Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bedankt voor de reacties.
Moderator: moderatorteam
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Re: Eukanuba
Als je ruim 1% lichaamsgewicht voert zit je meestal wel goed bij een hogere kwaliteit brok (daar valt eukanuba toch ook onder)
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Staat toch op de zak?
Mijn Lab, 10 jaar, 38 KG, krijgt 400 gram/dag + gekookte lever 's avonds.
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aaah, vandaar. Ik vond het al zo'n vreemde vraagKells schreef:Ja, maar die heb ik dus niet. Vandaar mijn vraag. Heb het baasje inmiddels aan de telefoon gehad en weet nu wat ik ongeveer moet voeren. Het kwam aardig overeen met wat ik zelf bedacht had.mosquito1980 schreef:Staat toch op de zak?

- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
- Aantal honden: 2
- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Re: Eukanuba, onze Aideen doet het er niet goed op.
Geen idee hoe je daar achter komt. Maar als de hond het er niet goed op doet dan is het wellicht beter om iets anders te gaan proberen?

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
waarom hou je zo vast aan die eukanuba?
ik had vier honden waarvan drie het uitstekend deden op de eukanuba en eentje niet.
die ene heb ik andere brokken gegeven waar ze het wel goed op deed, probleem opgelost.
makkelijker kan het al niet volgens mij
ik had vier honden waarvan drie het uitstekend deden op de eukanuba en eentje niet.
die ene heb ik andere brokken gegeven waar ze het wel goed op deed, probleem opgelost.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Ik zou het ook niet zoeken binnen Eukanuba. Waarom voeren haar baasjes niets anders? Misschien kunnen ze voor een wat gezondere en natuurlijke brok gaan waar Aideen het misschien beter op doet 

- dagmar88
- Zeer actief
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Contacteer:
Even los van het voer. Een graatmagere hond die wel honger heeft moet in ieder geval meer eten, ongeacht de oorzaak of voedingswaarde van het voer dat ze krijgt. Maar ik geloof dat ik ook iets anders (eventueel er naast) zou gaan geven als je al voert wat ze zou moeten krijgen voor haar gewicht. Dat gewicht moet wel gebaseerd zijn op wat ze zou moeten wegen natuurlijk, heeft de eigenaresse daar ook op gelet bij het kijken op de zak?
Het feit dat ze wel al wat aan lijkt te zetten (wat goed!) onderstreept dat denk ik ook.
Anders is het "vermageren ondanks goede eetlust" en dat heeft meestal minder fijne oorzaken....
Het feit dat ze wel al wat aan lijkt te zetten (wat goed!) onderstreept dat denk ik ook.
Anders is het "vermageren ondanks goede eetlust" en dat heeft meestal minder fijne oorzaken....
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Ik heb er nu eentje die het dubbele van de aanbevolen hoeveelheid krijgt (9.5kg, 300g hoge kwaliteit natvoer, 125g brokjes en 20-30mL olie).
Met 3922kcal/kg zit dit voer niet bijzonder hoog in zijn calorieën. Royal Canin Duitse Dog zit bijzonder hoog in zijn kcal, namelijk 4.301kcal/kg volgens de NRC2006 en volgens NRC 74 zelf 4.566kcal/kg. Hij bevat dus 10 tot 20% meer calorieën dan de benoemde Eukanuba (welke NRC gebruikt is om te berekenen is immers niet bekend). Daarmee heb je dus minder risico op het overdoseren van vitaminen en mineralen.
Olie bijvoeren is ook een veilig alternatief. Ik zou dan gaan voor koolzaadolie of zalmolie.
Met 3922kcal/kg zit dit voer niet bijzonder hoog in zijn calorieën. Royal Canin Duitse Dog zit bijzonder hoog in zijn kcal, namelijk 4.301kcal/kg volgens de NRC2006 en volgens NRC 74 zelf 4.566kcal/kg. Hij bevat dus 10 tot 20% meer calorieën dan de benoemde Eukanuba (welke NRC gebruikt is om te berekenen is immers niet bekend). Daarmee heb je dus minder risico op het overdoseren van vitaminen en mineralen.
Olie bijvoeren is ook een veilig alternatief. Ik zou dan gaan voor koolzaadolie of zalmolie.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Mijn honden zijn even zwaar (ongeveer) maar de een eet bijna het dubbele van de ander. Wat er op zon zak staat zegt dus weinig. Als ze mager blijft zal er toch meer in moeten, het probleem is vaak dat er teveel brokken ingaan en dat het dan niet allemaal verwerkt wordt. Hier kon ik op een gegeven moment ook niet meer voeren want dat leidde allen tot meer poep. Ik zou t dan ook eerder zoeken in een andere brok denk ik.
- dagmar88
- Zeer actief
renee-uk schreef:waarom hou je zo vast aan die eukanuba?
Eerder het omgekeerde hoor, (j)eukeneuba moet slecht zijn.
300 gram is voor een actieve hond volgens het schema weinig, als je er vanuit gaat dat ze meer dan 20 kilo weegt/zou moeten wegen.
Gewoon meer voeren, of een bakje smuldier er bij.
Hier verschilt het ook enorm per hond. Charlie en Tibbe eten even veel.sbientje schreef:Mijn honden zijn even zwaar (ongeveer) maar de een eet bijna het dubbele van de ander. Wat er op zon zak staat zegt dus weinig. Als ze mager blijft zal er toch meer in moeten, het probleem is vaak dat er teveel brokken ingaan en dat het dan niet allemaal verwerkt wordt. Hier kon ik op een gegeven moment ook niet meer voeren want dat leidde allen tot meer poep. Ik zou t dan ook eerder zoeken in een andere brok denk ik.
Hij is een niksig, armoedig bespierd vroegcastraatje van 13/14 kilo, doet alleen wandelingen door de wijk en speelt wat op het veldje naast het huis.
Zij een ongecastreerde, ietwat romige energieke spierbonk van 20/21 kilo die veel activiteit nodig heeft.
Niko eet véél meer dan de aangegeven hoeveelheid en dan nog flink aangevuld met extraatjes.
Pjotr zit net iets boven het normale (met energy voer), maar bij stress valt er niet tegenop te voeren.
- renee-uk
- Zeer actief
je houdt wel vast aan die eukanuba, daar heb je het al bijna 2 weken over.Kells schreef:Ik hou niet vast aan de eukanuba. Dat is wat de baasjes haar voeren. Als pup kregen ze hier allemaal Purizon + Rodi.renee-uk schreef:waarom hou je zo vast aan die eukanuba?
als dat hondje het er niet goed op doet dan zet je haar toch over op andere brokken?
of je voert haar wat meer als ze alleen mager en hongerig blijft.
dan kun je wel van alles gaan zitten uitrekenen, maar je schiet meer op met kijken naar je hond en voeren op zicht: is ie te mager krijgt ie meer, is ie te dik krijgt ie minder.
je hoeft natuurlijk niet van alles een probleem te maken en al zeker niet als de oplossing zo voor de hand ligt.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- renee-uk
- Zeer actief
die hoef je toch niet te laten verhongeren?Kells schreef:Het is mijn hond niet. Het is een logeetje.renee-uk schreef:je houdt wel vast aan die eukanuba, daar heb je het al bijna 2 weken over.Kells schreef:Ik hou niet vast aan de eukanuba. Dat is wat de baasjes haar voeren. Als pup kregen ze hier allemaal Purizon + Rodi.renee-uk schreef:waarom hou je zo vast aan die eukanuba?
als dat hondje het er niet goed op doet dan zet je haar toch over op andere brokken?
of je voert haar wat meer als ze alleen mager en hongerig blijft.
dan kun je wel van alles gaan zitten uitrekenen, maar je schiet meer op met kijken naar je hond en voeren op zicht: is ie te mager krijgt ie meer, is ie te dik krijgt ie minder.
je hoeft natuurlijk niet van alles een probleem te maken en al zeker niet als de oplossing zo voor de hand ligt.

- dagmar88
- Zeer actief
Kells schreef:Ze zou ongeveer 20 kilo moeten wegen. Ik heb haar niet gewogen, maar ze is gewoon te mager.dagmar88 schreef: 300 gram is voor een actieve hond volgens het schema weinig, als je er vanuit gaat dat ze meer dan 20 kilo weegt/zou moeten wegen.

- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Volgens mij omdat het een logeetje is.renee-uk schreef:waarom hou je zo vast aan die eukanuba?
Mijn simpele redenatie is dat als je vindt dat ze te mager is, je meer geeft. Ongeacht wat er op de zak staat. We roepen op het forum vaak genoeg dat je op het oog moet voeren, dit lijkt mij daar een duidelijk voorbeeld.

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- dagmar88
- Zeer actief
Ja, dat was het hele punt he.Kells schreef:Dat snap ik en dat krijgt ze hier ook. Ik ga haar baasjes het advies geven om over te stappen op Purizon. Haar zusje doet het prima op 275 gram van die brok.dagmar88 schreef:Kells schreef:Ze zou ongeveer 20 kilo moeten wegen. Ik heb haar niet gewogen, maar ze is gewoon te mager.dagmar88 schreef: 300 gram is voor een actieve hond volgens het schema weinig, als je er vanuit gaat dat ze meer dan 20 kilo weegt/zou moeten wegen.Dan moet ze nu dus meer dan die richtlijn voor een hond van 20 kilo, dus meer dan 300 gram tot ze wel op gewicht is.
Zij is haar zusje niet.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Als ze het verder goed doet op Eukanuba, waarom niet zo laten en gewoon wat meer geven?Kells schreef:Dat snap ik en dat krijgt ze hier ook. Ik ga haar baasjes het advies geven om over te stappen op Purizon. Haar zusje doet het prima op 275 gram van die brok.dagmar88 schreef:Kells schreef:Ze zou ongeveer 20 kilo moeten wegen. Ik heb haar niet gewogen, maar ze is gewoon te mager.dagmar88 schreef: 300 gram is voor een actieve hond volgens het schema weinig, als je er vanuit gaat dat ze meer dan 20 kilo weegt/zou moeten wegen.Dan moet ze nu dus meer dan die richtlijn voor een hond van 20 kilo, dus meer dan 300 gram tot ze wel op gewicht is.
Ik heb nog nooit naar energiewaarde of naar richtlijnen gekeken. Zijn ze te dun, krijgen ze wat meer en moet er wat af, dan krijgen ze wat minder.
- renee-uk
- Zeer actief
da's niet zo moeilijk als ze genoeg krijgen om op gewicht te blijven.Kells schreef:Omdat ze het op ander voer wellicht beter doet? Mijn eigen honden zijn prima op gewicht.veertje schreef:
Als ze het verder goed doet op Eukanuba, waarom niet zo laten en gewoon wat meer geven?
Ik heb nog nooit naar energiewaarde of naar richtlijnen gekeken. Zijn ze te dun, krijgen ze wat meer en moet er wat af, dan krijgen ze wat minder.

- renee-uk
- Zeer actief
ah nou snap ik je pas, wel lullig voor dat hondje als iemand zo een punt denkt te moeten makendagmar88 schreef: Ja, dat was het hele punt he.
Zij is haar zusje niet.

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik voer op het oog. Heb geen flauw benul van energiewaarde van het voer wat ze krijgen. Mager = meer, voller worden = minder. Csiva is de enige die wat schommelt in haar gewicht, na de loopsheid wordt ze snel wat voller en ervoor is ze altijd wat magerder. Dan krijgt ze dus wat minder en wat meer. De mannen krijgen al jaren elke dag hetzelfde.
- dagmar88
- Zeer actief
renee-uk schreef:ah nou snap ik je pas, wel lullig voor dat hondje als iemand zo een punt denkt te moeten makendagmar88 schreef: Ja, dat was het hele punt he.
Zij is haar zusje niet.
Voor de pupkopers net zo goed.
Zég dan gewoon dat je het er niet mee eens bent dat ze je voedingsadvies niet opvolgen in plaats van achter hun rug om op een forum medestanders zoeken.
Of je geeft vooraf aan dat jeukeneuba beneden je stand is en hun hond bij jou met de pot mee heeft te eten

Bij honden die moeilijk op gewicht te houden zijn is een energie of sportbrok een logische keuze. De brok die ze nu voeren is al een stuk calorierijker dan purizon.
Zo lollig is het niet met je goede bedoelingen met een gratenpakhuis over straat te moeten

De energie brokken van nutrivet en wolfsblut passen waarschijnlijk beter in ts haar straatje.
Maar ik kan een ander niet in z'n knip kijken (behoorlijk duur) en de ene hond is de andere niet.
Niko heeft gewoon koolhydraten nodig en zo zijn er wel meer zeer energieke honden die het op een koolhydraatarm dieet niet goed doen.
Dan kan ik wel graag volledig vers of weet ik veel welke super premium brok met 80% vlees, zeewierextract en linksom gemalen madeliefjes willen voeren, als het in de praktijk voor je hond niet werkt heb je je maar aan te passen.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Maar je gaat toch niet met individuele honden vergelijken???
Xygan krijgt 1 kg kvv van div merken (juist omdat er zoveel verschil zit in kvv)en zit prima op gewicht, zn broer krijgt 500 gram (van 2 verschillende merken kvv) en is te dik.
Dat kun en mag je toch nooit vergelijken....
Xygan krijgt 1 kg kvv van div merken (juist omdat er zoveel verschil zit in kvv)en zit prima op gewicht, zn broer krijgt 500 gram (van 2 verschillende merken kvv) en is te dik.
Dat kun en mag je toch nooit vergelijken....

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar voer je niet op t oog dan? Als ik kijk wat Xena zou mogen eten dan kon ik haar rollen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- dagmar88
- Zeer actief
Ach kom nou toch. Je hebt die pup zo meegegeven en gezegd "gooi er maar wat in, zal me jeuken of het eukeneuba, bonzo of orijen is"?Kells schreef:Even voor de goede orde, ik heb geen advies gegeven en ik zoek geen medestanders.dagmar88 schreef:renee-uk schreef:ah nou snap ik je pas, wel lullig voor dat hondje als iemand zo een punt denkt te moeten makendagmar88 schreef: Ja, dat was het hele punt he.
Zij is haar zusje niet.
Voor de pupkopers net zo goed.
Zég dan gewoon dat je het er niet mee eens bent dat ze je voedingsadvies niet opvolgen in plaats van achter hun rug om op een forum medestanders zoeken.
En omdat je niet per se wilt dat ze zich aan jouw merk houden ga je nu adviseren dat te geven na één hf commentaar, in plaats van een passende hoeveelheid van hun eigen brok.
Terwijl ze daar veel meer van nodig gaat hebben dan van de brok die ze nu eet

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Echt? Zo precies?
Ik heb echt geen idee wat de exacte hoeveelheid is... (en ook wat op de kvv verpakking staat zit er niet altijd in soms wat meer en soms wat minder). Ik verdeel (wat zou moeten zijn volgens de verpakkingen) 2 kg over 3 honden op dit moment. Als ik denk dat hij wat mollig wordt haal ik er een handje af per dag (of 2) en als ik denk dat ie te schraal wordt krijgt ie er 1 of 2 handjes bij... ik heb t afwegen een tijdje moeten doen omdat puppekind zo'n lastige eter was en ik wel wilde dat hij een x hoeveelheid binnen kreeg. Werd er werkelijk zenuwachtig van. Nee das niks voor mij.
Ik heb echt geen idee wat de exacte hoeveelheid is... (en ook wat op de kvv verpakking staat zit er niet altijd in soms wat meer en soms wat minder). Ik verdeel (wat zou moeten zijn volgens de verpakkingen) 2 kg over 3 honden op dit moment. Als ik denk dat hij wat mollig wordt haal ik er een handje af per dag (of 2) en als ik denk dat ie te schraal wordt krijgt ie er 1 of 2 handjes bij... ik heb t afwegen een tijdje moeten doen omdat puppekind zo'n lastige eter was en ik wel wilde dat hij een x hoeveelheid binnen kreeg. Werd er werkelijk zenuwachtig van. Nee das niks voor mij.
Laatst gewijzigd door malinois op 18 nov 2015 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.

- renee-uk
- Zeer actief
nou hoog tijd dat je het bij je logeetje aan gaat passen.Kells schreef:Jazeker! Mijn oudste 2 hebben voldoende aan 230 gram per dag en mijn jongste krijgt 275 gram. Ik weeg alles af en pas het aan als ze te dik/te dun worden.malinois schreef:Maar voer je niet op t oog dan? Als ik kijk wat Xena zou mogen eten dan kon ik haar rollen.
het is toch te gek voor woorden dat dat beest mager is en aangeeft nog honger te hebben alleen omdat jij afgaat op cijfertjes die ook nog eens een gemiddelde zijn en per hond kunnen en zullen afwijken?
het zijn honden, geen machines of robotjes.

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
En daarnaast scheelt het denk ik ook een hoop wat een hond aan (fysieke) uitdaging krijgt? Een logeetje die wat onrustig bij mij is en in verhouding meer beweging (spelen, langere wandeling) krijgt, zou ik meer geven dan normaal.
Maar waarom voer je niet gewoon meer? De eigenaren lijken ook niet zo met de precieze hoeveelheid te zitten of weten het niet zo, anders hadden ze wel precieze(re) instructies gegeven?
Alleen als de hond jeuk heeft, erg stinkt/slechte vacht heeft of slechte/grote hoeveelheden ontlasting zou ik een wisseling van voer overwegen. Dat een individuele hond meer nodig heeft dan gemiddeld lijkt nogal een feit eerlijk gezegd.
Overigens, dat ze wat mager leek kan ook gewoon zijn dat de eigenaren dat niet zo zagen? Al dan niet bewust of gewoon niet opgevallen. Ik vraag ook wel eens bevestiging over het gewicht van mijn honden. Iets wat je dagelijks ziet valt soms niet zo op.
Mijn Mies krijgt ook ruim voer, terwijl ze gecastreerd is. Ze is ook wel energiek maar verbrandt kennelijk ook snel ofzo.
Ik weeg wel af trouwens, in verhouding eet ze wellicht veel maar het gaat natuurlijk nog steeds maar om tientallen grammen per maaltijd voor een hondje van 8 kilo
Maar waarom voer je niet gewoon meer? De eigenaren lijken ook niet zo met de precieze hoeveelheid te zitten of weten het niet zo, anders hadden ze wel precieze(re) instructies gegeven?
Alleen als de hond jeuk heeft, erg stinkt/slechte vacht heeft of slechte/grote hoeveelheden ontlasting zou ik een wisseling van voer overwegen. Dat een individuele hond meer nodig heeft dan gemiddeld lijkt nogal een feit eerlijk gezegd.
Overigens, dat ze wat mager leek kan ook gewoon zijn dat de eigenaren dat niet zo zagen? Al dan niet bewust of gewoon niet opgevallen. Ik vraag ook wel eens bevestiging over het gewicht van mijn honden. Iets wat je dagelijks ziet valt soms niet zo op.
Mijn Mies krijgt ook ruim voer, terwijl ze gecastreerd is. Ze is ook wel energiek maar verbrandt kennelijk ook snel ofzo.
Ik weeg wel af trouwens, in verhouding eet ze wellicht veel maar het gaat natuurlijk nog steeds maar om tientallen grammen per maaltijd voor een hondje van 8 kilo