Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Entperikelen: stokkreupel na rabies?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Entperikelen: stokkreupel na rabies?

Ongelezen bericht door gyanty »

Nou het gaat even helemaal lekker hier met de beestenbende. Ze volgen elkaar allemaal op. Eerst kat Query die een gat in haar dij had, toen Redband die uitgedroogd was, toen Norah iets met het oor en nu toch ook onze brokkenpiloot weer.

Kay is zo'n beetje het grootste medische wonder geworden voor ons. Geen MDR-1 defect, maar wel altijd rare reacties op entingen. Als pup betekende het al bijna zijn dood, wat later ook nog een keer bij narcose (behandeling van een kras (door kat) op zijn oog) gebeurde, maar wat ik eerder herkende). Jaar erop zijn immuunsysteem onderdrukt en daarna speciale entingen laten zetten waar ik flink voor moest strijden om mijn dierenarts die speciaal te laten bestellen. En gelukkig konden we nu titeren, dus het risico bij Kay hebben we onder controle.....

dacht ik....

Rabiesenting heb ik nooit eerder rare dingen met hem meegemaakt. Dierenarts vroeg er nog even naar (niet mijn vaste dierenarts, die was op vakantie, dus naar vroegere dierenarts gegaan). Ze heeft hem nog gecontroleerd en alles. Kay heeft die dag verder niks bijzonders gedaan. Geen gekke wandelingen, geen behendigheid. En dierenarts is voor hem geen stress: vind hij een leuk en gezellig uitstapje. Daarna nog even bij de dierenwinkel wat dingen gekocht en ook nog even bij de welkoop. Verder dus gewoon autorijden. Die dag had ik hem wel helemaal verzorgd. Haren op de pootjes geknipt, beetje oud haar uit de vacht geplukt, geborsteld en een teek tussen zijn tenen verwijderd(in de ochtend).

Hij is om half twee geënt en eind van de middag/begin van de avond begint hij kreupel met rechter voorvoet te lopen. We kijken het vrijdagavond aan en komen thuis tot de conclusie dat we door onze hondenvoorraad met metacam zijn, enkel nog voor de katten. Zaterdag loopt hij nog stok kreupel, dus ik bel als ik terug ben van mijn werk meteen de dierenarts. Die is er nog niet. En ik moet maar op consult komen. Ik denk daar anders over. Kay is een brokkenpiloot en in zijn leven al te vaak bij dierenarts geweest vanwege kreupelheden, maar hij is hard voor zichzelf. Weet zich bij de dierenarts staande te houden en huppelt vrolijk naar binnen en laat zich breed kwispelend controleren. Geen enkel kick geeft hij dan. Enkel soms pupilgrootte die verandert. Ik wil gewoon pijnstilling voor een paar dagen. Is hij dan nog kreupel kan ik alsnog komen, dat extra consult waarin een dierenarts toch eerst pijnstilling voorschrijft, dat stadium ben ik echt wel voorbij. Na praten als brugman, heb ik de assistente zo ver dat ze (hetzij met tegenzin) met de dierenarts gaat praten. Gelukkig had ik de dag daarvoor al met die dierenarts gesproken en dat hij onder behandeling van fysiotherapeut en osteopaat is :blah:

Na 1,5 uur belt de assistente op dat na overleg met de dierenarts ik metacam (andere merknaam, maar metacam blijft erbij in zitten) metacam mag ophalen. Zo!1-0 voor mij (sorry heb het niet zo op assistentes ook niet bij de humane dokter )

Maar goed daarmee had ik zelf nog niet het raadsel opgelost. Waardoor was hij nu zo stokkreupel? Was het de teek tussen zijn tenen? Waarvan ik niet eens 100% zeker weet of die op die poot heeft gezeten en die uitwendig nog niet eens een roodstipje heeft achter gelaten. Warmer was het op die plek er ook niet en het lijkt hoger te zitten. Hij is een keer uit de auto gesprongen. Meestal til ik hem eruit, omdat hij zo'n brokkenpiloot is, maar dat is die dag ook niet raar gegaan. Meest logisch lijkt de enting. Ook gezien zijn verleden is een reactie op enting ook zeker verklaarbaar. Maar kreupel? Ik heb eigenlijk niet goed opgelet waar ze hem geënt heeft wel ergens bij het schouder volgens mij en zij stond wel aan zijn rechterkant? Het is het enige wat aannemelijk is.

Dus even googlen. Bij paarden is het een bekend verschijnsel zie ik al snel. Bij honden komt het ook sporadisch voor lijkt het, maar vind daar beduidend veel minder informatie over. Waar het vaak ook nog wordt geweten aan de stress bij de dierenarts (waar Kay dus echt geen last van heeft. Die vind het gefrunnik aan hem een aangename manier van aandacht, ziet het als een gezellig uitje speciaal voor hem). En dan vaak is het door de Weil enting (die spierpijn kan veroozaken) en ook als reactie op de coctail, maar verder niet op rabiës kunnen vinden.

Hier mensen die er bekend mee zijn/ervaring mee hebben/kunnen verklaren?

Hier het filmpje:

https://youtu.be/r6Pc1Mz7B94
Laatst gewijzigd door gyanty op 27 jul 2015 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Re: Entperikelen: stokkreupel na rabies?

Ongelezen bericht door sbientje »

Nanna schreef:Ik begrijp al helemaal niet waarom je dat beest überhaupt nog laat inenten.
vakantie naar het buitenland?
binkebobbel
Actief
Mijn ras(sen): kruising bull terrier x boerenfok
yorkshire terrier
kruising vlinder/keeshondje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door binkebobbel »

ja hier ervaring, wel al ruim 11 jaar geleden. Bucka liep na de enting op 1 jaar (volgens mij de cocktail+rabies)
ook ineens vreselijk kreupel. De dierenarts zei meteen dat komt door de enting. Hij heeft zeker een week
kreupel gelopen en kreeg daarnaast ook zware pijnstillers omdat ie alles bijeen loeide van de pijn.
Een jaar later kreeg hij opnieuw een ent-reactie (ataxie en bewustzijnsverlies) en is er besloten nooit meer
te enten.
Groetjes Angela en Bucka, Cindy en Sterre
gyanty
Zeer actief

Nanna schreef:Ik begrijp al helemaal niet waarom je dat beest überhaupt nog laat inenten.

Tja de gewone enting dus ook niet meer eigenlijk. Maar voor trainingen en wedstrijden kan de titerbepaling tenminste nog iets vrijpleiten. Rabiës had ik geen problemen verwacht, want eerder daar ook geen problemen mee gehad en tja we gaan op hondenvakantie in Oostenrijk, dus had ik de rabiës echt net weer nodig..... Maar goed over 3 jaar is hij 10 dus misschien moet hij dan maar met vakantiepensioen. Alhoewel, titerbepalingen en geen kennelhoestenting, dan kan hij ook niet naar pension, nou ja iemand kan wel op hem passen natuurlijk (hij wel, norah niet)
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Er zijn tegenwoordig pensions die geen kennelhoest-enting meer eisen. Is wel even zoeken. Zelfde geldt voor de titerbepalingen. Die worden op shows in ieder geval geaccepteerd tegenwoordig. Ik zou tegen die tijd (wel ruim op tijd) gaan zoeken naar een pension dat Kay wel gewoon accepteert. Of inderdaad een oppas regelen
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Zat pensions die titerbepalingen accepteren en kennelhoest niet vragen.
Maar dat terzijde.

Ik ken dit niet maar werd wel gewaarschuwd, mijn twee jongste honden zijn vorige week tegen rabies geënt.
Ze hebben allebei een bult maar zijn niet mank of zo.
De rabies-enting wordt tegenwoordig meestal op het achterste deel van de ribben gegeven, hier ook rechts.
Dus dat lijkt wel te kloppen.
Ik heb wel gehoord van ataxie en misselijkheid en dat soort dingen, niet van mank, maar het kan wel blijkbaar.
Bijverschijnselen mogen een dag of tien duren schijnt.
Balen hoor, een bult is niet leuk maar dit is erger. Sterkte.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco is ook misselijk geweest, aan de diarree geweest en een paar dagen wat hangerig na z'n rabies-injectie vorige week. Verder niets gemerkt
gyanty
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Er zijn tegenwoordig pensions die geen kennelhoest-enting meer eisen. Is wel even zoeken. Zelfde geldt voor de titerbepalingen. Die worden op shows in ieder geval geaccepteerd tegenwoordig. Ik zou tegen die tijd (wel ruim op tijd) gaan zoeken naar een pension dat Kay wel gewoon accepteert. Of inderdaad een oppas regelen
Ja ik weet dat ze inderdaad langzaam aan wel makkelijker te vinden zijn. Overigens worden nog niet overal de titerbepalingen toegelaten helaas. Laatst nog met Breitensportwedstrijd die op ons hondenschoolterrein georganiseerd was. Onze hondenschool heeft een gezamelijke titerbepaling gedaan, maar de organisatie van de breitensportvereniging wilde geen titerbepaling toelaten omdat volgend hem dat wettelijk zo nog niet mocht (en we konden lullen als brugman, aankomen met bewijzen etc)

Ze zijn hier nog maar 1 keer in pension geweest en ik vind het veel te fijn om de honden mee op vakantie te hebben haha.... dus waarschijnlijk wordt het dan gewoon eerder in Nederland blijven haha.
Afbeelding
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

Oops hebben ze ooit een rabies enting in zijn spier gezet, die heeft een week gekreupeld...
was iets met niet goed gezet of zo, hij heeft het daarna nooit meer gehad.
Dus misschien was dat het?
Groetjes Heidi
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”