Nu zij ouder wordt, merk ik tijdens de wandelingen dat zij minder speelt. Zij loopt nog met gemak 10km op een vlot tempo mee hoor, maar het kilometers rennen en spelen met honden doet zij niet meer.
Nu was zij altijd rond de 30 kilo. Een mooi slank lichaam, met een brede borstkas. Gespierd en gezond.
Nu werd zij dus wat dikker. Dat viel mij op, mensen die haar kennen en de dierenarts. De weegschaal gaf het ook aan, 34,5 kilo. Begon een beetje in de zomer op te vallen. Bij de jaarlijkse check even alles na laten kijken, ( schildklier o.a.) en dat was allemaal goed. Medisch gezien geen reden om dikker te worden dus.
Prima, dan maar op dieet. Minderen in snoepjes en een kwart minder voer.
Na 4 weken, woog zij zo'n 32,5 kilo. Daarna, bleef zij steken op dat gewicht.
Ik ben toen nog iets minder gaan voeren en beter letten op het geven van koek. Maar ik merkte dat zij het daar niet goed op deed, zij werd wat snauwerig, ging erg bedelen en begon buiten alles wat eetbaar was op te vreten. Dat is niet hoe Luna is ik herkende mijn eigen hond amper, dus gewoon weer gezet op dat 3 kwart voer. ( waar zij eerder dus op afviel) Zij is nu al 2 maanden stabiel op 32,5 kilo.
Echt sporten is zij natuurlijk te oud voor, maar beweging krijgt zij echt voldoende. Zij is gezond, alle waardes zijn goed en toevallig is zij een tijdje terug op de foto gezet en die was uitmuntend. De dierenarts zei zelfs uniek, alsof hij naar de botten van een jonge hond keek. Geen spatje artrose.
Maar goed. Zij is nog wel wat te dik. Voor het mooie mag er echt nog wel 2 kilo af.
Het voer wat zij krijgt ( vers vlees) krijgt zij al jaren en dat wil ik niet veranderen. ( in de zin van, overstappen op iets anders)
Ik zit dus een beetje in een dubio. Hier op het forum lees ik dat hond met overgewicht echt uit den boze is.. Maar bij mijn eigen oma zie ik het dus wel gebeuren. Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken eigenlijk. Hoe kan ik die laatste 2 kilo toch eraf laten gaan, maar dan zonder dat het ten kosten van haar gedrag gaat? Of is het voor haar leeftijd wel prima om iets meer te wegen?
Mijn dierenarts vindt haar overigens prima zo, maar de berichten die ik hier vaak lees ga ik toch wel weer twijfelen.
Zo was zij 2 jaar terug dus met 12 jaar;

Luna nu: