Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cesar M. honden...waar plassen/poepem die ?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

Cesar M. honden...waar plassen/poepem die ?

Ongelezen bericht door cornelia »

Ik kijk wel eens naar van die Cesar Milan afleveringen. Bv. om mij te verbazen over hoe hij gewoon een hond zo'n roedel binnen "smijt" zonder dat daar dan ongelukken van komen of zo :80:
Ik heb niks tegen Cesar alhoewel ik soms de uitleg van zijn methode niet helemaal kan volgen ivm "wazig".

Maar goed, altijd zijn daar die momenten dat het hondje leert om niet meer te trekken aan de riem en gaat er gewandeld worden. Hondje mag niet links of rechts, niet voor of achter. Wanneer kan zo'n hondje dan plassen/poepen ?
Doen die dat allemaal op de uitlaat plaats (is dat standaard daar) of achtertuin ? Je ziet altijd filmpjes waar ze verplicht langszij lopen of los zijn. Of gaat dat toch ook net als bij mij; Ezio kan keurig volgen maar daarnaast is er "vooruit maar" wat wil zeggen dat hij gewoon over het gras mag lopen snuffelen, links/rechts/voor/achter ("trekken mag niet" is dan de regel) Zo lopen is de standaard, volgen is meer de uitzondering.

Iemand vertelde mij dat Amerikaanse honden dat inderdaad niet leren omdat ze daar alleen maar mogen poepen op voorgeschreven plaatsen en dus niet werken met poepzakjes methode zoals wij dat kennen. Dus het is of de tuin of in het speciale honden parkje. De "walks" zijn dus standaard in de volgmodus.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Re: Cesar M. honden...waar plassen/poepem die ?

Ongelezen bericht door marian* »

In het dogpark of in de tuin van de eigenaren vermoed ik.
Of ze mogen het buiten beeld doen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik denk dat t aan de staat waar ze wonen ligt

Kennissen van me wonen in Amerika en die hebben wel altijd poepzakjes mee als ze de honden uit gaan laten
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Iris-Marie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël (jachtlijn)

Ongelezen bericht door Iris-Marie »

Ik heb soms het idee dat Cesar honden dermate wil prikkelen dat het ook weer gelijk 'over' is ofzo. Dus een hond die niks met andere honden heeft gewoon ertussen gooien en het hem laten uitzoeken. Daar kan ik compleet naast zitten want ik volg het niet zo, maar als ik het soms zie heb ik het idee dat dat een beetje zijn insteek is (in het diepe smijten). Of dat ook mijn methode is laat ik achterwege, maar ik denk dat het in zekere zin wel effectief is. Ik heb Bodi toen we hem net hadden ook elke dag volledig aan iets blootgesteld. Hij kon niet met kinderen, maar na twee dagen zaten er tien kleine kinderen om hem heen, en na vijf minuten onrustig zijn was alles prima en lag hij te luieren in het zonnetje. Nu vindt hij alle kinderen leuk. Ik weet niet hoe ver Cesar daarin gaat, ik denk dat er ook wel een grens zit aan die prikkels en dat hij ze soms wellicht overprikkelt, maar nogmaals, ik kijk het eigenlijk bijna nooit dus dat weet ik niet.

Ik weet niet precies hoe het zit in de VS, ik weet alleen dat de dagelijkse wandelingetjes daar niet zo dagelijks zijn. Ze lopen daar niet met honden zoals wij dat doen, naar ik begreep. Ik weet niet hoe dat zit met poepzakjes en uitlaatstroken daar, maar als ze dat niet hebben kan dat hele strenge wel de verklaring daarvoor zijn? Bodi mag van mij ook overal snuffelen zolang hij niet trekt, al wil ik dat als we op de stoep lopen hij ook gewoon links of rechts van me blijft (afhankelijk van de hand waarin de riem zit), zodat ik niet in de knoop raak met de riem. Misschien dat hij het ze ook zo strikt aanleert omdat de baasjes vervolgens zelf de keuze kunnen maken of ze hem ook laten snuffelen zoals wij dat doen? Die baasjes, voor zover ik weet, zijn vaak niet zo consequent. Misschien dat hij het daarom zo zwart-wit wilt schetsen in de hoop tot ze door te dringen?

Ik krijg, n.a.v. het beeld dat jij hierboven schetst, het idee dat Amerikaanse honden volgens hem tijdens wandelingen eigenlijk geen 'hond' kunnen zijn. Dat ze dan alleen gefocust moeten zijn op de baas, en niet op hun eigen belangen. Nou hebben veel Amerikanen, zeker in de suburbs of op de periferie, geloof ik ook wel 'n flinke tuin waarin die hond zich kan uitleven en wel hond kunnen zijn, misschien dat dat het idee is? Dat het daarom ook daar werkt? Als ik mijn hond buiten zo streng zou benaderen zou hij helemaal geen hond kunnen zijn, ik woon in Haarlem en we hebben gewoon een stadstuintje met gras en wat planten, dus hij heeft dat 'hond zijn' ook tijdens wandelingen gewoon echt nodig want hier in huis komt hij niet aan z'n prikkels. In Amerika is dat misschien wat minder nodig door die grote ruimte die ze tot hun beschikking hebben buiten de wandelingetjes om? Een soort het tegenovergestelde van wat vaak hier het geval is?

Nogmaals, misschien zit ik er echt compleet naast omdat ik er bijna nooit naar kijk, maar als ik lees hoe jij zijn opvoedmethoden schets sta ik er zo tegenover als hierboven omschreven.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

cornelia schreef:
Maar goed, altijd zijn daar die momenten dat het hondje leert om niet meer te trekken aan de riem en gaat er gewandeld worden. Hondje mag niet links of rechts, niet voor of achter. Wanneer kan zo'n hondje dan plassen/poepen ?
Hij is ervoor om de hond toestemming te geven om te snuffelen of plassen/poepen en dus wanneer jij het wil en niet wanneer de hond het wilt.

Sinds ik twee honden heb, werk ik ook zo. Mayke is dat nog niet helemaal gewend en gaat soms snuffelen terwijl ik doorloop. Toen ik alleen nog met haar liep, ging ik dan op haar staan wachten. Maar met twee vind ik dat te chaotisch. Ze lopen maar even mee, snuffelen kan straks.

Het zorgt hier voor heel veel rust aan de lijn. Ik wil geen twee honden waar ik de hele wandeling de lijnen in mijn handen aan het doorgeven ben. Ook heb ik Kiwi op een heel duidelijke, consequente manier met het lopen aan de riem geintroduceert dat heeft me heel wat werk en ergernis bespaard. Voor me uit lopen is er gewoon niet bij, nu na 3 weken. Toen ik haar net had, trok ze als een ploegpaard.
Afbeelding
Ted en Harry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie mix en OEB

Ongelezen bericht door Ted en Harry »

In stedelijke gebieden zijn ze erg streng op honden. Je hebt omheinde dogparks waar ze los mogen maar verder bijna nergens. Het is in veel steden verplicht om poepzakjes bij je te hebben en je word er in de dierenwinkels dan ook mee doodgegooid, in allerlei gekke kleurtjes en geurtjes en met grappige houdertjes. Buiten de steden is iedereen wat coulanter en op het platteland heeft iedereen honden en grote tuinen.
M'n oom en tante wonen in North Carolina in zo'n wijds villadorp, bijna iedereen heeft een electric fence in z'n tuin en op straat mogen ze echt niet los. Gelukkig hebben zij een stallencomplex met heel veel land waar de honden heerlijk los lopen.
Het viel me wel op dat er veel TT's worden gebruikt en dat iedereen dit heel normaal vindt.

De situaties die je bij Cesar Milan voorbij ziet komen zijn vaak wel typisch voor hoe mensen in Amerika met honden omgaan, veel honden leven eigenlijk alleen in de tuin of maken niet elke dag lange wandelingen.
Ik ben het niet altijd eens met z'n methodes, het lijkt vaak een quick fix die hij wel voor elkaar krijgt maar wat de baasjes vaak niet zal lukken. Het overprikkelen met grote roedels, drukke kinderen en skateboards zijn van die situaties waarin een hond misschien gewoon even niet meer weet wat hij er mee aan moet en zich dus gedeisd houdt. Ik ben vooral vaak benieuwd hoe het bijvoorbeeld een half jaar later met zo'n hond staat.
Wat ik wel goed vind is dat hij sommige honden omruilt die gewoon echt niet bij het juiste baasje zitten, ik denk dat hij daar toch wel mee voorkomt dat er honden naar het asiel gebracht worden en aangezien de asielen overal overvol zitten is een verhuizing naar het asiel vaak een enkeltje.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Als ik ze aangelijnd uitlaat dan moeten ze ook 'toestemming vragen' om te plassen anders blijf ik aan de gang.
Als ze loslopen doen ze maar...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
cornelia
Zeer actief

Oke. Ik had zo'n stukje waarin ze toestemming kregen om b.v. wat vrijer te lopen (en dus snuffel tijd kregen) nog niet gezien. En in die filmpjes waarin een wandelpark voorkomt lopen de honden altijd in de volgmodus (tenzij ze nog niet door Cesar "getouched" en "ge- sssjjjjt" zijn want dan lopen zij ook als ploegpaarden). In andere filmjes gaan ze dan los in het hondenpark (waarbij me dan weer opviel dat veel mensen daar gewoon een boek zitten te lezen met van alles er op en er aan) En natuurlijk is er veel meer ruimte vwb tuinen en onbewoond gebied. Ik vroeg het me gewoon af omdat dus de uitlaat-cultuur in landen best veel kan verschillen. Eigenlijk best eens leuk om wat meer over te weten.

Helaas kan ik bepaalde zaken op die filmpjes net weer niet goed zien. Zegt hij; "kijk daar, zie je........." Nou, nee ik zag het niet. Gaat dan om reacties van honden op zijn aanpak etc.
Laatst had hij filmpje over 2 P of J Russell Terriers (ik had net de introductie gemist dus kan goed een ander ras zijn geweest) die constant aan het vechten waren met elkaar. Daar liet hij details over gespannen zijn in slow-motion zien en dat was wel heel duidelijk (zelfs toen hij gebeten werd) Wat ik wel goed vind werken is letten op je lichaamshouding en ik geloof ook wel in dat stukje van zekerheid en vertrouwen uitstralen (er een beetje fier bijlopen heeft op Ezio b.v. wel degelijk een positief effect in die zin dat alles dan maar echt een half woord nodig heeft)
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Paisley schreef: Het zorgt hier voor heel veel rust aan de lijn. Ik wil geen twee honden waar ik de hele wandeling de lijnen in mijn handen aan het doorgeven ben.
Dat hoeft toch ook niet? Hier mogen ze snuffelen, plassen en poepen tijdens de wandeling maar ze mogen niet voor of achter mij langs zonder mijn toestemming. Dus links blijft links en rechts blijft rechts. Ik vind het zo sneu, honden die alleen mogen snuffelen op commando. Het mag ook voor hen een beetje ontspanning zijn he :ugh:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Maeve schreef:
Paisley schreef: Het zorgt hier voor heel veel rust aan de lijn. Ik wil geen twee honden waar ik de hele wandeling de lijnen in mijn handen aan het doorgeven ben.
Dat hoeft toch ook niet? Hier mogen ze snuffelen, plassen en poepen tijdens de wandeling maar ze mogen niet voor of achter mij langs zonder mijn toestemming. Dus links blijft links en rechts blijft rechts. Ik vind het zo sneu, honden die alleen mogen snuffelen op commando. Het mag ook voor hen een beetje ontspanning zijn he :ugh:
Op sommige plekken wil ik de honden gewoon naast me hebben. Geen gesnuffel, geen geloer, geen gepis, gewoon op mij letten en doorlopen.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:
Dat kan toch? Op aangegeven plekken... maar niet constant. Dat doen ze maar als ze loslopen en dat doen ze hier bijna altijd muv t laatste plasrondje...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Miranda schreef:
Maeve schreef:
Op sommige plekken wil ik de honden gewoon naast me hebben. Geen gesnuffel, geen geloer, geen gepis, gewoon op mij letten en doorlopen.
Precies...
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Best wel dominant gedrag, als een hond zonder toestemming gaat zitten poepen.
cornelia
Zeer actief

korthaar schreef:Best wel dominant gedrag, als een hond zonder toestemming gaat zitten poepen.
Nou, je zal maar moeten.

Laatst nog in een topic over gehad: mensen die graag een uur of langer in tempo doorlopen. Vaak gezien dat de hond van iemand die voor ons liep (zo'n beetje) al lopend moest poepen. Dat vind ik nou weer niet zo vriendelijk voor het beestje.

Maar dat als de hond moet volgen er niet gesnuffeld word is duidelijk, dat is hier niet anders. En vrij aan de riem wandelen is "niet trekken, niet om me heen draaien en niet terug lopen". Maar wat is dan de verhouding in tijd qua "vrij aan de riem wandelen" en "volgen" zo gemiddeld ? Hier 80-20 denk ik. Ik heb het dan niet over loslopen.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Miranda schreef:
Maeve schreef:
Ja, op sommige plekken. Dat kennen ze hier ook, dat is het commando "doorlopen." Maar volgens die Cesar methode is het dus zo tenzij hij anders zegt. Dat is niet mijn ding, vind ik te geforceerd.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ted en Harry schreef:M'n oom en tante wonen in North Carolina in zo'n wijds villadorp, bijna iedereen heeft een electric fence in z'n tuin en op straat mogen ze echt niet los. Gelukkig hebben zij een stallencomplex met heel veel land waar de honden heerlijk los lopen.
Het viel me wel op dat er veel TT's worden gebruikt en dat iedereen dit heel normaal vindt.
Euh ja, lijkt me vrij logisch dat er veel TT-achtige halsbanden 'gebruikt' worden als bijna iedereen een e-fence heeft :tongue: . Of bedoel je dat ze een soort schrikdraadomheining hebben ipv zo'n onzichtbare?
Ted en Harry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie mix en OEB

Ongelezen bericht door Ted en Harry »

Zamunda schreef:
Ted en Harry schreef:M'n oom en tante wonen in North Carolina in zo'n wijds villadorp, bijna iedereen heeft een electric fence in z'n tuin en op straat mogen ze echt niet los. Gelukkig hebben zij een stallencomplex met heel veel land waar de honden heerlijk los lopen.
Euh ja, lijkt me vrij logisch dat er veel TT-achtige halsbanden 'gebruikt' worden als bijna iedereen een e-fence heeft :tongue: . Of bedoel je dat ze een soort schrikdraadomheining hebben ipv zo'n onzichtbare?
Ik moet zeggen dat ik weinig verstand van die dingen heb maar de honden in de tuin hadden een klein kastje aan hun halsband hangen en de honden waar mee getraind werd hadden echt zo'n halsband met 2 van die prongs met een afstandsbediening erbij. Had wel het idee dat die traingevallen een stuk heftiger waren dan de e-fence-kastjes.
Afbeelding
Elvira
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elvira »

Op een facebook groep voor golden retrieverliefhebbers kwam de vraag wat de eigenaar moest doen aan het trekken van haar hond. Regelmatig werd een prikband of elektrische band aanbevolen. Toeh ik opmerkte dat dit geen methode was om een hond te trainen, werd er gereageerd dat dit absoluut niet pijnlijk was voor de hond en heel goed werkte. Ik kreeg steun uit Ierland die melde dat deze hulpmiddelen daar verboden waren.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

korthaar schreef:Best wel dominant gedrag, als een hond zonder toestemming gaat zitten poepen.
Dat vind ik larie
En volgens mij vindt jij dat ook.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ted en Harry schreef:
Zamunda schreef:
Ik moet zeggen dat ik weinig verstand van die dingen heb maar de honden in de tuin hadden een klein kastje aan hun halsband hangen en de honden waar mee getraind werd hadden echt zo'n halsband met 2 van die prongs met een afstandsbediening erbij. Had wel het idee dat die traingevallen een stuk heftiger waren dan de e-fence-kastjes.
Ah okee :ok: . Ik weet dat er bij (sommige) e-fence systemen ook een afstandsbediening bijzit, zodat het ook kan fungeren als een 'TT'. Dat maakt de drempel om zo'n ding te gaan gebruiken ook weer een stuk lager en de stap naar een echte TT dan ook weer kleiner misschien.
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Puke kan poepen en plassen wanneer ze wil, beter voor haar stoelgang om dat zelf te bepalen !
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Cindy52 schreef:Puke kan poepen en plassen wanneer ze wil, beter voor haar stoelgang om dat zelf te bepalen !
Dat kunnen ze hier als ze loslopen. Aangelijnd bepaal ik t, beter voor de heggen en plantsoenen van de aanwonenden.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”