Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tibetaans Mastiff kleurtjes

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Tibetaans Mastiff kleurtjes

Ongelezen bericht door johan1969 »

Ik ben altijd al gefascineerd geweest door de Tm.

Wat me wel opvalt is dat er vrij veel europese of amerikaanse Tm's chocolate (and tan) of blauw (and tan) of de combinatie daarvan (lilac) zijn, terwijl de recente chinese importen deze kleuren nooit hebben. Daar zie je heel mooie donkere rode (met zwarte neus) honden, wat je niet ziet in europese Tm's, die soms zelfs n soort afgewassen blond zijn. Natuurlijk ook zwart en black and tan.

Zouden deze kleuren (choco en blauw) geen erfenis zijn van het inkruisen van newfoundlanders in de 19e eeuw bij gebrek aan voldoende Tm's ? Engelse mastiffs en newfies mochten toen nog blauw zijn. Choco is ook nu nog n erkende newfie kleur.

Nog te zwijgen over het formaat ! In 1984 bezocht ik n dogshow en zag voor t eerst n Tm. Mijn vader vroeg me toen of het n chow chow was !!!

Volgens mij waren de eerste Tm's die naar Europa kwamen gewoon de eerste de beste straathonden uit nepal, india etc die men gekruist heeft met mastiffs, newfoundlanders en wat nog allemaal.

En nu er prachtige, grote zware Tm's uit China komen, zeggen de Europeanen dat het kruisingen zijn, hoewel het eerder omgekeerd is

Wat is jullie idee ?
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
Neeltje

Re: Tibetaans Mastiff kleurtjes

Ongelezen bericht door Neeltje »

Wat moet je met een chinese import als je een Tibetaanse hond wilt? Vooral het 'grote en zware'..... lijkt me niet zo denderend bij dit ras. Bedoel je daar dan zoiets mee:

Afbeelding

Terwijl ditf:
Afbeelding

de bedoeling is.

Officiële kleuren van de vacht: Diepzwart, zwart met roodbruin, verschillende nuances van golden, verschillende nuances van grijs en grijs met goudgele aftekening.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wat Neeltje zegt is de FCI-versie, en wat johan zegt is wat de oosterlingen zeggen, ook de Tibetanen zelf.
Zeg me maar wat er waar is ;)

Vaan oorsprong waren er meerdere types, johan heeft gelijk volgens mij. Wat de Britten hierheen haalden was het FCI-type, zeg maar, en wat er verder nog is was er dus al.
Wat die kleuren betreft, dat zou kunnen. Maar het hoeft niet aangezien het over recessieve kleuren gaat. Voor je het weet vallen die er bij de Chinezen ook uit ;) Denk hooguit dat zij dat niet mooi vinden en dus afmaken.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Marjoleine schreef:Wat Neeltje zegt is de FCI-versie, en wat johan zegt is wat de oosterlingen zeggen, ook de Tibetanen zelf.
Zeg me maar wat er waar is ;)
Dat is bij veel rassen aan de gang :) En 'wij' zijn een beetje geneigd om een ras te noemen, is wat de verenigingen en overkoepelende organen als de FCI er van vinden. Maar eigenlijk is dit flauwekul natuurlijk. Ik zag laatst een tv programma met daarin een akita die uit Japan kwam, en die akita had hier niemand herkend als een akita schat ik zo in. Lijkt totaal niet op de stamboomhondjes die je hier tegenkomt. Maar in het land van herkomst vinden ze dat gewoon een akita, net als dat een Fries ieder zwartwit krullerig boeren hondje een Stabij noemt.
Ik zit in een Kelpie facebookgroep waar over het algemeen Australiërs zitten, en wat je daar allemaal voorbij ziet komen als zijnde 'kelpie' heeft ook weinig te maken met de Australian Kelpies die we op de hondenshows zien rondlopen.
Een 'ras' wordt niet gedefineerd door een stamboom of registratie, maar het is een typetje wat is ontstaan met een bepaald gebruikersdoel en die overeenkomsten in eigenschappen en exterieur heeft. De registratie kwam pas veel later en maakt de 'tolerantie' in eigenschappen ook veel kleiner. Dat betekent niet dat een mastif uit Tibet ineens geen tibetaanse mastif is, omdat de FCI zijn kleur niet goedkeurt. Moet je bij een tibetaan mee aankomen.... ;)
Afbeelding
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ik bedoel maar dat de Chinezen nu gemakkelijker bij de echte Tm's kunnen dan de Europeanen vroeger. En wie geeft zijn beste honden aan n toerist/bezoeker die hij nooit meer ziet ? (idem kangal, cao, saluki)

Vroeger waren de Tm's zo groot als ezel maar de pure Europese Tm's op n show halen amper 65 cm !!!
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Tm op Brabo dogshow paar jaar terug. Lijkt me eerder n chow x golden. Ook geen groot beestje. Weinig kraag en afgewassen kleur.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Wat hier rondloopt lijkt toch echt op de tweede foto die ik heb geplaatst en die ik vorig jaar toch op de Tibetaanse Rassenshow in België heb gezien. Tenminste qua kleur. Daar liep niets raars tussen, maar ook niet van die super uitgebouwde honden zoals in China te zien zijn.
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Volgens de Fci mag chocolate niet meer, maar in de Vs nog wel. Daar mogen ze ook nog sable zijn.

Ik vind de chinese tm's toch mooier als de europese, al kan er natuurlijk 'gefoefeld' worden op foto's : photoshop, n heel kleine man naast de hond zetten (zodat die groter lijkt), haarimplantaten (!!!). Nog geen enkele chinese tm in t echt gezien jammer genoeg.
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

Als ik aan een tibetaan denk dan denk ik de bovenste een grote imposante hond met veel bone. Ik zou niet voor het onderste gaan.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Neeltje schreef:Wat hier rondloopt lijkt toch echt op de tweede foto die ik heb geplaatst en die ik vorig jaar toch op de Tibetaanse Rassenshow in België heb gezien. Tenminste qua kleur. Daar liep niets raars tussen, maar ook niet van die super uitgebouwde honden zoals in China te zien zijn.
Had er voor een 15 jaar geleden een paar in de trimsalon van 1 eigenaar en die zagen er zouit op jouw 1e foto. Waren 2 reuen die veel showde en nog wel wat dekkingen hebben gedaan.

Maar van heel veel rassen heb je verschillende typjes , kijk maar naar de lab .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

johan1969 schreef:Volgens de Fci mag chocolate niet meer, maar in de Vs nog wel. Daar mogen ze ook nog sable zijn.

Ik vind de chinese tm's toch mooier als de europese, al kan er natuurlijk 'gefoefeld' worden op foto's : photoshop, n heel kleine man naast de hond zetten (zodat die groter lijkt), haarimplantaten (!!!). Nog geen enkele chinese tm in t echt gezien jammer genoeg.
Hoe kom je erbj dat sable niet meer mag?
Dat mag gewoon, hoor.

Rich black, with or without tan marking; blue, with or
without tan markings; gold, from rich fawn to deep red, sable. All
colours to be as pure as possible. Tan ranges from a rich chestnut to
a lighter colour.

Overigens heeft chocolate nooit gemogen volgens mij, net als bij de andere Tibetaanse rassen trouwens. Ook daar niet.

Afbeelding

johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Op shows heb ik vroeger toch regelmatig chocolates gezien. En lilac, wat verdund chocolate is.
bouvierpoedel
Zeer actief

johan1969 schreef:Op shows heb ik vroeger toch regelmatig chocolates gezien. En lilac, wat verdund chocolate is.
Maar dat zegt weer niets of die kleur wel of niet erkent is.
Je kunt gewoon je hond inschrijven met een fout kleurtje en hij word gekeurd maar zal nooit winnen.
Een foute kleur zal ook best wel gebruikt zijn voor de fok.

Bij bouviers is blond ook altijd een foute kleur geweest maar werden ook geshowd en gebruikt voor de fok.
Zelfs vanuit de club mocht je ze gebruiken maar dan alleen met een goede kleur partner ; zwart of gestroomd.
In andere landen werden/worden de blonden gewoon geaccepteerd en kunnen kampioen worden .
Dus ook al mag een kleurtje niet wil niet zeggen dat ze niet gebruikt werden en er niet uit komen en dat het overal verboden is en niet erkent.
.
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

En sommige allround-keurmeesters kennen de standaard niet echt.

Volgens sommigen valt 'choco' ms onder rood.

Nog zoiets : staffords moeten een zwarte neus hebben maar bij de zo populaire blauwe staffords kan dat niet. nochtans zijn er genoeg blauwe kampioenen.
bouvierpoedel
Zeer actief

johan1969 schreef:En sommige allround-keurmeesters kennen de standaard niet echt.

Nog zoiets : staffords moeten een zwarte neus hebben maar bij de zo populaire blauwe staffords kan dat niet. nochtans zijn er genoeg blauwe kampioenen.
Misschien maar goed ook anders hield je geen 1 hond meer over om mee te fokken.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Choco rood noemen is alleen maar goed, want rood mag ;)
Dat gedoe met die neus speelt in meer rassen.
Dat is onwetendheid van degenen die die standaard ooit schreven. Ooit leren ze wel bij, is bij de Cane Corso ook goed gekomen. Daar is een grijze neus nu toegestaan bij de grijze en blauwe honden (al denken ze nog steeds dat dát verschillende dingen zijn, daar in Italië).

Afbeelding

johan1969
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:
johan1969 schreef:En sommige allround-keurmeesters kennen de standaard niet echt.

Misschien maar goed ook anders hield je geen 1 hond meer over om mee te fokken.
Ja, ze komen tegenwoordig maar in 1 kleur voor blijkbaar !!!
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:Het zal gerust ongezonder zijn (alhoewel?) maar ik vind zo'n zware leeuw wel tien keer indrukwekkender dan die lang dun en lekker gevallen die je hier op de show ziet.

Afbeelding

Allen jammer dat er dan vaak weer zo doorgeschoten wordt... :ugh:

Afbeelding
Hij kan in ieder gaval opscheppen dat hij iets groot geschapen in zijn kruis heeft zitten. :LOL:
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:Het zal gerust ongezonder zijn (alhoewel?) maar ik vind zo'n zware leeuw wel tien keer indrukwekkender dan die lang dun en lekker gevallen die je hier op de show ziet.

Afbeelding

Afbeelding
Hij kan in ieder gaval opscheppen dat hij iets groot geschapen in zijn kruis heeft zitten. :LOL:
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

Afbeelding

Afbeelding
sjeez die arme hond waarom moet dat Nou toch :ugh:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”