Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Donker rode poedels, middenslag
Moderator: moderatorteam
- Annemarie & Frikkie
- geregistreerd lid
Donker rode poedels, middenslag
Dag allemaal,
Ik ben Annemarie en ben Belgische. Ik heb een leuke bruine middenslag poedel van 5 jaar, Knudde genaamd, waar ik agility en gehoorzaamheid mee train. Hij bevalt me zo dat ik erover denk om nog zo'n happy poedel erbij te nemen. Ik vind het een gemakkelijk maatje en Knudde heeft een zalig karakter.
Er is een kleur die ik op mijn zoektocht steeds liever ga zien: de donker rode poedels. Daarover las ik op de website van een Amerikaanse fokster dat de intensiteit van de kleur enkel vervaagt en valer wordt met ouder worden, als er in de familiedieren zilver, blauw, café of abrikoos in de lijn zit. Als gefokt wordt met dieren die dit niet in de voorouders hebben, blijven de pups hun verdere leven intens/donker van kleur. Dit geldt blijkbaar ook voor de bruine exemplaren en dat zie ik dus net graag.
Kennen jullie fokkers van deze rode poedels? In België vind ik er geen.
Alle uitleg/informatie is welkom. (Dus ook informatie over het gedrag van deze rode poedels.)
Alvast bedankt!
Annemarie
Ik ben Annemarie en ben Belgische. Ik heb een leuke bruine middenslag poedel van 5 jaar, Knudde genaamd, waar ik agility en gehoorzaamheid mee train. Hij bevalt me zo dat ik erover denk om nog zo'n happy poedel erbij te nemen. Ik vind het een gemakkelijk maatje en Knudde heeft een zalig karakter.
Er is een kleur die ik op mijn zoektocht steeds liever ga zien: de donker rode poedels. Daarover las ik op de website van een Amerikaanse fokster dat de intensiteit van de kleur enkel vervaagt en valer wordt met ouder worden, als er in de familiedieren zilver, blauw, café of abrikoos in de lijn zit. Als gefokt wordt met dieren die dit niet in de voorouders hebben, blijven de pups hun verdere leven intens/donker van kleur. Dit geldt blijkbaar ook voor de bruine exemplaren en dat zie ik dus net graag.
Kennen jullie fokkers van deze rode poedels? In België vind ik er geen.
Alle uitleg/informatie is welkom. (Dus ook informatie over het gedrag van deze rode poedels.)
Alvast bedankt!
Annemarie
Re: Donker rode poedels, middenslag
Géen idee. Qua genetica zou je Marjoleine hier kunnen vragen. Die weet best een aardig deuntje te zingen over vererving en genetica
Wat betreft fokkers...ik zou de rasvereniging van Poedels een mailtje doen om te vragen naar fokkers van deze kleur denk ik.

Wat betreft fokkers...ik zou de rasvereniging van Poedels een mailtje doen om te vragen naar fokkers van deze kleur denk ik.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Aan blauw ,zilver ,cafe en abrikoos in de lijn ontkom je niet snel ,vooral in de USA .
Ze zullen wel op het stamboom bedoelen.?
.
Ze zullen wel op het stamboom bedoelen.?
.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Heeft Domor hier geen donker rode middenslag poedels? Even bij de leden zoeken, dan kan je haar een berichtje sturen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ja, het is wat met die kleurtjes, zeker in AmerikaAnnemarie & Frikkie schreef:Er is een kleur die ik op mijn zoektocht steeds liever ga zien: de donker rode poedels.

Ja en nee.Daarover las ik op de website van een Amerikaanse fokster dat de intensiteit van de kleur enkel vervaagt en valer wordt met ouder worden, als er in de familiedieren zilver, blauw, café of abrikoos in de lijn zit.
Zilver is dilute, dat is recessief. Het is niet progressief dus je hond heeft het wel of niet. Dilute verdunt alleen eumelanine, zwart of bruin dus. En die wil je niet dus daarmee zijn we klaar.
Graying is enkelvoudig dominant en het is een progressieve eigenschap. Als de ouders het niet hebben, heeft de pup het ook niet.
Graying tast alleen eumelanine aan, zwart en bruin dus.
Bruin is eumelanine.Als gefokt wordt met dieren die dit niet in de voorouders hebben, blijven de pups hun verdere leven intens/donker van kleur. Dit geldt blijkbaar ook voor de bruine exemplaren en dat zie ik dus net graag.
Kijk naar de ouders.
Nou hebben poedels dus ook een baard en dat is een beetje stom, want die genen zorgen hoe dan ook voor enige verkleuring en dat is niet voorspelbaar. Maar toch, als de ouders het niet hebben is er grote kans dat de pups ook niet verkleuren.
Jij wilt rood. Dat is recessief geel en I-locus. Dat is een lastig ding, niet helemaal duidelijk hoe het werkt maar het is niet progressief.
Je moet dus gewoon een pup zoeken van rode ouders. Dat is je beste kans.
Ik zou de gemiddelde poedelfokker laten kletsen over de kleur, want zoals uit je tekst al blijkt weten de meesten niet veel van genetica.
Er zijn wel fokkers van rood trouwens. Bouvierpoedel weet er misschien een paar?
Je kan natuurlijk ook denken dat die kleur niks boeit en dat het om de hond gaat. Zat leuke poedels in veel leuke kleuren.
Maar dat is aan jou

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
PreciesMarjoleine schreef:
Je kan natuurlijk ook denken dat die kleur niks boeit en dat het om de hond gaat. Zat leuke poedels in veel leuke kleuren.
Maar dat is aan jou

- Annemarie & Frikkie
- geregistreerd lid
Bedankt voor de reacties en tips!
Marjoleine, als ik je hoor moet ik even wat opzoeken. Met andere woorden, het is nieuw voor mij en kan niet dadelijk volgen. Ik onthoud dat het ingewikkeld is en dat ik dus vooral niet te hard moet focussen op wat fokkers zeggen, maar dat ik moet kijken naar de kleur van de ouderdieren Sowieso kijk ik naar het karakter, dat vind ik belangrijker dan de kleur!
Een moeilijkheid is de nieuwe Rabiës-wet die maakt dat je vanuit buitenland geen pup vroeger dan 15 weken kan halen. Dat vind ik toch sneu... Maar ja.

Marjoleine, als ik je hoor moet ik even wat opzoeken. Met andere woorden, het is nieuw voor mij en kan niet dadelijk volgen. Ik onthoud dat het ingewikkeld is en dat ik dus vooral niet te hard moet focussen op wat fokkers zeggen, maar dat ik moet kijken naar de kleur van de ouderdieren Sowieso kijk ik naar het karakter, dat vind ik belangrijker dan de kleur!
Een moeilijkheid is de nieuwe Rabiës-wet die maakt dat je vanuit buitenland geen pup vroeger dan 15 weken kan halen. Dat vind ik toch sneu... Maar ja.
- Annemarie & Frikkie
- geregistreerd lid
Vreemd, deze link werkt niet: http://www.poedelclub.nl/
Bij jullie ook?
Bedankt ook Veerle, heb Domor een berichtje gestuurd.
Bij jullie ook?

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
bij mij doet de link het wel hoor.Annemarie & Frikkie schreef:Vreemd, deze link werkt niet: http://www.poedelclub.nl/
Bij jullie ook?

- Annemarie & Frikkie
- geregistreerd lid
Heb via facebook contact gelegd met de Nederlandse Poedelclub. Hopelijk kan ik er binnenkort wel op!