Afgelopen dinsdag kwam ik thuis uit m'n werk, Jannie was even vrolijk als altijd.
Ik begroet haar, loop verder om m'n jas uit te trekken en m'n tas weg te zetten, en ik draai me om en ze staat als een timide hondje met haar kop naar beneden in de woonkamer.
Ik roep haar bij me, ze kwam wel maar liep heel voorzichtig.
Heb haar mee naar buiten genomen daar heeft ze geplast en weer naar binnen.
Daar bleef ze maar staan, na 10 min ging ze bij de voordeur liggen en zwaar liggen ademen en ik zag haar buik samentrekken, hoorde haar ook echt kreunen.
Ik dacht meteen aan een maagkanteling, heb de da gebeld en we konden meteen komen.
Daar aangekomen zag ik al dat ze zich wat beter voelde, de da heeft haar onderzocht en zodra ze bij haar buik kwam liet Jannie duidelijk merken dat ze dat niet prettig vond.
Toen ze naar haar buik ging luisteren hoorde ze haar darmen vreselijk te keer gaan, dus waarschijnlijk zat er een hoop diarree aan te komen.
Toen we de praktijk verlieten was ze weer de oude.
Gisteravond rond half 11 is ze nog lekker buiten geweest, er was niks aan de hand.
Is daarna op de bank gaan liggen en na 10 min stapte ze van de bank en we zagen gelijk dat het weer mis was, weer met haar kop naar beneden staan en al snel ging ze op haar zij liggen.
Weer zwaar ademen en je zag dat ze pijn had want ze trok die buik weer samen.
Op een gegeven moment wilde ze opstaan en gaan lopen maar ze kon niet op haar poten staan, heb toen meteen de da gebeld.
Daar aangekomen zei de da al gelijk dat ze "blauw" zag, ze voelde ook koud aan, ze was duidelijk in shock.
Hij heeft haar onderzocht, foto's gemaakt, een echo om te zien of ze niet inwendig bloedde.
Niks te zien, op foto's en echo niet.
Bloed afgenomen daar kwamen ook geen afwijkende waardes uit, ja haar nierwaardes waren iets te hoog maar niet schrikbarend en waarschijnlijk gewoon iets wat bij haar leeftijd hoort.
Ze was er zo slecht aan toe dat ze moest blijven.'
Net gebeld met de da en ze is voor 90% weer de oude, heeft gepoept en geplast, ontlasting was een beetje vlaai achtig.
Maar hij staat nog steeds voor een raadsel, straks wordt een nog een uitgebreide echo gemaakt van haar buik, urine wordt nog onderzocht om te kijken of daar iets uitkomt.
Het enige wat hij nog kon bedenken is dat ze slecht reageerd op haar voer en een heftige koliek aanval heeft gehad waardoor ze door de hevige pijn in een shock is geraakt.
Nu staat Jannie al jaren op smuldier, is er bij iemand bekent of ze daar de samenstelling van veranderd hebben?
We moeten nog de echo afwachten maar als daar niks uitkomt staan we toch wel voor een raadsel