Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie bepaald t geslacht?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Wie bepaald t geslacht?

Ongelezen bericht door malinois »

Nav een discussie op mn werk tussen collega's over wie t geslacht bepaald bij kinderen, de man of de vrouw (of beiden) vroeg ik me af hoe dit eigenlijk bij honden is. Wie bepaald dat hierbij? De reu, de teef of beiden en waarom?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Wie bepaald t geslacht?

Ongelezen bericht door laeken »

Bij mensen bepalen de mannen het geslacht. Een vrouw is XX. Als je geen XX bent ben je geen vrouw. Een man is XY. Als je dat niet bent ben je geen man. Elke voortplantingscel is een van beide chromosomen.

Dus de vrouw heeft in al haar eicellen een X. De man heeft in de helft van zijn zaadcellen een X en in de andere helft een Y. Afhankelijk van met welk type de eicel samensmelt krijg je dus XX = vrouw, of XY = man.

De welk geslacht een mens wordt hangt volledig af van welke zaadcel van de man de eicel gaat bevruchten. Een vrouwelijke eicel is altijd X dus zijn kan niks bepalen aan het geslacht. :wink:

Bij honden werkt dit precies zo. De teven zijn XX en de reuen XY.
Afbeelding
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Huh? Hoe kun je daar nu een 'discussie' over voeren???
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:Huh? Hoe kun je daar nu een 'discussie' over voeren???
Nou omdat ze t over zuur/zout (omgeving??) hadden wat ook nog kon beinvloeden bij de vrouw dus eigenlijk bepaald ook de vrouw... zoiets hoor ben niet erg thuis in de wereld van zwangere vrouwen en kinderen... heb t zijdelings meegekregen en was t spoor een beetje bijster op een gegeven moment.
Laatst gewijzigd door malinois op 29 jul 2015 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:Bij mensen bepalen de mannen het geslacht. Een vrouw is XX. Als je geen XX bent ben je geen vrouw. Een man is XY. Als je dat niet bent ben je geen man. Elke voortplantingscel is een van beide chromosomen.

Dus de vrouw heeft in al haar eicellen een X. De man heeft in de helft van zijn zaadcellen een X en in de andere helft een Y. Afhankelijk van met welk type de eicel samensmelt krijg je dus XX = vrouw, of XY = man.

De welk geslacht een mens wordt hangt volledig af van welke zaadcel van de man de eicel gaat bevruchten. Een vrouwelijke eicel is altijd X dus zijn kan niks bepalen aan het geslacht. :wink:

Bij honden werkt dit precies zo. De teven zijn XX en de reuen XY.
Heel duidelijk! Dank je!!
Afbeelding
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

Wat laeken schrijft geldt voor alle zoogdieren.
Bij vogels is het precies andersom :D
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nou vrouw kan wel xx hebben maar ze is wel medebepalend ook al geeft zij alleen de x. Je doet het tenslotte samen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

T viel me ook op bijv dat bij een bepaalde combi teef a x reu b bij een vorige dekking 9 teven en 1 reu is geboren. Nu eenzelfde combi zelfde reu en teef 10 teven 2 reuen.

Dochter van deze teef (voor t gemak teef c)heeft ook een combi gehad met zelfde reu (dus reu b) en heeft 8 reuen en 1 teef gekregen....

Toeval dat dezelfde combi steeds zoveel teven opleverde?
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

malinois schreef:T viel me ook op bijv dat bij een bepaalde combi teef a x reu b bij een vorige dekking 9 teven en 1 reu is geboren. Nu eenzelfde combi zelfde reu en teef 10 teven 2 reuen.

Dochter van deze teef (voor t gemak teef c)heeft ook een combi gehad met zelfde reu (dus reu b) en heeft 8 reuen en 1 teef gekregen....

Toeval dat dezelfde combi steeds zoveel teven opleverde?
Ja.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

malinois schreef:
Nou omdat ze t over zuur/zout (omgeving??) hadden wat ook nog kon beinvloeden bij de vrouw dus eigenlijk bepaald ook de vrouw... zoiets hoor ben niet erg thuis in de wereld van zwangere vrouwen en kinderen... heb t zijdelings meegekregen en was t spoor een beetje bijster op een gegeven moment.
Dat heb ik ook wel eens gehoord. Manlijke zaadcellen zijn sneller, maar vrouwlijke leven langer. Sperma heeft een zuurgraad nodig om te overleven en zo kan de natuur bepalen welke het halen en welke niet. Het vrouwlijk lichaam is dus ook medebepalend welke zaadcellen het eitje berijken. (Maar dat kan een ander vast beter uitleggen dan ik :mrgreen: )
Denk trouwens dat het een heel complex geheel is van factoren die elkaar beinvloeden en die we misschien ook wel niet allemaal kennen. Zo is wel eens onderzocht dat wanneer de man een flink stuk ouder is als de vrouw ze aanzienlijk meer kans op zonen hebben. Misschien omdat de natuur 'denkt' dat er dan een tekort aan jonge mannen is.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

lets have fun schreef:
malinois schreef:
Dat heb ik ook wel eens gehoord. Manlijke zaadcellen zijn sneller, maar vrouwlijke leven langer. Sperma heeft een zuurgraad nodig om te overleven en zo kan de natuur bepalen welke het halen en welke niet. Het vrouwlijk lichaam is dus ook medebepalend welke zaadcellen het eitje berijken. (Maar dat kan een ander vast beter uitleggen dan ik :mrgreen: )
Denk trouwens dat het een heel complex geheel is van factoren die elkaar beinvloeden en die we misschien ook wel niet allemaal kennen. Zo is wel eens onderzocht dat wanneer de man een flink stuk ouder is als de vrouw ze aanzienlijk meer kans op zonen hebben. Misschien omdat de natuur 'denkt' dat er dan een tekort aan jonge mannen is.
Echt? Het lijkt me dat het sterkste zaadje gewoon wint. Mijn vader was bijna 20 jaar ouder dan mijn moeder en hij gaf alleen meiden :mrgreen:
lets have fun

Bij ons klopt het wel. Vriend en ik hebben alleen zonen :mrgreen:
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

bouvierpoedel schreef:Nou vrouw kan wel xx hebben maar ze is wel medebepalend ook al geeft zij alleen de x. Je doet het tenslotte samen.
Eh... nee. Het geslacht van een mens wordt bij de bevruchting bepaald en bepalend daarvoor is het geslachtshormoon (x of y) in de zaadcel. Ieder mens heeft 23 chromosomenparen. Chromosomenpaar 23 bevat informatie over het geslacht. Bij vrouwen bestaat dit paar uit twee x-chromosomen. Bij mannen bestaat dit paar uit een x- en een y-chromosoom. Bij de bevruchting delen de chromosomenparen van ma en pa zich tot één nieuw chromosomenpaar en als dit toevallig de y-helft van het chromosomenpaar van pa bevat, ontstaat er een jongetje, als het de x-helft is die in het nieuwe chromosomenpaar terechtkomt, ontstaat er een meisje.

Het verhaal over de 'onbevlekte ontvangenis' van de moeder van Jezus kan dus nooit kloppen. ;-)
63673J

lets have fun schreef:
malinois schreef:
Dat heb ik ook wel eens gehoord. Manlijke zaadcellen zijn sneller, maar vrouwlijke leven langer. Sperma heeft een zuurgraad nodig om te overleven en zo kan de natuur bepalen welke het halen en welke niet. Het vrouwlijk lichaam is dus ook medebepalend welke zaadcellen het eitje berijken. (Maar dat kan een ander vast beter uitleggen dan ik :mrgreen: (...).
Maar dat heeft toch niks met het geslacht te maken? Alle zaadcellen bevatten een x- en een y-chromosoom, zowel de snellen als de langzamen. 'Zout en zuur' heeft er niks mee te maken. Als je een jongetje wil, kun je de kans daarop iets vergroten door kort voor en tijdens de ovulatie geslachtsgemeenschap te hebben. Dan moet je wel precies weten wanneer je ovuleeert, dus dat moet je goed bijhouden. En dan nog heb je geen garantie.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

jvanringen schreef: Het verhaal over de 'onbevlekte ontvangenis' van de moeder van Jezus kan dus nooit kloppen. ;-)
:O: wat zeg je nou???

:mrgreen:

Verder sluit ik mij aan bij wat al is geschreven, de vrouw heeft geen invloed op het geslacht van het kind.
63673J

Hippo schreef:
jvanringen schreef: Het verhaal over de 'onbevlekte ontvangenis' van de moeder van Jezus kan dus nooit kloppen. ;-)
:O: wat zeg je nou???(...)
Ja, 't zal een slag zijn voor sommigen, maar het is niet anders, de waarheid is soms hard.
bouvierpoedel
Zeer actief

jvanringen schreef:
bouvierpoedel schreef:Nou vrouw kan wel xx hebben maar ze is wel medebepalend ook al geeft zij alleen de x. Je doet het tenslotte samen.
Eh... nee. Het geslacht van een mens wordt bij de bevruchting bepaald en bepalend daarvoor is het geslachtshormoon (x of y) in de zaadcel. Ieder mens heeft 23 chromosomenparen. Chromosomenpaar 23 bevat informatie over het geslacht. Bij vrouwen bestaat dit paar uit twee x-chromosomen. Bij mannen bestaat dit paar uit een x- en een y-chromosoom. Bij de bevruchting delen de chromosomenparen van ma en pa zich tot één nieuw chromosomenpaar en als dit toevallig de y-helft van het chromosomenpaar van pa bevat, ontstaat er een jongetje, als het de x-helft is die in het nieuwe chromosomenpaar terechtkomt, ontstaat er een meisje.

Het verhaal over de 'onbevlekte ontvangenis' van de moeder van Jezus kan dus nooit kloppen. ;-)
Beter lezen zeikerd.
63673J

bouvierpoedel schreef:
jvanringen schreef:

Beter lezen zeikerd.
Je hebt helemaal gelijk.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

lets have fun schreef: Manlijke zaadcellen zijn sneller, maar vrouwlijke leven langer.
Wat laeken zegt klopt natuurlijk en dit is er dan een waar fokkers nog wel eens over discussiëren, want die willen dat geslacht natuurlijk toch beïnvloeden ;)

Als je vroeg laat dekken, zeg voor de eisprong(en), heb je meer teven, laat je laat dekken, dan heb je meer reuen, is de stelling.
Want bij vroeg dekken ligt de helft van de manlijke spermatozoodjes al dood aan de kant, die redden dat wachten op de eitjes niet. En als je na de eisprong dekt zijn de kerels er eerder en verslaan ze de dameszaadjes.
Nou, zeg het maar, Willemijns vorige nest is van een heel late dekking en zij had 9 heren en 2 dames. :mrgreen:

Ik heb geen idee of het klopt, deze stelling. In theorie klinkt het logisch maar het is niet bewezen dat het daadwerkelijk zo werkt.
Ik heb ooit al mijn nesten langs dit principe gelegd en er leek wel lijn in te zitten, maar zolang je geen exacte datum van ovulatie weet blijft het toch gokken.
Maar het is aardig om over te peinzen, dat wel ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
lets have fun

Marjoleine schreef:
lets have fun schreef: Manlijke zaadcellen zijn sneller, maar vrouwlijke leven langer.
Wat laeken zegt klopt natuurlijk en dit is er dan een waar fokkers nog wel eens over discussiëren, want die willen dat geslacht natuurlijk toch beïnvloeden ;)

Als je vroeg laat dekken, zeg voor de eisprong(en), heb je meer teven, laat je laat dekken, dan heb je meer reuen, is de stelling.
Want bij vroeg dekken ligt de helft van de manlijke spermatozoodjes al dood aan de kant, die redden dat wachten op de eitjes niet. En als je na de eisprong dekt zijn de kerels er eerder en verslaan ze de dameszaadjes.
Nou, zeg het maar, Willemijns vorige nest is van een heel late dekking en zij had 9 heren en 2 dames. :mrgreen:

Ik heb geen idee of het klopt, deze stelling. In theorie klinkt het logisch maar het is niet bewezen dat het daadwerkelijk zo werkt.
Ik heb ooit al mijn nesten langs dit principe gelegd en er leek wel lijn in te zitten, maar zolang je geen exacte datum van ovulatie weet blijft het toch gokken.
Maar het is aardig om over te peinzen, dat wel ;)
Dat is inderdaad wat ik bedoel.
En dan zou zuurgraad in de vagina ook nog van invloed kunnen zijn? Bij zuurgraag A zouden mannelijke zaadcellen meer kans maken en bij zuurgraad B de vrouwelijke.

Natuurlijk kan alleen de man het y chromosoom doorgeven maar het vrouwlijk lichaam bepaald ook mee welke zaadcellen het halen en welke niet. En dat zou je dan in theorie kunnen beinvloeden.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

lets have fun schreef:Dat is inderdaad wat ik bedoel.
En dan zou zuurgraad in de vagina ook nog van invloed kunnen zijn? Bij zuurgraag A zouden mannelijke zaadcellen meer kans maken en bij zuurgraad B de vrouwelijke.
Geen idee eigenlijk, daar heb i nooit van gehoord.
Natuurlijk kan alleen de man het y chromosoom doorgeven maar het vrouwlijk lichaam bepaald ook mee welke zaadcellen het halen en welke niet. En dat zou je dan in theorie kunnen beinvloeden.
Ja, er wordt altijd zo lollig gezegd dat de teef het aantal bepaald, en in theorie is dat ook zo, maar als de reu maar anderhalve levende zaadcel heeft gaat hij echt geen grote nesten geven hoor ;)
Dus ja, het is altijd iets waar er twee voor nodig zijn.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
lets have fun

Wordt vaak van mensen gezegd.. Een zure omgeving is minder goed voor de zaadcellen. Omdat de Y celllen die voor een jongetje zorgen zwakker zijn zullen deze meer last hebben van een zure omgeving waardoor je meer kans hebt op een meisje. Als je omgeving niet zuur is maar basisch heb je dus meer kans op een jongentje
Met je dieet kun je de zuurgraad beinvloeden. Geeft natuurlijk geen garanties maar toont wel aan dat er zoveel factoren meespelen die bepalen of er reuen of teven geboren worden.

Wil je veel teven moet je dus yoghurt gaan voeren. Geintje ;)
63673J

lets have fun schreef:Wordt vaak van mensen gezegd.. Een zure omgeving is minder goed voor de zaadcellen. Omdat de Y celllen die voor een jongetje zorgen zwakker zijn zullen deze meer last hebben van een zure omgeving waardoor je meer kans hebt op een meisje. Als je omgeving niet zuur is maar basisch heb je dus meer kans op een jongentje
Met je dieet kun je de zuurgraad beinvloeden. Geeft natuurlijk geen garanties maar toont wel aan dat er zoveel factoren meespelen die bepalen of er reuen of teven geboren worden.

Wil je veel teven moet je dus yoghurt gaan voeren. Geintje ;)
Sperma beschermt zichzelf tegen de pH van de vagina.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Je moet maar zo denken, wij mensen zijn daarin gelijk aan honden. Zolang wij mensen nog steeds geen idee hebben hoe we het geslacht kunnen beïnvloeden lijkt het mij zo dat we dat bij honden ook niet kunnen.

Persoonlijk heb ik nog nooit van iemand gehoord die het zo kon regelen dat het vooral jongetjes waren. Of meisjes. En als iemand al zo'n verhaal heeft dan is er nooit wat over geschreven met daarin een op feiten gebaseerd verhaal.

Ik zou er maar vanuit gaan dat als je een nest fokt je gewoon per pup net zoveel kans op een reu als een teef hebt. Ongeacht of je vroeg of laat dekt. Ongeacht of je een reu gebruikt die zgn vooral reuen geeft etc etc.
Afbeelding
63673J

laeken schreef:Je moet maar zo denken, wij mensen zijn daarin gelijk aan honden. Zolang wij mensen nog steeds geen idee hebben hoe we het geslacht kunnen beïnvloeden lijkt het mij zo dat we dat bij honden ook niet kunnen.

Persoonlijk heb ik nog nooit van iemand gehoord die het zo kon regelen dat het vooral jongetjes waren. Of meisjes. En als iemand al zo'n verhaal heeft dan is er nooit wat over geschreven met daarin een op feiten gebaseerd verhaal.

Ik zou er maar vanuit gaan dat als je een nest fokt je gewoon per pup net zoveel kans op een reu als een teef hebt. Ongeacht of je vroeg of laat dekt. Ongeacht of je een reu gebruikt die zgn vooral reuen geeft etc etc.
Dat lijkt mij dus ook. Misschien dat je de kans op jongetje/meisje een verwaarloosbaar klein beetje kunt beïnvloeden als je het exacte tijdstip van de ovulatie weet, maar dan nog heb je geen enkele zekerheid, want ook dan blijft toeval de hoofdrol spelen.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”