Het is misschien wat vroeg, maar we willen ons graag alvast verder orienteren op "de hond na Mitzi". Ze is immers nu een jaar of 9, als het niet ouder is (leeftijd namelijk onbekend).

Voordat we Mitzi namen hadden we al een oogje op de corgi, maar ik wilde geen pup en herplaatsers zijn lastig te vinden. In de toekomst zie ik een pup wel zitten, nu ik vanuit huis werk is dat goed te doen en met Mitzi doe ik zat hondenervaring op.
Een corgi pup dus en bij voorkeur een Pembroke, al is dat eerlijk gezegd met name vanwege het uiterlijk al denk ik dat het serieuzere me ook wel bevalt. Nu ben ik al een fokker tegengekomen die zowel Pembrokes als Cardigans fokt, dus zou ik sowieso graag daar langs gaan om het verschil eens "in het echt" te zien. We zijn ook eens naar de show in Eindhoven geweest om de corgi's te zien (en de Zweedse Vallhunden/Vastgotaspets, heb ik ook een oogje op

) maar dat is toch wel even een flink andere omgeving en we hebben ook niet echt mensen aangesproken of zo.
Waar ik vooral tegenaan loop bij het neuzen door de verschillende fokkers is dat ik geen flauw idee heb waar naar te kijken. Ik zit al een tijdje in het tamme ratten wereldje, fok zelf ook en kan met twee vingers in m'n neus aanwijzen welke rattery's maar wat aanprutsen en welke wel weten wat ze doen, maar bij hondenfokkers voel ik me zowaar blind.

Ja je kijkt een beetje naar de testjes, maar dat ziet er overal wel ok uit denk ik (HD-A of HD-B) en goede oogtesten? Ik weet ook niks van de lijnen en zo dus uit de stambomen haal ik weinig tot niks.
Waar ik ook naar probeer te kijken is de lengte van de poten, want die extreme buikschuivers hou ik niet van.

Wat dat betreft vind ik het jammer dat corgi's qua poten niet meer op de Vallhund of bijvoorbeeld de Lancashire heeler lijken, maar 't karakter van de corgi trekt ons toch meer. Maar goed dat is ook niet altijd duidelijk op foto's en niet alle websites zijn zo uitgebreid dat ze laten zien wat er verder met de honden gedaan wordt (sport en zo), dat vind ik ook wel belangrijk dan alleen showresultaten. Zou met een toekomstig hondje graag recreatief wat sporten, gewoon voor de fun (misschien hoopers ivm de rug van de corgi).
Eigenlijk heb ik dus wel een beetje een idee waar op te letten, maar geen idee of ik toch wel op de goeie dingen let.

Beetje bang om als onervaren persoon toch bij iemand terecht te komen die maar wat aankloot en het niet door te hebben of zo.

Misschien gewoon maar eens op bezoek gaan bij een paar fokkers, dan merk ik wellicht dat ik prima weet te polsen hoe een fokker is.
Daarbij lijkt het er op dat de corgi club weer in tweeen gesplitst is of zo en er volgens mij heel wat namen van de kennellijst missen? En we weet zijn er ook wel goede fokkers die buiten de rasvereniging(en) om fokken? We hebben toch tijd zat dus dan verdiep ik me liever even wat verder, ik wil alles weten.

Wie weet mij meer te vertellen?