
Zowel de 4,7 als de 9,4 worden vaak bij fretten gezet met goed resultaat dus ik heb simpelweg de langst werkende versie genomen.
Wat jammer dat het niet het gewenste effect heeft bij je konijn.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Jits90 schreef:Damy heeft nu bijna 2 weken het implantaat. De enige verandering die we merken, is dat hij nog hitsiger is dan ervoor. Hij berijdt 'zijn' deken nu langer achtereen (zelfs een keer dat z'n piem zichtbaar bleef voor een kwartier :oeps: ), hangt wat meer met z'n neus in Noa d'r plasjes.. Hopelijk heeft het snel effect :hmmm:
het wordt eerst erger idd
Afbeelding
gevni havanezers
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Alfy heeft 1x de Suprelorin chip gehad. Eerste week geen verandering, daarna een week of 2-3 wat feller richting andere reuen, heel veel markeren en anderzijds hyper / onhandelbaar gedrag. Toen dit voorbij was, zagen we eigenlijk niks meer hiervan terug. Ook loopse teefjes interesseerde hem beduidend minder wat wel heel fijn was.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”