Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voldoen aan ras/kruising verwachtingen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Voldoen aan ras/kruising verwachtingen

Ongelezen bericht door wolvster »

Voldoet jouw hond aan de verwachtingen die er zijn bij zijn ras of kruising?
Bijvoorbeeld: Van molossers wordt gezegd dat ze liever lui dan moe zijn. Of van labradors dat ze goeiige vreetzakken zijn.

Ik zat namelijk zo eens te denken over Murdock. Voor ik hem in huis nam had ik heel veel informatie opgezocht over Airedale terriers.
Zo las ik bijvoorbeeld dat ze eigenwijs zijn, niet makkelijk zijn met andere honden, hyperactief zijn en moeilijk opvoedbaar.

Vooralsnog blijkt alleen het 'eigenwijs' redelijk te kloppen. Hij heeft zijn kop wel eens verkeerd staan en doet dan gewoon waar hij zin in heeft.

Hij is (nog?) heel erg sociaal met andere honden, zowel reuen, teven als castraten. Hij stuift er in eerste instantie op af, maar remt dan af en gaat netjes met een boogje naar de (vreemde) hond toe.
Hij is druk, maar niet vervelend druk of hyperactief. Hij vindt het heerlijk om te luieren.
Moeilijk opvoedbaar is hij ook niet. Je moet wel even de juiste knoppen vinden (speeltjes in dit geval) en hij doet alles voor je.

Oh ja, en ze vertelden me dat hij driehoekige tiporen moest hebben... :wink: :LOL:

Hoe is dat bij jullie honden?
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Voldoen aan ras/kruising verwachtingen

Ongelezen bericht door Machie »

Ja, alle 3 :)
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco is niet zo kefferig en waaks als waarvoor gewaarschuwd werd, maar dat heeft toch ook voor een belangrijk deel te maken met het feit dat we dat vanaf het begin hebben ontmoedigd. Hij is wel zo levendig en alert als zou moeten, vriendelijk, zacht van karakter, kan eigenlijk met alle soorten dieren wel, allemansvriend. Intelligent, gevoelig, grote will to please, dol op lange wandelingen los van de lijn. Dus ja, Elco voldoet eigenlijk helemaal aan de verwachtingen wat mij betreft. En dat z'n uiterlijk dan ook nog behoorlijk volgens de standaard is, is leuk meegenomen ;)
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Elco is niet zo kefferig en waaks als waarvoor gewaarschuwd werd, maar dat heeft toch ook voor een belangrijk deel te maken met het feit dat we dat vanaf het begin hebben ontmoedigd. Hij is wel zo levendig en alert als zou moeten, vriendelijk, zacht van karakter, kan eigenlijk met alle soorten dieren wel, allemansvriend. Intelligent, gevoelig, grote will to please, dol op lange wandelingen los van de lijn. Dus ja, Elco voldoet eigenlijk helemaal aan de verwachtingen wat mij betreft. En dat z'n uiterlijk dan ook nog behoorlijk volgens de standaard is, is leuk meegenomen ;)
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Bestond dit topic niet al? Hoe dan ook; nee, niet echt. Izzy is teergevoelig en onzeker en heeft een medium energy-drive op z'n bést. Niks zelfverzekerde, high-energy doordouwer. Ze is dan wel weer heel baas-gericht en ze heeft de looks van een Stafford. Maar voor de rest...meuh.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Lemuria schreef:Bestond dit topic niet al? Hoe dan ook; nee, niet echt. Izzy is teergevoelig en onzeker en heeft een medium energy-drive op z'n bést. Niks zelfverzekerde, high-energy doordouwer. Ze is dan wel weer heel baas-gericht en ze heeft de looks van een Stafford. Maar voor de rest...meuh.

Ja :wink: http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 2&t=303324

Finn voldoet eigenlijk aan geen van mijn verwachtingen als ex-straathond. Misschien omdat ik me op het ergste had voorbereid, maar hij is super makkelijk :D
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ondanks dat ze alle drie heel anders zijn vind ik ze wel allemaal voldoen aan het rasbeeld.
Dit staat in de rasstandaard over het temperament:

"De Toller is een zeer intelligent, gemakkelijk te trainen hond met een groot uithoudingsvermogen. Hij is een sterke en kundige zwemmer en een natuurlijke en vasthoudende apporteur op land zowel als uit water, zichzelf opmakend voor snelle actie als maar de kleinste indicatie gegeven wordt dat apporteren verwacht wordt. Zijn sterke wil om te apporteren en zijn speelsheid zijn essentieel voor zijn "Tolling" eigenschap. Liefdevol en speels voor zijn familie, kan hij gereserveerd zijn naar vreemden zonder agressief of overdreven verlegen te zijn. Agressie wordt niet getolereerd. "

Die energie, liefde voor water en wil om te apporteren delen ze allemaal wel :wink: Nilo en Bizzy zijn iets socialer naar vreemden, Coda voldoet in dat opzicht het meest aan de standaard denk ik. Als ze je niet kent besta je ook niet :pffff:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Wat heel duidelijk in Lotje is, is de terughoudendheid. Mensen die ze niet vaak ziet, zal ze altijd even terug stappen, maar zo gauw ze merkt dat het goed volk is en dat is met een paar minuutjes is alles ok. Hetzelfde bij honden, het is altijd even de kat uit de boom kijken, behalve bij vriendje Prins. Dit is echt het tegenovergestelde van mijn vorige Tibetaan, daar zei ik altijd van dat ze vergeten was te lezen dat ze terughoudend moest zijn. Die vond alles en iedereen heel erg leuk.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Kiki voldoet er helemaal aan: zacht,aanhankelijk, wil iets voor je doen maar na 3 keer dezelfde oefening goed gedaan te hebben komt die middelvinger omhoog en zegt ze " daar ligt ie, je hebt hem er zelf heen gegooid dus haal hem ook maar op". Dan moet je van goeden huize komen om haar zover te krijgen dat ze het toch weer doet.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

veertje schreef:
Lemuria schreef:Bestond dit topic niet al? Hoe dan ook; nee, niet echt. Izzy is teergevoelig en onzeker en heeft een medium energy-drive op z'n bést. Niks zelfverzekerde, high-energy doordouwer. Ze is dan wel weer heel baas-gericht en ze heeft de looks van een Stafford. Maar voor de rest...meuh.

Finn voldoet eigenlijk aan geen van mijn verwachtingen als ex-straathond. Misschien omdat ik me op het ergste had voorbereid, maar hij is super makkelijk :D
Oeps! Sorry gemist, maar bedankt voor de antwoorden :)
MirjamV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door MirjamV »

"Van oorsprong is de Boerenfox een echte boerderijhond, die het erf van de boer bewaakt en alarm slaat wanneer er vreemden het erf naderen. De boerenfox is berucht om zijn ratten – , muizen – en mollenvangers kwaliteiten. Boerenfoxen zijn zeer intelligente, zelfstandige, dominante, maar vooral speelse honden. Boerenfoxen zijn trouw aan de baas, maar hierdoor soms wat eenkennig. In en rond om het huis zijn het goede waakhonden, waarbij ze hun geblaf als alarm gebruiken"

Klopt precies! Vooral het jachtinstinct, hij is een echte jager en trekt tijdens een wandeling zo de mollen de grond uit ;) Onze vorige Boerenfox paste ook in dit plaatje maar die had totaal geen jachtinstinct. Dat was eigenlijk ook wel weer prettig eigenlijk.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

wolvster schreef:
veertje schreef:

Oeps! Sorry gemist, maar bedankt voor de antwoorden :)
Daar heb ik niet gereageerd omdat Elco dus juist wél voldoet aan de rasstandaard. De titel van dit topic nodigt wat mij betreft meer uit tot reageren dan die van het andere topic
mirriejj
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie, kruising, middenslag keeshond

Ongelezen bericht door mirriejj »

Ik heb maanden in de waan gezeten dat Juna een redelijk klein hondje zou blijven (ex straathond) Haar zusje is inderdaad klein gebleven, Juna heeft de 55 cm aangetikt :goeie:
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Gimmick voldoet aan de rasbeschrijving.
200% drive, zelfverzekerd en atletisch

Gentle ook,
Stront eigenwijs, jager ten top, erg vocaal, wantrouwend naar vreemden, enorme clown
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ja. De Hava's zijn altijd vrolijk, Willemijn is soms kort voor de kop maar ook zelfstandig. Voor een Stabij is ze nu erg braaf trouwens.
De wetters hebben suikerhartjes, 2 decibel stemverheffing is genoeg om ze onder de indruk te krijgen maar naar de rest van de wereld zijn ze betonblokken waar je niet langs komt tenzij ik dat goed vind.
Verder zijn ze zelfstandig en volhardend, precies zoals dat hoort.

wolvster schreef:Voor ik hem in huis nam had ik heel veel informatie opgezocht over Airedale terriers.
Zo las ik bijvoorbeeld dat ze eigenwijs zijn, niet makkelijk zijn met andere honden, hyperactief zijn en moeilijk opvoedbaar.
Ik heb me ook in Airedales verdiept in het kader van de outcross, en hij staat op plek 1 voor een volgend outcross-nest (mits we een geschikte reu kunnen vinden).
Is het niet gewoon zo dat ze vooral zelfstandig zijn? En veel energie hebben? En enorm volhardend?
Dat viel me op bij mijn onderzoek indertijd, dat ze die trekken overeenkomstig met de wetters lijken te hebben. Ja, en dat ze oorspronkelijk otterjagers waren.
Je kunt volhardend moeilijk opvoedbaar noemen maar als je insteek positief is, vertaalt het zich andrs. ik vind deze insteek best negatief eerlijk gezegd.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Marjoleine schreef:
wolvster schreef:Voor ik hem in huis nam had ik heel veel informatie opgezocht over Airedale terriers.
Ik heb me ook in Airedales verdiept in het kader van de outcross, en hij staat op plek 1 voor een volgend outcross-nest (mits we een geschikte reu kunnen vinden).
Is het niet gewoon zo dat ze vooral zelfstandig zijn? En veel energie hebben? En enorm volhardend?
Dat viel me op bij mijn onderzoek indertijd, dat ze die trekken overeenkomstig met de wetters lijken te hebben. Ja, en dat ze oorspronkelijk otterjagers waren.
Je kunt volhardend moeilijk opvoedbaar noemen maar als je insteek positief is, vertaalt het zich andrs. ik vind deze insteek best negatief eerlijk gezegd.
Het is ook maar net wat je als moeilijk ervaart natuurlijk.
Ik waarschuw er bij de Toller ook altijd voor dat mensen hun handen vol gaan hebben aan die hond, en het zeker de eerste twee a drie jaar best lastig kan zijn. Nu is Coda's zoon naar een stel gegaan die zo'n beetje leven voor de hondensport. Hij doet naast de gewone puppycursus en gehoorzaamheid dan ook puppyjachttraining pre-agility en zo nu en dan een workshop en zij vinden het de makkelijkste hond die ze ooit hebben gehad :mrgreen: Maar ze hadden zich dan ook erg goed voorbereid en bieden die hond precies wat hij nodig heeft.
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Ja. De Hava's zijn altijd vrolijk, Willemijn is soms kort voor de kop maar ook zelfstandig. Voor een Stabij is ze nu erg braaf trouwens.
De wetters hebben suikerhartjes, 2 decibel stemverheffing is genoeg om ze onder de indruk te krijgen maar naar de rest van de wereld zijn ze betonblokken waar je niet langs komt tenzij ik dat goed vind.
Verder zijn ze zelfstandig en volhardend, precies zoals dat hoort.

Klopt hoor! Maar mensen vonden het nodig mij te waarschuwen voor het karakter van een Airedale :hmmm: . Zelf heb ik het inderdaad als positieve eigenschappen bekeken, als ik het negatief had gezien was ik nooit begonnen aan een Airedale natuurlijk :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

wolvster schreef:Klopt hoor! Maar mensen vonden het nodig mij te waarschuwen voor het karakter van een Airedale :hmmm: . Zelf heb ik het inderdaad als positieve eigenschappen bekeken, als ik het negatief had gezien was ik nooit begonnen aan een Airedale natuurlijk :wink:
Ik vind ze leuk :)

Ik was er ook blij mee dat ze gekozen zijn, ik hoop dat ik een goeie kan vinden.

Afbeelding

wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
wolvster schreef:Klopt hoor! Maar mensen vonden het nodig mij te waarschuwen voor het karakter van een Airedale :hmmm: . Zelf heb ik het inderdaad als positieve eigenschappen bekeken, als ik het negatief had gezien was ik nooit begonnen aan een Airedale natuurlijk :wink:
Ik vind ze leuk :)

Ik was er ook blij mee dat ze gekozen zijn, ik hoop dat ik een goeie kan vinden.
:ok: Off-topic: waar moet een voor outcross geschikte reu eigenlijk aan voldoen?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

wolvster schreef:
Marjoleine schreef:Ik was er ook blij mee dat ze gekozen zijn, ik hoop dat ik een goeie kan vinden.
:ok: Off-topic: waar moet een voor outcross geschikte reu eigenlijk aan voldoen?
Hij moet aan de (eigen) fokeisen voldoen en een aantal nesten hebben voortgebracht en van die pups willen we dan ook per nest 2-3 pups met gezondheidsuitslagen hebben. Zodat we weten wat ie vererft.
En dan kijken we niet naar een oortje natuurlijk, het gaat zuiver om gezondheid.

Afbeelding

lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

ten dele.
Kailen de DH is op en top herder, waakzaam, vindt drijven heerlijk. Maar zijn baasgerichtheid beperkt zich tot huis en erf, daarbuiten gaat ie het liefst zijn eigen gang. Heeft ook flink jachtinstinct :ugh:
En hij is dol op andere honden :ok:

Amber de MH is gevoelig, gehoorzaam en zeer baasgericht maar heeft 0,0 hoedersbloed; Alleen haar bal houdt zij scherp in de gaten :mrgreen:
Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
wolvster schreef:
Marjoleine schreef:Ik was er ook blij mee dat ze gekozen zijn, ik hoop dat ik een goeie kan vinden.
Hij moet aan de (eigen) fokeisen voldoen en een aantal nesten hebben voortgebracht en van die pups willen we dan ook per nest 2-3 pups met gezondheidsuitslagen hebben. Zodat we weten wat ie vererft.
En dan kijken we niet naar een oortje natuurlijk, het gaat zuiver om gezondheid.
Duidelijk. Er zijn er vast een paar die daar wel aan voldoen. Devil v. 't Seebosch, Stargus Galileo, Cooper of the Ockenhome en er loopt vast ook wel een goede of Malton rond, om er maar een paar zo uit mijn hoofd te noemen. Succes met de zoektocht!
Ik ben benieuwd!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Tnx, ik ga het zeker melden als we zover zijn!

Afbeelding

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Mayke is wel een echte Stabij. Ze heeft een hoger energie level dan veel stabijs die ik ken, maar als ik met andere stabij eigenaren praat is dat een feest der herkenning. :cheer:

Over de Working Kelpie wordt vaak gezegd dat het een workaholic hond is die niet als huishond te houden is. Dat gaat zeker niet over Kiwi :mrgreen: Maar als ik haar vergelijk met andere Working Kelpies waarvan ik er inmiddels een hoop ken, valt ze zeker niet buiten de boot. En ze is ook geen nederlands aftreksel, want is voor 75% australische import.
Al met al vermoed ik dat ze met die beschrijving wat aan het pessimistische kant van het spectrum zitten, en die ook is overgenomen vanuit Australie waar er over het algemeen minder actief gewandeld en gesport wordt met huishonden als in Nederland. Het is daar niet zeldzaam als een hond maar enkele keren per week de tuin uit komt.

Ik heb twee hondjes waarvan ik kreeg wat ik ervan kon verwachten. De Working Kelpie Council is er alleen erg op gesteld om hun kelpies vooral werkhonden te laten worden en ook te blijven fokken op werkeigenschappen en willen daarbij ook graag ontmoedigen dat ze als huishonden gehouden worden omdat populariteit als huishond op termijn ten kosten kan gaan aan de werkeigenschappen van het ras in het algemeen. Èn natuurlijk om te voorkomen dat honden op de verkeerde plek belanden.
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Rasstandaard erbij gepakt:
Volgzaam, intelligent en met een natuurlijke werkaanleg. Gemoedelijk, vriendelijk en vol zelfvertrouwen.
Ze is het allemaal, alleen vol zelfvertrouwen niet altijd. Ze kijkt wel de kat uit de boom.
Volgzaam váák ook. :tongue:
Laatst gewijzigd door _Leonie op 17 nov 2015 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond

Ongelezen bericht door Jits90 »

Deze robuuste, levendige en waakzame hond is van nature rustig en onafhankelijk. Hij vormt een sterke band met zijn baas en is een aanhankelijke, maar soms jaloerse gezelschapshond. In het bijzonder is de Kees-hond dapper, waakzaam en argwanend tegenover vreemden, en daardoor een uitstekende waakhond. De hond kan agressief ten opzichte van andere honden zijn. Een consequente en geduldige opvoeding is nodig.
Klopt grotendeels. Damy waakt goed, hij blaft op de bel en op onbekenden. Hij kan jaloers doen als ik de katten knuffel, maar daar kan ik hem in corrigeren. Hij is echter een held op sokken. Gisteren had hij nog schrik van een afbeelding op een bestelbusje :O: haha. Agressie heb ik niet gemerkt, hij is eerder onderdanig in contact met andere honden.
Ik heb wel twijfels over de raszuiverheid bij hem als kees. Zijn vacht klopt net niet helemaal met de raskenmerken..
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

De Kelpie is extreem alert, scherp en zeer intelligent, heeft in enige mate aanleg tot volgzaamheid en beschikt over een bijna onuitputtelijke voorraad energie. Verder is hij zeer loyaal en plichtsgetrouw.
Check, op alles. ;)
Verder hoor ik vaker over Kelpie reuen dat ze lastig kunnen zijn met andere reuen, dat gaat hier ook wel op.

Van Saar weten we niet wat ze is, op basis van haar uiterlijk en karakter hebben we er een Podenco-terriër van gemaakt. :mrgreen:
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Fix heeft de rasomschrijving niet zo goed gelezen, totaal niet zelfstandig, vind het geweldig om het mij naar mijn zin te maken en gaat door het vuur om dit te bereiken.
Laicka neemt de rasomschrijving heel serieus dus als we de dames zouden mixen dan heb je naar mijn idee een echte Hollander hahaha
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Bij Mila klopt het wel behoorlijk. Gevoelig, actief, intelligent, gereserveerd naar vreemden, loyaal. In de rasstandaard staat ook dat de collie geen spoor van angst of nervositeit mag vertonen en op dat punt voldoet Mila niet.

Amy is een podencokruising en komt ook wel overeen met wat ik daarvan had verwacht: ze is een jager, zachtaardig, sociaal, buiten actief en binnen rustig, een clowntje, bankhanger en acrobaat, leert graag en makkelijk maar heeft ook duidelijk eigen hobby's.

Bij Amoz, tja, geen idee wat erin zit, dus daar kan ik weinig over zeggen. Hij is behoorlijk baasgericht en een echte eenmanshond, dus ik vermoed dat er wel een flinke scheut herder in zit.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

DeDiana schreef:Bij Mila klopt het wel behoorlijk. Gevoelig, actief, intelligent, gereserveerd naar vreemden, loyaal. In de rasstandaard staat ook dat de collie geen spoor van angst of nervositeit mag vertonen en op dat punt voldoet Mila niet.
Als het op die manier zo expliciet in de rasbeschrijving staat, mag je tussen de regels vaak lezen dat t juist vaak voorkomt :ugh: Ik ken in ieder geval weinig (geen?) collies die geen spoortje angst laten zien. Bij de collie denk ik niet aan een moedige onbevreesde hond...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”