Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Te dik op oudere leeftijd. Vraagje..

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Te dik op oudere leeftijd. Vraagje..

Ongelezen bericht door Sulluna »

Oké, ik heb even een vraagje. Het gaat om Luna, die alweer bijna haar 14e verjaardag mag vieren.
Nu zij ouder wordt, merk ik tijdens de wandelingen dat zij minder speelt. Zij loopt nog met gemak 10km op een vlot tempo mee hoor, maar het kilometers rennen en spelen met honden doet zij niet meer.

Nu was zij altijd rond de 30 kilo. Een mooi slank lichaam, met een brede borstkas. Gespierd en gezond.

Nu werd zij dus wat dikker. Dat viel mij op, mensen die haar kennen en de dierenarts. De weegschaal gaf het ook aan, 34,5 kilo. Begon een beetje in de zomer op te vallen. Bij de jaarlijkse check even alles na laten kijken, ( schildklier o.a.) en dat was allemaal goed. Medisch gezien geen reden om dikker te worden dus.
Prima, dan maar op dieet. Minderen in snoepjes en een kwart minder voer.
Na 4 weken, woog zij zo'n 32,5 kilo. Daarna, bleef zij steken op dat gewicht.
Ik ben toen nog iets minder gaan voeren en beter letten op het geven van koek. Maar ik merkte dat zij het daar niet goed op deed, zij werd wat snauwerig, ging erg bedelen en begon buiten alles wat eetbaar was op te vreten. Dat is niet hoe Luna is ik herkende mijn eigen hond amper, dus gewoon weer gezet op dat 3 kwart voer. ( waar zij eerder dus op afviel) Zij is nu al 2 maanden stabiel op 32,5 kilo.
Echt sporten is zij natuurlijk te oud voor, maar beweging krijgt zij echt voldoende. Zij is gezond, alle waardes zijn goed en toevallig is zij een tijdje terug op de foto gezet en die was uitmuntend. De dierenarts zei zelfs uniek, alsof hij naar de botten van een jonge hond keek. Geen spatje artrose.

Maar goed. Zij is nog wel wat te dik. Voor het mooie mag er echt nog wel 2 kilo af.
Het voer wat zij krijgt ( vers vlees) krijgt zij al jaren en dat wil ik niet veranderen. ( in de zin van, overstappen op iets anders)

Ik zit dus een beetje in een dubio. Hier op het forum lees ik dat hond met overgewicht echt uit den boze is.. Maar bij mijn eigen oma zie ik het dus wel gebeuren. Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken eigenlijk. Hoe kan ik die laatste 2 kilo toch eraf laten gaan, maar dan zonder dat het ten kosten van haar gedrag gaat? Of is het voor haar leeftijd wel prima om iets meer te wegen?
Mijn dierenarts vindt haar overigens prima zo, maar de berichten die ik hier vaak lees ga ik toch wel weer twijfelen.

Zo was zij 2 jaar terug dus met 12 jaar;
Afbeelding

Luna nu:
Afbeelding
Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Te dik op oudere leeftijd. Vraagje..

Ongelezen bericht door Hylos »

Als ik heel eerlijk mag zijn vind ik oma er hartstikke goed uit zien! Denk dat je op die leeftijd wel "van de mooi" af mag stappen.
Ze oogt niet dik vind ik en het zal zo hoe dan ook niet voor problemen gaan zorgen.
Afbeelding
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ze is bijna 14... Als ze niet met minder wil, dan maar 2 kilo te veel voor het mooie. Ze is niet moddervet ;)
anniek16
Zeer actief
Mijn ras(sen): Epagneul Nain Continental Papillon - Vlinderhondje

Ongelezen bericht door anniek16 »

Ik zou haar mooi zo laten, de dame is bijna 14 en kan best wat reserves gebruiken denk ik dan maar. Het is natuurlijk geen jonge hond meer met bijbehorend strak lijntje.
Zo laten en niet zwaarder laten worden ;)
~Anniek
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Beetje extra gewicht is niet raar bij een oudere hond. Ik vind haar op die tweede foto zeker niet dik tonen. Ze heeft nog netjes een duidelijke taille. Ik zou dus gewoon doen wat je nu doet
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik ben geen voorstander van dikke honden, het geeft een onnodige belasting van de gewrichten.
Maar ik vind Luna niet echt dik om te zien. Ze zit ook nog goed in de spieren dus dat scheelt.
Een klein beetje reserve is niet verkeerd (mocht ze bv een virusje oplopen)
Mocht je er toch nog wat kg's af willen
zou je kunnen kijken of je wat groente kan geven als vulling als je haar voer of koek mindert.
Je kan ook beloning kleiner maken en magere tussendoortjes geven.
Ander voer wat minder vet is, is ook nog een optie
Laatst gewijzigd door Brindlecardi op 08 feb 2016 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Pino01 »

Ik zou haar zo houden. ik vind haar er mooi uitzien.
Sulluna
Zeer actief

Nou, ze is wel echt wat te dik hoor. Maar ik hoor zo vaak dat dat slecht is, ook op oudere leeftijd.. En ik wil echt het beste voor haar.. Dus ik ga dan echt twijfelen, waar ik goed aan doe..
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik vind haar er prima uit zien en op oudere leeftijd zou ik een beetje spek extra niet zo erg vinden. Hebben ze net iets meer om bij te zetten mocht het nodig zijn.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Xena weegt ook wat meer dan vroeger. Is ook logisch als je niet zoveel meer beweegt. Nog minder eten is geen optie dan krijgt ze amper nog iets... op deze leeftijd vind ik t wel gescheten hoor wat reserves voor als t nodig zou zijn.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Tama van mij is ook iets te dik. Tenminste dat vind ik, de dierenarts zei dat het nog net niet te dik is.

Ze krijgt van alle drie het minst te eten, maar dat maakt niks uit.

Ik vind het wel best. Ik ga haar niet op dieet zetten, eten is nog het enige wat ze leuk vindt.

Nou ja, als ze een goede dag heeft vindt ze naar buiten gaan ook nog leuk. Maar die goede dagen worden wel minder.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Mijn Lady was ook altijd 29-30 Kg, lekker rennen en veel wandelen.
Vanaf haar 11de ging het tempo lager en werd ze ook dikker van +/- 11,5 tot haar 13de was ze ook 32,5 KG. Ik gaf ook minder voer maar die 32,5 daar bleef het op.
Ik denk ook doordat ze niet meer zoveel rennen en spelen dat het allemaal een beetje meer gaat "hangen", de spieren zijn er niet meer voldoende om het netjes bij elkaar te houden :F:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Als ze echt chagrijnig wordt van minder eten en dan constant honger heeft, zou ik het zo laten. Ik denk dat haar kwaliteit van leven er dan veel meer op achteruit zou gaan dan dat kilootje te veel een verschil gaat maken.
Ik vind haar er voor een hond van 14 bijzonder goed uitzien en iets voller dan twee jaar geleden is nog niet meteen echt te dik (dusdanig dat het voor gezondheidsproblemen gaat zorgen). Zeker omdat je weet dat ze helemaal geen artrose of klachten aan de gewrichten heeft. 1 of 2 kilo's extra zorgen heus niet meteen voor problemen.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik vind haar prachtig voor dr leeftijd! Haar gestel is goed, dus die 2 kilo maakt denk ik geen donder uit. Ik heb zelf liever wat reserve op mijn honden.
Een beetje spek op de botten doet weinig verkeerd.
Afbeelding
ChantalTY
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Contacteer:

Ongelezen bericht door ChantalTY »

Is zij 14?! :O:

Nou zoals ik haar zag op het Erkemeder strand was ze echt prima hoor. En nu hoor ik dat ze 14 is!! Ik dacht misschien 8 ofzo :LOL:
Afbeelding

Groetjes Chantal, Yara en Lucy!

Dag lieve Tyke.. Ren maar fijn met je bal

http://www.hawbucks.nl
Sulluna
Zeer actief

ChantalTY schreef:Is zij 14?! :O:

Nou zoals ik haar zag op het Erkemeder strand was ze echt prima hoor. En nu hoor ik dat ze 14 is!! Ik dacht misschien 8 ofzo :LOL:
Bedankt voor het compliment haha. Haar geboortedatum is niet bekend, dus ik houd haar chipdatum aan als geboortedatum. Dus zij is minimaal bijna 14 ja.. :)

Ze is ook nog heel fit hoor! Springt en rent nog even soepel als een jjonge hond. Ze heeft alleen een grijze kop en amper tanden nog haha! Oh en ze is zo incontinent als de pest. Verder, is zij nog piepjong.
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Beter zo terwijl jij weet wat ze krijgt als dat gevreet en gebedel buiten de deur zonder dat je er controle over hebt. Ze ziet er puik uit hoor, oude mensenlijven gaan er ook anders uitzien. Taille verdwijnt, tieten ook maar dan richting de navel en de meeste dames op leeftijd hoef je niet om 10 kilometer te sturen.
AfbeeldingAfbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja op die leeftijd krijg je wel dat het wat uitzakt en het gewicht vaak wel wat afneemt. Spiermassa neemt af en er komt wat vet voor terug. Ik zou mij op deze leeftijd daar niet te veel zorgen over maken. Overgewicht is niet gezond, maar ze heeft niet meteen (Extreem) overgewicht dat het een risico voor haar gezondheid is.
Afbeelding
Ginny88
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border collie x ?
Rottweiler x berner sennen
Zwarte herder x ?
Newfoundlander
Mini border collie?
Mini Toller?
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Ginny88 »

Knappe Luna :) ze ziet er zo goed uit voor haar leeftijd! Het was een tijdje geleden wel wat te veel van t goeie geloof ik ;) , maar op deze foto ziet ze er heel mooi uit. 2 kilo 'te veel' moet kunnen op haar leeftijd vind ik zelf.
Life is better with dogs :D
Afbeelding
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Ze ziet er prima uit. Ik denk dat je op deze leeftijd een hond niet meer super strak krijgt. Als ze geen artrose heeft dan zou je de beweging nog iets op kunnen voeren maar of ze daar veel dunner van wordt betwijfel ik. Dus eerlijk gezegd vind ik dat ze er (heel) goed uit ziet en ik zou me er niet druk om maken zolang ze lekker fit is.
Afbeelding
Kangal

Ongelezen bericht door Kangal »

Mijn kangal zou heel België willen en kunnen wandelen op een vlotte tempo maar ik probeer ervoor te zorgen dat hij zich kan aanpassen aan mijn systeem en gelukkig gaat alles goed, ik raad je aan om jouw eigen systeem toe te passen en niet die van een hond
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Kangal schreef:Mijn kangal zou heel België willen en kunnen wandelen op een vlotte tempo maar ik probeer ervoor te zorgen dat hij zich kan aanpassen aan mijn systeem en gelukkig gaat alles goed, ik raad je aan om jouw eigen systeem toe te passen en niet die van een hond

Kun je je onzin beperken tot je eigen topics? Bedankt!
dagmar88
Zeer actief

:ok: Ze ziet er goed uit hoor, te dik is ze niet, beetje spekkig.
Charlie is met bijna 7 ook al niet meer retestrak.
Je zou nog kvv van magere diersoorten kunnen voeren en gedroogde long geven in plaats van koek.
Nikkielvis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie

Ongelezen bericht door Nikkielvis »

Ik vind Luna er prima uitzien zo. Mijn teckel werdt ook wat dikker toen ze ouder werdt maar wat reserves zoals al eerder werd gezegd kan zeker geen kwaad. Je doet genoeg met haar om haar fit te houden dus ik zelf zou me er niet te druk om maken.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Frolic schreef:Ik vind haar op de eerste foto ook mooier, maar dat wil niet zeggen dat het nu helemaal mis is hoor.
Ze is voor haar type wat aan de mollige kant, maar haar leeftijd in acht genomen denk ik dat er helemaal niks mis mee is.
Ik zou het zelf ook zo laten, zeker als het haar plezier vergalt als je wat strenger bent met eten.
Ik kan me ook niet echt voorstellen dat die twee kilo extra voor haar zoveel te zwaar is dat ze ermee in de problemen komt.
Precies mijn gedachte, scheelt mij weer typen. :wink:
Sulluna
Zeer actief

dagmar88 schreef::ok: Ze ziet er goed uit hoor, te dik is ze niet, beetje spekkig.
Je zou nog kvv van magere diersoorten kunnen voeren en gedroogde long geven in plaats van koek.
Ik geef nu gedroogde kip als koek, is long dan beter? Of maakt dat geen verschil? Zo'n kleine aanpassing, is opzich natuurlijk prima te doen.
Sulluna
Zeer actief

Bedankt allemaal voor de reacties :) Stelt mij wel gerust, dat jullie het wel mee vinden vallen. Ik zorg natuurlijk dat zij niet dikker wordt dan dit.
Wat ik dus vooral merk is dat het laatste stukje van haar buik hangt, dus waar haar laatste tepels zitten. Dat is een soort los vel geworden ofzo. Als zij dus zit, hangt dat naar beneden.. Geen gezicht ( aaah haha) maar dat is denk net die 2 kilo te veel.
dagmar88
Zeer actief

Sulluna schreef:
dagmar88 schreef::ok: Ze ziet er goed uit hoor, te dik is ze niet, beetje spekkig.
Ik geef nu gedroogde kip als koek, is long dan beter? Of maakt dat geen verschil? Zo'n kleine aanpassing, is opzich natuurlijk prima te doen.
Zal dan vast geen slok op een borrel schelen.
Long heeft heel weinig voedingswaarde en de veel honden doen er gedroogd een moord voor.

Krijgt ze pens?
Sulluna
Zeer actief

Vroeger kreeg zij harde pensstaafjes, maar dat lukt haar niet zo goed meer. ( zijn wat tanden uitgevallen haha) dus zij krijgt wel eens pens compleet voer. Maar niet vaak eigenlijk, zou wel wat meer mogen.
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Sulluna schreef:Wat ik dus vooral merk is dat het laatste stukje van haar buik hangt, dus waar haar laatste tepels zitten.
Ja maar dat is dus gewoon de oude dag. Bij Thijs waren zijn heupen en rug opeens zo knokig en had hij een bol hangbuikje. Nou, gewoon een bierpensje. Voor de zekerheid nog na laten kijken maar er was niets ernstigs aan de hand, 't was gewoon allemaal naar onderen gezakt.
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”