Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is het mogelijk?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lieske1977

Is het mogelijk?

Ongelezen bericht door Lieske1977 »

Is het mogelijk: een (boomer) pup van MP kopen zonder dat je in de broodfok belandt of een pup met erfelijke mankementen treft omdat de ouderdieren niet getest zijn? Deze advertentie ziet er goed uit, maar schijn kan uiteraard bedriegen: http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr
Ik ben niet voor mezelf op zoek, maar voor een vriendin. Als ik de 'fokker' bel, welke vragen kan ik dan het beste stellen? Is er evt. een betrouwbaarder manier om aan een stamboomloos pupje te komen?
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Is het mogelijk?

Ongelezen bericht door kooi »

Misschien kun je via het asiel aan een 'goede' puppy komen?
Wij hadden onze kooiker daar ook vandaan. Hoefden maar 125 euro te betalen en kregen de stamboom zelfs gewoon mee. En het is nu zomervakantie, dus keuze genoeg, veel mensen willen nu van hun dier af.
Misschien kun je informeren bij de plaatselijke dierenartsen?
Garanties krijg je nooit, zelfs niet bij een topfokker, het blijft altijd een levend wezen. Wanneer je een hondje ophaalt bij een broodfokker dan houd je het verschijnsel in stand. Zelfs al heb je geluk met je puppy, de ouders leven vaak onder erbarmelijke omstandigheden.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Vrienden van mij hadden een nestje maltezers. Er is een pup teruggekomen. Ik kan eens een balletje opgooien, want mogelijk zouden ze hem ook zelf houden. Pup is geen 8 weken meer (gaat meer richting 5 maanden) maar is wel een heel leuk dingetje. Wat hoger op de poten en ranker, iets minder lang haar dan ander nestgenootje. Wel een beetje een schuchter typje, maar is wel mee naar de puppycursus gegaan, dus er is al aan gewerkt. Ik kan hem als vreemde steeds beter benaderen, aanraken hoeft niet zo van hem, maar een snoepje pakken en enigszins voorzichtig aan halsbandje vastpakken door vreemde lukt ook wel. Nu is die mee op vakantie. Ze hebben zelf kinderen en er is nog een nestgenootje die ze sowieso zelf hielden (en moeders)
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Lieske1977 schreef:Is het mogelijk: een (boomer) pup van MP kopen zonder dat je in de broodfok belandt of een pup met erfelijke mankementen treft omdat de ouderdieren niet getest zijn? Deze advertentie ziet er goed uit, maar schijn kan uiteraard bedriegen: http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr
Ik ben niet voor mezelf op zoek, maar voor een vriendin. Als ik de 'fokker' bel, welke vragen kan ik dan het beste stellen? Is er evt. een betrouwbaarder manier om aan een stamboomloos pupje te komen?
Vragen zijn makkelijk te beantwoorden. Het is vooral bij het bezoek dat je je ogen de kost moet geven. Ik heb net ook meteen bij de link op marktplaats geklikt op meerdere advertenties en die zijn er niet. Kunnen er alsnog onder andere namen zijn, maar goed, je moet ergens beginnen. Ik zou een keer op bezoek gaan, je ogen dus de kost geven en mocht je niet helemaal overtuigd zijn, kun je daarna een keer onaangekondigd langsgaan, hebben ze geen tijd om het plaatje op te bouwen. Niet alles op Marktplaats is broodfok.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik weet dat dit soort hondjes heel veel in gelegenheidsnestjes worden gefokt. De buren van mijn broer hadden het ene 'gelegenheidsnestje' na de ander. Op zich weinig mis mee, maar het wordt natuurlijk helemaal nergens op getest verder.
Ik vind het een kruising waar veel misbakseltjes uit voorkomen en ik zou er nooit voor gaan, en ook nooit iemand het aanraden.
Afbeelding
Lieske1977

Bedankt voor jullie reacties, fijn!

In de asielen zitten op het moment helaas geen pups. Die optie valt voor nu dus af.

Vanavond gaan we kijken bij het nestje van de advertentie. Zo op het oog lijkt het in orde, ook na een grondige Googlesessie. Ik houd oren en ogen goed open en zal mijn vriendin bij de minste twijfel ontraden het hondje te nemen.

@ Paisley, zelf zou ik voor een rashond met geteste ouderdieren gaan, maar dat ben ik. Ik hoop voor vriendin dat het goed zit en dat ze aan een nieuw hondje net zo veel plezier zal beleven als aan haar kruisinkje waar ze zestien jaar van heeft genoten.
Paisley
Zeer actief

Lieske1977 schreef: @ Paisley, zelf zou ik voor een rashond met geteste ouderdieren gaan, maar dat ben ik. Ik hoop voor vriendin dat het goed zit en dat ze aan een nieuw hondje net zo veel plezier zal beleven als aan haar kruisinkje waar ze zestien jaar van heeft genoten.
Ja tuurlijk ik ben helemaal niet tegen kruisingen, en Mayke is ook niet van geteste ouders, maar de 'boomertjes' die ik tegen kom, hebben wel vaak problemen. Gekke uitpuilende ogen, tongetjes die niet in hun bek passen, slecht gebit, patella luxatie, etc. Dan zou ikzelf liever voor een andere kruising gaan, dat is wat ik bedoelde.
Maar als je het leuke hondjes vind, vind ik het ook moeilijk om met iets vergelijkbaars. Veel kleine kruisingen zijn terrier-achtig en dat zijn heel andere karaktertjes.
Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Ik ben het wel met Paisley eens. Dit soort hondjes heeft vaak vanallerlei kwaaltjes. Tenminste dat zie ik om mij heen. Slechte ruggetjes, gebitsproblemen en oogafwijkingen.

Maar als ze er voor wil gaan zou ik net zo als Cleva zegt; goed kijken naar de ouders!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Neeltje schreef:Vragen zijn makkelijk te beantwoorden. Het is vooral bij het bezoek dat je je ogen de kost moet geven. Ik heb net ook meteen bij de link op marktplaats geklikt op meerdere advertenties en die zijn er niet. Kunnen er alsnog onder andere namen zijn, maar goed, je moet ergens beginnen. Ik zou een keer op bezoek gaan, je ogen dus de kost geven en mocht je niet helemaal overtuigd zijn, kun je daarna een keer onaangekondigd langsgaan, hebben ze geen tijd om het plaatje op te bouwen. Niet alles op Marktplaats is broodfok.
Niet om het een of ander, maar de fokkers waar ik mijn honden heb gekocht vonden dat onaangekondigd langskomen bepaald geen goed plan.
Ze zijn met de pups bezig en staan niet te trappelen om onaangekondigd bezoek te verwelkomen omdat dat op dat moment niet in hun planning zit.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Paisley
Zeer actief

ranetje schreef: Ze zijn met de pups bezig
Ja òf ze zijn met hele andere dingen bezig. Ik zou er ook niet van gediend zijn.
Afbeelding
Lieske1977

We zijn weer terug, mijn vriendin heeft het enige teefje dat er nog was meegenomen.
Ik heb inderdaad goed naar de vader en moeder gekeken. Die zagen er gezond uit, bewogen normaal en waren levendig en sociaal. Pups voelden stevig aan, hadden heldere en schone oogjes (niet-ploppend), schone oren en neusjes, gave huid, passende gebitten, tongen die netjes in de gesloten bek zaten... Wat dat betreft klopt het denk ik wel.

Vriendin wilde inderdaad een dergelijke kleine kruising en geen terriër(kruising), omdat dat minder goed past in haar (woon-)situatie. Hopelijk blijft het beestje gevrijwaard van de problemen die jullie benoemen!
Neeltje

ranetje schreef:
Neeltje schreef:Vragen zijn makkelijk te beantwoorden. Het is vooral bij het bezoek dat je je ogen de kost moet geven. Ik heb net ook meteen bij de link op marktplaats geklikt op meerdere advertenties en die zijn er niet. Kunnen er alsnog onder andere namen zijn, maar goed, je moet ergens beginnen. Ik zou een keer op bezoek gaan, je ogen dus de kost geven en mocht je niet helemaal overtuigd zijn, kun je daarna een keer onaangekondigd langsgaan, hebben ze geen tijd om het plaatje op te bouwen. Niet alles op Marktplaats is broodfok.
Niet om het een of ander, maar de fokkers waar ik mijn honden heb gekocht vonden dat onaangekondigd langskomen bepaald geen goed plan.
Ze zijn met de pups bezig en staan niet te trappelen om onaangekondigd bezoek te verwelkomen omdat dat op dat moment niet in hun planning zit.
Kan best zijn, maar als ik er niet zeker van zou zijn of het wel een goede fokker is, is dit de enige oplossing. Lijkt me toch dat ze niet de hele dag met de pups bezig zijn, daar is mams voor. Dus even hallo en naar pupje kijken en weer weg, lijkt me niet zo moeilijk. Als het wel een broodfokker is, is er geen pupje in de woonkamer.
Neeltje

Lieske1977 schreef:We zijn weer terug, mijn vriendin heeft het enige teefje dat er nog was meegenomen.
Ik heb inderdaad goed naar de vader en moeder gekeken. Die zagen er gezond uit, bewogen normaal en waren levendig en sociaal. Pups voelden stevig aan, hadden heldere en schone oogjes (niet-ploppend), schone oren en neusjes, gave huid, passende gebitten, tongen die netjes in de gesloten bek zaten... Wat dat betreft klopt het denk ik wel.

Vriendin wilde inderdaad een dergelijke kleine kruising en geen terriër(kruising), omdat dat minder goed past in haar (woon-)situatie. Hopelijk blijft het beestje gevrijwaard van de problemen die jullie benoemen!
Hartstikke fijn. Weet je, het gros van de pupjes doet het gewoon goed, het is wat er achter zit wat helemaal fout is. Hier in het dorp stikt het van de broodfok swiffers en die worden allemaal oud.
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

Lieske1977 schreef:We zijn weer terug, mijn vriendin heeft het enige teefje dat er nog was meegenomen.

Wat leuk! Er ontbreekt alleen nog één ding:

Waar blijft die foto!
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inderdaad ja, hier kwam je er niet in hoor. Maak even normaal een afspraak, ja.
Als je goed kijkt zie je echt wel of mensen wel of niet met hart fokken en vooral: of ze zelf fokken en niet dat nest elders hebben gehaald en hebben neergelegd.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Lieske1977

AnneBP schreef:

Wat leuk! Er ontbreekt alleen nog één ding:

Waar blijft die foto!
Alstu :wink:

Afbeelding
Neeltje

Cleva schreef:
Neeltje schreef:
ranetje schreef:
Kan best zijn, maar als ik er niet zeker van zou zijn of het wel een goede fokker is, is dit de enige oplossing. Lijkt me toch dat ze niet de hele dag met de pups bezig zijn, daar is mams voor. Dus even hallo en naar pupje kijken en weer weg, lijkt me niet zo moeilijk. Als het wel een broodfokker is, is er geen pupje in de woonkamer.
Wat een kul.
Alsof een bonafide fokker de pups altijd in de woonkamer heeft. Alsof een broodfokker niet gewoon altijd een nest in de woonkamer kan hebben liggen.

Overigens zou je bij mij niet binnen komen en je zou ook geen pup meer krijgen als je dergelijk wantrouwen aan de dag legt.
Dat zou dan wederzijds zijn.
Neeltje

Marjoleine schreef:Inderdaad ja, hier kwam je er niet in hoor. Maak even normaal een afspraak, ja.
Als je goed kijkt zie je echt wel of mensen wel of niet met hart fokken en vooral: of ze zelf fokken en niet dat nest elders hebben gehaald en hebben neergelegd.
En waarom trappen er dan zoveel mensen in????? Het nest kan ook zelf gefokt zijn en bij de 100 anderen in de schuur ergens liggen. Als ik er bij een bij mij gekozen fokker niet naar binnen mag als ik onverwachts langs kom, dan zijn er nog volop andere fokkers.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Cleva schreef:
Neeltje schreef:
ranetje schreef:
Wat een kul.
Alsof een bonafide fokker de pups altijd in de woonkamer heeft. Alsof een broodfokker niet gewoon altijd een nest in de woonkamer kan hebben liggen.

Overigens zou je bij mij niet binnen komen en je zou ook geen pup meer krijgen als je dergelijk wantrouwen aan de dag legt.
Nou idd. Wat een onzin. Voor mij hoeven pups geen 24/7 in de woonkamer en hoef ik al helemaal niet onaangekondigd binnen te moeten komen. Je kunt echt wel zien met welk type fokker je te maken hebt aan andere dingen maar ja dan moet je niet morgen een pup willen hebben.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:
Marjoleine schreef:Inderdaad ja, hier kwam je er niet in hoor. Maak even normaal een afspraak, ja.
En waarom trappen er dan zoveel mensen in????? Het nest kan ook zelf gefokt zijn en bij de 100 anderen in de schuur ergens liggen. Als ik er bij een bij mij gekozen fokker niet naar binnen mag als ik onverwachts langs kom, dan zijn er nog volop andere fokkers.
Omdat ze niet verder kijken dan hun neus lang is en vandaag nog met een pup naar huis willen!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Het zou niet in mijn hoofd opkomen om onaangekondigd ergens aan te bellen.
Ik wil dat al niet hebben en dan fok ik niet eens.

Je kunt best eens langsrijden als het in de buurt is, maar echt aanbellen om pupje te gaan kijken, dan zou je bij mij ook pech hebben.
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

Bedankt voor de foto :D leuk pluizebolletje!

Ik zou overigens ook echt niet amused zijn als er opeens mensen voor de deur zouden staan om te komen kijken. Ik heb ook nog een leven en op afspraak kan je dan langskomen. Zou leuk zijn als er de hele dag mensen langs denken mogen te komen. Hoe zouden zulke mensen het zelf vinden als ik onaangekondigd langskom en mezelf uitnodig voor een kop koffie? Voor hetzelfde geld heb ik net bezoek van mijn zus, of net knallende ruzie met mijn vriend, of ben ik de schuur aan het opruimen, of......
Zelfs voor de caviaopvang is er nooit iemand zo onbeschoft geweest om dat te doen.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Neeltje schreef:
en nog volop andere pupkopers :pffff:
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Bij iemand waar je zomaar even binnen kunt komen vallen denk ik júist eerder aan een broodfokker. Een hobbyfokker doet 't vanuit huis (of rondom huis ;) ) en naast andere bezigheden en is geen dierenwinkel waar je zomaar even onaangekondigd naar binnen kunt lopen.

Dat is voor mij ook de reden om (als rattery/hobbymatig rattenfokker) geen adres openbaar te zetten, mensen denken nogal eens dat je een dierenwinkel bent en dan staan ze zomaar op de stoep om even een diertje te kopen. :schrik: Nee dank je.

@TS: Schattig pupke! :I:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Het is nooit bij me opgekomen om onaangekondigd, ter controle, bij mensen waar ik een pup besteld had binnen te komen vallen. Vind dat inderdaad heel paranoïde overkomen en ook redelijk onbeschoft. Als je ergens een pup besteld hebt waar je de zaak op die manier meent te moeten controleren kun je beter die hele pup maar afbestellen.
Waarschijnlijk heb ik, geheel ten onrechte trouwens :mrgreen: , een zeer betrouwbare harses want bij mij zijn pupkopers nooit binnen komen vallen terwijl ik net onder de douche stond, mij bedenkend wat ik aan boodschappen moest halen. Ze hadden het godverdomme ook niet hoeven te proberen :zweep:
Het feit dat ik een nest heb liggen betekent niet dat ik openbaar bezit ben.
Nou dit.. ik zou me als pupkoper knap ongemakkelijk vinden om zo binnen te vallen trouwens...
Als ik dat nodig zou hebben hoef ik er geen pup van. Je hebt er wel of geen goed gevoel bij.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Neeltje schreef:
ranetje schreef:
De rest van je leven gaat tijdens de nestperiode ook nog een beetje door hoor :wink:
Paisley schreef:
ranetje schreef: Ze zijn met de pups bezig
Ja òf ze zijn met hele andere dingen bezig. Ik zou er ook niet van gediend zijn.
:ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Schattige foto Lieske :ok: :I:
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Vreselijk die onaangekondigden. Vaak zijn dat mensen die zich thuis kapot vervelen, die doen dat dan het liefst bij anderen in de hoop dat ze een paar uur lang geentertained gaan worden. Vaak trekken ze daar een hele zondag voor uit om overal onaangekondigd puppen te gaan kijken. Liefst met het hele gezin inclusief twee kleuters en een opgefokte hond die van de spanning eerst even snel in je gang moet schijten. En dan verwachten ze gezelligheid inclusief koffie, gebak en limonade voor de kinderen. En natuurlijk moeten alle puppen even van schoot tot schoot gaan.
Gezellig, vooral als je weet dat je nog een berg werk hebt en over twee uur op een verjaardagsfeestje van je moeder verwacht word.
Je zou maar geen nee kunnen zeggen. :O:
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Neeltje

Wolfsblut schreef:Vreselijk die onaangekondigden. Vaak zijn dat mensen die zich thuis kapot vervelen, die doen dat dan het liefst bij anderen in de hoop dat ze een paar uur lang geentertained gaan worden. Vaak trekken ze daar een hele zondag voor uit om overal onaangekondigd puppen te gaan kijken. Liefst met het hele gezin inclusief twee kleuters en een opgefokte hond die van de spanning eerst even snel in je gang moet schijten. En dan verwachten ze gezelligheid inclusief koffie, gebak en limonade voor de kinderen. En natuurlijk moeten alle puppen even van schoot tot schoot gaan.
Gezellig, vooral als je weet dat je nog een berg werk hebt en over twee uur op een verjaardagsfeestje van je moeder verwacht word.
Je zou maar geen nee kunnen zeggen. :O:
Je hebt een rijke fantasie.
Neeltje

Nanna schreef:Het is nooit bij me opgekomen om onaangekondigd, ter controle, bij mensen waar ik een pup besteld had binnen te komen vallen. Vind dat inderdaad heel paranoïde overkomen en ook redelijk onbeschoft. Als je ergens een pup besteld hebt waar je de zaak op die manier meent te moeten controleren kun je beter die hele pup maar afbestellen.
Waarschijnlijk heb ik, geheel ten onrechte trouwens :mrgreen: , een zeer betrouwbare harses want bij mij zijn pupkopers nooit binnen komen vallen terwijl ik net onder de douche stond, mij bedenkend wat ik aan boodschappen moest halen. Ze hadden het godverdomme ook niet hoeven te proberen :zweep:
Het feit dat ik een nest heb liggen betekent niet dat ik openbaar bezit ben.
Het was mijn advies aan haar, niet de manier waarop ik de fokker voor mijn hond uitzoek. Zij zijn naar die mensen gegaan en met een pup naar huis. De fokkers waar ik mijn honden heb gehaald, had ik al een aantal jaar contact mee, voordat ik überhaupt een puppy wilde en zijn zorgvuldig uitgezocht.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”