Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Giardia- panacur

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Giardia- panacur

Ongelezen bericht door wolvster »

Een aantal weken geleden is Murdock aan de diarree geraakt en hij komt er maar niet van af. Twee keer bij de DA geweest: eerste keer AB kuur en diarree remmers. Dat bracht even soelaas maar zodra de remmers op waren had hij weer diarree. Terug naar de DA dus. Tweede bezoek wederom de diagnose darminfectie, dus ander AB kuur en een zak intestinal voer. Nou dat helpt ook niet echt. Giardia geopperd, maar daar was hij te oud voor volgend DA.

Zijn ontlasting is nog steeds heel wisselend en ik ben vannacht weer uit bed gejankt omdat hij het niet op kon houden.

Nu kan ik drie dagen zijn ontlasting opvangen, onderzoek laten doen bij de DA op giardia en panacur meekrijgen waarschijnlijk. (maw veel geld kwijt zijn) Of ik geef hem zelf panacur en hoop dat het beter gaat. Zo niet, kan ik over een tijdje alsnog naar de DA.

Ik neig nu naar dat laatste, ware het niet dat ik hem 28 augustus uit pure wanhoop heb ontwormt met Milbemax...
Kan ik daar 2,5e week later Panacur tegenaan gooien?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Giardia- panacur

Ongelezen bericht door DeDiana »

wolvster schreef:Een aantal weken geleden is Murdock aan de diarree geraakt en hij komt er maar niet van af. Twee keer bij de DA geweest: eerste keer AB kuur en diarree remmers. Dat bracht even soelaas maar zodra de remmers op waren had hij weer diarree. Terug naar de DA dus. Tweede bezoek wederom de diagnose darminfectie, dus ander AB kuur en een zak intestinal voer. Nou dat helpt ook niet echt. Giardia geopperd, maar daar was hij te oud voor volgend DA.
Wat een rare reactie van de DA, honden van elke leeftijd kunnen Giardia krijgen. Zoals je het beschrijft (wisselend wel / geen diarree) zou het heel goed giardia kunnen zijn.
wolvster schreef:Ik neig nu naar dat laatste, ware het niet dat ik hem 28 augustus uit pure wanhoop heb ontwormt met Milbemax...
Kan ik daar 2,5e week later Panacur tegenaan gooien?
Dat weet ik niet, ik zou het even bij de DA navragen. Het zal vast niet aan te raden zijn, maar zo'n lange tijd diarree is ook niet goed.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik weet ook niet of je het zo kort op de milbemax kunt gebruiken, maar je da praat poep wat de leeftijd betreft, mijn gina was 10 toen ze giardia kreeg en jan was 8.

als je panacur gaat gebruiken zou ik wel 5 dagen doen en niet 3 zoals zo vaak wordt voorgeschreven.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb inmiddels het één en ander gelezen over Milbemax, Panacur en Giardia.
Bij geen van beide middelen staat in de bijsluiter dat het specifiek niet kan, met de werkzame stoffen, e.d. In de Milbemax bijsluiter staat wel dat het niet onderzocht is i.c.m. andere macrocyclische lactonen. Nu wil het geluk dat Panacur fenbendazol als werkzame stof heeft en dat NIET in die categorie geneesmiddelen valt.
Met andere woorden; is Milbemax een totaal andere (werkzame) stof en zou overdosering eigenlijk niet kunnen.
Wisselwerking is daarmee niet uitgesloten natuurlijk.

Wat ik me wel afvroeg; als je het ontwormschema van pups er bij pakt, is dat zeer frequent. De fokker van Murdock heeft ons geen merk meegegeven, slechts het schema. Wij hebben toen voor Milbemax gekozen, maar de fokker kan net zo goed Panacur hebben gebruikt. Dat heeft toen ook niet voor problemen gezorgd, noch zijn wij gewaarschuwd voor mogelijke problemen bij het gebruik van verschillende middelen.

Ik denk dat het dus wel kan. Gedachten daarover? Wellicht bel ik de dierenarts nog even.

Edit: Heb een andere DA gebeld of ik panacur kan gebruiken na Milbemax en dat was geen probleem. Zij stuurde ook aan op een ontlastingonderzoek overigens, omdat 'het wel eens geen giardia kon zijn'. Noem me eigenwijs, maar na twee verschillende antibioticakuren en verandering van voer over de periode van 1,5 maand, wil ik wel proberen te behandelen voor giardia zonder dure onderzoeken en consulten.
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jacq »

Pfff wat is dat toch met dierenartsen dat ze blijven vasthouden aan eerst ab geven en diarree remmers ipv testen op giardia? Het komt zo vaak voor. Bij mijn hele oude asielhondje was het ook raak. Wat een onzin dat een oude hond het niet gauw krijgt. Ik vermoed soms zelfs nog eerder omdat bij veel oudjes de weerstand niet meer optimaal is. Als ik jou was liet ik het toch testen. Dan weet je zeker of het giardia is en kan je ernaar handelen. Als je panacure geeft 5 dagen en de diarree blijft weet je nog niks. Ik hoop dat de ontlasting beter wordt!
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Wat een onzin dat hij te oud is voor giardia, juist ook oudere honden zijn vatbaar om zoiets op te lopen.
Ik zou wel eerst een test laten doen. Als het geen giardia is, en je knalt er een hoop panacur is, maakt dat ook weer het goede in de darmen kapot. En mocht er uit het onderzoek giardia blijken, kan je gelijk die da aanpakken.

Welke Ab heeft hij gekregen?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

alinelaila schreef:Vestig niet al je hoop op die panacur. Als het wel giardia is, kan het namelijk best dat die helemaal niet gaat reageren op de panacur. Niet alle giardia is gevoelig voor panacur, in dat geval wordt metrazol gebruikt.
En het kan ook best de diarree niet direct weg is. Soms zijn die darmen zo van slag dat je toch diarree blijft houden namelijk (probiotica is dan zeker aan te raden).

En verder eens met Renee-uk: 5 dagen panacur. 3 dagen is, vind ik, te kort. En dan na een week herhalen.

3 dagen panacur is als het als een gewone ontworming gebruikt wordt. 5 dagen en herhalen inderdaad bij een giardia besmetting.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Meestal IS drie dagen ook voldoende.

Ik zou in dit geval vijf dagen doen en dan na en week drie dagen opvangen en zelf laten testen. Je kunt dat opsturen, dat scheelt consultkosten bij je ongelovige thomas van een dierenarts ;)

http://wormbestrijding.nl/wormbestrijding-bij-honden/
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Meestal IS drie dagen ook voldoende.

Ik zou in dit geval vijf dagen doen en dan na en week drie dagen opvangen en zelf laten testen. Je kunt dat opsturen, dat scheelt consultkosten bij je ongelovige thomas van een dierenarts ;)

http://wormbestrijding.nl/wormbestrijding-bij-honden/
Goeie tip!

Nu op de derde dag Panacur had hij weer supergoede ontlasting, dus ik vermoed dat het idd Giardia is. Ik geef hem vijf dagen, dan zal ik testen.

Indien er niets uit komt, toch nog vijf dagen extra geven zoals ik op sommige sites tegenkwam?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Vijf dagen, week rust, na vijf dagen rust testen, en als je dan wilt herhalen kan dat vanaf dag acht, dan zit er een week tussen.
Zo doen wij het in elk geval.
Omdat je moet opsturen zou de pauze iets langer zijn, ik schep 's avonds, de dag erna, en dan de ochtend daarna en dat kiep ik meteen op de bus.
Je hebt best snel antwoord.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”