Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Welk ras is dit?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Welk ras is dit?
Ik gok op mollige Tsjechoslowaakse wolfhonden.
Laatst gewijzigd door -Saskia- op 23 nov 2015 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nou, volgens mij dus geen Saarloos, want er klopt iets niet. Alleen kan ik er de vinger niet opleggen.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik vind dat hoofd van die ene die aan Vriend snuffelt niet heel Saarloos-erig (is dat een woord?
).
Ik gok Tamaskan.

Ik gok Tamaskan.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
- Aantal honden: 2
We trainen wel eens met Saarlozen, deze zijn net anders idd.
Deze zijn breder, vooral de borst/schouder lijn loopt anders heb ik het idee. De hoofden zijn ook wat langer en smaller bij een Saarloos met langere oren.
Maar de foto's kunnen vertekenen natuurlijk
Deze zijn breder, vooral de borst/schouder lijn loopt anders heb ik het idee. De hoofden zijn ook wat langer en smaller bij een Saarloos met langere oren.
Maar de foto's kunnen vertekenen natuurlijk

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, ze zijn te grof voor Saarlozen, dat zijn meer langbenen.sirene schreef:Het lijken mij Tsjechen.
Ik denk ook Tsjechen. Die zijn sowieso wat aanweziger trouwens, dus dat zou wel kloppen.
- Van
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder, Tamaskan, Turkse Vans
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
die koppen vind ik duidelijk tsjechen.. je moet maar eens wat fotos zoeken, die hebben wel een typische uitstraling vind ik altijd. Heel anders dan saarlozen
- Van
- Zeer actief
- Contacteer:
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
ok, had ik fout gegokt dusVan schreef:dit zijn tsjechen
- Van
- Zeer actief
- Contacteer:
- Hamilton
- Zeer actief
Marxdorfer wolfshond? idd de x tussen Saarloos en witte herder
kijk maar eens op afbeeldingen, komt dat beter overeen?
kijk maar eens op afbeeldingen, komt dat beter overeen?
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Saarlozen hebben idd een zachtere uitdrukking. Volgens mij met name door de oorstand. Die is bij de Tsjech veel rechterop waardoor ze er wat pinniger uitzien.
Nou, voor de leek echt welVan schreef:kop, bouw, aftekening
zoveel lijken ze niet op elkaar

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Het lijken mij vadsige Tsjechen
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Een voormalig tsjechoslowaaks onderonsje dus 

Ah! Als je het zo stelt met foto's is het veel duidelijker jaCleva schreef:(...)

-
- Zeer actief
Wat een vervelende honden zeg! Lijken mij ook Tsjechen en ik zou er ook geen trek in hebben als ze zo kwamen. 

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, de Saarlozen zijn fokzuiver wildkleur hoor. Alleen hebben ze inderdaad wat meer contrast.Cleva schreef:Daarnaast is de kleur van een saarloos heel vaak minder de wildkleur. Er is wat meer contrast tussen de lichte en donkere delen van de vacht.
In die Tsjechen zit een ander wolftype en die is donkerder. Dat hebben Tsjechen ook.
Maar het verschil is minimaal.
Ik heb nog nooit bosbruine of witte Tsjechen gezien trouwens.
-
- Zeer actief
Ik denk dat Marjoleine bedoelt dat de Saarloos in slechts 1 variant te vinden is. Wildkleur in verschillende tinten. Dus wildkleur al dan niet meer of minder verdund. Elke saarloos heeft nl dezelfde vachtkleuren en aftekening. Alleen hebben ze dus het gen voor verdunning en het geen voor bruin. In de Tamaskan is dat heel anders. Daar is bv ook witte aftekening, wit, bont en zwart toegestaan. Nu kan zwart wel over wildkleur heen zitten natuurlijk.
Dus ik denk dat de Saarloos en de Tjech juist veel minder variatie in vacht hebben dan de Tamaskan. Die laatste heeft eigenlijk alles wat een husky kan hebben. Ware het niet dat de Tamaskan van nu steeds meer een Tjech of Saarloos wordt door inkruisen. Vroegah, slechts 10 jaar geleden, waren Tamaskans veel meer poolhonden dan wolfhonden.
Kijk, dit is een nest Tamaskans. Je ziet in elk geval dat ze veel aftekening kunnen hebben.

Dus ik denk dat de Saarloos en de Tjech juist veel minder variatie in vacht hebben dan de Tamaskan. Die laatste heeft eigenlijk alles wat een husky kan hebben. Ware het niet dat de Tamaskan van nu steeds meer een Tjech of Saarloos wordt door inkruisen. Vroegah, slechts 10 jaar geleden, waren Tamaskans veel meer poolhonden dan wolfhonden.
Kijk, dit is een nest Tamaskans. Je ziet in elk geval dat ze veel aftekening kunnen hebben.

-
- Zeer actief
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ghehehe, jij moet eens naar een lezing van mij komenCleva schreef:Is dat zo?
Dit is uit de standaard:
Hoe bedoel jij het?De Saarlooswolfhond is een krachtig, harmonieus gebouwde hond. Zijn uiterlijk, lichaamsbouw, gangwerk en beharing doen denken aan die van een wolf. De Saarlooswolfhond komt het meest voor in de kleuren wolfsgrauw en bosbruin. Heel sporadisch komt de kleur crème-wit en wit voor.

Ik ram het erin: er zijn kleuren, er zijn patronen en er is aftekening.
Patronen zijn er in alle kleuren, aftekeningen zijn er in alle kleuren en in alle patronen.
Ik bedoel inderdaad dat alle Saarlozen wolfsgrauw zijn, en dat is een patroon.
Verder zijn ze er in twee kleuren, zwart en bruin. Wolfsgrauw zwart noemen ze wolfsgrauw. Wolfsgrauw bruin noemen ze bosbruin.
En dan is er recessief geel, maar die hebben natuurlijk nog steeds een patroon, al zie je dat niet. En een kleur, en die zie je ook niet.
Die zijn dus nog steeds ofwel zwart, ofwel bruin, en altijd wolfsgrauw.
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik vind ze ook wel wat weghebben van de American Indian Dog die ik hier vaak zie. Er hebben hier echter eerder meer AID's gelopen en die waren allemaal totaal verschillend van elkaar, zowel qua uiterlijk als qua gedrag.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, de patronen van A, dat geeft gevarieerde kleur in de haren zelf en vaste patronen in de vacht, sable, wolfsgrauw en tanpoint zijn dat.Cleva schreef:Ik snap wat je bedoelt. Ik had alleen niet door dat wildkleur hetzelfde is wat ik agouti noem (ik heb het bij ratten geleerd.)
Zwarte of bruine haarpunten is dus wolfsgrauw en een enkelkleurige haar is dan recessief geel?
Is dat recessief geel dan ee?
Kenmerk van recessief geel, ee dus inderdaad, is dat er nooit eumelanine in de vacht zit.
- Van
- Zeer actief
- Contacteer:
wit, bont en zwart is niet toegestaan bij de tamaskan(niet toegestaan betekend natuurlijk niet dat het niet voorkomt), ook witte aftekeningen zijn eigenlijk niet de bedoeling.laeken schreef:Ik denk dat Marjoleine bedoelt dat de Saarloos in slechts 1 variant te vinden is. Wildkleur in verschillende tinten. Dus wildkleur al dan niet meer of minder verdund. Elke saarloos heeft nl dezelfde vachtkleuren en aftekening. Alleen hebben ze dus het gen voor verdunning en het geen voor bruin. In de Tamaskan is dat heel anders. Daar is bv ook witte aftekening, wit, bont en zwart toegestaan. Nu kan zwart wel over wildkleur heen zitten natuurlijk.
Bij de tamaskan is alleen wolfsgrauw en black/tan(zwartgrauw) toegestaan.
dat nest wat je hier laat zien is een F1 nest, de vader hiervan is een outcross(husky) en daar komen die grote witte aftekeningen vandaan. Al zie je het ook wel bij tamXtam nesten maar bij de outcross nesten is de kans op kleurfoutjes nou eenmaal groter en dat is niet erg

-
- Zeer actief
Ze noemen het wel tamaskans. Net zoals de F1 uit wolfshond X tamaskan. Ik vind het prima om zo te fokken alleen moet je dan niet meteen op kleur gaan selecteren. De tamaskan komt nu eenmaal uit poolhonden. Ik zou zeggen pak die kleuren.
- Van
- Zeer actief
- Contacteer:
het zijn ook 1e generatie tamaskans 
en de kleuren zijn ook niet erg, er mag vaak ook gewoon mee gefokt worden maar het uiteindelijke doel is een hond die op een wolf lijkt en wolven zijn nou eenmaal niet bont

en de kleuren zijn ook niet erg, er mag vaak ook gewoon mee gefokt worden maar het uiteindelijke doel is een hond die op een wolf lijkt en wolven zijn nou eenmaal niet bont