Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oude hond overpeinzingen.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Oude hond overpeinzingen.

Ongelezen bericht door Peter27 »

Wij passen 2 weken op de 15 jaar oude lab van vrienden van ons. Enigszins stram, doof en zicht begint minder te worden, maar verder gezond oud besje. Wandelen gaat niet best meer maar een beetje scharrelen lukt nog prima.

Maar toch..... Het klinkt misschien hard en egoïstisch maar ik hoop deze fase over te slaan met mijn eigen hond. Het hele huis stinkt zuur, ze verhaard per kilo, pist in huis en vlak na het uitlaten poept ze standaard in de tuin.

Nu is het de hond van een ander en beloofd is beloofd. Dus we dealen ermee en ze is overdag zoveel mogelijk buiten. Maar het lijkt me vreselijk om je te realiseren dat je maatje de laatste weken/maanden van z'n leven een irritatie factor is geworden.

Hoe zien jullie dit?

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
blablabla :)
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Re: Oude hond overpeinzingen.

Ongelezen bericht door Dee »

Ik heb ook n oud besje, maar die vuurt op haar tijd nog n spat energie uit en zoekt nog liefde. Ik geloof dat ze t me laat weten als t niet meer leuk is. Daar vertrouw ik en hoop ik op. En ik hoop dat ik t dan zie
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik denk zomaar dat het bij je eigen hond, die je al jaren hebt en die dus niet van een ander is en slechts tijdelijk in huis is, een heel ander verhaal is. De geur zal je waarschijnlijk amper ruiken of misschien helemaal niet, en de andere ongemakjes zijn er niet ineens gekomen, daar groei je als het ware in mee.
Er zijn nu eenmaal dingen die bij het ouder worden van een hond horen. Als je dat niet ziet zitten kun je dat beter beseffen voordat je die schattige pup in huis neemt. Want als je geluk hebt wordt je hond nu eenmaal oud, en dat komt logischerwijs met wat gebreken en imperfecties.
Ik zou er heel wat voor over hebben om mijn ouwetje weer terug te hebben, ook al zou ze niet meer naar viooltjes ruiken.
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Peter27 »

Het is dubbel natuurlijk. Wellicht dat het met je eigen hond anders is. Maar goed, ik denk sowieso dat mijn hond geen 15 wordt. Met haar tempo is ze versleten voor ze oud is haha.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
blablabla :)
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

LongFields schreef:Ik denk zomaar dat het bij je eigen hond, die je al jaren hebt en die dus niet van een ander is en slechts tijdelijk in huis is, een heel ander verhaal is. De geur zal je waarschijnlijk amper ruiken of misschien helemaal niet, en de andere ongemakjes zijn er niet ineens gekomen, daar groei je als het ware in mee.
Er zijn nu eenmaal dingen die bij het ouder worden van een hond horen. Als je dat niet ziet zitten kun je dat beter beseffen voordat je die schattige pup in huis neemt. Want als je geluk hebt wordt je hond nu eenmaal oud, en dat komt logischerwijs met wat gebreken en imperfecties.
Ik zou er heel wat voor over hebben om mijn ouwetje weer terug te hebben, ook al zou ze niet meer naar viooltjes ruiken.
Nou, precies. Er zijn maar twee honden echt oud geworden bij mij en ik kan alleen maar hopen dat de huidige honden dit ook gaan worden. Dan neem ik met liefde alle luchtjes en ongemakken op de koop toe.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Sterre wordt volgende maand 15 jaar. Ze poept af en toe in haar mand en gaat daar gewoon in liggen slapen. Paar weken terug had ze diarree en dat geeft ze ook niet aan. Is geen tijd voor lijkt het. Ze voelt het niet aankomen. Dus de kamer lag onder waar we bij zaten. Ze durft niet meer te zwemmen. Was haar lust en haar leven. En wandelingen zijn kort vooral als het warm is. Ik zorg zo goed mogelijk voor haar. Leuk is het allemaal niet. Maar ja het is niet anders. Ik hoop eigenlijk dat ze zachtjes inslaapt voordat ze helemaal aftakelt, maar dat wil iedereen wel. Ik weet niet hoe ik om zou gaan met binnen plassen. Dat kan je toch haast niet schoonhouden. En een luier aan doen vind ik echt te ver gaan voor Sterre. Het was altijd zo'n stoere, flinke hond. Maar dat dilemma is er nog niet want plassen geeft ze gewoon goed aan. Ik hoop vooral dat het waardig blijft voor haar. Dat verdient ze.
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Ik denk ook dat je er heel anders naar kijkt als het je eigen hond is. Dan kun je veel meer hebben. Onze vorige honden werden allemaal stokoud zonder al teveel problemen. Yara is nu 10 en ik merk dat ze wel wat strammer wordt verder nog niet veel bijzonders gelukkig. Maar zij is een hele stoere zelfverzekerde hond die niets uit de weg gaat en nergens bang voor is. Ik zal haar niet laten aftakelen tot een zielig wrak heb ik met mezelf afgesproken. Maar ja, waar trek je de grens? Dat is nog best moeilijk.
Ik kan mij erg vinden in de post van Nanna.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Belle schreef:
LongFields schreef:Ik denk zomaar dat het bij je eigen hond, die je al jaren hebt en die dus niet van een ander is en slechts tijdelijk in huis is, een heel ander verhaal is. De geur zal je waarschijnlijk amper ruiken of misschien helemaal niet, en de andere ongemakjes zijn er niet ineens gekomen, daar groei je als het ware in mee.
Nou, precies. Er zijn maar twee honden echt oud geworden bij mij en ik kan alleen maar hopen dat de huidige honden dit ook gaan worden. Dan neem ik met liefde alle luchtjes en ongemakken op de koop toe.
inderdaad.
wat had ik gina en jan graag 15 zien worden en wat hoop ik dat mijn rietje dat haalt.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

renee-uk schreef:
Belle schreef:
inderdaad.
wat had ik gina en jan graag 15 zien worden en wat hoop ik dat mijn rietje dat haalt.
Nou precies, was Max maar 15 geworden.
En sommige van de ongemakken die je opnoemt kunnen ook voorkomen als ze jonger zijn hoor, Luna os 7,5 en voor 99% blind, ze heeft op dit moment een heftige oorontsteking met schimmels en ruikt dus naar zwitserze kaas, oh en verharen kan ze ook goed!

Maar wat wil je dan doen als je hond ouder word en kwaaltjes krijgt? Weg doen, in laten slapen?
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Izzers
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse dwarslopende tokkel

Ongelezen bericht door Izzers »

Izzy word over twee weken 13 jaar.
Aan haar ogen is te zien dat ze staar krijgt maar ik merk niks van verminderd zicht, ze zal dat wel hebben maar weet er goed mee om te gaan. Ja ze ruikt (regelmatig) een beetje. Gehoor is nog goed, wandelen gaat ook goed zij het minder lang. Met andere honden spelen en rennen doet ze nog fanatiek al is ze dan na de wandeling wel erg moe.
Zolang zij nog goed eet en drinkt en regelmatig met haar flosstouw of bal aan komt om te spelen blijft ze lekker lopen hier.
De dag dat ik denk dat ze niet meer happy is is het gebeurt ook chronische onzindelijkheid is voor mij een reden niet omdat ik het niet wil opruimen maar omdat ze keizindelijk is, en ik denk dat wanneer ze dat niet meer is ze ook niet meer happy is. Ze is een trotse sterke dame. Ik denk ook dat het aan het karakter van de hond ligt. Een trotse sterke hond laat je wellicht minder snel gaan dan een piepert. Ik hoop dat ze nog tien jaar mee gaat maar dat is natuurlijk niet realistisch
Afbeelding

Ik hou van je! Met heel mijn kont.
Met mijn hart ook wel, maar mijn kont is groter
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Chronische, regelmatige onzindelijkheid zou ik wel behoorlijk moeite mee hebben.
Maar ik weet niet hoe ik met mijn eigen hond er in zou staan, dat lijkt mij toch anders dan de hond van een ander. :wink: Dan wordt een spuit wel heel definitief, al hoop ik dan wel nog helder na te kunnen denken hoor.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Altijd een beetje dubbel , je bent gek met je oudje maar ervaart het soms als een last met de stinkzooi en geplas en poep in huis.
Zijn normale gevoelens hoor .
Op is op.
Hoop ook dat mijn honden oud worden maar ook heel eerlijk dat ik en hond gevrijwaard blijven van dat soort dingen .
Ieder heeft zijn grenzen .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Peter27 schreef:Wij passen 2 weken op de 15 jaar oude lab van vrienden van ons. Enigszins stram, doof en zicht begint minder te worden, maar verder gezond oud besje. Wandelen gaat niet best meer maar een beetje scharrelen lukt nog prima.

Maar toch..... Het klinkt misschien hard en egoïstisch maar ik hoop deze fase over te slaan met mijn eigen hond. Het hele huis stinkt zuur, ze verhaard per kilo, pist in huis en vlak na het uitlaten poept ze standaard in de tuin.

Nu is het de hond van een ander en beloofd is beloofd. Dus we dealen ermee en ze is overdag zoveel mogelijk buiten. Maar het lijkt me vreselijk om je te realiseren dat je maatje de laatste weken/maanden van z'n leven een irritatie factor is geworden.

Hoe zien jullie dit?
Nou, ik heb er dus zo één. Niet doof en minder zicht, maar wel onzindelijk en beginnend dement (hebben we in een ander topic hier besloten). Maar no way dat ik haar daarom laat inslapen! En ze is ook beslist geen irritatie-factor aan het worden.
Een pup is in zijn onzindelijke tijd toch ook geen irritatie-factor?
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Zoals al gezegd is, van je eigen hond zul je meer kunnen hebben. En dat doe je omdat je ze zolang mogelijk bij je wilt houden, tot het moment dat het niet meer waardig is.
Dat moment kun je alleen zelf bepalen.

Wij hebben nu twee ouwetjes rondlopen, die nog geen ernstige ouderdomsgebreken hebben. Als extreem verharen er 1 is, hadden we Truus nooit uit het asiel moet halen :mrgreen:
Ze heeft wel staar, en soms blaft ze (voor ons) zonder reden. Nou daar krijgt ze een pilletje voor waar ze overall happier door wordt. En wat pijnstiller. Dan stuitert en krioelt ze weer als een malle.
Henk die mankeert nog helemaal niets, behalve dat hij nog maar 3 (hoek)tanden heeft. Hij redt zich ermee dus ook daar geen probleem.
Waar onze grenzen liggen, geen idee. Dat zien we wel maar ik hoop dat dat nog lang duurt.
bouvierpoedel
Zeer actief

Marion. schreef:
Peter27 schreef:Wij passen 2 weken op de 15 jaar oude lab van vrienden van ons. Enigszins stram, doof en zicht begint minder te worden, maar verder gezond oud besje. Wandelen gaat niet best meer maar een beetje scharrelen lukt nog prima.

Hoe zien jullie dit?
Nou, ik heb er dus zo één. Niet doof en minder zicht, maar wel onzindelijk en beginnend dement (hebben we in een ander topic hier besloten). Maar no way dat ik haar daarom laat inslapen! En ze is ook beslist geen irritatie-factor aan het worden.
Geen vergelijking Marion.
Een pup moet zijn leven nog beginnen en word zindelijk en een oude hond takeld alleen maar meer af en loopt op het eind.
80564M

bouvierpoedel schreef:
Marion. schreef:

Hoe zien jullie dit?
Geen vergelijking Marion.
Een pup moet zijn leven nog beginnen en word zindelijk en een oude hond takeld alleen maar meer af en loopt op het eind.
Pies in huis, is pies in huis :19:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Heel eerlijk, ik hoop dat ze stokoud worden, wat dat dan ook voor ellende mag meegeven, zolang zij het maar leuk hebben :wink: ik heb nu hun goede jaren, hopelijk kan ik wat terug doen in het najaar van hun leven .
Ik heb 2 honden moeten laten gaan op 4 jarige leeftijd, en hopelijk kom ik dat nooit meer tegen
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Marion. schreef: Pies in huis, is pies in huis :19:
:ok:

Zolang het voor de hond zelf maar niet vervelend is.
bouvierpoedel
Zeer actief

Nou oma of opa mag van mij ook gaan hoor als ze de tent uitstinken en met hun demente kop op de stoel waar ze neergeplant worden niet anders kunnen doen dan in hun luier poepen en plassen.
Moet voor beide kanten wel wat lol overblijven.
80564M

bouvierpoedel schreef:Nou oma of opa mag van mij ook gaan hoor als ze de tent uitstinken en met hun demente kop op de stoel waar ze neergeplant worden niet anders kunnen doen dan in hun luier poepen en plassen.
En daar gaat nog een hele periode aan vooraf. Mijn hond heeft er nog heel veel lol in, en kan nog heel veel meer dan in haar luier poepen en plassen :pffff:
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Als het je eigen oude besje is dan maakt dat soort dingen je geen ene flikker uit.
AfbeeldingAfbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Marion. schreef:
bouvierpoedel schreef:Nou oma of opa mag van mij ook gaan hoor als ze de tent uitstinken en met hun demente kop op de stoel waar ze neergeplant worden niet anders kunnen doen dan in hun luier poepen en plassen.
En daar gaat nog een hele periode aan vooraf. Mijn hond heeft er nog heel veel lol in, en kan nog heel veel meer dan in haar luier poepen en plassen :pffff:
Dan is jouw keus toch waar die grens ligt.
Ik zou geen zin in hebben om alleen maar verpleger te lopen spelen bij mijn hond en ook bij oma niet.
Alhoewel je oma moeilijk ingeslapen krijgt bij de DA als het op is. :mann:
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Het besef waar je grens is weet je pas als je het ervaren heb. Ik heb altijd geroepen tot hier en dan vind ik het niet meer hondwaardig maar mijn ouwe sul die ik eten op de bank bracht waar ik hem een kontje voor gegeven heb zodat hij erop kon enz enz enz
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
80564M

bouvierpoedel schreef:Dan is jouw keus toch waar die grens ligt.
Ik zou geen zin in hebben om alleen maar verpleger te lopen spelen bij mijn hond en ook bij oma niet.
En nu zeg je het weer! Het is niet wit of zwart. Het is niet jonge hond of "demente oude bes die alleen nog maar kan poepen en pissen" :ugh:
bouvierpoedel
Zeer actief

Marion. schreef:
En nu zeg je het weer! Het is niet wit of zwart. Het is niet jonge hond of "demente oude bes die alleen nog maar kan poepen en pissen" :ugh:
Ja en.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Dit is allemaal zo persoonlijk en zelf zul je het pas weten als je hond oud is, wat je wel en wat je niet accepteerd. En weet je, dan ben jij gewoon die beslist wat nog hondwaardig is en wat niet, wat anderen ook allemaal zeggen, jij bent de enige die daar over gaat.

Maar sommige honden worden ook gewoon oud met wat mankementen en geen gezooi, wie weet.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Mijn hond is oud, maar niet stokoud. Wat staar, wat moeite met opstaan en in en uit de auto.
Maar ze heeft al jarenlang last van een auto-immuunziekte. Die zorgt ervoor dat ze heel vaak moet poepen en plassen. Zo'n plas vinden we ook geregeld in huis. 1 keer in de zoveel tijd breekt de ziekte door de medicatie heen en heeft ze een paar nachten dat ze drie of vier keer heftige diarree heeft. Dan liggen de hopen op de gang en in de tuin als ze me op tijd wakker krijgt.
En af en toe heeft ze er ook de brakeritis bij.

En dan gaat het weer een tijdje goed.
Door de hoge dosering pred. is haar vacht een ramp, het valt bij bossen van haar af, staat in plukken dood op haar huid. En omdat een berner een zware vacht heeft is borstelen niet te doen. Dus laat ik haar 1 keer per jaar scheren.

ik zou liegen als ik zou ontkennen dat het me nooit irriteert en dat er nooit nachten zijn waarbij ik mopperend uit mijn diepste slaap kom en wens dat ze een keertje dood zou gaan. Maar als het echt zo erg wordt dat we naar een d.a. moeten, ( meestal 's nachts of in het weekend) race ik er weer heen en smeek om haar herstel. Vreselijk om haar te zien lijden en superblij als ze er toch weer een keer doorheen komt.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Mooi beschreven Tara, helemaal waar en erg herkenbaar voor mij.
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

bouvierpoedel schreef:
Marion. schreef:
Ja en.
Je trekt dus conclusies die niet kloppen en brengt het, zoals wel vaker, weer extreem zwart wit.

Oud en af en toe onzindelijk wil totaal niet zeggen dat je alleen maar verpleegster moet spelen :U:
Ik had er heel wat voor over om Mika nog hier te hebben, dat hij die laatste glijpartij niet gemaakt had en nog verder mee had kunnen hobbelen. Ja hij rook muffig en soms begreep hij het niet meer zo goed, maar de band die ik me hem had heb ik nog lang niet met de 2 jonge honden nu.
Ik paste me met liefde wat aan. Nam hem mee op kleinere rondjes en zorgde dat hij niet te veel alleen was. Zo is hij blij oud geworden en ik heb geen moment het idee gehad dat ik me ergens op moest offeren ofzo.
bouvierpoedel
Zeer actief

Tara schreef:Ik weet in elk geval wel dat mijn krasse knarrie er nog veel plezier in heeft en nog steeds geniet van alle dingen die we doen en van alles dat hij nog beleeft. Iedere dag lekker een uur naar het bos, lekker met piepertjes en balletjes rondsjouwen... Wij hebben ondanks de ongemakjes nog steeds heel veel plezier van en met elkaar, en dat weegt ruimschoots op tegen de ongemakjes. :wink:
Dat is toch precies waar het om gaat. :19:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”