Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welsh Corgi fokkers

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Welsh Corgi fokkers

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Het is misschien wat vroeg, maar we willen ons graag alvast verder orienteren op "de hond na Mitzi". Ze is immers nu een jaar of 9, als het niet ouder is (leeftijd namelijk onbekend). ;) Voordat we Mitzi namen hadden we al een oogje op de corgi, maar ik wilde geen pup en herplaatsers zijn lastig te vinden. In de toekomst zie ik een pup wel zitten, nu ik vanuit huis werk is dat goed te doen en met Mitzi doe ik zat hondenervaring op. :lol1:

Een corgi pup dus en bij voorkeur een Pembroke, al is dat eerlijk gezegd met name vanwege het uiterlijk al denk ik dat het serieuzere me ook wel bevalt. Nu ben ik al een fokker tegengekomen die zowel Pembrokes als Cardigans fokt, dus zou ik sowieso graag daar langs gaan om het verschil eens "in het echt" te zien. We zijn ook eens naar de show in Eindhoven geweest om de corgi's te zien (en de Zweedse Vallhunden/Vastgotaspets, heb ik ook een oogje op :mann: ) maar dat is toch wel even een flink andere omgeving en we hebben ook niet echt mensen aangesproken of zo. :oeps:

Waar ik vooral tegenaan loop bij het neuzen door de verschillende fokkers is dat ik geen flauw idee heb waar naar te kijken. Ik zit al een tijdje in het tamme ratten wereldje, fok zelf ook en kan met twee vingers in m'n neus aanwijzen welke rattery's maar wat aanprutsen en welke wel weten wat ze doen, maar bij hondenfokkers voel ik me zowaar blind. :19: Ja je kijkt een beetje naar de testjes, maar dat ziet er overal wel ok uit denk ik (HD-A of HD-B) en goede oogtesten? Ik weet ook niks van de lijnen en zo dus uit de stambomen haal ik weinig tot niks.

Waar ik ook naar probeer te kijken is de lengte van de poten, want die extreme buikschuivers hou ik niet van. :schrik: Wat dat betreft vind ik het jammer dat corgi's qua poten niet meer op de Vallhund of bijvoorbeeld de Lancashire heeler lijken, maar 't karakter van de corgi trekt ons toch meer. Maar goed dat is ook niet altijd duidelijk op foto's en niet alle websites zijn zo uitgebreid dat ze laten zien wat er verder met de honden gedaan wordt (sport en zo), dat vind ik ook wel belangrijk dan alleen showresultaten. Zou met een toekomstig hondje graag recreatief wat sporten, gewoon voor de fun (misschien hoopers ivm de rug van de corgi).

Eigenlijk heb ik dus wel een beetje een idee waar op te letten, maar geen idee of ik toch wel op de goeie dingen let. :mrgreen: Beetje bang om als onervaren persoon toch bij iemand terecht te komen die maar wat aankloot en het niet door te hebben of zo. :piew: Misschien gewoon maar eens op bezoek gaan bij een paar fokkers, dan merk ik wellicht dat ik prima weet te polsen hoe een fokker is. :denken:

Daarbij lijkt het er op dat de corgi club weer in tweeen gesplitst is of zo en er volgens mij heel wat namen van de kennellijst missen? En we weet zijn er ook wel goede fokkers die buiten de rasvereniging(en) om fokken? We hebben toch tijd zat dus dan verdiep ik me liever even wat verder, ik wil alles weten. :Q: Wie weet mij meer te vertellen?
Sigrid,Sandy en Diva
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sandy Shi tzu kruising, Diva Nova Scotia Duck Tolling Retriever, Nala Bulgaar
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Welsh Corgi fokkers

Ongelezen bericht door Sigrid,Sandy en Diva »

Dit is een hele goede fokker http://www.tirroeddisel.nl ken haar van behendigheid.
Ze gaat super leuk met haar honden om en haar honden zijn heel leuk en lief.
Tenmashi
Zeer actief

Sigrid,Sandy en Diva schreef:Dit is een hele goede fokker http://www.tirroeddisel.nl ken haar van behendigheid.
Thanks! Ze doet dus ook behendigheid met haar corgi's? :)
Sigrid,Sandy en Diva
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sandy Shi tzu kruising, Diva Nova Scotia Duck Tolling Retriever, Nala Bulgaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sigrid,Sandy en Diva »

Tenmashi schreef:
Sigrid,Sandy en Diva schreef:Dit is een hele goede fokker http://www.tirroeddisel.nl ken haar van behendigheid.
Thanks! Ze doet dus ook behendigheid met haar corgi's? :)
Ja ze doet inderdaad behendigheid haar hondjes vinden het erg leuk
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.

Ongelezen bericht door chaos »

Hoi,

Ik zou even goed naar het verschil kijken, pembrokes zijn vaak serieus en in mijn ogen niet beroerd om daar waar ze het nodig achten te corrigeren. Ze zijn niet makkelijk. De cardigans zijn veel makkelijker in de omgang.
Afbeelding
Tenmashi
Zeer actief

Naar de verschillen kijken is zeker de bedoeling, ik hecht alleen niet ernstig veel waarde aan wat mensen "moeilijk" of "makkelijk" vinden want dan had ik ook nevernooit een Mechelaar moeten nemen. :P Dat gezegd hebbende ben ik zeker wel benieuwd naar het karakterverschil en trekt het wat minder serieuze van de cardigan me ergens ook wel. Aan de andere kant ben ik dus Mitzi gewend en dat is wel zo'n beetje het toppunt van serieus.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shibby »

Van de pembroke ken ik geen fokkers, goede Cardigan fokkers kan ik je wel zó aanwijzen mocht je daar interesse in hebben. ;)

Volgens mij komt de clubmatch van de corgi er ook weer aan, dat is zeker een aanrader :ok:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Ik waardeer de pembroke wel zo langs de Mechels. Plato hier al weer een paar maanden in huis natuurlijk.

Plato komt van Junoba's House. Niet het type stevige showhond. Z'n vader liep ook behendigheid voor zo ver ik weet.
Fokkers waren toen al op leeftijd dus geen idee of ze nog fokken.
Wonen zo ongeveer op de grens maar fokken voor de Raad van Beheer dus Nederland.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zou eerst gewoon eens op bezoek gaan bij een fokker die beide heeft. (Apple haar fokker heeft beide)
Zo hebben wij dat ook gedaan. Voor ons was het direct duidelijk dat het een cardigan moest worden.
Binnen de cardigans is er een duidelijk verschil in type ontstaan. (zwaar en minder zwaar gebouwd) Maar ik weet niet in hoeverre dat ook zo bij de pembroke is.
Tenmashi
Zeer actief

Shibby schreef:Van de pembroke ken ik geen fokkers, goede Cardigan fokkers kan ik je wel zó aanwijzen mocht je daar interesse in hebben. ;)

Volgens mij komt de clubmatch van de corgi er ook weer aan, dat is zeker een aanrader :ok:
Oh eens even opzoeken waar en wanneer dat is. :) En mochten we toch voor de Cardigan gaan dan geef ik jou een por. :P
crutz schreef:Ik waardeer de pembroke wel zo langs de Mechels. Plato hier al weer een paar maanden in huis natuurlijk.

Plato komt van Junoba's House. Niet het type stevige showhond. Z'n vader liep ook behendigheid voor zo ver ik weet.
Fokkers waren toen al op leeftijd dus geen idee of ze nog fokken.
Wonen zo ongeveer op de grens maar fokken voor de Raad van Beheer dus Nederland.
Ha mooi om een reactie van iemand met Mechelaars te krijgen. :mrgreen: Zo te zien fokt Junoba's House nog, vorige maand nog een nest gehad zie ik op de website. Inderdaad mooie hondjes! Wel een stukje verder weg voor ons maar min of meer 'op de route' naar m'n moeder in Zeeland, dus een bezoekje moet wel te plannen zijn. :D
Apple schreef:Ik zou eerst gewoon eens op bezoek gaan bij een fokker die beide heeft. (Apple haar fokker heeft beide)
Zo hebben wij dat ook gedaan. Voor ons was het direct duidelijk dat het een cardigan moest worden.
Binnen de cardigans is er een duidelijk verschil in type ontstaan. (zwaar en minder zwaar gebouwd) Maar ik weet niet in hoeverre dat ook zo bij de pembroke is.
De fokker van Apple is de fokker die ik bedoelde, daar had ik eerder al een goed gevoel bij en daarna ontdekte ik dat Apple er vandaan komt. :mrgreen: Hoop eigenlijk dat ze qua Pembrokes ook een wat meer atletisch type fokken. In ieder geval wel het plan om daar langs te gaan om met beide varianten kennis te maken. :)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Tenmashi schreef: Ha mooi om een reactie van iemand met Mechelaars te krijgen. :mrgreen: Zo te zien fokt Junoba's House nog, vorige maand nog een nest gehad zie ik op de website. Inderdaad mooie hondjes! Wel een stukje verder weg voor ons maar min of meer 'op de route' naar m'n moeder in Zeeland, dus een bezoekje moet wel te plannen zijn.
Ja hij is bij ons tussen de Mechels opgegroeid ;)
En ach de afstand ;)
Tenmashi
Zeer actief

crutz schreef:
Tenmashi schreef: Ha mooi om een reactie van iemand met Mechelaars te krijgen. :mrgreen: Zo te zien fokt Junoba's House nog, vorige maand nog een nest gehad zie ik op de website. Inderdaad mooie hondjes! Wel een stukje verder weg voor ons maar min of meer 'op de route' naar m'n moeder in Zeeland, dus een bezoekje moet wel te plannen zijn.
Ja hij is bij ons tussen de Mechels opgegroeid ;)
En ach de afstand ;)
Ja afstand deert ons ook niet zo erg, mij in ieder geval niet. Voor nieuwe ratten ging ik soms ook 't hele land door, even 4 uur enkele reis en zo. :piew: :mrgreen:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zou daar zeker eens langs gaan, geen moment spijt gehad van keuze.
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Uiterlijk is een ding, en karakters is ook een heel belangrijk ding. Voor mij persoonlijk altijd het doorslaggevende punt. Daar moet je het 14 jaar mee doen of langer :-) (mijn Cardi-teefje is 14 jaar op dit moment!)
Corgi's (beide rassen) zijn karaktervolle hondjes. Zorg alsjeblieft dat je de karakters van moeder en vaderhond zélf kunt beoordelen. Corgi's horen vrij van angst te zijn en de laatste jaren zie ik vaker bangere/onzekere exemplaren. Dat hoort niet. Bezoek dan inderdaad ook eens jonge honden dagen en wandelingen etc die georganiseerd worden. En pas op hoor, eens een Corgi......ze zijn geweldig!
Tenmashi
Zeer actief

Hemel, bij de corgi's ook al angst? :ugh: Moeten alle herderrassen daarmee verprutst worden of zo? Thanks voor tips! Kan niet wachten tot we eens bezoekje kunnen plannen, al hebben we tijd zat want wie weet leeft Mitzi nog jaaaaren. :tongue:
courtly

Ongelezen bericht door courtly »

Ik fok nu 27 jaar cardigans en heb geen onstabiele honden in mijn lijnen. Ik kan daar niet tegen.
Maar het is best moeilijk om bij de fokkers het kaf van het koren te scheiden, zeker als je niet bekend bent binnen het ras. Ga bij fokkers langs en kijk of de honden kalm zijn en niet overdreven blaffen. Dan kom je al een heel eind. Succes.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”