Waardoor follow-up na incidenten minder vd willekeur lijkt af te hangen?
http://www.rda.nl/home/files/Publieksam ... en-web.pdf
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nieuwe wetgeving in de maak?
Moderator: moderatorteam
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
- Aantal honden: 1
Re: Nieuwe wetgeving in de maak?
Vind het stuk ook goed klinken.Nanna schreef:Vind het allemaal heel zinnig klinken.
In ieder geval een hele verbetering tov de RAD. Pak de eigenaren van bijters maar goed hard aan
Snap allen dat 'de goed geïnformeerde houder moet er van uit kunnen gaan dat de pup of herplaatser geen overmatige agressie heeft' niet zo.
Bij een aantal rassen en met name de vechthonden, kom je daar vaak niet onderuit.
Snap de intentie van 'overmatige agressie' wel, denk ik: (om het maar bij vechthonden te houden) als ik een vechthond aan zou schaffen, verwacht ik dat ik (hond-)agressie ga zien en hou ik in alles wat ik onderneem met die hond rekening dat dat de kop op kan steken.
Overmatig wordt het als ik daar op geen enkele manier nog controle over heb.
Misschien moet je het dan ook anders definiëren en het oncontroleerbare agressie noemen.
Of misschien die hele zin maar weglaten.
Dingen in een wet vastleggen die op allerlei manieren te interpreteren zijn, lijkt me ook niet wenselijk.
Wiel
-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Dat er wat meer duidelijkheid moet komen is wel zeker. Wat bedoel je precies met na follow up?
Ik blijf al steken bij het schema op punt 1 en 2. Meldingen en de beoordelingen ervan. Is er duidelijk een constatering en zijn er meerdere getuigen en zijn bijtwonden zichtbaar, dan is het vaak wel helder.
Maar er worden ook bijtincidenten gemeld van bijvoorbeeld schermutselingen tussen honden.
Of valse beschuldigingen, daar moet ook een beoordeling over worden gemaakt.
Ik zie graag nu eens uitgeschreven wat men onder bijtincidenten ziet vallen, en dat dan ook alle meldingen worden opgenomen. Want ondanks dat een kleinere hond vaak minder grote schade aanricht, staan sommigen ook niet goed onder controle van een eigenaar.
De teckel van een kennis was de schrik van de buurt, had dat een herdertje geweest dan had dat dier rap uit huis geplaatst geweest. Mensen en dieren werden aangevallen en gebeten, er zijn geen meldingen van gemaakt, maar daar is op een gegeven moment door papa's en mama's wel mee gedreigd.
Dier is nu geloof ik wel na een behoorlijke training onder controle, maar het is zo vaak appels met peren vergelijken vind ik.
Ik blijf al steken bij het schema op punt 1 en 2. Meldingen en de beoordelingen ervan. Is er duidelijk een constatering en zijn er meerdere getuigen en zijn bijtwonden zichtbaar, dan is het vaak wel helder.
Maar er worden ook bijtincidenten gemeld van bijvoorbeeld schermutselingen tussen honden.
Of valse beschuldigingen, daar moet ook een beoordeling over worden gemaakt.
Ik zie graag nu eens uitgeschreven wat men onder bijtincidenten ziet vallen, en dat dan ook alle meldingen worden opgenomen. Want ondanks dat een kleinere hond vaak minder grote schade aanricht, staan sommigen ook niet goed onder controle van een eigenaar.
De teckel van een kennis was de schrik van de buurt, had dat een herdertje geweest dan had dat dier rap uit huis geplaatst geweest. Mensen en dieren werden aangevallen en gebeten, er zijn geen meldingen van gemaakt, maar daar is op een gegeven moment door papa's en mama's wel mee gedreigd.
Dier is nu geloof ik wel na een behoorlijke training onder controle, maar het is zo vaak appels met peren vergelijken vind ik.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
Gut eindelijk mensen die daadwerkelijk nadenken ipv gillen als een kip zonder kop.