Kan iemand mij vertellen wat er bekend is over de genetica van de staartdracht en staartlengte bij honden?
Veel van de fenotypische variatie bij honden wordt bepaald door maar een klein aantal genen, maar hoe zit dat met staarten? Is een gekrulde staart een eigenschap die mendeliaans vererft, of ligt het ingewikkelder? Zelfde vraag heb ik ook over de lengte van de staart.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Genetica staartlengte en -dracht
Moderator: moderatorteam
- Agnes-en-Balou
- Zeer actief
Genetica staartlengte en -dracht
Groetjes van Agnes en Balou & Nouska
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Genetica staartlengte en -dracht
Er is niet op te promoveren dus er is geen onderzoek naar gedaan 
Maar er is wel wat over bekend natuurlijk.
Wat we weten is dat een krulstaart er verdraaid snel insluipt en ook verdraaid lastig weg te fokken is.
Daar zijn we bij het outcrossproject van de Wetterhoun blij mee: die spiraalstaart hebben we zo weer terug.
Bij andere rassen vinden ze dat minder lollig. De rassen dus waar ze dat niet willen, zo'n krul.
We weten dat er in populaties die domesticeren over het algemeen vrij snel een krulstaart verschijnt en oude afbeeldingen laten zien dat dat niets nieuws is.
Over de lengte is minder bekend, of je moet normale staarten en NBT en stumpy bedoelen?

Maar er is wel wat over bekend natuurlijk.
Wat we weten is dat een krulstaart er verdraaid snel insluipt en ook verdraaid lastig weg te fokken is.
Daar zijn we bij het outcrossproject van de Wetterhoun blij mee: die spiraalstaart hebben we zo weer terug.
Bij andere rassen vinden ze dat minder lollig. De rassen dus waar ze dat niet willen, zo'n krul.
We weten dat er in populaties die domesticeren over het algemeen vrij snel een krulstaart verschijnt en oude afbeeldingen laten zien dat dat niets nieuws is.
Over de lengte is minder bekend, of je moet normale staarten en NBT en stumpy bedoelen?
- Agnes-en-Balou
- Zeer actief
Ik zat ook te denken aan outcrossprojecten, maar dan die waarbij korte krulstaarten niet gewenst zijn 

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Hm, mijn ervaring in de gewone fokkerij is dat lange staarten zo verkregen zijn. Dat is niet zo moeilijk.Agnes-en-Balou schreef:Ik zat ook te denken aan outcrossprojecten, maar dan die waarbij korte krulstaarten niet gewenst zijn
Er is natuurlijk een outcross-project met Ierse wolfshond en Malamute, en daar zijn de staarten voor zover ik weet in de F3 alweer keurig laag (Malamute wordt in de IW gefokt).
In de F2 is die staart nog wel iets lollig en ook nog wat korter, maar niet extreem hoog.
Ik zal eens kijken voor foto's.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb wel wat 
Dit is F1, IW x malamute dus.
De staart is vrij kort, korter dan van een IW.

Dit is F2, de linker is 2 jaar, de twee rechtse zijn 10 maanden.
Zie je dat die staart al anders is?

Ook F2, de dracht is typisch IW.

Een overzicht. Deze laat in de F1 duidelijk die kortere staart zien, dat is Malamute. Maar in F2 is die alweer langer en ook lager, zie je wel?

Dit is F1, IW x malamute dus.
De staart is vrij kort, korter dan van een IW.

Dit is F2, de linker is 2 jaar, de twee rechtse zijn 10 maanden.
Zie je dat die staart al anders is?

Ook F2, de dracht is typisch IW.

Een overzicht. Deze laat in de F1 duidelijk die kortere staart zien, dat is Malamute. Maar in F2 is die alweer langer en ook lager, zie je wel?

- Agnes-en-Balou
- Zeer actief
Oh, dat valt me alles mee!