Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zoektocht voor rassen

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Lulutopie
Vaste gebruiker

Zoektocht voor rassen

Ongelezen bericht door Lulutopie »

Hallo allemaal ! Jullie kunnen de hele verhaal lezen op de presentatie forum.
Maar toch wat zodat jullie ook weten welke type hond ik zoek/nodig heb.

Teneerste :
Ik ga geen beslissingen nemen voor Januari 2017 ! En ik heb wel goede reden daarvoor ;)

Ik hoop dat jullie mijn zoektocht wel kunnen bergijpen want het kan mischieen wat raar eruitlijken van buitenaf.
Eigenlijk zou iemand zich kunnen vragen "gezond verstand toch ?" of "waarom zolang de tijd nemen om het overwegen? of jij bent zeker of niet ?"

Ik geef dus daarbij een uitleg zodat ik niet bij jullie lastig val :

Ik heb 4 jaren geleden een burn out gehad. Dat was heftig. Sinds 2.5 jaren ben ik gescheiden omdat ik zag dat deze relatie niet mezelf naar de goede kant bracht.
Ik heb 2 geweldige intelligente meiden.
ik heb sinds augustus 2015 de diagnose ADD gekrijgen (jullie hoeven maar niet te zoeken maar dat zegt een hoop over wie ik ben)
Waarom wil ik zo graag een hond en waarom zoveel tijd nemen ?
Teneerste als gemeld ben ik erg bewust dat een hond aanschaffen is net als een kind krijgen. En nu , op dit moment opname ben ik niet klaar voor (financieel & structuur in mijn leven).
Maar alleen maar het idee om een hond aanschaffen met de zoektocht die erbij hoort houdt mij op de positieve flow.
ineens wil ik stoppen met roken en terug naar sport.
Dan hou ik mij bezig met veel plezier kennis opbouwen. Ik wil naar hondenscholen, asielen, dierenartsen, fokkers. Niewe informatie, nieuwe prikkels dat houdt mij gezond en vrolijk.
En op die moment heb ik dat erg nodig.
Ik geef mij tot en met Januari 2017 om een beslissing te nemen.
Niet eerder. Omdat ik ken mezelf en wil eerst het leven hebben die bij een hond past. Net als gezegd bij jullie bovenop kan ik niet van een hond verwachten dat hij mij aan de lijn gaat sturen om naar buiten te gaan. Ik ben dus daar de einige die dat structuur aan mij kan brengen.
Ik ben nu goed bezig, heb ook flink aangepast sinds augustus in mijn leven maar dat gaat altijd langzamer dan wat jij denkt als het gaat over zelf veranderen.
Dus als een hond in mijn leven komt, zijn de veranderingen niet nieuw. Maar stabiel en betrouwbaar. Dan zou ik weten dat het nu mijn nieuwe standards zijn.
Het kan zo zijn dat ik in Januari zegt "nou eigenlijk wil ik helemaal geen hond" of " nog niet" maar het is verboden om van tevoren uit impuls een hond in huis brengen.
Dat is de wortel verhaal een beetje.
Ik geniet zo van jullie berichten en fotos dat maakt mij zo blij en nieuwsgierig.
Ik hoop dat jullie nu het een beetje snappen en dat jullie mij niet kwalijk nemen als ik een beetje te enthousiast overkomt zonder een hond is huis. Dat is het gekke van wie ik ben. Enthousiast als een kind en toch bewust van mezelf als een oude dame ;)
Nou nu wil ik ff voor rassen onderzoeken :)

Naast dit hieronder mijn huis situatie en de honden die mij aantrekken :

Ik woon in een flat van 70M2. De hond zou overal kunnen lopen en ik heb een balkon. Zijn slaapplek in mijn slaapkamer.
Ik heb dus 2 meiden van 8 en 10. Die van 10 is zorgzaam, de kleinste is wat enthousiater en zou ook wat opvoeding kunnen gebruiken ivm dieren.
Ik heb een poes van 11 jaren. Een siamees, de rustige gemakkelijke type. Echt niks mee te klagen.
Maar ze is zo rustig dat jij zou het bijna kunnen vergeten. "ah ja oeps ik heb nog een kat! ze slaapt sinds zolang op de bank ..."

Ik wil alles doen met de hond. Vooral wandelen en hardlopen. Ik wil ook cursus volgen. De minimaal eisen in dit gebied zijn dat we een goede start maken vooral met mijn dochters en dat we het gedrag van die beest snappen en adequaat beantwoorden.
Het liefst, als het financieel halbaar is, zou ik ook wat andere cursus volgen, zodat we alle twee maximaal van genieten.
Die zou MIJN hond zijn.
Ik heb de kinderen om de week dus hij zou mee kunnen omgaan.
Ik werk 16 uur per week max nu. Ik heb wel de tijd om de alleen tijd op te bouwen.
Ik weet dat ik minimaal 1.5 uur kan besteden aan uitjes. Ik was vroeger aan het hardlopen en kon wel die tijd aan mezelf besteden. (gaat over twee kleine uitjes en een grote wandeling of hardlopen*3 week)
Mijn kinderen kunnen tijdens die tijd wel zelfstandig thuis blijven of natuurlik mee komen !

Ik hou van intelligente honden die mensgericht zijn. Sociaal is een pre, ik heb vrienden die ook honden hebben en wil echt een hond die mee kan doen. Actief is oké (zie wat in mijn plan past ik denk dat ik nog wat kan leren op dat gebied ;) ) maar hij zou wel moeten rustig thuis aan mijn voeten kunnen liggen.
Dat hij waaks zou zijn is niet perse gevraagd maar ook niet een grote tegenvaller denk ik zolang ik de benodigde cursus volg.
Ik wil dan ook geen hysterische blaffer. Dan zou ik echt gek van worden.
Hij mag wel pit hebben. Eigenlijk hou ik wel stiekem een beetje van. Nogmaals ook niet iets dat loopt uit de hand want dat consequent gedrag moet ik ook zelf leren.

Het zou een reu zijn, de reden zijn wel onduijdelijk qua voorkeur maar laten we maar zeggen dat het is omdat ik een poes heb en dat ik meer van duijdelijkheid houd.

Mijn lievelings rassen zijn niet de makkelijkste.
Ik ben opgegoeid met de Duitse Herders van mijn oom. Ik ging ook soms stiekem in de kennel mee slapen tot de grote irritaties van mijn grootmoeder ;)
Ze hebben de krachtige uistraling waar ik op val.
Ik heb een epagneul Breton gehad (brittany spaniel, breton spaniel ...) ze was echt de liefde van mijn leven. Intelligent en trouw. Ik vind zulke honden ook prachtig.

Ik hou ook van Border Collies en Australian Shepherd, Weiramaners. Maar na het overwegen is dat ook mischieen geen verstandelijke keuz voor een hond in mijn situatie. Dan zou ik nog 10 jaren moeten wachten ;)

Ik hou niet van Labradors , weet niet echt waarom maar het is zo. Ik heb het beeld van de superdikke papzaken van mijn omgeving, tis niet zo een aanrader ;) Poedel is ook niet mijn type.
chihuahua's ook niet. Mopshonden te slomo. (wel grappig tegen depri tijden ;) )

Geen superkleine honden zowieso. Een middelmaat tot groot (ik zou een Daanse ook perfect vinden, maar oech dan lopen we niet meer in de flat ;) )

Dus wat denken jullie ?

Jullie kunnen mij altijd uitdagen over mijn keuzes of gedachtengang. Ik geloof dat jullie veel meer verstand van hebben dan mij.
Ik wil ook weten/bewust zijn dat ik de ernistige scenario ook mee kan. Anders zou het voor mij, mijn meiden EN de HOND afschruwelijk zijn.

Dierenvriendelijke groet

Charlotte
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Zoektocht voor rassen

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Markiesje ;) Wachtlijst is vrij lang. Dus reken maar op een wachttijd van ongeveer een jaar. Nu inschrijven betekent dat je bijna aan de beurt bent tegen dat je een hond zou willen verwelkomen. En je kunt je altijd weer van de lijst af laten halen.
Enige eventuele nadeel is het formaat (beetje afhankelijk van waar je de grens voor middelmaat legt). Verder past het uitstekend. Het geblaf is zeker in de hand te houden als je vanaf dag 1 duidelijk maakt dat je blaffen niet fijn vindt en dat blaffen betekent dat het doel onderbroken wordt.
Elco rent wel naar de vensterbank aan de voorkant als we bezoek krijgen, maar slaat niet aan. We hebben een logeetje gehad dat wel wilde blaffen (gewend aan appartement, wij wonen in een rijtjeshuis) en Elco wilde dan wel meedoen. Maar als blaffen betekent dat je in je bench gezet wordt (voor allebei geldt dat de bench staat voor rust, niet voor straf, overigens), gaat de lol er al snel af ;)
Lulutopie
Vaste gebruiker

Zou een stabij ook in mijn beeld passen ?
Die lijkt net een kruising tussen spaniel en border ;)
http://www.digi-irma.nl/userfiles/image ... tabij5.jpg
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Goed dat je je verdiept in de aanschaf van een hond :ok:
Ik zou het ook niet zoeken in de herders. Zijn toch vaak wel gevoelig voor sfeer.
Wat denk je van een clumber spaniel? Rustig en beheerst, maar kunnen ook prima meedoen met activiteiten.
En uitermate sociaal over het algemeen.
Lulutopie
Vaste gebruiker

Ik hou zowieso van spaniels. Mijn dochters vinden ze ook leuk. wel uitdagend maar minder dan een collie ;)
Ik ga ff neuzen.
Als ik een hond in frankrijk zou kopen (epagneul breton bvb) wat moet ik in rekening mee houden ? Zijn de honden dan een tijde in "quarantine" (sorry ik ben Frans zoals jullie aan mijn fouten kunnen lezen) ?
Lulutopie
Vaste gebruiker

Apple schreef:Goed dat je je verdiept in de aanschaf van een hond :ok:
Ik zou het ook niet zoeken in de herders. Zijn toch vaak wel gevoelig voor sfeer.
Wat denk je van een clumber spaniel? Rustig en beheerst, maar kunnen ook prima meedoen met activiteiten.
En uitermate sociaal over het algemeen.
hihhihihi nee. Die lijkt te rustig voor mij qua uitstraling. En ik zou nooit nee kunnen zeggen tegen die ogen :D ...
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Lulutopie schreef:Zou een stabij ook in mijn beeld passen ?
Die lijkt net een kruising tussen spaniel en border ;)
http://www.digi-irma.nl/userfiles/image ... tabij5.jpg
Qua karakter zijn ze dat niet echt naar mijn idee.
Ik denk niet dat het een hele goede keuze zou zijn maar bv Marjoleine van het forum kan je anders wel meer vertellen over het ras.
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Volgens mij ben je behoorlijk sportief en wil je veel ondernemen met de hond. Je zou naar een Schipperke kunnen kijken. Een grote hond in miniformaat!
Lulutopie
Vaste gebruiker

Johnny Jones schreef:Volgens mij ben je behoorlijk sportief en wil je veel ondernemen met de hond. Je zou naar een Schipperke kunnen kijken. Een grote hond in miniformaat!
Die had ik ook op mijn lijst te staan
Ik vind inderdaad ze voor kleine behoorlijk stoer eruitzien!
Roo
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roo »

Working Cocker Spaniel? Dus niet een 'gewone'

https://www.youtube.com/watch?v=RFfcz52KAEA

Afbeelding

Anders misschien een Schotse herder korthaar?
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Helaas kan ik je niet helpen met ideeën maar ik ben benieuwd naar het eind resultaat in 2017 dus ik blijf je volgen.
Lulutopie
Vaste gebruiker

Roo schreef:Working Cocker Spaniel? Dus niet een 'gewone'

https://www.youtube.com/watch?v=RFfcz52KAEA

Afbeelding

Anders misschien een Schotse herder korthaar?
Wow wat een prachtig hond !!! Mooi !!!
Lulutopie
Vaste gebruiker

Ik had altijd het beeld van de Amerikaanse Cocker spaniel maar de Engelse Is wat groter en een meer atletiek opbouw. Prachtig ... voor een Schotse Herder weet ik niet ... na alle waarschuwingen kijk ik minder naar de Herders; )
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Lulutopie schreef:Ik had altijd het beeld van de Amerikaanse Cocker spaniel maar de Engelse Is wat groter en een meer atletiek opbouw. Prachtig ... voor een Schotse Herder weet ik niet ... na alle waarschuwingen kijk ik minder naar de Herders; )
Als je toch graag voor een herder zou willen gaan, zou een korthaar collie misschien nog wel kunnen. Die zijn over het algemeen stabieler en minder snel nerveus dan een langhaar en het zijn ook sportieve honden zonder dat ze heel veeleisend zijn. Maar het zijn wel blafferds ;-)
Lulutopie
Vaste gebruiker

Whahaha blaffers zijn onmiddellijk uit mijn lijst ! Ik heb al moeite met mijn dochters als ze 100* hetzelfde zin herhalen. Dat Is een absoluut nog go.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Ik vind het erg goed van jezelf dat je een bedenk tijd ingesteld hebt! :E:
ADD'ers staan er natuurlijk om bekend erg impulsief te zijn. Goed dat je dat herkend en er een maatregel tegen neemt.
Ik zie in je berichtjes héél veel enthousiasme. Heel herkenbaar. :mrgreen: Ik kan héél enthousiast zijn en krijg dan alles voor elkaar op de manier die ik wil.
Je hoofd is dan zo hyper en blij en vrolijk en alles moet doorgaan. hondenschool, uitlaten, uitstapjes, sporten álles is leuk en dat ga je 100% zeker zo volhouden. :8): :8):
Een paar weken later kom je dan weer tot zinnen en dan heb je pas door wat je eigenlijk gedaan hebt.. en merk je vaak ook die motivatie weer achteruit gaan.
Dat is geen onwil, zo werkt dat helaas in je hoofd.
Je maakt dan gemakkelijk verkeerde keuzes en dat is bij een hond niet heel handig want die blijft nog wel even..

Een ras vind ik erg moeilijk aan te bevelen aangezien Xavi mijn eerste hond is.
Is het een idee eens op een hond te gaan passen? En dan een iets langere periode, bijvoorbeeld een vakantie.
Dan kun je ervaren hoe het is een hond in huis te hebben.
Afbeelding
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Hylos schreef:Ik vind het erg goed van jezelf dat je een bedenk tijd ingesteld hebt! :E:
ADD'ers staan er natuurlijk om bekend erg impulsief te zijn. Goed dat je dat herkend en er een maatregel tegen neemt.
Ik zie in je berichtjes héél veel enthousiasme. Heel herkenbaar. :mrgreen: Ik kan héél enthousiast zijn en krijg dan alles voor elkaar op de manier die ik wil.
Je hoofd is dan zo hyper en blij en vrolijk en alles moet doorgaan. hondenschool, uitlaten, uitstapjes, sporten álles is leuk en dat ga je 100% zeker zo volhouden. :8): :8):
Een paar weken later kom je dan weer tot zinnen en dan heb je pas door wat je eigenlijk gedaan hebt.. en merk je vaak ook die motivatie weer achteruit gaan.
Je maakt dan gemakkelijk verkeerde keuzes en dat is bij een hond niet heel handig want die blijft nog wel even..

Is het een idee eens op een hond te gaan passen? En dan een iets langere periode, bijvoorbeeld een vakantie.
Herkenbaar :mrgreen:
Al mijn honden zijn vrij impulsief aangeschaft. Nog nooit spijt van gehad, al heb ik wel eens gedacht 'oh nu hebben we er drie' :LOL:
Wat ik lastig vind is als ik op de voet gevolgd word, omdat mijn hoofd chaotisch is loop ik soms ineens een andere kant op omdat ik me plotseling iets bedenk en dan struikel ik over een hond. Het lijkt me dus wel fijn als ADDer als honden rustig in hun mand kunnen liggen. En niet blaffen, al ben ik na drie jaar er wel redelijk aan gewend. Ik zou haar er niet om weg doen ofzo maar als je kunt kiezen zou ik voor een hond gaan die niet zo hysterisch is als mijn Mika.

Qua structuur, dat had ik echt totaal niet voordat pupje Gollum kwam. Maar ik wilde zo graag dat het er patsboem in zat en dan ook gelijk wat overdreven. Bij mij is daar vanzelf balans in gekomen. Ik vind het heel knap van je dat je tot januari 2017 kunt en wilt wachten!

Succes met de zoektocht! :cheer:
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Ook ik denk dat een Engelse Springer Spaniël goed bij je zou kunnen passen.
Het zijn heerlijke honden. Maatje groter dan de cocker spaniël.
Afbeelding

Of de Field Spaniël, ook enig. Sociaal, intelligent, sportief en vrolijk.
Afbeelding
Lulutopie
Vaste gebruiker

Gollum schreef:
Hylos schreef:Ik vind het erg goed van jezelf dat je een bedenk tijd ingesteld hebt! :E:

Herkenbaar :mrgreen:
Al mijn honden zijn vrij impulsief aangeschaft. Nog nooit spijt van gehad, al heb ik wel eens gedacht 'oh nu hebben we er drie' :LOL:
Wat ik lastig vind is als ik op de voet gevolgd word, omdat mijn hoofd chaotisch is loop ik soms ineens een andere kant op omdat ik me plotseling iets bedenk en dan struikel ik over een hond. Het lijkt me dus wel fijn als ADDer als honden rustig in hun mand kunnen liggen. En niet blaffen, al ben ik na drie jaar er wel redelijk aan gewend. Ik zou haar er niet om weg doen ofzo maar als je kunt kiezen zou ik voor een hond gaan die niet zo hysterisch is als mijn Mika.

Qua structuur, dat had ik echt totaal niet voordat pupje Gollum kwam. Maar ik wilde zo graag dat het er patsboem in zat en dan ook gelijk wat overdreven. Bij mij is daar vanzelf balans in gekomen. Ik vind het heel knap van je dat je tot januari 2017 kunt en wilt wachten!

Succes met de zoektocht! :cheer:
Ja dat Is het. Gelukkig ken ik mezelf redelijk goed. ik snap dat voor een ander totaal niet te begrijpen Is. Ik heb heel vaak leuke hyperfocus op sommige onderwerp voor een paar dagen tot jarenlang.
Ik kan heel goed met hoge inspanningen presteren maar routine Is een totaal ellende voor mij.
Nu ben ik wel super consequent met mezelf en probeer mezelf te confronteren zonder oordel.
Teneerste als die zoektocht brengt me geluk en wat actie dan Is dat al gewonnen.
Ik heb zo een zwaar en intense leven gehad sinds 4 jaren dat ik eigenlijk (eindelijk) wat rust en regelmaat verlangt.
Ook als ik binnen drie maanden af van de forum ben omdat ik zie het totaal niet meer zitten heb ik al een hoop kennis opgebouwd dan ben ik ook blij. Ik zou deze kennis mischieen moeizaam kunnen gebruiken rond alle tafels maar ondertussen zou ik nieuwe contacten met nieuwe mensen. Een nieuwe dynamiek. En ik zou heel trots per mij zijn om een volwassen beslissing te kunnen nemen.
Ik ben klaar met het zwart/wit denken over mezelf. Niemand Is perfect. Maar war maakt jij een goed mens Is eigenlijk hoe jij mee omgaat met jouw zwakten.
En dat kost tijd. En dat Is de bedoeling van het leven. Zichzelf ontwikkelen.
Dus ja dat Is een vreemde zoektocht en dat Is voor mij heel confronterend. Het grote put tussen mijn wensen en de werkelijkheid.
Maar ik geloof dat het anders kan. Dat ik gewoon gelukkig kan zijn met wat ik heb en wie ik ben.
En blijf hopen dat ik in januari 2017 een vriend kan en mag (van mijn innerlijke moeder) hebben.
Zo niet moet ik gewoon leren omgaan zonder zeuren.
Het enthousiasme van mij Is een super kwaliteit en ik kan 1000 mensen motiveren als ik mij zo voelt. Dus ik ga mezelf zeker niet tekort maken van deze ;)

Pffffioe tis bijna een psycholoog sessie :D !!!

En kunnen kleine honden wel hardlopen?
ik hou van teckels maar ik denk niet dat ze dat lang vol kunnen houden ? Of wel?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Broertje van Elco gaat regelmatig een uurtje hardlopen met z'n baasje. Onderschat die kleine honden niet! Niet qua snelheid en niet qua uithoudingsvermogen
Lulutopie
Vaste gebruiker

Dapper schreef:Ook ik denk dat een Engelse Springer Spaniël goed bij je zou kunnen passen.
Het zijn heerlijke honden. Maatje groter dan de cocker spaniël.
Afbeelding

Of de Field Spaniël, ook enig. Sociaal, intelligent, sportief en vrolijk.
Afbeelding
Ja mijn hart klopt wel voor deze rassen
Tot nu toe wordt het zo :

Springer of Engelse Cocker spaniel op plek een
Schipperke plek twee

Er blijft ontzettend veel ruimte voor andere honden hoor ;)
Lulutopie
Vaste gebruiker

Nou nou ik heb wat videos van borders gezien. Eigenlijk die lijken zoals mij als ik in hyperfocus modus ben. ik denk dat voor mijn pensioen er zijn weinige kansen dat ik ooit zo een hond in huis heb. Ik vind ze ZO LEUK maar het lijkt mij meer en meer onwaarschijnlijk.
Ik kijk ook veel herplaatser. Ik vind veel van hun aantrekkelijk... Nog de spaniels in mijn hoofd wel die lijken als de beeld dat ik van de collie Had.
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

engelse springer spaniel showlijn klinkt als een ideale hond voor jullie, ze zijn super sociaal, geweldige gezinshonden, mits aangeleerd kunnen ze een paar uurtjes alleen, houden van beweging maar dat is geen pré. Ze zijn ideaal om mee te joggen / canicross, mee langs de fiets, agility etc etc.

Het zijn wel echte spanielen en houden van een plons in het water, al dan niet schoon.
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”