De gemeente Molenwaard gaat in cassatie tegen de uitspraak van het gerechtshof in de 'hondenbelastingzaak'. Het college neemt die stap om 'maximale duidelijkheid' te krijgen over de kwestie.
Dikjan Bos uit Waal werd 2 weken terug in hoger beroep in het gelijk gesteld door de rechter in het geschil dat hij heeft met Molenwaard. Inzet van het bijzondere proces is Bos' viervoeter Fine. Die werd begin vorig jaar door de Alblasserwaarder op naam van zijn bedrijf gezet, omdat hij ermee wilde gaan fokken. Bos vindt dat hij Fine 'zakelijk inzet' en de belastingaanslag dus naar zijn BV moet, wat hem belastingvoordeel oplevert.
Molenwaard wilde daar via het SVHW, dat de lokale belastingen int, niet aan meewerken en stuurde de aanslag hondenbelasting (71 euro) 'gewoon' naar Bos als privépersoon. Terecht oordeelde de rechtbank van Rotterdam in eerste instantie, maar in hoger beroep kreeg Bos dus gelijk. Overigens staat in beide gevallen niet ter discussie dat er voor Fine hondenbelasting moet worden betaald. Bos ontkent ook dat het een trucje was om niet te hoeven betalen.
Molenwaard gaat in cassatie om de Hoge Raad duidelijkheid te laten scheppen. Het opleggen van aanslagen kan voor een gemeente moeilijker zijn bij bedrijven. ,,De uitvoeringspraktijk wordt bemoeilijkt als er aanslagen aan rechtspersonen moeten worden opgelegd. Dit vergt namelijk extra controle en dus extra administratie en kosten," aldus Molenwaard.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Cassatie in zaak hondenbelasting viervoeter Fine
Moderator: moderatorteam
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Re: Cassatie in zaak hondenbelasting viervoeter Fine
Hmm interessant, het lijkt mij niet veel uitmaken als je een hond op naam van een BV zet, aangezien dat niet alleen bepaald wie eigenaar is van de hond. Maar goed er is ook geen harde regel dat dieren geen eigendom kunnen zijn van een rechtspersoon, en dan is een aanslag sturen tnv de BV wel logisch.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Oei, daar zullen veel gemeenten niet blij mee zijn.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
Wolfsblut
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Ik verwacht dat de gemeente aan het kortste eind trekt. De b.v. gaat geld verdienen met deze hond. Over deze inkomsten draagt hij de BTW af en betaalt daar netjes inkomstenbelasting over. Gemaakte onkosten zijn aftrekbare bedrijfskosten.
Met enkele voorgaande bedrijfshonden stuurde de gemeente de hondenbelasting naar mijn bedrijf. Dat waren bedrijfskosten evenals trimmen, DA, voer, riempjes, manden. Hier heeft noch de gemeente, noch de fiscus ooit vragen over gesteld. Ook logisch natuurlijk want ze brachten veel geld bij de fiscus in het laadje.
Met enkele voorgaande bedrijfshonden stuurde de gemeente de hondenbelasting naar mijn bedrijf. Dat waren bedrijfskosten evenals trimmen, DA, voer, riempjes, manden. Hier heeft noch de gemeente, noch de fiscus ooit vragen over gesteld. Ook logisch natuurlijk want ze brachten veel geld bij de fiscus in het laadje.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.