Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond oppakken bij handvat tuig

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

PowerM
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Hond oppakken bij handvat tuig

Ongelezen bericht door PowerM »

Vandaag zag ik een man met een franse bull. Z'n bullie had een tuig aan met een handvat. Hij pakte het beestje op aan dat handvat.

Vraag:
Kan dat? In de zin van, is dat niet schadelijk? :blont:
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Re: Hond oppakken bij handvat tuig

Ongelezen bericht door Hilde »

Ligt een beetje aan het type tuig, in mijn ogen kan het bijvoorbeeld bij een Ruffwear tuig (http://www.hondenpage.com/foto/foto/216354.jpg) geen of iig minder kwaad dan bij bijvoorbeeld een K9 Julius tuig (http://www.janvandriel.nl/images/produc ... ig_k9C.jpg).
Afbeelding
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik heb iemand in de straat die haar hond los gooit als ze Manu ziet. Ook een Husky en hij vliegt op ons af. Manu wordt dan woest, hij vindt die hond vreselijk.
Dan pak ik hem ook aan 'zijn' handvat en druk hem tegen me aan. Het hoort niet maar het is in noodgevallen wel handig.

Uma heeft vandaag een Ruffwear gekregen dus we zaten al te grappen dat we een nieuwe handtas hebben :mrgreen: Die wordt graag opgetild als een ware diva :pffff:
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Ik denk dat het ook ligt aan hoe zwaar de hond is en hoe lang je hem tilt.

Macho til ik wel eens op aan een hunter tuig, maar puur van de grond in mijn armen.
Timber help ik zo wel eens een handje de auto in bijvoorbeeld, hij heeft een hurtta tuig.
Ik zou hem er niet een tijdje aan optillen, maar even van de grond af, bij een niet te zware hond lijkt mij geen probleem.
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Aan de ruffwear-tuigen til ik de dames (6 en 8kg) wel op, dan kan ik ze namelijk allebei tegelijkertijd tillen en soms is dat handig (bij plotseling glas op de brug bijvoorbeeld) en ook om ze op te tillen (maar daarna op de arm te houden) gebruik ik het graag. Ze vinden dat minder vervelend dan vanaf de grond opgetild worden, daar hebben ze een hekel aan.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Bij de Ruffwear webmaster tuigen is het geen robleem, bij andersoortige tuigen zou ik het minder snel doen. Ik heb mijn honden tijdens bergwandelingen best regelmatig over wildroosters heen getild, of over bruggetjes met van die ijzeren rasters als de openingen vrij groot waren. Wel altijd aan hun webmaster harness tuig.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Het ligt heel erg aan het gewicht van de hond vind ik.
Mayke is rond de 18 kilo en ik heb haar heel vaak over maffe parcours moeten tillen, omdat we met het schip weer eens bij laag water aan een vaste steiger stonden bijvoorbeeld, en de enige manier om dan aan de wal te komen is via een wankele ladder van 3 meter lang.
Dan til ik haar ook aan haar tuig en probeer haar achterlijf zo goed mogelijk te ondersteunen zonder dat ik van de ladder af flikker. Vast oncomfortabel, maar t moet ff. En dat accepteerde ze ook zonder morren. Die weet precies dat t niet anders kan om uit te kunnen.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik til Elco soms ook heel kort op aan z'n k9-julius-tuigje. Aan z'n zwemvest til ik hem gerust langer, want die ondersteunt een veel grotere deel van het lichaam
Maar goed, Elco weegt ook nog geen 7 kilo
Laatst gewijzigd door Fotogravinnetje op 05 okt 2015 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
vaagheid
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
Contacteer:

Ongelezen bericht door vaagheid »

Ik vind bij dat ruffwear tuig de buikband een beetje tricky wat dat betreft. Ooit heb ik zo emma een (berg)trein in getild omdat ze protesteerde maar ik denk dat die buikband nogal op haar maag/ingewanden gedrukt heeft aangezien ze gelijk daarna kotste. :denken:

Later hebben we haar met het harnas in de bergen van een ladder afgetild, dat wilde opzich wel maar het zag er niet echt comfortabel uit en ik moest haar echt ondersteunen op andere plekken.
Maar het hangt vooral van het gewicht af denk ik, mijn hond weegt 25 kg en dat wordt natuurlijk minder fijn verdeeld over alle bandjes dan een 10 kg zeg maar.

Meestal gebruik ik het handvat dus alleen om te 'helpen', echt optillen doe ik liever niet. Maar bij een chihuahua achtige of iets dergelijks zou ik me daar minder zorgen over maken. :tongue:

Je hebt wel echte ruffwear harnassen voor klimmen/abseilen trouwens: http://www.ruffwear.com/DoubleBack-Harness
Zoals je ziet op de plaatjes met wat meer padding onderaan. Geen idee of een hond hier echt plezier aan beleeft trouwens. :lol1: :denken:
Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Reddingshonden worden toch ook af en toe aan hun tuig ergens uit getild?
Als het tuig er voor bedoeld is lijkt het me geen kwaad te kunnen?
Niet om als handtasje te blijven dragen :mrgreen: maar even optillen en ergens overheen zetten ......... :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Tuigjes zijn niet bedoeld om een hond ermee op te tillen. Ook het Ruffwear Webmaster is daar niet bedoeld voor. Het kan voor hele kleine stukjes, zoals bijvoorbeeld over een veerooster heen niet heel veel kwaad.

In de bergen hebben wij een soort van abseil gedaan, toen hadden de honden allemaal een ruffwear double back harness aan. Ik vermoed dat deze ook door reddingshonden wordt gedragen als ze veel getild moeten worden.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Macho is wat zwaarder en echt optillen doe ik hem niet aan het tuig maar ik vang hem er wel mee op bij het uit de auto springen bijvoorbeeld.
Jones draag ik weleens als een handtas maar dan zonder dat hij een tuig aan heeft, ik heb dan mijn arm om hem heen (onder zijn buik langs) en dan bungelt hij naast me, dat is een beloning voor hem :piew: het idee is een beetje hetzelfde wel, hij hang dan echt met al zijn gewicht en het enige steunpunt is waar zijn borst mijn arm raakt.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Domor
Zeer actief

Het is maar goed dat Jones een FT-labje is en geen grof gebouwde kyno-lab. Wat weegt hij nu?
PowerM
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door PowerM »

Ik vroeg het ook nog aan die man en hij antwoordde dat het geen kwaad kan zolang het alleen maar is om hem in je armen te tillen. Als dit klopt dan koop ik ook een tuig en til ik mijn hond (mops van 8 kilo) ook op die manier mijn armen in voordat ik met hem de trap afloop. Ik til hem nu altijd gewoon "handmatig" op (woon op 1 hoog met alleen een trap).
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Domor schreef:Het is maar goed dat Jones een FT-labje is en geen grof gebouwde kyno-lab. Wat weegt hij nu?
Ik heb werkelijk geen idee.
Mijn gok zou zijn zo rond de 25kg denk ik dus dat is wel behoorlijk minder dan de gemiddelde lab reu ja.
Het scheelt ook wel dat ik hem niet van de grond hoef te tillen, hij stuitert naast me en wacht op het moment dat ik hem opvang en dan loop ik even jubelend rond en dan is hij gelukkig :lol1:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik help Gentle wel eens met ergens afspringen of opspringen. Zo ontzie ik haar rug een beetje die toch hernia gevoelig is.
En dan is haar julius k9 tuig wel handig.
Ze springt dus zelf maar ik "verzacht" de landing een beetje.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Domor
Zeer actief

Het is maar goed dat Jones een FT-labje is en geen grof gebouwde kyno-lab. Wat weegt hij nu?
Cairo_
Zeer actief

Ongelezen bericht door Cairo_ »

PowerM schreef:Vandaag zag ik een man met een franse bull. Z'n bullie had een tuig aan met een handvat. Hij pakte het beestje op aan dat handvat.

Vraag:
Lijkt me zeker niet want je tilt hem wel aan het handvat, maar in werkelijkheid til je hem onder de borst, want daar is de "riem" van het tuig aan bevestigd).
Of bij andere soorten tuig ook een extra riem onder de buik voor beter gewichtsverdeling, nog beter...
Laatst gewijzigd door Cairo_ op 05 okt 2015 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Domor
Zeer actief

Gratz, computer had kuren blijkbaar (er zit een kwartier tussen mijn posts).

Dank je voor het antwoord Samantha. Dat scheelt nog behoorlijk inderdaad.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Domor schreef:Gratz, computer had kuren blijkbaar (er zit een kwartier tussen mijn posts).

Dank je voor het antwoord Samantha. Dat scheelt nog behoorlijk inderdaad.
zou met mijn kangoeroe iig niet meevallen, die gaat ruim over de 30 al :D
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

Ik heb het k9 tuig voor mijn boerboel teef. Ondanks dat zei zelf andere honden negeert vliegen andere honden wel eens op ons af. En dan til ik haar als ze die andere honden afbekt, met haar voorpoten van de grond. Dan heb ik meer grip helemaal nu met die natte blaadjes en modder overal.
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

wilma23 schreef:Ik heb het k9 tuig voor mijn boerboel teef. Ondanks dat zei zelf andere honden negeert vliegen andere honden wel eens op ons af. En dan til ik haar als ze die andere honden afbekt, met haar voorpoten van de grond. Dan heb ik meer grip helemaal nu met die natte blaadjes en modder overal.
Om dezelfde reden heeft Pukie een tuig, zelf zal ze niets doen en dat wil ik graag zo houden en op deze manier heb ik er goede controle over
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Honden zijn niet zo snel stuk hoor :mrgreen: Ik til ze zo vaak op aan hun tuigje.
Afbeelding
Cairo_
Zeer actief

Ongelezen bericht door Cairo_ »

PowerM schreef:Vandaag zag ik een man met een franse bull. Z'n bullie had een tuig aan met een handvat. Hij pakte het beestje op aan dat handvat.

Vraag:
Ik zag toevallig net op het journaal een hondengeleider van het arrestatieteam zijn hond zo oppakken aan het tuig, de trein in. Opgezocht op YouTube, grappig gezicht alsof het om bagage gaat..

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik heb dus nu net geleerd dat het ook aan een Ruffwear tuig niet goed is. Omdat de derde band vaak achter de borst in de buik valt en de druk misschien beter verdeeld wordt met de drie banden, maar de druk dus op de buik komt te staan.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ja ik til ze wel eens op aan het webmaster harnas, dat is om lange afstandswandelingen over schapenroosters e.d. Ik geloof niet zo zeer dat het slecht is. Alles is tegenwoordig slecht. Onderzoekje voor dit en dat. Beetje gezond verstand enzo. Mijn honden hebben ook totaal geen probleem mee en hangen geduldig in het tuig. Ik zit ook niet altijd comfortabel en ik doe ook dingen die niet altijd als gezond aangemerkt staan.

Dus niet te moeilijk over doen. Maar om er nou speciaal een tuigje voor te kopen, onder gewone omstandigheden? Nope ook niet. Wat maakt het verschil met gewoon optillen? Je kan de hond ook leren tegen je op te staan zodat je minder diep hoeft te boeken. Norah laat ik tegen op me springen en die vang ik gewoon. Kay pak ik gewoon op.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

gyanty schreef:Ja ik til ze wel eens op aan het webmaster harnas, dat is om lange afstandswandelingen over schapenroosters e.d. Ik geloof niet zo zeer dat het slecht is. Alles is tegenwoordig slecht. Onderzoekje voor dit en dat. Beetje gezond verstand enzo. Mijn honden hebben ook totaal geen probleem mee en hangen geduldig in het tuig. Ik zit ook niet altijd comfortabel en ik doe ook dingen die niet altijd als gezond aangemerkt staan.

Dus niet te moeilijk over doen. Maar om er nou speciaal een tuigje voor te kopen, onder gewone omstandigheden? Nope ook niet. Wat maakt het verschil met gewoon optillen? Je kan de hond ook leren tegen je op te staan zodat je minder diep hoeft te boeken. Norah laat ik tegen op me springen en die vang ik gewoon. Kay pak ik gewoon op.
das met mijn honden best lastig :D ik til ze als enorme baby's maar das niet altijd praktisch, zeker niet als ze niet stilzitten :P
gyanty
Zeer actief

Mijn reu wil niet opgetild worden. Die is al eens bijna van boven af een trap bijna over mijn schouder gesprongen. Hoe hij dat voor elkaar kreeg.

Ik til ook Santos aan het Webmaster tuig als het moet. En die is ook ongeveer 30 kilo. Maar dan moet ik wel goed stabiel staan haha.

Sterker nog. Kay aan de ene kant en Norah aan de andere kant. Dan is het evenredig verdeeld haha. En ik heb niet bepaald rustige hondjes.... :U:
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

gyanty schreef:Mijn reu wil niet opgetild worden. Die is al eens bijna van boven af een trap bijna over mijn schouder gesprongen. Hoe hij dat voor elkaar kreeg.

Ik til ook Santos aan het Webmaster tuig als het moet. En die is ook ongeveer 30 kilo. Maar dan moet ik wel goed stabiel staan haha.

Sterker nog. Kay aan de ene kant en Norah aan de andere kant. Dan is het evenredig verdeeld haha. En ik heb niet bepaald rustige hondjes.... :U:
Nee ik bedoel ze tegen je op laten springen en dan vangen :D Dan ga ik door mn rug vrees ik :D
gyanty
Zeer actief

sbientje schreef:
gyanty schreef:Mijn reu wil niet opgetild worden. Die is al eens bijna van boven af een trap bijna over mijn schouder gesprongen. Hoe hij dat voor elkaar kreeg.

Nee ik bedoel ze tegen je op laten springen en dan vangen :D Dan ga ik door mn rug vrees ik :D
Ohw dat.... haha ja, geloof dat mij dat met Santos ook niet zo goed zou bevallen haha. Norah is een kleine twintig kilo. Dat is nog supermakkelijk te doen. Denk dat het bij een kilootje of 25 wel ophoudt om het leuk te houden voor beide partijen haha
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”