Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond op fokkers voorwaarden...

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik las net op een ander forum over een teef die zwanger is en een paar weken voor de bevalling terug naar de fokker gaat.
Ik vroeg mij af, wordt zo'n hond daar niet gestrestst van? weg uit de vertrouwde omgeving :ugh: verschilt zeker van hond tot hond, maar toch .......

Alex heb ik ook op fokkersvoorwaarde gekocht, de fokker zou hem halen als ze het nodig vonden. Angola is gelukkig niet in de buurt van Johannesburg :W: + binnen een jaar kregen ze 2 mooie reuen (half broers van Alex) waarvan er 1 al snel kampioen werd. :ok:
Ik geloof dat ik het niet prettig zou vinden als hij een aantal weken weg was :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Hond op fokkers voorwaarden...

Ongelezen bericht door malinois »

mosquito1980 schreef:Ik las net op een ander forum over een teef die zwanger is en een paar weken voor de bevalling terug naar de fokker gaat.
Ik vroeg mij af, wordt zo'n hond daar niet gestrestst van? weg uit de vertrouwde omgeving :ugh: verschilt zeker van hond tot hond, maar toch .......

Alex heb ik ook op fokkersvoorwaarde gekocht, de fokker zou hem halen als ze het nodig vonden. Angola is gelukkig niet in de buurt van Johannesburg :W: + binnen een jaar kregen ze 2 mooie reuen (half broers van Alex) waarvan er 1 al snel kampioen werd. :ok:
Ik geloof dat ik het niet prettig zou vinden als hij een aantal weken weg was :wink:
Ligt aan de hond. Bij Xena heb ik het ook zo gedaan ondanks dat ik haar niet op fokkersvoorwaarden had. Gewoon gekocht maar omdat ik nul ervaring had en t best eng vond iom haar fokker daar het nest gedaan. Ik had er meer problemen mee dan zij :mrgreen:
De avond dat ik haar bracht liep ze mee naar de deur. 2 dagen later lag mevrouw prinsheerlijk op de bank (wat eigen honden daar niet mochten maar ze deed t toch dus mocht t voor die paar weken :mrgreen: ) en ging echt niet meer mee naar de deur toen ik wegging. Ik was er bij de bevalling (ze was wel.al zonder mij en de foker begonnen voor t gemak) en ben elke 3 dagen wezen kijken geloof ik (woonde 150 km verderop)....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Een reu is natuurlijk niet weken weg :wink:

De moeder van Saar en Miep was altijd al een paar dagen per week bij de fokster (drie dagen, geloof ik), en bij de bevallingen was ze er een paar weken. Met haar eigen baasjes dagelijks op bezoek. Die hond heeft er beslist niet onder geleden, denk dat de bazen het er misschien moeilijker mee hadden.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik heb er ook zo m'n bedenkingen bij. Vaak gebeurt het wel met teefjes die in de buurt wonen en regelmatig logeren bij de fokker, dus helemaal nieuw is het dan niet voor ze. Maar toch, toen Coda drachtig was merkte ik dat ze regelmatig even steun zocht bij me als er weer iets geks gebeurde in die buik :wink: En ze voelde zich heel kwetsbaar, ze ontweek andere honden zoveel mogelijk en voorkwam alle vormen van spanning, ze wilde echt geen conflict. Ik kan me niet voorstellen dat het dan prettig is als die teef in een ander gezin terecht komt met vaak ook een andere roedel.
Tamara1985
Actief

Ongelezen bericht door Tamara1985 »

ik heb kensi ook op fokkersvoorwaarden

als het eenmaal zover is (tussen de 2,5 en 4 jaar in overleg met de fokker) gaat ze zo rond de 7e week van de dracht terug naar de fokker

het zal even wennen zijn kensi een paar weken te moeten missen maar ik mag altijd langskomen dus dat scheelt
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Ivy ging een week voor de bevalling naar de fokker toe. Boeit haar niks. Dat is gewoon haar 2de huis. Ze gaat gelijk op de bank liggen en is thuis, gezellig bij haar vader en half zus. En als ze dan weer mee naar huis gaat is het ook gelijk weer normaal. Absoluut geen stress of iets. En ik ben natuurlijk ook bij de bevalling aanwezig en pas af en toe op de pupjes. Met de volgende zou ik het zeker weer zo doen, juist leuk;)
Afbeelding
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door HillieS »

Wij hebben Yara niet op fokkersvoorwaarden gekregen, maar gewoon gekocht. Ze heeft wel haar nest bij haar fokster gehad, ze is daar 8 weken geweest vorig jaar.
Ze komt er sowieso regelmatig en ziet de fokster iedere week op de hondentraining (waar de fokster ook trainer is).
Het is een 2de thuis voor Yara. Wij zaten er meerdere keren per week.
Toen ze terug thuis kwam draaide ze als vanouds mee in t ritme hier.

De eerste avond dat ze weg was waren we zelfs bijna vergeten om Jamie te voeren :schrik: Yara wijst ons altijd op de tijd, Jamie niet... Oeps.
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

mijn eerste toller heb ik op fokkervoorwaarden gekregen. zij heeft 3 nestjes gehad. voor ze haar eerste nest kreeg was ze al regelmatig thuis bij de fokker. ze begon al te piepen zodra we de bocht om kwamen bij de fokker. ging dan iedereen kwispelend en likkend om zich vervolgens op de bank te storten. als ze drachtig was ging ze een week voor de uitgerekende datum terug naar de fokker. ik ben bij 2 van de 3 bevallingen geweest. regelmatig op bezoek geweest bij gilly en haar kroost. ze was altijd blij om mij te zien, maar bleef bij haar puppen.
ik heb eigenlijk nooit iets van stress gezien bij gilly.
zelfs als ik nu met gilly naar de fokker ga zit ze te piepen bij de bocht en is helemaal door het dolle heen.

ik denk wel dat het aan de hond ligt en of de hond nog vaak bij de fokker komt. ik heb zelf een hond in een gastgezin zitten en die is ook regelmatig hier en draait dan gewoon in de roedel mee.

ellen
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Er zijn zoveel mogelijkheden om een hond op fokkersvoorwaarden te hebben

Ditch had ik gewoon hier thuis en als er iemand kwam voor een dekking zou dat gewoon hier gebeuren
Fokker betaalde ook alle dierenartskosten en het voer

Dat er nooit iemand voor hem geweest is is een ander verhaal ;)

Ziva was ook op fokkersvoorwaarden
Fokker is Nederlander maar woont in het buitenland

Nest is gewoon hier op onze kennelnaam geboren , maar alles was voor hem . Ook alle kosten die wij gehad hebben
Hij bepaalde in overleg de reu die gebruikt ging worden en wij hadden eerste nestkeus teef

Heb hem nooit gehoord , behalve toen ze bijna loops was en gedekt moest worden
1 nest was voor hem en daarna was ze van mij ( al heeft ze wel al die tijd op ons naam gestaan )
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik heb eenkennige honden dus nee, niets voor mij.
Ik wil het ook niet voor andere honden. Soms fok ik wel een nest bij iemand anders, maar dan is het enige dat de teef onder mijn naam werpt, verder is het hun hond, is ze daar, en is alles voor de eigenaars.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Kells schreef:
Marjoleine schreef:Ik heb eenkennige honden dus nee, niets voor mij.
Ik wil het ook niet voor andere honden. Soms fok ik wel een nest bij iemand anders, maar dan is het enige dat de teef onder mijn naam werpt, verder is het hun hond, is ze daar, en is alles voor de eigenaars.
Ik neem aan dat de reu wel aan jouw eisen moet voldoen?
Dat doen we samen en we hebben een fokbeleid binnen ons ras, waarmee we de diversiteit proberen te behouden.
Dat is ook meteen de enige reden dat ik zo'n nest stimuleer en vervolgens begeleid: voor het in stand houden van die diversiteit.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Tamara1985 schreef:ik heb kensi ook op fokkersvoorwaarden

als het eenmaal zover is (tussen de 2,5 en 4 jaar in overleg met de fokker) gaat ze zo rond de 7e week van de dracht terug naar de fokker

het zal even wennen zijn kensi een paar weken te moeten missen maar ik mag altijd langskomen dus dat scheelt
Een paar weken is dus in de praktijk een paar maanden.

Wij doen het niet, de honden waarmee we fokken wonen bij ons.

Edit: handtekening verwijderd
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Wij hebben Billy op fokkersvoorwaarden. Meneer gaat af en toe een dagje weg om zijn ding te doen :mrgreen:
Billy en wij hebben er geen problemen mee.

De fokster heeft iets van 6 teefjes in huis rondlopen, een meneer als Billy daar tussen zetten zou wel heel slecht voor het ras zijn, al ziet Billy dat natuurlijk heel anders :engel:
En de groeten van de mannen :zwaai
_Jules_
Zeer actief

Ik heb geen zin in pups in huis, maar het is wel leuk om mee te maken.. Dus vind het ideaal zo ;)
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Heb op dit moment 1 dame echt op voorwaarden uit zitten. En omdat ze inmiddels 18 maanden is durf ik voorzichtig te gaan zeggen dat ze mogelijk ook gebruikt gaat worden.

Werk, dagelijkse omgang/karakter is super fijn. Eerste medische onderzoeken zijn goed. Straks met 2 jaar nog alles officieel, heupen, ellebogen, ogen en schouders en rug onofficieel. Dan hopelijk in 2018 eenmalig een nestje. Wel bij mij, maar haar eigenaresse is welkom mee te komen al die tijd ;) al denk ik dat dat mee gaat vallen.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik heb nu geen hond meer onder voorwaarde wel 2x gedaan met een reu bij 2 verschillende fokkers en dat ging prima nooit problemen gehad.
boxergek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxers...

Ongelezen bericht door boxergek »

2 teefjes gehad op fokkersvoorwaarden en nu een reu. Allemaal bij dezelfde fokker vandaan.
De honden zijn allemaal op wat latere leeftijd bij mij gekomen en de eerste jaren bij de fokker opgegroeid.
Nooit iets van stress gezien. Een week voor de bevalling terug naar de fokker en weer mee naar huis als de pups 6 a 7 weken oud zijn.
Het was de normaalste zaak van de wereld voor de honden.

Geweldig om mee te maken. Hopelijk krijg Wolf ook nog een keer nageslacht.
Afbeelding
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Ik zou het echt niet kunnen. Als er een nest gefokt zou worden is dat gewoon hier in huis. Mijn honden gaan niet bij iemand anders wonen voor een periode. Mijn. :pffff:
Ik weet niet of mijn honden dan te eenkennig zijn, of ik. :mrgreen: Nee, je zou de meeste wawa's of Saluki's daar geen plezier mee doen. Al zie ik Noortje ook niet bij iemand anders wonen voor een periode. Dat beest is ook kneitersdol op ons.
_Jules_
Zeer actief

sjm schreef: Al zie ik Noortje ook niet bij iemand anders wonen voor een periode. Dat beest is ook kneitersdol op ons.
Tsja Ivy is ook echt mijn hond, mijn maatje die aan mij vastgeplakt zit, maar die vind dat prima bij de fokker in huis omdat dat voor haar een 2de baasje is waar ze ook gek op is en op de vriend van de fokker. De eerste weken daar met de pups had ze ook weinig interesse in mij als ik langs kwam :LOL: Auwtsj :blauwoog: De meeste mensen die dit doen die kennen de fokker ook goed en zijn daar regelmatig. Het is niet alsof je je hond bij een vreemde dumpt.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ja Xena was ook mijn wijffie net als elke hond van mij... maar dat heeft er toch niks mee te maken?
Ze had er dus nul moeite mee ik was nog geen uur weg (zat nog in de auto) toen ik een foto kreeg van mevr prinsheerlijk met dr enorme buik omhoog op de bank bij de fokker.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Oh zo bedoelde ik het ook niet hoor. Maar Noortje zou doodongelukkig zijn bij een ander, zo bedoel ik. Maar als ze het gewend zijn idd.. ;)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Xena was er voor t laatst thuis geweest toen ze 8 weken was :mrgreen: maar zag haar fokker wel zeer regelmatig op wedstrijden etc. Was ook helemaal dol op haar en dat was wederzijds.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik weet van een teef op fokkersvoorwaarden waar de bazin toen het eerste nestje werd geboren (bij de fokker in huis) kwam kijken en de teef volkomen overstuur raakte toen ze weer zonder haar weg zou gaan.
Het gaat dus niet altijd zo goed.
Lag niet aan de fokker, waar die teef verder prima mee overweg kon.

Ik denk dat ik zelf niet op fokkersvoorwaarden een teef zou willen hebben.
Het idee om mijn hond tijdens zo iets belangrijks niet bij me te hebben, plus de risico's die er toch ook aan kleven voor de teef........
Dat is gewoon te moeilijk voor mij, dus nee laat maar :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

T is natuurlijk ook maar net wat je afspreekt met de fokker he
De hond hoeft niet perse terug naar de fokker , t nest kan ook bij joi geboren worden

Dat hebben wij toen ook zo afgesproken en zo is het ook gebeurd
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
crutz
Zeer actief
Contacteer:

** Angela ** schreef:T is natuurlijk ook maar net wat je afspreekt met de fokker he
De hond hoeft niet perse terug naar de fokker , t nest kan ook bij joi geboren worden

Dat hebben wij toen ook zo afgesproken en zo is het ook gebeurd

Ook 2x inderdaad de teef bij de eigenaar laten bevallen. Doe dat liever niet meer als het op mijn naam gaat zijn.
Wil een teef eigenaar ervaring opdoen met hulp etc maar wel onder eigen naam zoals jullie gedaan hebben prima dat wel, maar mensen die verder niks met het fokken hebben nee dan liever thuis en dan mag de eigenaar prima komen bivakkeren.

Heb nu ook nog 2 reuen uit op voorwaarden. Das makkelijker. Inno is pas 2 weekjes wezen logeren voor een dekking. En dan weer terug. Had ook in 3 dagen gekund maar dit kwam beter uit zo. En ze kreeg een beetje een losgeslagen idioot terug want hier hoeven logees helemaal niks... :LOL: heb nog 2 logees nu, de eigenaresse weet dat ze bij terugkeer geen oren meer hebben :mrgreen:
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ook 2x inderdaad de teef bij de eigenaar laten bevallen. Doe dat liever niet meer als het op mijn naam gaat zijn.
Wil een teef eigenaar ervaring opdoen met hulp etc maar wel onder eigen naam zoals jullie gedaan hebben prima dat wel, maar mensen die verder niks met het fokken hebben nee dan liever thuis en dan mag de eigenaar prima komen bivakkeren.

Heb nu ook nog 2 reuen uit op voorwaarden. Das makkelijker. Inno is pas 2 weekjes wezen logeren voor een dekking. En dan weer terug. Had ook in 3 dagen gekund maar dit kwam beter uit zo. En ze kreeg een beetje een losgeslagen idioot terug want hier hoeven logees helemaal niks... :LOL: heb nog 2 logees nu, de eigenaresse weet dat ze bij terugkeer geen oren meer hebben :mrgreen:[/quote]

Leuk Mechelaars zonder oren :LOL: zal de eigenaar zeer zeker blij mee zijn :engel: kom hier....., kommm hierrrrrr....., hierrrrr komen.... :boos: :W:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

mosquito1980 schreef:
Leuk Mechelaars zonder oren :LOL: zal de eigenaar zeer zeker blij mee zijn :engel: kom hier....., kommm hierrrrrr....., hierrrrr komen.... :boos: :W:
Hierkomen is zo'n beetje het enige dat ik wel vraag. Obv voer of spel. Alleen de jongste vd logees had vd week bananen in z'n oren en konijnen in z'n neus. Eindigde dus in de sloot en kon er pas 50m verder uit.
Oh en zei ik sloot, bedoelde bagger met kroos. Dan ZO BLIJ dat ze buiten wonen.... :mrgreen:
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

Ik heb 2 teefjes op fokkersvoorwaarde. Ze zitten bij dezelfde eigenaar.
1 ervan is inmiddels al met pensioen. Zij heeft 1 nestjes gehad, ze kwam met ongeveer 7 weken dracht naar mij en is weer naar de baas gegaan toen de pups weg waren met 8 weken.
In die tijd kwam haar baasje bijna elke week langs. Na dat nestje is ze volledig overgeschreven op hun naam.
Nu zit er bij het 2e teefje een nestje in de planning, en ook die zal met 7 weken dracht hierheen komen en dan hetzelfde verhaal.

Ik zou het overigens alleen op deze manier doen en deze mensen hebben daar geen problemen mee.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Moet je betalen voor een hond als je die op fokkersvoorwaarden koopt? Ook als je teef drie keer een nest voor de fokker werpt? Hoe rechtsgeldig is zo'n contract als je weigert je hond af te geven of je besluit je hond te castreren?

Persoonlijk zou ik nooit een teef op fokkersvoorwaarden kopen. Het idee dat een ander mijn hond bij me weg kan halen staat me niet aan. De constructie van Marjoleine vind ik uitstekend.
_Jules_
Zeer actief

Johnny Jones schreef:Moet je betalen voor een hond als je die op fokkersvoorwaarden koopt? Ook als je teef drie keer een nest voor de fokker werpt? Hoe rechtsgeldig is zo'n contract als je weigert je hond af te geven of je besluit je hond te castreren?

Persoonlijk zou ik nooit een teef op fokkersvoorwaarden kopen. Het idee dat een ander mijn hond bij me weg kan halen staat me niet aan. De constructie van Marjoleine vind ik uitstekend.
Dat doet iedereen anders.. Ik weet mensen die de hond gratis kregen. Of wel kochten en bij nest aankoopbedrag terugkregen. Dat is per fokker verschillend.
Als ik toch besloot geen nestje te doen, dan had de fokker daar geen problemen mee hoor :wink: Die gaat niemand dwingen om dat te doen, dat werkt niet. Ik wil zelf juist graag nog een 2de nestje met haar, alleen niet in mijn huis :engel: Als ik haar nu had laten steriliseren was het ook prima geweest. Maar goed, ik zou dit ook nooit doen met iemand die ik amper ken. De fokker kom ik zo vaak bij thuis en ken ik al jaren. Als je twijfelt moet je zoiets ook helemaal niet doen. Deze fokker heeft altijd mensen die het juist graag willen en dat leuk vinden, dus dan doet ze toch iets goed. :F:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”