Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kleurvererving in Jip-en-Janneke taal?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Prul
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennen (2021) en Franse Bulldog (2015). Trouwens gek op heel veel andere rassen en zogenaamde bastaardjes.
Aantal honden: 2

Kleurvererving in Jip-en-Janneke taal?

Ongelezen bericht door Prul »

Kan iemand mij iets vertellen over kleur vererving?

Ik ben niet helemaal blanco, want ik heb goed opgelet tijdens biologie vroeger. Ik ben bekend met de termen heterozygoot, homozygoot, dominant,recessief, genotype en fenotype.

Ik snap dat twee zwarte heterozygote labradors blonde pups kunnen krijgen. Maar hoe zit dat met die toverbalnestjes van Franse bulletjes bijvoorbeeld? Is er een gen voor gevlekt? Want je ziet nooit gevlekte labradors, het is óf het een, óf het ander...Hoe krijgen fenotypische fawn bulletjes dan wel donker gestroomde en bonte puppies? En het merle, is dat ook weer een apart gen?

Als dat een té lang verhaal wordt, is een boekadvies of websitelink ook fijn. Als het niet meteen te ingewikkeld wordt ;)
“Je zult nooit nieuwe continenten ontdekken, als je niet de moed hebt de bekende kust uit het oog te verliezen.”
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Kleurvererving in Jip-en-Janneke taal?

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik vind deze website altijd heel duidelijk: http://homepage.usask.ca/~schmutz/dogcolors.html
Gevlekte Bulldoggen zijn bont, piebald in het engels :wink: En bont is recessief ten opzichte van eenkleurig (solid), dus twee eenkleurige honden kunnen wel bont dragen en zo bonte nakomelingen krijgen. Maar het piebald gen komt lang niet in elk ras voor, bij de Labrador bijvoorbeeld dus niet.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik geef daar cursussen in, in Jip-en-Janneke-taal ;)
Dat lijkt me handiger want zo simpel is het nou ook weer niet ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Prul
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennen (2021) en Franse Bulldog (2015). Trouwens gek op heel veel andere rassen en zogenaamde bastaardjes.

Kijk aan, daar heb ik al weer iets geleerd. Piebald, en het is recessief en komt niet in alle rassen voor. Dank voor de link.
@Marjoleine: wat voor cursussen geef je dan precies en waar ergens? Ik vind het altijd leuk om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen. ;)
“Je zult nooit nieuwe continenten ontdekken, als je niet de moed hebt de bekende kust uit het oog te verliezen.”
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Prul schreef:@Marjoleine: wat voor cursussen geef je dan precies en waar ergens? Ik vind het altijd leuk om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen. ;)
Ik geef workshops kleurengenetica bij honden, twee dagdelen duurt dat en ik geef ze twee à driemaal per jaar.
Daarin behandel ik de basis van genetica, alle kleuren loci, alle nieuwste ontwikkelingen en alle gerelateerde problematiek die bekend is.

Afbeelding

Prul
Zeer actief

Lijkt me reuze interessant. Ik duik eerst eens in die website, kijken of ik er wijs uit kan. Want zo Jip-enJanneke is die niet... :wink:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb heel veel gehad aan deze site: http://www.doggenetics.co.uk
Mooi overzichtelijk, veel foto's om de verschillen en overeenkomsten te laten zien
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Prul schreef:Lijkt me reuze interessant. Ik duik eerst eens in die website, kijken of ik er wijs uit kan. Want zo Jip-enJanneke is die niet... :wink:
Nee, het is dan ook de site van een van de groten van dit moment op dat gebied, en dat is dus geen mavo-meisje ;)
Fotogravinnetje schreef:Ik heb heel veel gehad aan deze site: http://www.doggenetics.co.uk
Mooi overzichtelijk, veel foto's om de verschillen en overeenkomsten te laten zien
Dit is een goeie site, alleen updaten ze niet en de ontwikkelingen gaan erg snel.
Je mist dus wel wat hier en daar.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”