Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tips bij het kiezen van een hondenras

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

vlinder73
geregistreerd lid

Tips bij het kiezen van een hondenras

Ongelezen bericht door vlinder73 »

Hallo, ik kan wel wat hulp gebruiken bij onze zoektocht naar een geschikt hondenras voor ons. We willen ons eerst goed overal in verdiepen voordat we aan een hond beginnen, dus we hebben de tijd.
Wat informatie over ons:
-ons gezin bestaat uit m'n man, mijzelf, een dochter van bijna 7 en een zoontje van bijna 5 jaar
-we hebben een superlieve kat en 2 konijntje die buiten een ren hebben
-we wonen in een rijtjeshuis met een tuin aan de rand van Den Haag. Bos op 3min lopen en duinen en strand op 10 min lopen
-we zoeken een hond die goed met kinderen kan (uiteraard ligt dit ook aan de opvoeding), liefst een middelmaat, liefst kortharig, er is vaak iemand thuis maar de hond moet af en toe een paar uurtjes alleen kunnen zijn, blaffen hoort bij een hond maar niet te vocaal zou fijn zijn, een hond die los kan lopen, het wordt onze eerste hond dus we hebben nog een hoop te leren.

We denken nu aan een cocker spaniël. Qua karakter lijkt deze hond bij ons te passen, al vraag ik me af in welk opzicht deze hondjes nerveus zijn. Kortharig zijn ze zeker niet, maar dat is niet het belangrijkste. Qua formaat zou het een perfecte hond zijn voor ons denk ik.

Ik zou graag tips krijgen van jullie! Alvast bedankt voor het meedenken!
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Re: Tips bij het kiezen van een hondenras

Ongelezen bericht door Leonie. »

Willen jullie een pup of een volwassen hond?
vlinder73
geregistreerd lid

We zouden graag een pup willen om goed te laten wennen aan de kinderen en de kat en de konijntjes.
Blaffen cockers zo veel?
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

vlinder73 schreef:We zouden graag een pup willen om goed te laten wennen aan de kinderen en de kat en de konijntjes.
Blaffen cockers zo veel?
Ken je veel cockers in t echt? Want ondanks de rasbeschrijving ook wel bij mij zou passen, kan ik ze op 1 of andere manier erg slecht hebben. Alle spaniëls trouwens. Ze zijn erg beweeglijk en jolig en ik zou er horendol van worden :lol1: Al houd ik heel erg van energieke ( /drukke) honden.
Maar het geld voor elk ras - een rasbeschrijving zegt betrekkelijk weinig. Je moet de click hebben.

"nerveus" vind ik in hondenland een lastig begrip. Sommige mensen vinden honden die gevoelig zijn voor harde geluiden nerveus, of zeer beweeglijke honden, of onzekere honden, of honden die heel aanwezig zijn in huis.
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Paisley schreef:
vlinder73 schreef:We zouden graag een pup willen om goed te laten wennen aan de kinderen en de kat en de konijntjes.
Blaffen cockers zo veel?
Ken je veel cockers in t echt? Want ondanks de rasbeschrijving ook wel bij mij zou passen, kan ik ze op 1 of andere manier erg slecht hebben. Alle spaniëls trouwens. Ze zijn erg beweeglijk en jolig en ik zou er horendol van worden :lol1: Al houd ik heel erg van energieke ( /drukke) honden.
Dat herken ik. Spaniëls geven mij hetzelfde gevoel (lees irritatie).
Mijn moeder en haar vriend hebben Welsh Springers, als ik daar mee zou moeten leven zou ik knettergek worden. Kan er gewoon niet tegen.
Terwijl mijn eigen hond toch ook wel behoorlijk aanwezig is en enorm actief.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik heb ooit een topic geopend om info te vragen aan de cockereigenaren hier op het forum en daar kwam best een hoop bruikbaars uit.
en al zit ik nog steeds gebakken aan de duitse herder, eens komt er hier een cocker :pffff:

hier is dat topic, misschien heb jij er ook wel wat aan.
klik
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Vorige maand hebben we een rondje gedragsomschrijving cocker gedaan

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 2&t=309114
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Waarom zouden jullie een kortharige hond willen? Ivm de haren in huis of weinig vachtverzorging?

Kortharige hebben inderdaad weinig vachtverzorging nodig maar verharen wél. Kleine prikharen die overal inzitten.
cockers hebben volgens mij veel verzorging nodig? Regelmatig moeten ze getrimd worden. Haren in huis is dan volgens mij weer minder. Ze nemen wel zand, rommel en nattigheid mee.
Afbeelding
vlinder73
geregistreerd lid

De verzorging van een langere vacht vind ik niet erg hoor. Ik vind niet te lange haren gewoon mooier!
Ik ga de aangeraden topics snel lezen. Bedankt!
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik roep maar wat...

Een Smous?
Een middenslag Poedel?
Een Schapendoes?
Een Labrador?
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Duitse Staande Korthaar
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Mijn cocker blaft bijna nooit. Ja als er opeens iemand binnen komt blaft hij. En als Yindi gaat blaffen wil hij soms ook nog wel eens mee gaan doen maar dit is zeker niet dagelijks ;) ik vind van hem ook geen haren in huis maar hij wordt iedere 3 maanden geschoren. (Vinden sommige mensen vreselijk ;))
Hij kan loslopen tussen de konijnen en hij was bang voor mijn kip.
Onze Amerikaanse cocker zou echt prima in jullie plaatje passen.

Mijn moeder heeft een engelse cocker en dat is inderdaad een blaffer. Ze hoort zichzelf graag maar wat een schat van een beest voor kinderen! Ze kon uren in de tuin verstoppertje spelen met een nichtje. Dan ging ze nichtje ook echt zoeken :mrgreen:
Ook luisteren vind ze absoluut niet nodig. Dat moet je liggen. Ze is gezakt voor puppycursus :Q:

Nerveus zijn beide honden niet.. wel hebben/hadden ze allebei problemen met vreemde honden na een aanval. Maar ik denk niet dat dit het ras te verwijten valt.
De amerikaan (Snoopy) vind vies worden vreselijk en haat regen. Angel (engelse) vind modder heerlijk. Hoe viezer hoe beter.

Ik zou zeggen: ga eens kijken bij mensen die ze fokken. Wil je een amerikaan of engelse? Dat is ook een groot verschil.
Dan zie je ze in het echt en dan kan je zien of ze bevallen :)
Afbeelding
amelie
Zeer actief

Ongelezen bericht door amelie »

Wat voor tijd en ruimte, zin en energie heb je straks voor de beweging van de toekomstige hond? En dan niet nu, als alles nog fris en nieuw is maar straks, als je weer in de dagelijkse sleur zit en de kinderen naar school moeten.
Lange wandelingen, korte wandelingen, hoe veel en hoe lang? En dan het liefst lopen of juist heel actief bezig zijn?
Er is geen goed of fout, maar het helpt wel heel erg bij de raskeuze.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

GrethavW schreef:
Paisley schreef:
Blaffen cockers zo veel?
Dat herken ik. Spaniëls geven mij hetzelfde gevoel (lees irritatie).
Mijn moeder en haar vriend hebben Welsh Springers, als ik daar mee zou moeten leven zou ik knettergek worden. Kan er gewoon niet tegen.
Terwijl mijn eigen hond toch ook wel behoorlijk aanwezig is en enorm actief.
Ik vind werklustige honden geweldig, maar ben absoluut geen fan van spaniëls. Ik ken cockerspaniels(engelse en amerikaanse), engelse springers en Welsh springers in zowel show als werklijnen, hun gedrag vind ik irritant. Zoef zoef zoef van rechts naar links, neus aan de grond, niet langer dan een seconde je aan kunnen kijken, behalve als ze schooien. Hun eigenaren vinden hun honden fantastisch. Stuk voor stuk zijn ze sociaal, luisteren vrij makkelijk, zacht in karakter, zeer vriendelijk voor kinderen enz. Het is maar net wat je zoekt. Zou dus wel eerst eens langs een fokker gaan die er een stuk of wat heeft zodat je een goed beeld van ze krijgt ;-)
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

Mijn moeder heeft ook een Engelse Cocker.
Super lief en aanhankelijk hondje, helemaal niet vocaal en geweldig met de kleinkinderen.
Ook niet buiten gewoon druk of aanwezig.
Ideale gezinshond, althans de Cocker van mijn moeder, ik heb verder totaal geen ervaring met de Cocker.
Afbeelding
vlinder73
geregistreerd lid

Van bovenstaande reactie word ik blij, haha. Nee hoor, vind het heel fijn dat jullie mee willen denken. Is toch een flinke stap en een keuze voor flink wat jaren!
Ik ken wel Engelse cockers, maar niet in m'n directe omgeving. Een vriendinnetje had er vroeger ook een en die vond ik altijd zo leuk. Wellicht een beetje een gekleurde herinnering...
Ik denk aan 4/5 keer per dsg uitlaten. 1x een grote wandeling van een uurtje, s avonds half uurtje en de andere wandelingen een kwartiertje of zo. Dat is zeker haalbaar.
Qua uiterlijk vallen we ook echt voor de beagle, maar die zijn volgens mij erg moeilijk. Ook wel weer ideaal voor ons qua formaat. Niet te klein/tuttig, maar wel een handzaam formaat. Makkelijk mee te nemen.
vlinder73
geregistreerd lid

Onze voorkeur is trouwens een Engelse cocker en geen Amerikaanse.
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Cockers zijn jachthonden, en ondanks hun status als huishond zijn er veel die prima kunnen jagen. Dat vraagt best enig doorzettingsvermogen om dat in goede banen te leiden.
Er zijn ook best veel cockers die problemen hebben met alleen thuisblijven, ook korte stukjes.
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Absoluut een Noortje (schapendoes).

Ik ben vroeger zelf ook opgegroeid met een schapendoes achtige, een fantastische hond!

Noortje is ook helemaal geweldig, dól op kinderen en echt super lief.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:Ik vind een Cocker prima geschikt hoor. Als dat geen goede gezinshond meer is weet ik niet wat dat dan wel is.
Ik zou echter wel een bonte kiezen; die hebben toch vaak zachtere karakters dan de eenkleuren.
En 1 van het oude type , die hebben ook niet zo'n bult haar en over het algemeen iets stabieler/rustiger.

Zo'n buitenlands herplaatsertje zou ik al helemaal niet aan beginnen als ik zo je bericht lees. :ok:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
maaiike17
Actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever

Ongelezen bericht door maaiike17 »

Ik zou er wel rekening mee houden, dat het los laten lopen van een Cocker niet altijd even makkelijk is. Veel hebben nogal de neiging om hun neus achter na te gaan en de baas dan niet meer te horen. Met veel training zal dit vast prima onder controle te krijgen zijn, maar er is een grote kans dat dat lastiger is dan bij sommige andere rassen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”