Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ouderen bezoeken met Max, waar te beginnen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Ouderen bezoeken met Max, waar te beginnen?

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Misschien zitten hier mensen met tips, adviezen of ervaring dus vandaar mijn vraag hier.

Ik zou het leuk vinden om 1 of 2 keer per week samen met Max een (of meerdere) oudere(n) te bezoeken.
Omdat ik denk dat er veel oudere mensen zijn die eenzaam zijn en zoiets leuk zouden vinden.
Een praatje, even wat gezelligheid, misschien mensen die altijd een hond hebben gehad wat nu niet meer kan, even samen wandelen of een boodschapje meebrengen voor iemand ofzo.

Alleen waar vind ik zulke mensen?
Ik werk gewoon fulltime en Max is geen officiele aaihond ofzo. Hij houdt gewoon van aandacht en is lief en makkelijk haha. Ik ben ook geen ouderenverzorger of EHBO'er.
Ik heb me aangemeld bij het ouderenfonds maar krijg geen reactie, bij bejaardenhuizen waar ik ben geweest zitten ze niet te wachten op een hond.

Zijn er nog andere wegen die ik over het hoofd zie? Of zie ik het verkeerd en is er niet zoveel vraag naar?
Lemuria

Re: Ouderen bezoeken met Max, waar te beginnen?

Ongelezen bericht door Lemuria »

moniek&bo schreef: bij bejaardenhuizen waar ik ben geweest zitten ze niet te wachten op een hond.
Niet? Wat raar. Bij ons wordt het toegejuicht als iemand zijn hond meeneemt, de mensen leven er helemaal van op...Weet je ook waarom ze dat niet willen?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Is er in de buurt geen stichting die dat soort projecten coördineert?
Ik heb iets dergelijks ook gedaan met Mila en dat ging via een stichting, die de hond eerst testte en dan in overleg inzette op geschikte projecten (veruit de meeste projecten waren inderdaad bezoeken van ouderen en mensen in verzorgingstehuizen, maar we hebben bijvoorbeeld ook meegedaan aan een project voor kinderen die bang waren voor honden).
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nerazi »

Super initiatief! Maar het is wel de norm dat je hond gecertificeerd dient te zijn. Binnen mijn organisatie kan je je daar wel voor opgeven. Misschien kun je wat grotere organisaties benaderen?
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Waar je moet zijn weet ik niet wel dat Max qua doelgroep zijn naam alvast mee heeft :mrgreen:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

ehmm even denken.... volgens mij heet het maatjes project. of kijk eens op de vrijwilligers databank site. daar komen alle vrijwilligers verhalen voorbij.

Wat leuk trouwens..
ik weet zeker dat je er mensen.blij mee maakt. Raar da't het bejaardenhuis er niets in zag, diegene zal wel een zuur ei zijn dat niet van.honden houdt.

Stichting de zonnebloem zou je ook kunnen vragen om.tips, die doen ook een hoop met oudjes
moniek&bo
Zeer actief

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb geen idee waarom het bejaardenhuis er niks in zag, ik kan het nog eens proberen als er iemand anders bij de balie zit.

Alle andere ideetjes ga ik even uitzoeken. Top! :flower:
Giza
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Giza »

Bij driegasthuizengroep (Arnhem) zitten ze te springen om vrijwilligers met honden (en andere dieren). Je krijgt eerst een gesprek met de vrijwillerscoordinator en een gedragsdeskundige en daarna wordt er gekeken hoe de hond reageert op de mensen.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Giza schreef:Bij driegasthuizengroep (Arnhem) zitten ze te springen om vrijwilligers met honden (en andere dieren). Je krijgt eerst een gesprek met de vrijwillerscoordinator en een gedragsdeskundige en daarna wordt er gekeken hoe de hond reageert op de mensen.
Nou! wat leuk zeg! En nog in Arnhem ook...
ik hoop dat TS er wat aan heeft :ok:
sonj@
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising

Ongelezen bericht door sonj@ »

Inderdaad een gesprek vragen met de vrijwilligercoordinator. Die persoon weet waar behoefte aan is onder de bewoners.
Bij ons kwam iedere week een vrijwilliger met hond op bezoek. Er zijn bewoners die daar enorm van kunnen genieten.
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

hier in Maastricht krijgen we ook totaal geen respons, terwijl we in Helmond en Bladel meer dan welkom waren
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik ben ooit via een advertentie binnen gerold. Tinley (hondenorganisatie van o.a. gedragstherapeuten) deed een samenwerking met Meriant (grote zorgorganisatie hier in friesland). Projectmatig werden groepen opgestart(Sta-bij project, ook voor anders rassen en kruisingen hoor ), waar hond en baas een kleine cursus kregen (eerst werd hond ook op geschiktheid getest). Na de cursus kreeg je ook een profiel mee, waar jij en je hond geschikt voor waren en zo werd je aan geschikte cliënten gekoppeld. Kay was niet zo van het stilzitten, maar wel van actief met mensen omgaan. Kunstjes doen, wandelen, apporteren, spelletjes spelen. En daar werden dus geschikte cliënten aan gekoppeld. En omdat ik dan wel weer verpleegkundige was, hebben we ook wat moeilijkere cliënten bezocht en uiteindelijk deed we huiskamer bezoeken, waar we een tijd veel lol in hadden. Helaas vanwege tijd moeten stoppen, maar zeker met de begeleiding erbij vond ik erg fijn. Zij hielden ook goed in beeld dat de hond niet werd overvraagt (omdat een client heel goed reageerde en zo over de grens van de hond heen ging, waardoor de hond het plezier in dit werk kon verliezen). Dus misschien Tinley eens benaderen of ze iets kunnen betekenen?
Afbeelding
moniek&bo
Zeer actief

Bedankt weer voor de antwoorden!

Ik verhuis naar Leersum op korte termijn en ben daar dus aan het zoeken. Ik heb nu wat lijntjes uitgegooid en ben benieuwd of er wat tussenzit!

Leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die dit met hun hond doen/deden.
Mijn eigen grootouders vinden het altijd zo leuk met Max dat ik dat andere ouderen die zelf niet zoveel visite krijgen ook gun.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”