Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

steriliseren van bernerteef

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

steriliseren van bernerteef

Ongelezen bericht door schelsey »

Donderdag 3 maart zou Nisha, bernerteef van 20 maanden, gesteriliseerd worden

Was beetje aan opzoeken over deze ingreep en begin natuurlijk weer te twijfel( de eeuwige twijfelaar :piew: )

Ze is op 1 jaar tijd 3 keer loops geworden, elke keer daarna schijnzwanger en ze is dan elke keer
heel anders, rustig, slaapt veel, vlugger moe, speelt niet meer en lijkt haar kracht precies weg, ze geraakt
dan amper op de zetel

Als ze terug helemaal herstelt is is ze terug zoals ik haar ken, de gekke speelse hond die graag speelt
en wandelt, die met gemak op de zetel en bed springt en achter me aan loopt met haar bal, terug lekker rent
en speelt met andere honden, na de loopsheid duurt het zeker nog 1.5 maand voor ze helemaal terug zichzelf is

Ik zou haar voor 2 redens dus laten steriliseren, omdat 3 keer loops op 1 jaar tijd niet goed is
en dat ze elke keer zo stil en moe is na elke loopsheid

Maar ik lees dan weer dat geholpen honden vatbaarder zijn voor botkanker
Ze incontinent worden en gemakkelijker kruisbandscheuren krijgen doordat ze dikker worden omdat hun hormoonhuis
houding stil ligt

Hun vacht onhandelbaar, lelijk en dof en dun word en vol klitten komt zitten

Die vacht mag geen reden zijn maar Nisha haar vacht is nu eigenlijk prachtig, heel gemakkelijk te onderhouden
glans als een spiegel en is heel glad en ja, zou het toch spijtig vinden dat dit allemaal veranderd.

Dus tja, wie heeft een langharige hond laten steriliseren of castreren en wat zijn je bevindingen?
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: steriliseren van bernerteef

Ongelezen bericht door Paisley »

schelsey schreef: Ze incontinent worden en gemakkelijker kruisbandscheuren krijgen doordat ze dikker worden omdat hun hormoonhuis
houding stil ligt
Helaas niet. Mijn stabij teefje werd na dr 2e loopsheid gecastreerd en was super slank op t schrale af.
En ze werd incontinent na de castratie.

Het is inmiddels weer weg. Het schijnt dat de bekkenbodemspieren slapper worden door de hormonale veranderingen, maar dat het lichaam dit in sommige gevallen dus weer weet recht te trekken.

Grote honden, overgewicht en te vroeg castreren zijn drie risico verhogende factoren bij castratie incontinentie en omdat bij mij alle 3 niet van toepassing waren, had ik er totaal geen rekening mee gehouden. Maar mijn hond was dus mooi de klos
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”