Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Welk ras zou geschikt zijn?
Moderator: moderatorteam
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
- Aantal honden: 1
Welk ras zou geschikt zijn?
Mijn zus heeft eigenlijk al jaren een wens voor een hondje. Maar haar woonsituatie liet dat eerder eigenlijk niet toe. Ook nu zitten er beperkingen aan haar wonen, maar een hondje zou nu zeker mogelijk moeten zijn.
Echter is mijn zus wel een heel ander type dan ik. Ik ben wat bekender in de grotere en actievere honden rassen die veel beweging nodig hebben. Die zijn in mijn zus haar situatie niet al te geschikt. Ik ben dan weer niet zo bekend in de kleinere rassen. Met name omdat ik denk dat veel kleinere rassen eigenlijk hele "grote" honden in een klein lijfje kunnen zijn en er makkelijker uit zien dan ze zijn, lijkt het me niet onverstandig hier wat advies te vragen.
Mijn zus woont in een vrij klein appartement zonder balkon, maar wel op de eerste verdieping en ze staat binnen 10 seconde wandelen haar deur uit buiten op straat. Het is denk ik dus wel van belang dat het een niet al te actief kleiner hondje is, van maximaal een schofthoogte van 40 cm. ongeveer.
Toen ik haar vroeg wat ze dan wilde, kwam er vooral uit dat ze een maatje wilde, een hondje die leuk wil spelen en lekker bij haar komt liggen. Ze woont alleen en zoekt vooral wat gezelschap. Het wandelen komt op zich wel goed, maar ze is niet echt een type dat lange wandelingen maken leuk vind. Als ik haar straks mee het bos in zou slepen zou ze wel gaan, maar uit zichzelf zou ze dat niet zo snel opzoeken. Ook omdat ze geen auto heeft trouwens. Ze is meer iemand die 6 keer een 15-20 min gaat, dan iemand die 3 keer een half uur a uur loopt zeg maar. Kortom, dus niet al te veel energie of lang en veel moeten lopen.
Wat betreft het opvoeden vind ik een beetje een lastige. Met onze honden vroeger was ik altijd degene die de honden trainde en vanalles aanleerde. Wat ik eenmaal aangeleerd had pastte ze goed toe maar het echte aanleren kan ik moeilijk inschatten. Al is dat waarschijnlijk eerder omdat ik haar er geen kans toe gaf, dan dat ze het niet wilde. Mogelijk ontbreekt er wat aan kennis, maar daar kan ik zeker in begeleiden. Wat ze zeker wel is, is consequent. Als Duke bij haar brutaal is, grijpt ze bijvoorbeeld ook wel goed in. Daarnaast moet het wel een hondje zijn dat alleen kan blijven. Geen hele dagen want ze werkt geloof ik maar 20 uur in de week, maar toch, in die uren moet de hond dus wel alleen thuis kunnen blijven.
Voor mijn gevoel klinkt dit nu allemaal wat negatief, alsof ze wel de lusten maar niet de lasten wilt, maar dit is zeker niet het geval. Ik ben er zeker van dat ze haar verantwoordelijkheid zal nemen en goed voor het beestje zal zorgen en zeker voldoende beweging zal geven. Maar ik weet ook gewoon zeker dat er rassen zijn die prima geschikt zijn voor haar situatie, maar ik ben er gewoon niet in bekend.
Ze zal uiteindelijk een herplaatsertje nemen waarschijnlijk en zeker niet aan een pup beginnen en komt daardoor waarschijnlijk bij een kruising uit. Maar dan alsnog is het nuttig te weten welke rassen geschikt zouden zijn en welke rassen ze vooral moet vermijden.
Ze is trouwens op herplaatsings sites nu al een paar keer gevallen voor een chihuahua keer jack russel kruising en het ligt natuurlijk ook aan het hondje zelf, maar opzich klonkt dat niet verkeerd?
Echter is mijn zus wel een heel ander type dan ik. Ik ben wat bekender in de grotere en actievere honden rassen die veel beweging nodig hebben. Die zijn in mijn zus haar situatie niet al te geschikt. Ik ben dan weer niet zo bekend in de kleinere rassen. Met name omdat ik denk dat veel kleinere rassen eigenlijk hele "grote" honden in een klein lijfje kunnen zijn en er makkelijker uit zien dan ze zijn, lijkt het me niet onverstandig hier wat advies te vragen.
Mijn zus woont in een vrij klein appartement zonder balkon, maar wel op de eerste verdieping en ze staat binnen 10 seconde wandelen haar deur uit buiten op straat. Het is denk ik dus wel van belang dat het een niet al te actief kleiner hondje is, van maximaal een schofthoogte van 40 cm. ongeveer.
Toen ik haar vroeg wat ze dan wilde, kwam er vooral uit dat ze een maatje wilde, een hondje die leuk wil spelen en lekker bij haar komt liggen. Ze woont alleen en zoekt vooral wat gezelschap. Het wandelen komt op zich wel goed, maar ze is niet echt een type dat lange wandelingen maken leuk vind. Als ik haar straks mee het bos in zou slepen zou ze wel gaan, maar uit zichzelf zou ze dat niet zo snel opzoeken. Ook omdat ze geen auto heeft trouwens. Ze is meer iemand die 6 keer een 15-20 min gaat, dan iemand die 3 keer een half uur a uur loopt zeg maar. Kortom, dus niet al te veel energie of lang en veel moeten lopen.
Wat betreft het opvoeden vind ik een beetje een lastige. Met onze honden vroeger was ik altijd degene die de honden trainde en vanalles aanleerde. Wat ik eenmaal aangeleerd had pastte ze goed toe maar het echte aanleren kan ik moeilijk inschatten. Al is dat waarschijnlijk eerder omdat ik haar er geen kans toe gaf, dan dat ze het niet wilde. Mogelijk ontbreekt er wat aan kennis, maar daar kan ik zeker in begeleiden. Wat ze zeker wel is, is consequent. Als Duke bij haar brutaal is, grijpt ze bijvoorbeeld ook wel goed in. Daarnaast moet het wel een hondje zijn dat alleen kan blijven. Geen hele dagen want ze werkt geloof ik maar 20 uur in de week, maar toch, in die uren moet de hond dus wel alleen thuis kunnen blijven.
Voor mijn gevoel klinkt dit nu allemaal wat negatief, alsof ze wel de lusten maar niet de lasten wilt, maar dit is zeker niet het geval. Ik ben er zeker van dat ze haar verantwoordelijkheid zal nemen en goed voor het beestje zal zorgen en zeker voldoende beweging zal geven. Maar ik weet ook gewoon zeker dat er rassen zijn die prima geschikt zijn voor haar situatie, maar ik ben er gewoon niet in bekend.
Ze zal uiteindelijk een herplaatsertje nemen waarschijnlijk en zeker niet aan een pup beginnen en komt daardoor waarschijnlijk bij een kruising uit. Maar dan alsnog is het nuttig te weten welke rassen geschikt zouden zijn en welke rassen ze vooral moet vermijden.
Ze is trouwens op herplaatsings sites nu al een paar keer gevallen voor een chihuahua keer jack russel kruising en het ligt natuurlijk ook aan het hondje zelf, maar opzich klonkt dat niet verkeerd?

-
- Zeer actief
Re: Welk ras zou geschikt zijn?
Ik denk dat je zusje een rustig type is. Ik denk dan gelijk in de richting van een Dwergpoedeltje. Chihuahua's en Jack Russelachtigen zijn wat drukker en blaffen over het algemeen veel.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Denk dat een poedel nog best wel eens te veel zou kunnen eisen qua mentale uitdaging.
Qua gezondheid weet ik het niet maar een leuke swiffer kruising (wel goed oppassen voor broodfok)
Qua gezondheid weet ik het niet maar een leuke swiffer kruising (wel goed oppassen voor broodfok)
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

-
- Zeer actief
Poedel of boomer achtig iets moet wel getrimd worden, hoe denkt ze daar over? Ik zou als ik haar was gewoon zoeken naar een leuk klein kruising hondje uit het asiel, of misschien wel uit het buitenland.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Ik zou haast denken: adviseer haar om twee katjes uit 1 nest te nemen!
Dan heeft ze gezelschap en een maatje en hoeft geen lange wandelingen en twintig uur werken kan dan ook wel...
Snap wel dat mensen graag een hondje willen, maar niet iedereen moet dat doen.
Dan heeft ze gezelschap en een maatje en hoeft geen lange wandelingen en twintig uur werken kan dan ook wel...
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
ik vind de cavelier zo leuk, simpel over het algemeen niet zo complex hondje alleen die gezondheid is echt om te janken
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ach hou toch op alsof alleen mensen die hun volledige leven wijden aan hun hond er eentje kunnen hebben.kooi schreef:Ik zou haast denken: adviseer haar om twee katjes uit 1 nest te nemen!
Er zijn zat honden die het prima zouden doen in haar situatie.
Ik zou denken aan een leuk buitenlandertje die al (even) in nederland is. Dan weet je wat je in huis haalt.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Denk dat er zat leuke herplaatsers zijn die hier zouden passen. Misschien een al wat ouder hondje, die niet zo nodig nog lange wandelingen hoeft en tevreden is met wat aandacht en gescharrel door de buurt.
Ik zou eens bij stichtingen kijken voor een leuk buitenlandertje. Of Nederlands asiel natuurlijk, maar ik denk dat een hondje dat in deze situatie zou passen snel het asiel weer uit is, dus dan moet je er snel bij zijn.
Dit is de stichting waar Finn vandaan komt. Misschien zit daar wat bij en anders genoeg mensen hier die leuke honden uit de hoge hoed kunnen toveren
Ik zou eens bij stichtingen kijken voor een leuk buitenlandertje. Of Nederlands asiel natuurlijk, maar ik denk dat een hondje dat in deze situatie zou passen snel het asiel weer uit is, dus dan moet je er snel bij zijn.
Dit is de stichting waar Finn vandaan komt. Misschien zit daar wat bij en anders genoeg mensen hier die leuke honden uit de hoge hoed kunnen toveren

- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Cocker spaniel?
Yorkshire?
Malthezer?
Leuk ongecompliceerd herplaatsertje?
Ik zou het niet in de echte pittige honden of in de echte werkertjes zoeken.
Kelpie, sheltie, jack russel etcetera lijkt me minder geschikt.
Yorkshire?
Malthezer?

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Een mopshond?
- dagmar88
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Een phalène zou ook nog kunnen, die zijn iets rustiger dan de vlinderhondjes heb ik de indruk. De shih-tzu's en maltezers die ik ken zijn ook geen hele energieke hondjes.
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ik ken de vlinderhondjes eigenlijk alleen maar als hondjes die best wel uitdaging nodig hebben. In de behendigheid doen ze qua drive in ieder geval niet onder voor de shelties en de JR's.
Havanezer nog een optie? En ik ken ook best wat Markiesjes die prima geschikt zijn als huishond (moet je wel tegen het vocale kunnen)
Havanezer nog een optie? En ik ken ook best wat Markiesjes die prima geschikt zijn als huishond (moet je wel tegen het vocale kunnen)
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook
- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Ja!!! Een cocker! Ik zie die hier zo weinig en vind het zulke leuke honden.Habibi schreef:Cocker spaniel?
Yorkshire?
Malthezer?

- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Een Benno hondje (rechts in mijn onderschrift). Dat is een kruising shih tzu x Maltezer. Makkelijke, ongecompliceerde hondjes die weinig hoeven maar wel erg leuk en gezellig zijn. Benno is onverstoorbaar, levendig en enorm trouw. Uren wandelen hoeft hij niet (kan hij overigens wel), hij gaat het liefst gewoon mee. Maakt niet uit waar naar toe, hij vindt overal zijn draai als hij maar bij je is.
Alleen blijven is trouwens ook geen probleem, zo lang het maar in bekende omgeving is. Hij moet weten dat je terugkomt.
Alleen blijven is trouwens ook geen probleem, zo lang het maar in bekende omgeving is. Hij moet weten dat je terugkomt.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor