Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Vraagje

Ongelezen bericht door Pepie »

Is het gemis groter als je hond echt oud is geworden dan  bv als hij maar vier geworden is?
Ik denk namelijk dat dit niks uitmaak en zou eerder denken juist omdat hij oud is geworden heb je er meer vrede mee.
Hoe ervaren jullie dit?
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Re: Vraagje

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Zazoe is maar 7 geworden. Niet oud en ik had hem ook het liefste nog tot zijn 25ste gehad maar toch heb ik enorm vrede met de keuze die ik destijds heb gemaakt.
Ik heb dat echt uit liefde voor hem gedaan en hij verdiende het niet nog een dag langer te lijden omdat ik hem zo nodig niet kan missen.
Wat maakt een dag misschien een week op al die mooie jaren nog uit.
Ik denk dat altijd liever een week te vroeg dan een dag te laat.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb er meer vrede mee als mijn hond oud is als hij inslaapt.
Maar als ik hem 14 jaar om me heen hebt gehad mis ik het vertrouwde van "er zijn" wel erger.

Als ik een hond jong verlies (een verloren van 4 jaar oud) ben ik meer verdrieting en gefrustreerd dat hij maar zo kort mocht blijven.

Het ene verdriet is niet groter dan het andere.
Voor zover je dat kunt vergelijken.
Het is - voor mij - wel anders.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Rana is net veertien geworden en is pas geleden overleden. Ik ben er knap kapot van. Ik had verwacht er meer vrede mee te hebben maar die vrede is ver te zoeken.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik denk niet dat het erg te vergelijken is, omdat bij een jonge hond het vaak onverwacht is, terwijl je bij een oudere hond echt niet meer weet hoe het zonder die hond was. Hoe je het ook wendt of keert, de dood komt altijd te vroeg en het gemis is er ook altijd
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Yeufke »

Het is anders.
Yeufke was 14 jaar toen ze ingeslapen werd. Ze was op. Ze was mijn allessie. Ik kon lezen en schrijven met haar.
Ik wist dat het eraan zat te komen, heb zelfs wat te lang gewacht. Maar mis haar nog steeds vreselijk.
Joey was 16 maanden oud en stierf binnen een paar uur. Shock, verdriet, ongeloof en nog steeds denk ik hoe zou het geworden zijn, hoe zou hij geworden zijn.
De pijn van Joey slijt sneller lijkt het maar blijft wel, de pijn van Yeufke, het grote gemis, wordt niet minder.
Het is, althans bij mij, anders.
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Het hangt vooral van de hond af en de omstandigheden waarin je met hem hebt geleefd en hoe hij is overleden.
Grote uitschieters bij mij zijn mijn eerste eigen hondje, een tekkel die werd dood gereden door een bus vlak voor zijn vierde verjaardag. En mijn eerste berner die 13 jaar geworden is. Van alle katten die ik heb gehad heb ik het meest verdriet gehad van mijn tweede, een rode pers die 14 en een half geworden is en van mijn blauwe Brit die maar vijf geworden is. Wat voor klik heb je met het dier, maar ook hoe groot was de impact van het overlijden..
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

siba en quinty waren ruim 14, en met hun overlijden heb ik veel meer vrede dan toen fortuna stierf. zij was pas 5. nog erger was het toen miss piggy stierf, zij was 15 maanden.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik weet het nog niet. Pluis was 18 maanden.
Het onverwachte en gevoel dat het niet af was stak zeker.
Maar de band die ik nu na 6 jaar met Charlie heb had ik na 9 maanden niet met hem. Hij was mijn hond, een heel lieve hond waar ik echt een klik mee had.
Charlie is een verlengstuk van mezelf.
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Mijn bouvier is 6 jaar geworden, ze was mijn allessie, zo'n hond van once in a lifetime, eigenlijk mis ik haar nog.
Mijn asbakras is 18 jaar geworden daar had ik geen moeite mee, maar onze band was heel anders.
Afbeelding
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Allebei mijn honden zijn vrij snel en onverwachts overleden en dat was het moeilijkste van alles.
De band die ik met de oudste had heb ik met geen 1 andere hond gehad en dat juist hij binnen een paar uurtjes overleed gaf zo'n groot gemis.
Ik heb nog geen 1 keer een hond verloren door ouderdom dus zou niet weten of dat gevoel anders is.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Lobke was vier.
Het is 7,5 jaar geleden en ik ben er tijden kapot van geweest. Ook al was het de juiste keuze.
Akke, mijn allereerste stabijtje, was 14. Dat was erg, maar ze was op. Een mooi, rijk leven had ze gehad en het was goed.

Ja, daar had ik vrede mee. Met Lobkes dood heb ik dat eigenlijk nog steeds niet volledig.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

ik heb helaas beide mee gemaakt,oude honden en (veel te) jonge honden verloren,en ik vind jonge honden moeilijker te verwerken als oude honden... :(:
Punzel
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Punzel »

Krissie is overleden op haar twaalfde, zij heeft denk ik precies de helft van mijn leven bij ons gewoond. Ze was oud en op en het is wel goed zo. Ik had in het begin wel heel erg moeilijk mee dat ze er niet meer was. Ze deed niet meer zoveel maar ze wàs er gewoon. Altijd. Sinds mijn elfde is ze er altijd geweest, dat is heel raar als dat ineens weg is. Maar ik denk dat toch anders is dan er echt kapot van zijn.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Jet overleed precies een maand voor ze vier werd. Daar heb ik nog steeds veel moeite mee. Als ze 'gewoon' oud zou zijn geworden, zou ik haar net zo missen als nu, maar ik zou dat beter aanvaarden omdat dat 'normaal' was geweest.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Ik heb er bij een oude hond meer vrede mee. Belle hebben we met bijna 10 jaar laten inslapen, omdat ze opnieuw een tumor in haar poot had. Ik was enorm verdrietig, ik mis haar nog steeds, maar kon al snel met een glimlach terugkijken op de leuke tijd die we samen hebben gehad en was blij met de bijna 2 jaar die ze nog geleefd heeft na haar pootamputatie. Catootje is met 4 jaar doodgegaan aan een maagtorsie. Daar ben ik echt heel lang kapot van geweest. Ten eerste door haar leeftijd, maar ook het plotselinge.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Mijn vorige hond is ingeslapen met 15 jaar, en dat was wel echt op toen. Ik was stiekem een beetje 'opgelucht' dat ik me om haar geen zorgen meer hoefde te maken. Ik miste haar wel heel erg, zo lang je maatje geweest. Was wel erg stil.

Bij een jonge hond zou ik meer moeite hebben om het te accepteren, ik zou denk ik meer boos-verdrietig zijn ipv verdrietig-maar-het-is-beter-zo. Waarom zo jong, waarom zo snel, waarom! Dat zou ik dan hebben denk ik. Ik hoop het nooit mee te maken..
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Ik heb eerlijk gezegd ook wel meer moeite met jonge dieren die nog een heel leven voor zich hebben dan met oude dieren die echt op zijn. Niet dat het verdriet minder is maar ik accepteer het makkelijker van een oud dier die al een heel leven heeft gehad dan een jong dier waar je nog allerlei plannen mee hebt. Wat honden betreft zijn al mijn honden altijd stokoud geworden en ik hoop dat de honden die ik nu heb dat ook worden. Maar ik heb ook jongere dieren verloren en ik moet zeggen dat dat toch een stuk minder wil slijten ook al was er geen andere keuze mogelijk.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb mijn Kyra vorig jaar november op ruim 12-jarige leeftijd laten inslapen. Ik was heel verdrietig maar had er vrede mee. Ze had een mooi rijk leven gehad en het was tijd.
In mei stierf mijn Bonnie onverwacht. Ze was pas vijf en had nog 10 jaar bij me moeten zijn.

Dus ja, ik vind het veel erger van een jonge hond. Veel oneerlijker. Ik ben er nog steeds kapot van.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Pepie schreef:Is het gemis groter als je hond echt oud is geworden dan  bv als hij maar vier geworden is?
Ik denk namelijk dat dit niks uitmaak en zou eerder denken juist omdat hij oud is geworden heb je er meer vrede mee.
Hoe ervaren jullie dit?
Als ik je vraag nu zo hierboven zet dan heb ik misschien mijn antwoord verkeerd gegeven. Ik interpreteerde het ook deels aan tijd die je met een hond hebt meegemaakt. Afgaande dus van mijn eerste twee honden heb ik de ene gekregen toen hij vier was, en de ander kwam met 2 1/2 jaar oud mijn leven binnen.
Mijn reu kreeg net na zijn vijfde een diagnose die niet zo fijn was. Het had zo maar kunnen zijn dat ik hem binnen dat jaar in had moeten laten slapen. En ik mocht hem wat langer bij me houden, maar ergens was de kameraadschap zo groot binnen een korte tijd dat ik denk dat het gevoel na het laten gaan hetzelfde had geweest. Ik liep namelijk met de gedachte dat het ieder moment over en uit kon zijn. Dat ik hem zo lang nog bij me kon hebben ben ik heel blij om.
Ik had er meer vrede mee omdat ik eigenlijk al vanaf zijn vijfde jaar in mijn kop had dat het snel over kon zijn.
Bij een hond waar je totaal niet van verwacht dat het zo abrupt eindigt is het minder snel te verkroppen, maar als je met 1 jaar bijvoorbeeld weet dat de hond niet lang leeft, dan kun je je daar al op instellen. Maakt het verdriet niet minder, maar de acceptatie wel beter te behappen.

De duur dat een hond bij je is las ik in eerste instantie in je post. Maar dat staat voor mij nu los van alles. Ik geniet intens van de jonge hond en in mijn ogen is hij gezond en moet minstens 15 jaar mee. En wat is ouder.. mijn reu had ik ook graag nog in gezondheid bij me gehad. En Bluf ook.. En acht jaar bij Bluf was te jong, te plots en zonder dat ik er rekening mee had gehouden haar zo snel te moeten verliezen.

Het is ook niet in leeftijd uit te drukken. Oh elf jaar zeiden mensen soms "dat is toch de gemiddelde leeftijd van een herder?!" eh tsja ja.. maar een gezonde kan wel wat ouder worden hoor..
Met Acht jaar van Bluf zeiden sommigen dat ook "ze worden niet zo oud hé", dan moest ik me soms echt wel inhouden. Ze liep alles en iedereen er nog uit verdorie, behalve in die week.. Nee oude honden is misschien wat makkelijker om te accepteren, maar zodra het allemaal plots komt valt het rauw op je dak, en is verdriet niet meer, niet minder, maar anders.
Shari
Zeer actief
Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Shari »

Fotogravinnetje schreef:Ik denk niet dat het erg te vergelijken is, omdat bij een jonge hond het vaak onverwacht is, terwijl je bij een oudere hond echt niet meer weet hoe het zonder die hond was. Hoe je het ook wendt of keert, de dood komt altijd te vroeg en het gemis is er ook altijd
Sorry de verkeerde gequote.
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
Shari
Zeer actief
Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Shari »

racapuck schreef:Rana is net veertien geworden en is pas geleden overleden. Ik ben er knap kapot van. Ik had verwacht er meer vrede mee te hebben maar die vrede is ver te zoeken.
Hier heeft de vrede ook lang geduurd. Onze hond was 13 geworden. Nu 2 jaar later is die er gelukkig wel hoor.
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Niet te vergelijken. Toen onze tweede hond werd doodgereden, was ik gebroken. Heeft ook anderhalf jaar geduurd voor we überhaupt weer aan een hond durfden beginnen. Terwijl de band met Sam (de eerste doodgeredene) veel intenser was, maar na zijn dood liep er binnen 2 weken weer een nieuwe pup rond.

Saar is nu bijna twee jaar dood, en die mis ik nog elke dag. Maar zij was klaar, en op precies het juiste moment hebben we haar laten gaan. En dat voelt helemaal goed, zoals het hoort.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ga er maar vanuit dat dood gaan van alle leeftijden is net als leven.
Met de 1 heb je iets meer moeite ongeacht leeftijd dan de andere gewoon omdat er altijd andere factoren en emotie meespelen.
Ben er vrij snel klaar mee en de vrede dat het zo is . Soms nog even slikken maar meestal wel met een glimlach en blij dat ik dat beest heb gekent.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

sbientje schreef:Mijn vorige hond is ingeslapen met 15 jaar, en dat was wel echt op toen. Ik was stiekem een beetje 'opgelucht' dat ik me om haar geen zorgen meer hoefde te maken. Ik miste haar wel heel erg, zo lang je maatje geweest. Was wel erg stil.
Blij dat jij het ook zegt, dacht altijd dat ik de enige was die zo dacht. Nanni was 13,5 jaar oud toen ze op was. Natuurlijk was ik er kapot van, maar ook al snel vond ik het goed zo. Niet meer de angst wanneer het zo ver zou zijn, immers weet je bij een oude hond dat ze een keer dood gaan.
Perry en Noah

Afbeelding
80564M

duitse herder schreef:
sbientje schreef:Mijn vorige hond is ingeslapen met 15 jaar, en dat was wel echt op toen. Ik was stiekem een beetje 'opgelucht' dat ik me om haar geen zorgen meer hoefde te maken. Ik miste haar wel heel erg, zo lang je maatje geweest. Was wel erg stil.
Blij dat jij het ook zegt, dacht altijd dat ik de enige was die zo dacht. Nanni was 13,5 jaar oud toen ze op was. Natuurlijk was ik er kapot van, maar ook al snel vond ik het goed zo. Niet meer de angst wanneer het zo ver zou zijn, immers weet je bij een oude hond dat ze een keer dood gaan.
Die angst snap ik dus niet, aangezien je weet dat het eraan komt. Ik denk dat Miep de 14 ook niet gaat halen, maar misschien ook wel. We zullen zien :19:
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Marion. schreef:
duitse herder schreef:
Die angst snap ik dus niet, aangezien je weet dat het eraan komt. Ik denk dat Miep de 14 ook niet gaat halen, maar misschien ook wel. We zullen zien :19:
Bij een oude hond weet je dat het elke dag zo kan zijn. Natuurlijk ook met een jongere hond, maar die kans is in het algemeen een stuk kleiner. Nu Noah 7 jaar is, merk ik ook dat het weer een beetje begint te komen.
Perry en Noah

Afbeelding
80564M

duitse herder schreef:Bij een oude hond weet je dat het elke dag zo kan zijn. Natuurlijk ook met een jongere hond, maar die kans is in het algemeen een stuk kleiner. Nu Noah 7 jaar is, merk ik ook dat het weer een beetje begint te komen.
Ligt dus aan je ervaringen. Zowel bij Saar als bij Miep heb ik in mijzelf een feestje gevierd op de dag dat ze gezond anderhalf werden. Ik was dan ook heel blij dat we Saar zelf naar het einde konden brengen, en dat zal ik bij Miep ook zijn. Bij mij verdwijnt juist met de jaren de angst dat ze overlijden.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Toen Rock op zijn 14e vorig jaar overleed had ik er vrede mee. Ik weet zeker dat hij een fijn leven heeft gehad en 14 is een mooie leeftijd voor een herder. Reina's plotselinge dood dit jaar op haar 9e vind ik nog steeds moeilijk te verteren :ugh:
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Als Ds komt te overlijden, zal ik daar absoluut meer verdriet van hebben dan van Fez.

Ze zal een mooi en gelukkig en bla bla leven gehad hebben, uiteraard. En ja het zal mooi geweest zijn... maar het verdriet en gemis zal zeker weten veel zwaarder doorwegen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”