Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Klein probleempje

Moderator: moderatorteam

kayleighzoe
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 1

Klein probleempje

Ongelezen bericht door kayleighzoe »

Mijn hond is veel te snel voor me
Soms is helemaal enthousiast enzo harstikke leuk hoor maare niet als ze van enthousiasme helemaal niet meer echt luistert en gaat ze haar eigen rondje verzinnen
Zelfs de trainers zeiden zo tegen mij dat het geen makkelijke beginners hond is.
En dan sjeest ze over alles wat raakvlakken heeft en dan valt ze er bijna af.
Ze is ook wel eens van de wip afgevalleb omdat ze te snel was toen had ze een schaafwondje, niet heel erg toch, nou voor zoe wel die heeft er nu een trauma aan
Kan iemand mij helpen!!!!
Afbeelding

zoe the flying dog :pop:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Klein probleempje

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik kan niet uit ervaring spreken, maar ik heb in een groep gezeten met een border die ook zo'n "maniac" was. Geen normaal mens kon hem bijhouden, en als hij zn eigenaar eruit had gerend, ging hij als een tasmaanse duivel over allerlei toestellen en kon daarbij ook rare valpartijen maken.

Ik weet dat ze ermee bezig was door steeds beter op afstand te sturen, waardoor ze zelf veel kortere lijnen kon lopen. Ook weet ik dat ze vlak voor de behendigheid eerst een uur met hem ging fietsen, zodat het grootste vuur eruit was.

Daarnaast lijkt het me goed om te onderzoeken of je er op 1 of andere manier rust in kan krijgen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Herkenbaar. Luna was erg snel overprikkeld. Het heeft me erg geholpen om een bench mee te nemen. De opening zette ik dan weg van het veld, zodat zij niets kon zien. Het was niet de oplossing, maar het hielp wel, want zo ging ze niet gelijk compleet hyper lopen. En ik heb een tijd lang haar na ieder toestel terug geroepen om aandacht te vragen. Daarna twee of drie toestellen etc. Het gaf in ieder geval iets meer rust en aandacht.
kayleighzoe
Vaste gebruiker

Boutje schreef:Hahaha, leuk!
Maar als beginner niet makkelijk.
Onze Jinn doet dat als ze met mij loopt (met dochter Greta, haar vaste handler, wacht ze veel meer) en ik was vorige week werkelijk overal gigantisch te laat.

Ik zou naast vooruit (toestel nemen wat voor je neus komt, en dan wel maar 1 toestel) ook links en rechts aanleren en cik en cap, zie http://www.lolabuland.com dat is een commando om het toestel voor je te gaan halen, rond de vleugel te springen en kort draaiend terug te komen. En later ook als je wat verder staat een zelfstandig "out" (spring van achterkant nemen op bevel)
Met stemcommando's op afstand sturen dus.

Daar naast heel veel oefenen met handlen, hoe duidelijker jij bent hoe minder je hond flipt.
Rustig, vloeiend en duidelijk handlen.
Op voorhand goed kijken wat de looplijn van de hond is en heel goed verkennen en desnoods 3 keer handlen zonder hond tot je het automatsich doet, dat stukje, daar na pas met hond.
Mij manier van redelijk hectisch lopen is niks voor zo'n hond, ik moet me dan echt heel erg aanpassen.

Verder om het veilig te houden raakvlakken heel erg goed aanleren. Bedoeling is dat je het begin van de vlakken kan handlen om je hond er vanuit een rechte lijn op te krijgen zodat ze daar alvast niet verongelukt en dat ze het teostel dan zelfstandig en correct afwerkt. 2on-2of (2 voorpoten op de grond en 2 achterpoten op het vlak) onafhankelijk van waar jij je bevindt, of dat nu voor (onwaarschijnlijk ;-) ) naast, achter, links rechts,... van haar is, stilstaand of bewegend, en dan pas mogen vertrekken als jij dat zegt. Zo kan je positie kiezen voor het volgende stukje plus je houdt het veilig voor haar.
Op dat valk staan moet zo leuk zijn en zo veel beloond worden dat ze daar gewoon wil blijven en dat het toestel zelf volgens haar enkel dient om naar dat vlak te gaan.
Voor dat blijven er op kan je ook onafhankelijk daar van een wachten met een "go" oefenen. Spanning bij wachten opbouwen tot ze bijna niet meer kan blijven zitten en dan go en spelen, vertrekt ze te vroeg gewoon terug zetten en opnieuw. Als je dit thuis en in rustige omstandigheden met spanning kan trainen lukt dit op de hondenschool of op wedstrijd makkelijker, daar is vanzelf al spanning genoeg ;-)

Bench en/of tussendoor wat gehorozaamheidsoefeningen om haar rustig en op jou gericht te houden kan, maar ik ken honden zat die gewoon "onbereikbaar" lijken en alleen maar hard willen... die werken dan ook super mits goed gehandeld dus je stat echt wel voor een uitdaging ;-).

Oh ja, ik heb ook een "noodcommando" voor op wedstrijd als ik mijn hond "kwijt" ben, dan roep ik "neus" is het bevel om met neus mijn hand te targetten (niet echt laten doen op wedstrijd, hand weg trekken er voor anders heb je een disk), dat werkt dan omdat ik dat er thuis rustig in train met veel snoep, een hier of kijk of zo werkt dan niet, en zo kan ik mijn hond soms nog net voor een foute hindernis weg trekken of weer even aandacht op mij vestigen waarna we verder kunnen.
Dankje wel voor de tip.
Gambling is denk ik ook het leuks voor zoe kan ze effe racen :lol1:
Afbeelding

lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lonneke »

Herkenbaar. Ik heb er hier ook zo 1. Word 9 jaar dit jaar.
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
Afbeelding
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
kayleighzoe
Vaste gebruiker

Boutje schreef:Hahaha, leuk!
Maar als beginner niet makkelijk.
Onze Jinn doet dat als ze met mij loopt (met dochter Greta, haar vaste handler, wacht ze veel meer) en ik was vorige week werkelijk overal gigantisch te laat.

Ik zou naast vooruit (toestel nemen wat voor je neus komt, en dan wel maar 1 toestel) ook links en rechts aanleren en cik en cap, zie http://www.lolabuland.com dat is een commando om het toestel voor je te gaan halen, rond de vleugel te springen en kort draaiend terug te komen. En later ook als je wat verder staat een zelfstandig "out" (spring van achterkant nemen op bevel)
Met stemcommando's op afstand sturen dus.

Daar naast heel veel oefenen met handlen, hoe duidelijker jij bent hoe minder je hond flipt.
Rustig, vloeiend en duidelijk handlen.
Op voorhand goed kijken wat de looplijn van de hond is en heel goed verkennen en desnoods 3 keer handlen zonder hond tot je het automatsich doet, dat stukje, daar na pas met hond.
Mij manier van redelijk hectisch lopen is niks voor zo'n hond, ik moet me dan echt heel erg aanpassen.

Verder om het veilig te houden raakvlakken heel erg goed aanleren. Bedoeling is dat je het begin van de vlakken kan handlen om je hond er vanuit een rechte lijn op te krijgen zodat ze daar alvast niet verongelukt en dat ze het teostel dan zelfstandig en correct afwerkt. 2on-2of (2 voorpoten op de grond en 2 achterpoten op het vlak) onafhankelijk van waar jij je bevindt, of dat nu voor (onwaarschijnlijk ;-) ) naast, achter, links rechts,... van haar is, stilstaand of bewegend, en dan pas mogen vertrekken als jij dat zegt. Zo kan je positie kiezen voor het volgende stukje plus je houdt het veilig voor haar.
Op dat valk staan moet zo leuk zijn en zo veel beloond worden dat ze daar gewoon wil blijven en dat het toestel zelf volgens haar enkel dient om naar dat vlak te gaan.
Voor dat blijven er op kan je ook onafhankelijk daar van een wachten met een "go" oefenen. Spanning bij wachten opbouwen tot ze bijna niet meer kan blijven zitten en dan go en spelen, vertrekt ze te vroeg gewoon terug zetten en opnieuw. Als je dit thuis en in rustige omstandigheden met spanning kan trainen lukt dit op de hondenschool of op wedstrijd makkelijker, daar is vanzelf al spanning genoeg ;-)

Bench en/of tussendoor wat gehorozaamheidsoefeningen om haar rustig en op jou gericht te houden kan, maar ik ken honden zat die gewoon "onbereikbaar" lijken en alleen maar hard willen... die werken dan ook super mits goed gehandeld dus je stat echt wel voor een uitdaging ;-).

Oh ja, ik heb ook een "noodcommando" voor op wedstrijd als ik mijn hond "kwijt" ben, dan roep ik "neus" is het bevel om met neus mijn hand te targetten (niet echt laten doen op wedstrijd, hand weg trekken er voor anders heb je een disk), dat werkt dan omdat ik dat er thuis rustig in train met veel snoep, een hier of kijk of zo werkt dan niet, en zo kan ik mijn hond soms nog net voor een foute hindernis weg trekken of weer even aandacht op mij vestigen waarna we verder kunnen.
Maar ik zit er nu 2 jaar op,en nog steeds kan ik die hond niet in toom houden.
Ze zeggen wel de hele tijd kort houden,maar het enige waar je Zoë mee kort kan houden is een riem dus Tja.....
Als ik thuis train gaat het altijd goed,maar op heylt veld is ze helemaal gek.
Gelukkig krijg ik een andere trainer voor me ,die ook ervaring heeft met snelle honden.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”