Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zal hond huis en gezin ook beschermen tegen bekende?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Alhomaro
Actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herder, Kuvasz en Havanezer
Aantal honden: 3

Zal hond huis en gezin ook beschermen tegen bekende?

Ongelezen bericht door Alhomaro »

Naar aanleiding van een hoogoplopend conflict met mijn buurman vroeg ik me het volgende af:

Mijn Kuvasz is een hond die doorgaans feilloos doorheeft wie te vertrouwen is of wie er bang is. Deze buurman kent ze echter al van pups af aan. Hij kwam hier regelmatig over de vloer en ze liet zich altijd heerlijk door hem kroelen.

Stel nou, dat deze buurman ineens met kwade bedoelingen hier binnen wil komen. Zou ze dat dan wel doorhebben of zal ze hem als vanouds begroeten en een knuffel verwachten?

Ik hoop, en verwacht ook eigenlijk niet, dat ik in de praktijk erachter zal komen hoe ze zal reageren. Maar ik vroeg het me gewoon af.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: Zal hond huis en gezin ook beschermen tegen bekende?

Ongelezen bericht door M@scha »

ik denk dat ze misschien een seconde twijfelt omdat ze hem eerst als goed volk kende, maar direct daarna gewoon haar instinct volgt: gemeen tegen gezin=fout > hap, opzouten

kleine aanvulling:
de herdermix van onze beste vrienden kende ik al zolang ze bij hun was (jaar of 3, vanaf pup) ik zag haar een keer of 3 per week.

altijd gezellig en samen kroelen.

tot die avond dat onze vrienden op een bruiloft waren en wij de hond uit zouden laten. no way dat ik die bench open ging maken. als je zag hoe ze mij aankeek :eek:
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik heb een vreselijk zachtaardige hond, maar toen de buurman hier binnen kwam om haar uit te laten, stond ze wel achter in de kamer, wantrouwend. :wink:
Toen hij naar de bak met koekjes liep was het ook wel over, haha.

Dus van mijn hond uitgaande, denk ik dat een hond met meer beschermingsdrang best huis en haard gaat beschermen als jullie er niet zijn. :wink:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik denk dat ze de bedoelingen van de buurman heel goed zal kunnen inschatten, honden zijn niet gek ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik verwacht van wel, ze zal ook jou spanning en wantrouwen voelen
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

renee-uk schreef:ik denk dat ze de bedoelingen van de buurman heel goed zal kunnen inschatten, honden zijn niet gek ;)
Dat denk ik ook.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Maar dat moet je dus niet willen. Want dan is je probleem met de buurman precies?
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Elke week komen hier 2 vrienden eten al jarenlang. Tay kent ze dus heel goed, maar ze hoeven niet binnen te komen als wij er niet zijn. Dan is hij heel erg aan het waarschuwen en daarbij weet ik wel zeker dat honden slechte bedoelingen aanvoelen en daarop reageren.
Alhomaro
Actief

Mijn problemen met de buurman? Om een lang verhaal kort te maken is die man knettergek. Hij denkt een openbaar pad te kunnen afsluiten (mijn huis en dat van mijn broer liggen aan dat pad). Hij denkt ons te kunnen verbieden over dat pad te lopen. Toen we dat toch deden, gooide hij eerst tot 2 keer toe een ketting met een slot om het hek van mijn broer. En 3 weken later laste hij mijn hek dicht.

Op last van de politie heeft hij wel mijn hek weer losgemaakt (is natuurlijk wel beschadigd) en is hem gezegd, dat hij het hek aan het begin van dat pad (wat hij daar van de gemeente een paar jaar geleden mocht plaatsen) niet meer op slot mag doen.

En laat duidelijk zijn, dat ik ook absoluut niet wil, dat mijn hond het moet gaan oplossen, mocht hij toch op mijn terrein komen. Hekken zijn nu dan ook continue op slot. Verder is de gemeente nu aan het bekijken of dat hek daar mag blijven staan of dat hij hem weg moet halen. En zowel de gemeente als de politie hebben gezegd, dat ik het direct moet melden als er weer iets gebeurt, want dan komen ze onmiddellijk.

Ik vroeg me alleen af hoe ze zou reageren als hij nu met kwade bedoelingen mijn terrein op zou komen. Juist omdat ze hem zo goed kent.
Afbeelding
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Ik denk dat je hond snel genoeg doorheeft als je buurman op het oorlogspad is. Dat voelen ze wel aan. En als hij wat boos doet zal de buurman ook vast snel eieren voor zijn geld kiezen en opzouten.

Hier is het zo dat als wij niet thuis zijn niemand in de buurt van de honden kan komen. Ook niet de mensen die hier al jaren alle dagen komen. Blijkbaar gaat er dan toch een knopje om en gaan ze alleen maar waken.
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Bekenden zullen volgens mij niet gebeten worden.
Mijn poetshulp komt twee maal per week en maakt de voordeur open.
Meestal lig ik dan nog in bed.
Ze wordt dan hartelijk begroet.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

Wolfsblut schreef: Mijn poetshulp komt twee maal per week en maakt de voordeur open.
Oh ja :LOL:
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

labje schreef:
Wolfsblut schreef: Mijn poetshulp komt twee maal per week en maakt de voordeur open.
Oh ja :LOL:
Uhh, begroet door mijn honden bedoel ik dan.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Mijn mastin laat ook bekenden niet binnen, alleen met mijn toestemming dus als ik er niet ben en iemand bekend komt toch binnen zal ze geen seconde aarzelen
Alhomaro
Actief

Wolfsblut schreef:Bekenden zullen volgens mij niet gebeten worden.
Mijn poetshulp komt twee maal per week en maakt de voordeur open.

Maar je poetshulp heeft dan niets kwaads in de zin. Mijn buurman kon hier normaal ook altijd naar binnen lopen, ook als ik er niet was. Maar ik denk inderdaad, dat de honden (en zeker de Kuvasz) het voelen als hij iets kwaads in de zin zou hebben.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Je moet het echt niet willen dat je hond ingrijpt...wie weet wat hij jouw hond vervolgens weer aan zou doen.
Hoe zit dit hele verhaal juridisch dan eigenlijk? Lijkt me handiger het via die weg op te lossen.
Ik denk overigens dat een hond ook voor een groot gedeelte kijkt naar lichaamstaal, niet zozeer of ze iemand kennen.
Alhomaro
Actief

Apple schreef:Je moet het echt niet willen dat je hond ingrijpt...wie weet wat hij jouw hond vervolgens weer aan zou doen.
Hoe zit dit hele verhaal juridisch dan eigenlijk? Lijkt me handiger het via die weg op te lossen.
Ik denk overigens dat een hond ook voor een groot gedeelte kijkt naar lichaamstaal, niet zozeer of ze iemand kennen.

Ik wil ook echt niet, dat mijn hond ingrijpt en ik verwacht ook helemaal niet dat mijn buurman het lef heeft om op mijn terrein te komen. Je zit hier in Hongarije namelijk behoorlijk fout als je ongevraagd het terrein van iemand anders betreed. En dat weet hij ook donders goed. De politie hier weet ook van de situatie en houdt de boel goed in de gaten. En dat doen ze echt goed hier.

De gemeente gaat nu kijken in de gegevens van het kadaster, omdat hij ook nog een aangrenzend openbaar pad bij zijn eigen tuin had getrokken. En dan zal hij alles in de oorspronkelijke staat moeten terugbrengen. en hij en zijn familie reageerden nogal agressief toen ze dit vanmiddag te horen kregen.
Afbeelding
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Oei dat klinkt niet echt gezellig. Fijn zulke buren. :hmmm: Zou het maar goed in de gaten houden en desnoods nog een flinke grote waakhond erbij nemen? Dat schrikt toch vaak wel af, dan heb je ze niet zo snel op je erf.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik denk dat buurman peentjes gaat zweten zodra hij door heeft dat je hond hem door heeft. Het is een Kuvasz en reken maar dat buur niet ver komt als jullie niet thuis zijn of als hij met kwaaie bedoelingen op je terrein komt als je er niet bij bent.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

De buurman weet ook dat je honden heeft. Als hij met kwade bedoelingen komt en hij is zo slim om tegen je honden mooi weer te spelen en met worst te strooien, zou ik het heel normaal vinden als je honden hem niet in zn reet bijten. Ze kennen hem immers.
Als je honden sowieso gewend zijn aan mensen over de vloer, denk ik dat je weinig van ze kunt verwachten bij daglicht.
In de nacht weet ik het niet. Mijn hond is ook een stuk feller in de nacht. Die heeft een keer mijn eigen vriend voor rotte vis uitgemaakt omdat hij snachts via de achterdeur kwam binnensluipen om me niet wakker te willen maken. Wakker werd ik wel maar niet van mijn vriend :)
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Paisley schreef:De buurman weet ook dat je honden heeft. Als hij met kwade bedoelingen komt en hij is zo slim om tegen je honden mooi weer te spelen en met worst te strooien, zou ik het heel normaal vinden als je honden hem niet in zn reet bijten. Ze kennen hem immers.
Als je honden sowieso gewend zijn aan mensen over de vloer, denk ik dat je weinig van ze kunt verwachten bij daglicht.
In de nacht weet ik het niet. Mijn hond is ook een stuk feller in de nacht. Die heeft een keer mijn eigen vriend voor rotte vis uitgemaakt omdat hij snachts via de achterdeur kwam binnensluipen om me niet wakker te willen maken. Wakker werd ik wel maar niet van mijn vriend :)
Dan heb jij geen ervaring met het type hond dat ts heeft. Mooi weer spelen kan niet, dat ruiken ze en die worst kon hij mooi zelf vreten. Bij foute boel staan ze er, dag en nacht, wie er ook voor hun neus staat.
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Een beetje berghond weet dat precies hoor :pffff: ook met bekenden met kwade bedoelingen :wink:
Afbeelding
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Je kuvasz heeft al lang je gevoelens wat je nu hebt tegen je buurman opgepikt en zal hem niet op je terrein laten.
Aan jou dus om dat te voorkomen inderdaad.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Jeannettebo schreef:
Paisley schreef:De buurman weet ook dat je honden heeft. Als hij met kwade bedoelingen komt en hij is zo slim om tegen je honden mooi weer te spelen en met worst te strooien, zou ik het heel normaal vinden als je honden hem niet in zn reet bijten. Ze kennen hem immers.
Dan heb jij geen ervaring met het type hond dat ts heeft. Mooi weer spelen kan niet, dat ruiken ze en die worst kon hij mooi zelf vreten. Bij foute boel staan ze er, dag en nacht, wie er ook voor hun neus staat.
TS heeft wel ervaring met het type hond, haar eigen hond in het bijzonder, en die weet het niet. Ik zou er maar niet te hard op rekenen dat je hond het voor je oplost, als het een bekende aan huis betreft.
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ik en meerdere hierboven hebben ook ervaring met dit type hond, mijn hond had weldegelijk wat gedaan. Zowel mijn tatra als mijn hollandse herder trouwens
Afbeelding
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Jeannettebo schreef:
Precies, mijn mastin neemt niet eens van bekenden wat aan, alleen van mij en dat heb ik haar niet aangeleerd.
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

Ik zou eerder bang zijn dat ze iets eetbaars over het hek zouden gooien met wat erin.
Denk dat een hond van dit type wel aanvoelt dat er iets niet pluis is als buurman het terrein opkomt. Maar iets eetbaars waarvan ze niet zien waar het vanaf komt en wat heerlijk ruikt?? Geen idee wat ze daarmee doen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Weet van een herder die bij een ruzie tussen 2 partners zich tegen de agressieve partij keerde terwijl die persoon ook met de hond trainde om te gaan werken.
Alhomaro
Actief

flamme schreef:Ik zou eerder bang zijn dat ze iets eetbaars over het hek zouden gooien met wat erin.
Denk dat een hond van dit type wel aanvoelt dat er iets niet pluis is als buurman het terrein opkomt. Maar iets eetbaars waarvan ze niet zien waar het vanaf komt en wat heerlijk ruikt?? Geen idee wat ze daarmee doen.

Daarvoor ben ik dan weer niet zo bang. Mijn buren zijn enorme dierenvrienden en zullen een dier niet zomaar iets aandoen. Net zomin als dat ik hun honden iets zal aandoen.

Maar het valt me telkens weer op, hoe de Kuvasz reageert als er iemand het terrein op komt. Er zijn mensen, daar moet ik haar voor wegsluiten, anders grijpt ze ze beslist. En anderen, ook al komen ze voor het eerst, kijkt ze nauwelijks naar om of staat ze gelijk klaar voor een knuffel. En in alle gevallen ben ik er dan altijd bij. Maar de eerste categorie is bang voor haar, de andere niet. En dat voelt ze feilloos aan.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

lor1_1984 schreef:
En we hebben een Rottweiler gehad waarbij je mss wel binnenkwam maar niet meer buiten zonder onze tussenkomst.
Die onthaalde bekenden ook vriendelijk maar ieder zweempje wat neigde naar verkeerde bedoelingen werd feilloos opgepikt.

herkenbaar. ik en mijn ex hebben tot 3x toe een postbode van het bankje bij ons, afgelegen, huis moeten plukken/bevrijden omdat bertus hem niet meer liet gaan. gelukkig had hij het telefoonnummer van een familielid die ons weer belde :engel:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”