Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pieterpad deel 1 met Freek.

Ervaringen en tips over leuke vakantiebestemmingen sámen met uw hond.
Geef de onderwerpregel svp. een duidelijke titel!

Moderator: moderatorteam

Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix
Aantal honden: 2

Pieterpad deel 1 met Freek.

Ongelezen bericht door Evertje »

In september heb ik 3 weken vakantie en door wat gewijzigde banen mijn vriend niet meer. Nou heb ik al jaren de wens om het Pieterpad te gaan lopen met in eerste instantie Evert. Inmiddels zijn we 4 jaar verder en kwam er steeds weer wat tussen dat het niet door ging en vriendlief zag het niet zo zitten :19: Maar goed nu kan onze geplande vakantie niet doorgaan en kan ik eindelijk is beginnen aan het Pieterpad! Evert heeft toch zo af en toe wat last van z'n heupjes en PL en ik vind de gok te groot om 14 dagen elke dag gemiddeld 20 km te lopen. Dus mag Freek mee!

Qua conditie moet Freek het nu al prima redden, maar we lopen nu elke week 1 keer 15 tot 20 km en 1 keer per week nu 10 km met al wat kilo's bepakking. We gaan namelijk met een tentje :F: Dus ik draag alles op mijn rug. Freek doe ik geen rugzakje om, omdat hij het altijd al vrij snel warm heeft en zijn rug dan grotendeels is bedekt.

Zijn er meer mensen hier die aan lange afstandswandelingen doen met de hond(en)? En hebben jullie nog goede tips waar op te letten? En hoe doen jullie het met voer. Freek eet nu vlees (kvv en BARF), maar kan voor 2 weken prima op brok. 2 kilo is de max wat ik voor hem per keer mee kan nemen. Zat er zelf al aan te denken om bij de boeren waar we kamperen ook te vragen of ik wat voer van hen over kan nemen. Of in een dorpje een klein zakje brokken te kopen ofzo.

Van het weekend gaan we, als het weer goed blijft, samen in het kleine tentje slapen :D Om even uit te proberen, gewoon in de achtertuin hahaha.
80564M

Re: Pieterpad deel 1 met Freek.

Ongelezen bericht door 80564M »

Evertje schreef:In september heb ik 3 weken vakantie en door wat gewijzigde banen mijn vriend niet meer. Nou heb ik al jaren de wens om het Pieterpad te gaan lopen met in eerste instantie Evert. Inmiddels zijn we 4 jaar verder en kwam er steeds weer wat tussen dat het niet door ging en vriendlief zag het niet zo zitten :19: Maar goed nu kan onze geplande vakantie niet doorgaan en kan ik eindelijk is beginnen aan het Pieterpad! Evert heeft toch zo af en toe wat last van z'n heupjes en PL en ik vind de gok te groot om 14 dagen elke dag gemiddeld 20 km te lopen. Dus mag Freek mee!

Qua conditie moet Freek het nu al prima redden, maar we lopen nu elke week 1 keer 15 tot 20 km en 1 keer per week nu 10 km met al wat kilo's bepakking. We gaan namelijk met een tentje :F: Dus ik draag alles op mijn rug. Freek doe ik geen rugzakje om, omdat hij het altijd al vrij snel warm heeft en zijn rug dan grotendeels is bedekt.

Zijn er meer mensen hier die aan lange afstandswandelingen doen met de hond(en)? En hebben jullie nog goede tips waar op te letten? En hoe doen jullie het met voer. Freek eet nu vlees (kvv en BARF), maar kan voor 2 weken prima op brok. 2 kilo is de max wat ik voor hem per keer mee kan nemen. Zat er zelf al aan te denken om bij de boeren waar we kamperen ook te vragen of ik wat voer van hen over kan nemen. Of in een dorpje een klein zakje brokken te kopen ofzo.

Van het weekend gaan we, als het weer goed blijft, samen in het kleine tentje slapen :D Om even uit te proberen, gewoon in de achtertuin hahaha.
Wij hebben het een week gedaan en ik had helemaal niets mee. Je komt altijd wel door dorpjes waar het een en ander te halen is. KVV was er toen nog amper, maar kippenpoten en ossenstaart in elke winkel. Wij hadden voor onszelf trouwens ook niets mee.

Hier een klein verslagje van onze week om alvast in de stemming te komen, en heel veel plezier!
Evertje
Zeer actief

Oh wat een leuk verslag Marion. Met nog een jonge Miep en Saar!
ik neem zelf ook geen kookspullen mee, scheelt behoorlijk gewicht en ben tenslotte wel een beetje op vakantie haha.
80564M

Evertje schreef:Oh wat een leuk verslag Marion. Met nog een jonge Miep en Saar!
ik neem zelf ook geen kookspullen mee, scheelt behoorlijk gewicht en ben tenslotte wel een beetje op vakantie haha.
Precies, en eventueel kun je ook nog een keer een hotelletje nemen. Maar in het seizoen is er overal wel een bakkie koffie te verkrijgen. Ik vraag me eigenlijk af wat wij in die rugzakken hadden zitten, want we hadden geen tentje mee (helaas, ega is minder enthousiast over kamperen dan ik). Maar het was echt de leukste vakantie ooit!
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Wat leuk!
Ik heb iets meer dan de helft van het pieterpad gelopen, maar door een constructie met twee auto's grotendeels zonder bepakking en in trekkershutten. Wel heb ik het Krijtlandpad en het Twentepad met rugzak (Inc tent) gelopen. Kan er kort over zijn: zwaar maar geweldig!
Heb nu plannen om het Pieterpad opnieuw te gaan lopen, met bagage en uiteraard tent. Ik heb een Wheelie van Radical Disign kunnen krijgen met een zitje erop voor een eventuele hond met een zere poot oid. Eigenlijk had ik dit voorjaar willen beginnen, maar de hond waarmee ik wilde lopen raakte geblesseerd.
Ik ben al wel gaan kijken naar het hoe en wat met campings, het is te doen, maar als ik iedere nacht legaal op een camping wil overnachten kom ik toch wel op flinke dag etappes. Hoe veel km wil je gemiddeld per dag gaan lopen?
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Evertje
Zeer actief

@ Maartje, ik wil eigenlijk max 20 km lopen qua etappes en dan max 4 km voor een camping. En ik heb nog 1 dag over voor een rustdag.

Ik kreeg ook nog de tip om schoenen aan te doen bij de hond. Ik heb ze voor Evert in de winter wel gebruikt, maar is het een pre om aan te schaffen? Freek loopt nu ook veel op de weg en ook met fietsen enzo.
80564M

Evertje schreef:@ Maartje, ik wil eigenlijk max 20 km lopen qua etappes en dan max 4 km voor een camping. En ik heb nog 1 dag over voor een rustdag.

Ik kreeg ook nog de tip om schoenen aan te doen bij de hond. Ik heb ze voor Evert in de winter wel gebruikt, maar is het een pre om aan te schaffen? Freek loopt nu ook veel op de weg en ook met fietsen enzo.
Wat mij betreft onzin hoor. Natuurlijk zijn er asfaltstukken, maar grotendeels is het natuur.
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Sam liep vorig jaar ook heel veel mee met lange wandelingen. Ik trainde toen voor de Nijmeegse Vierdaagse.
Ik liep natuurlijk niet met Sam 14 dagen lang, maar 20km kan gemakkelijk met een hond. Ik denk dat je toch wel bij een appie KVV kunt kopen, smuldier of Rodi?
Afbeelding
Maartje
Zeer actief

Evertje schreef:@ Maartje, ik wil eigenlijk max 20 km lopen qua etappes en dan max 4 km voor een camping. En ik heb nog 1 dag over voor een rustdag.

20 km is qua campings redelijk te doen. Daar richt ik ook op. Ik kwam wel stukken tegen waar ik 29 km geen geschikte camping kon vinden. Maar misschien misschien met beter zoeken of schuiven in andere dagen daar nog wel wat aan te doen is. Want als zo'n dag wat tegen zit is dat wel echt afzien.
Als je schoentjes hebt zou ik ze meenemen, maar alleen voor noodgevallen.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Evertje
Zeer actief

Ja bij de ah in het dorp is inderdaad wel Smuldier en rodi. Maar ik wandel alleen en dan moet ik Freek aan de muur knopen. Dat doe ik liever niet. Maar bij de poelier of slager wat halen moet ook wel kunnen, dan kan je de hond nog zien. En dan neem ik brokken mee voor de dagen dat er geen vlees in de buurt is.

Ja ik heb 2 schoentjes die Freek passen. Misschien nog 2 bij halen. Maar ik heb ze hier thuis eigenlijk nooit aan.
80564M

Evertje schreef:Ja bij de ah in het dorp is inderdaad wel Smuldier en rodi. Maar ik wandel alleen en dan moet ik Freek aan de muur knopen. Dat doe ik liever niet. Maar bij de poelier of slager wat halen moet ook wel kunnen, dan kan je de hond nog zien. En dan neem ik brokken mee voor de dagen dat er geen vlees in de buurt is.

Ja ik heb 2 schoentjes die Freek passen. Misschien nog 2 bij halen. Maar ik heb ze hier thuis eigenlijk nooit aan.
Oke, dat alleen zijn is wel een puntje. Maar poelier en slager kan ook. Welk deel ga je lopen, eigenlijk?
Die schoentjes zou ik niet eens over nadenken joh, 20 km per dag lopen kan een hond prima. Ikzelf ook, zonder schoentjes.
Maartje
Zeer actief

Het even alleen blijven om een winkel in te gaan vind ik ingewikkeld. Ik ga voor mijn hond in ieder geval zo'n geel dekje halen, daar schrijf ik op: pas op ik bijt. Nou bijt ze niet, maar het maakt de kans net wat kleiner dat ze aan haar gaan zitten. Met zo'n dekje durf ik wel even brood oid te kopen als ze redelijk in het zicht is. En anders vraag ik iemand even bij haar te blijven, desnoods geef ik een kind er een euro voor.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
StephanieR
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basenji

Ongelezen bericht door StephanieR »

Maartje schreef:Het even alleen blijven om een winkel in te gaan vind ik ingewikkeld. Ik ga voor mijn hond in ieder geval zo'n geel dekje halen, daar schrijf ik op: pas op ik bijt. Nou bijt ze niet, maar het maakt de kans net wat kleiner dat ze aan haar gaan zitten. Met zo'n dekje durf ik wel even brood oid te kopen als ze redelijk in het zicht is. En anders vraag ik iemand even bij haar te blijven, desnoods geef ik een kind er een euro voor.
Ik heb juist de ervaring dat mensen juist wel gaan aaien om te zien of het echt wel zo is :ugh: Kayley loopt hier met een tuig met "niet aaien" erop en veel mensen vragen of ze een hulphond is. Als ik hierop antwoord dat ze bang voor mensen is en mogelijk bijt aan de lijn willen vooral 'stoere' mannen nog wel is tegen mijn advies ingaan. Laatst stond ik met mijn hond muilkorven te passen in de dierenwinkel, ze werd 3x (!!!) door verschillende mensen plotseling geaaid toen ze de muilkorf even omhad. Zonder muilkorf durven ze ineens niet meer :roll:
Groetjes Stephanie
Mickey 14/08/2001-05/06/2013
Chucky 2003-31/12/2013
Evertje
Zeer actief

Nou is Freek een iets te enthousiaste knuffelhond, dus bijten ben ik niet zo bang voor. Maar je weet gewoon niet wat andere mensen met hem doen. Maar al campinggenoten boodschappen gaan doen kan ik ook altijd vragen of ze wat dingen meenemen. Daarnaast hebben veel campings ook wel iets van een winkeltje. En meer dan water en tussendoortjes hoef ik niet, omdat ik zelf niet kook. Daarnaast heb ik langs de route in Groningen en Drenthe 4 bekenden wonen bedacht ik me net. Daar kan ik natuurlijk ook het eea mee afspreken ;-)
anniek16
Zeer actief
Mijn ras(sen): Epagneul Nain Continental Papillon - Vlinderhondje

Ongelezen bericht door anniek16 »

Evertje schreef:Nou is Freek een iets te enthousiaste knuffelhond, dus bijten ben ik niet zo bang voor. Maar je weet gewoon niet wat andere mensen met hem doen. Maar al campinggenoten boodschappen gaan doen kan ik ook altijd vragen of ze wat dingen meenemen. Daarnaast hebben veel campings ook wel iets van een winkeltje. En meer dan water en tussendoortjes hoef ik niet, omdat ik zelf niet kook. Daarnaast heb ik langs de route in Groningen en Drenthe 4 bekenden wonen bedacht ik me net. Daar kan ik natuurlijk ook het eea mee afspreken ;-)
Ik woon in Winsum in de provincie Groningen. Als ik je ergens mee kan helpen of je van boodschappen van voorzien etc. rond die tijd. Moet je het even laten weten. Ik help je graag :)
~Anniek
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Wat een leuk vooruitzicht Alieke :D , die Freek die komt nog eens ergens :ok:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Evertje
Zeer actief

Tineke schreef:Wat een leuk vooruitzicht Alieke :D , die Freek die komt nog eens ergens :ok:
Ja we zouden eigenlijk gaan rondtrekken met zn vieren door Europa en net waar het weer goed was. Maar ik denk dat hij dit ook wel heel erg leuk vindt om te doen!

Dankje Anniek! Het duurt nog even, maar ik zal er aan denken.
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Re: Pieterpad deel 1 met Freek

Ongelezen bericht door flamme »

En als je naar het zuiden loopt dan geef je maar een gil. Ik woon bijna aan de route dus kan best voor bevoorrading spelen. Of, als het uitkomt qua werk voor lunchpauze of dinerplek :ok:
ikkeonline
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): JRT en Beagle
Contacteer:

Ongelezen bericht door ikkeonline »

Evertje schreef:In september heb ik 3 weken vakantie en door wat gewijzigde banen mijn vriend niet meer. Nou heb ik al jaren de wens om het Pieterpad te gaan lopen met in eerste instantie Evert. Inmiddels zijn we 4 jaar verder en kwam er steeds weer wat tussen dat het niet door ging en vriendlief zag het niet zo zitten :19: Maar goed nu kan onze geplande vakantie niet doorgaan en kan ik eindelijk is beginnen aan het Pieterpad! Evert heeft toch zo af en toe wat last van z'n heupjes en PL en ik vind de gok te groot om 14 dagen elke dag gemiddeld 20 km te lopen. Dus mag Freek mee!

Wat een leuk idee! Ik wil zelf ooit ook het Pieterpad gaan lopen met mijn beagle, maar we zijn pas net begonnen met afstanden wandelen (we zitten nu op 15 km met alleen een dagrugzak) en daarnaast heb ik geen ervaring met kamperen. Wat ik me afvraag.. Hoe ga jij bijvoorbeeld boodschappen doen of douche? Laat je de hond dan gewoon bij je tentje? Of vraag je telkens of er iemand even kan oppassen?
Vrouwtje van Didi (JRT, 2007) en Lana (beagle, 2012)
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Je zou ook gevriesdroogd voer kunnen meenemen (bijvoorbeeld k9Natural). Daar moet je water toevoegen en je hebt een gewone vleesmaaltijd voor de hond. Scheelt flink in gewicht dat je moet meesjouwen, omdat er geen water in zit. En het blijft verschrikkelijk lang goed
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Wij wonen in Groningen stad, ook hier ben je welkom, of ik kom je iets brengen (voer zelf kvv).
Alleen zijn we niet de hele maand september thuis. Als je je planning weet, wanneer je ongeveer in de stad bent, laat maar weten!
Mijn ouders hebben ook het Pieterpad gelopen, de route loopt echt vlak langs ons huis (paar honderd meter).

Je tentje past wel in onze achtertuin.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Ik woonde ook aan het Pieterpad maar een slimme benb meneer heeft het voor elkaar gekregen om het pad te veranderen en nu loopt het dwars door het dorp.
Jammer hoor want achter ons langs was veel mooier . Ik zag met regelmaat tentjes staan van overnachters :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Evertje
Zeer actief

Nou de voorbereidingen gaan volop door! Heb de etappes en campings helemaal uitgezocht en we lopen het eerste deel in 15 dagen en dus gemiddeld rond de 20 km per dag.
Ondertussen hebben we proef gelopen met een ruffwear palissades tuig/rugzak en dat ging tegen mijn verwachting in super goed!! Dus zelf maar besteld (die prijs, daar kun je een mooie backpack voor kopen).

Maar goed, Freek is nog niet helemaal overtuigd haha
Afbeelding

Komende tijd maar veel om met wandelen dan wordt ht vanzelf leuk. Balletjes gooien ging zonet ook en dan beweegt hij net zo vrij als anders.

Voor wat betreft het voer nemen we gevriesdroogd vleesbrokken mee. Mooi licht en halverwege bij m'n tante halen we de de tweede helft op!
ikkeonline
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): JRT en Beagle
Contacteer:

Ongelezen bericht door ikkeonline »

Lol.. We hebben elkaar al op FB gesproken, dus mijn vraag is beantwoord ;-) haha have fun!
Vrouwtje van Didi (JRT, 2007) en Lana (beagle, 2012)
80564M

Evertje schreef:Nou de voorbereidingen gaan volop door! Heb de etappes en campings helemaal uitgezocht en we lopen het eerste deel in 15 dagen en dus gemiddeld rond de 20 km per dag.
Als dat betekent dat je eindigt in Vorden, wil ik de vermoeide lichamen wel oppikken om ze naar treinstation Doetinchem te brengen (hoewelllll.... je kunt er dan ook nog best 15 km aan vast knopen :mrgreen: Als jullie dan hier langs lopen, krijgen jullie wat drinken en rij ik jullie die laatste kilometer haha)
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik loop ook lange afstanden met mijn hond. Heel leuk wat je gaat doen! Ik heb ook langs het pieterpad gewoond (winsum/groningen). Ik moet zeggen dat ik het pieterpad zelf nooit zou uitzoeken om met mijn honden te lopen. Er zullen maar heel weinig stukken zijn waar je hond los kan in het noordelijke stuk. Daarnaast zijn veel weggetjes erg smal en wordt er veel gebruik van gemaakt en te hard gereden, waardoor je je hond echt goed van de weg moet houden en regelmatig van de weg af moet stappen.
Langs een smalle weg lopen vind ik echt een ellende. De stukken die je over fietspaden loopt, wordt ook heel intensief gebruik van gemaakt.

Nu woon ik in Leeuwarden. Ik ben een keer van Beverwijk terug naar huis gelopen. Toen had ik alleen Mayke nog. Het hele stuk vanaf Beverwijk naar het noorden heb ik over het strand gelopen. Ik vind het heerlijk om de hele dag te lopen zonder mijn hond aan te lijnen. Ik hou er ook van om te wildkamperen op een plek waar Mayke gewoon los kan rondscharrelen waar niemand er last van heeft.

Ik heb zelf mijn hond nooit een backpack gegeven omdat ze heel beweeglijk is en ik kan dan niet aanzien hoe ze overal achter blijft hangen of de backpack gaat schuiven. Ik draag het dan liever zelf.
Ik geef zelf altijd droogvoer. Ik houd in mijn route rekening met de plekken waar water is, zodat ik niet onnodig drinkwater mee hoef te nemen voor mijn hond.

Heel veel plezier met de voorbereidingen van je tocht!
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

wat een fijne positieve bijdrage Paisley!
Afbeelding
Benthe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Jack Russel

Ongelezen bericht door Benthe »

Petje af dat jullie dit doen! Ik kan net 15 km volhouden maar denk niet dat mijn honden dit zo trekken zo lang achter elkaar... Veel plezier met de voorbereidingen.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Sas schreef:wat een fijne positieve bijdrage Paisley!
Nee het gaat me erom dat je weet waar je voor kiest. Het zou jammer zijn als je je er wat anders bij hebt voorgesteld, als je door Garnwerd marcherend voor de zoveelste keer wordt ingehaald door zwaar landbouwverkeer op een smalle weg.
Afbeelding
Maartje
Zeer actief

Paisley schreef:Ik loop ook lange afstanden met mijn hond. Heel leuk wat je gaat doen! Ik heb ook langs het pieterpad gewoond (winsum/groningen). Ik moet zeggen dat ik het pieterpad zelf nooit zou uitzoeken om met mijn honden te lopen. Er zullen maar heel weinig stukken zijn waar je hond los kan in het noordelijke stuk. Daarnaast zijn veel weggetjes erg smal en wordt er veel gebruik van gemaakt en te hard gereden, waardoor je je hond echt goed van de weg moet houden en regelmatig van de weg af moet stappen.
Langs een smalle weg lopen vind ik echt een ellende. De stukken die je over fietspaden loopt, wordt ook heel intensief gebruik van gemaakt.
Ik vond het wel meevallen, maar ik ging er ook niet vanuit dat mijn honden hele dagen los konden lopen. Ik kan mij een dag met heel veel asfalt herinneren, maar verder konden mijn honden toch wel iedere etappe stukken loslopen en kwam je door prachtige gebieden. Voor mij juist een reden om het nog eens te gaan lopen. Maar ik vind het met deze afstanden ook geen probleem om ze aangelijnd te houden. Moe en voldaan zijn ze erna toch wel.
Paisley schreef:Ik hou er ook van om te wildkamperen op een plek waar Mayke gewoon los kan rondscharrelen waar niemand er last van heeft.
Wildkamperen lijkt mij heerlijk. Ik houd heel erg van kamperen, maar niet van volle campings. Wilder dan paalkamperen heb ik nooit gedaan, ben toch een beetje bang gesnapt te worden. Maar als ik PP ga lopen hoop ik toch dat ik het een paar keer kan doen.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Vakantie met de hond”