Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Maagproblemen (maagstenen)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Desi&Bibi
Zeer actief
Aantal honden: 4

Maagproblemen (maagstenen)

Ongelezen bericht door Desi&Bibi »

Hallo,

Mijn hondje Bibi krijgt vanwege een pin in haar kaak die ze er niet uit krijgen dagelijks metacam.
Vrijdag nacht de 3e juli sliep ik bij iemand anders, uiteraard met de hondjes. Die nacht heeft Bibi mijn tas geplunderd en een koeltasje en een flesje Metacam kapot gebeten. Metacam vind ze vies dus ik verwachtte niet echt problemen door een overdosering.
Maandag avond de 6e heeft ze 1 keer gebraakt. Toen ik in de ochtend weer wakker werd lag er op 5 plekken braaksel. (in dezelfde ruimte als ik slaap, maar ik ben niet wakker te krijgen s'nachts)
Dierenarts gebeld en langs geweest, een injectie voor de maag/darmen en tabletten tegen misselijkheid en een maagzuurremmer. Waarschijnlijk het braken toch veroorzaakt door de Metacam.
Het ging eigenlijk steeds iets beter tot donderdag de 9e. In de avond had ze duidelijk buikpijn, voorkant van haar lijf op de grond en kont omhoog, als commando 'buig' zeg maar.
Vrijdag naar de dierenarts, heb een uitgebreid bloedonderzoek gevraagd en ivm mogelijke blaasontsteking (Daar heeft ze eerder last van gehad) urine meegenomen. Beide uitslagen waren helemaal in orde.
Toch voelde Bieb zich niet lekker... maandag weer terug gegaan. RX laten maken en daarop zijn maagsteentjes te zien. Die zijn waarschijnlijk daar zo gevormd als blaasstenen in een blaas. Komt waarschijnlijk door een chronische gastritis en/of maagzweer.
Nu volg ik het maag protocol. Dus 4x per dag medicijnen. 1e geven, 45 minuten later het 2e medicijn, 15 minuten later het 3e medicijn. (maagbeschermer, iets tegen misselijkheid en een maagzuurremmer) en dat 4x per dag.

Temperatuur is telkens goed.
Normaal word ik s'ochtends zodra mijn wekker gaat uitbundig begroet door haar, nu moet ik echter kijken in welk mandje ze nu ligt. Van de week is ze zelfs een keer in de bench gaan liggen, dat doet ze nooit.

Wat zal ik nu doen? Even afwachten wat de medicijnen doen? Gisteren ochtend en avond heeft ze een klein beetje gebraakt.
Of zal ik morgen een scopie en/of echo laten maken? Dan heb ik wel zekerheid... maar de behandeling blijft waarschijnlijk hetzelfde?
Ik vind het echt heel moeilijk haar zo 'zielig' te zien. Ze is soms wel even enthousiast als ze iemand ziet, of met buiten lopen. Maar verder is het een slapend hondje..

Tips of ervaringen?
Eten wil ze wel gewoon, ontlasting is ook oke. Ze krijgt KVV (naturis) de arts zei dat je dit soort dingen vaker ziet bij honden die KVV krijgen.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Maagproblemen (maagstenen)

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik denk dat geen van ons antwoord kan geven op de vraag wat je nu moet doen. Ik zou als ik jou was contact opnemen met je dierenarts en daar je vraag neerleggen.
Shari
Zeer actief
Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Shari »

Moeten die stenen er niet uit?
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

Ik zou ook zeggen dat die steentjes verwijderd moeten worden? Ik zou aan de dierenarts vragen of ze niet via een scopie weggehaald kunnen worden.
Het lijkt me niet fijn, steentjes in je maag.....

Ik persoonlijk zou niet gaan afwachten en die steentjes laten verwijderen (als dat mogelijk is)
Sterkte en beterschap voor je meisje.
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Wenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door Wenda »

Ik denk zelfs dat de maag stenen (waar ik nog nooit van gehoord had) de irritatie van de maag aan de gang houden. Ik zou ze ook weg willen laten halen. Sterkte met je hondje!
Groetjes van Wenda, Coop en Ziva
Desi&Bibi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Desi&Bibi »

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb gebeld voor een afspraak voor morgen ochtend. Scopie was geen tijd voor ,tenzij de dierenarts daar morgen een soort van spoedje van maakt.
Maar GELUKKIG (wat ben ik opgelucht) lijkt ze sinds vanavond op te knappen. Ze heeft gespeeld met de andere hond, even gekluifd en is lijkt veel fitter... hopelijk zet dat door.

Het probleem van de maagstenen is dat ze ook in de wand kunnen zitten, dat zie je niet op de RX. Een echo van de maag is moeilijk doordat hij zo diep richting borstkast ligt.

Morgen maar vragen voor nog een RX om te kijken hoe of wat. Voor zover ik begreep kúnnen die steentjes vanzelf oplossen maar nu jullie het er zo over hebben lijkt me dat eigenlijk onlogisch. Blaasstenen doen dat ook niet zomaar.

Probleem is ook dat ze de Metacam eigenlijk nodig heeft tegen de pijn maar ze die nu (denk ik) nooit meer mag hebben. Ook iets om te overleggen.
Shari
Zeer actief
Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Shari »

Hier idd een hond met blaasstenen 2 keer geopereerd! Dus vandaar ook mijn vraag moeten die er niet uit? Gelukkig dat ze al beter oogt!
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

Ik zou zowieso oppassen met de Metacam, want dit is een zgn. NSAID pijnstiller die o.a prostaglandines (eiwitverbindingen die het maagslijmvlies opbouwen) afremmen. Daardoor kan het maagslijmvlies steeds dunner worden met alle gevolgen van dien. Bij langdurig gebruik is het ook slecht voor de nieren.

Maar ja, niet een pijnstiller is goed natuurlijk, maar nu ze last heeft van haar maag moet je extra voorzichtig zijn.

Hopelijk kunnen ze met een scopie zien of de steentjes weggehaald kunnen worden :wink:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”